AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Del Skrevet 5. april 2024 Jeg har vært på en del dater med norske menn, og noen utenlandske (flere fra USA). Og jeg vil bare dele mitt råd, for jeg har nesten utelukkende følt meg mye bedre med de utenlandske. Jeg er absolutt feminist, men det er noe fantastisk å føle seg litt "tatt vare på" og verdsatt på første date. Så enkelt som at han spør "hva vil du ha?" Og spanderer den første kaffen/ølen (og hvis det blir fler så tar jeg neste.) Han ene hadde tatt med seg en kurv med bringebær på første date. De har en slags selvfølgelighet over at de skal være en slags "vert" om dere skjønner. Og det har fått meg til å føle meg trygg, smigret og verdsatt. Alle de utenlandske har også sendt meg en melding rett etter daten og takket for den. Det setter jeg veldig stor pris på. Med alle de norske har det blitt litt sånn kleint med hvem som skal bestille, betale osv. Litt som om norske menn er redd for å gjøre noe feil. Men jeg vil fortelle dere at det blir aldri feil om dere tar litt vare på dama fra aller første stund, og det betyr ikke at hun kommer til å forvente at du spanderer alt. Det trenger ikke å være å spandere en gang. Men å ha et slags fokus på henne helt fra starten, og ha en sikkerhet i din rolle. Da vil hun nok føle seg mindre usikker, og daten vil gå bedre. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 6e7cf...3d2 9 3 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Del Skrevet 5. april 2024 De fleste norske menn er gjerrige, egoistiske og driver ikke med noe som helst romantikk. Ta vare på dama gjør de ikke lengre, men tenker bare på egne behov. Triste saker. Anonymkode: 8dbe2...9a7 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste norske menn er gjerrige, egoistiske og driver ikke med noe som helst romantikk. Ta vare på dama gjør de ikke lengre, men tenker bare på egne behov. Triste saker. Anonymkode: 8dbe2...9a7 Ts her. Det er ikke min erfaring. Alle de norske mennene jeg har møtt har vært kjempesnille og åpne, men litt usikre i sin rolle på en date, bare. Anonymkode: 6e7cf...3d2 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Del Skrevet 5. april 2024 Alle norske menn jeg har vært på date med har villet spandere første gangen. Jeg lar de betale hvis det er de som har tatt initativ til daten, hvis jeg har tatt initativ og foreslått aktivitet så betaler jeg. Men dette er voksne menn da, mulig ungdommen er annerledes? Jeg tenker jo at en del menn også blir lei etter hvert, for det er en god del kvinner som forventer å bli spandert på ikke bare på første date, men på alle dater. Og det blir jo fort dyrt etter hvert om man alltid skal spandere. Jeg tenker også at om vi kvinner skal kunne få lik lønn som menn så må vi også kunne betale/spandere på lik linje som mennene. Og være trygge nok i oss selv til å gjøre det. Anonymkode: 2fb3c...1ea 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle norske menn jeg har vært på date med har villet spandere første gangen. Jeg lar de betale hvis det er de som har tatt initativ til daten, hvis jeg har tatt initativ og foreslått aktivitet så betaler jeg. Men dette er voksne menn da, mulig ungdommen er annerledes? Jeg tenker jo at en del menn også blir lei etter hvert, for det er en god del kvinner som forventer å bli spandert på ikke bare på første date, men på alle dater. Og det blir jo fort dyrt etter hvert om man alltid skal spandere. Jeg tenker også at om vi kvinner skal kunne få lik lønn som menn så må vi også kunne betale/spandere på lik linje som mennene. Og være trygge nok i oss selv til å gjøre det. Anonymkode: 2fb3c...1ea Men hvorfor skal det alltid være date som koster penger? Jeg har datet noen få menn i mitt liv. Den ene datet jeg da vi begge hadde dårlig økonomi, og vet du hva vi gjorde? Vi smurte niste og gikk på fjellturer. Opplevde fjell ingen av oss har vært på tidligere. Dette er mye bedre, mer intimt og interessant enn å sitte på en kafe full av folk og pjatte. Jeg spanderer gjerne på menn også. Men å få vipps-krav på 40 kroner for en kopp kaffe når HAN har bestemt at vi skulle på kafe, og HAN valgte stedet, blir fullstendig turn off. Anonymkode: 7d1a3...138 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De fleste norske menn er gjerrige, egoistiske og driver ikke med noe som helst romantikk. Ta vare på dama gjør de ikke lengre, men tenker bare på egne behov. Triste saker. Anonymkode: 8dbe2...9a7 Vet ikke med de fleste, men jeg unngikk bevisst norske menn da jeg etablerte meg sist gang. Gikk for en mann fra et annet europeisk land, og det er stor forskjell. De norske mennene som jeg var med før, viste seg å være både utro, egoistiske og gjerrige. På trettiårsdagen min fikk jeg en mobillader fra bensinstasjon fra daværende ektefelle, som han la på bordet uten engang å si gratulerer, gi kyss osv, før han føk ut døra for å dra på fest med kompiser. Anonymkode: 7d1a3...138 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al34n0nym1 Skrevet 5. april 2024 #7 Del Skrevet 5. april 2024 Det er vel en av grunnene til at menn nå tenker at begge skal betale, i og med at vi kvinner roper om likestilling. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #8 Del Skrevet 5. april 2024 Al34n0nym1 skrev (5 minutter siden): Det er vel en av grunnene til at menn nå tenker at begge skal betale, i og med at vi kvinner roper om likestilling. Selvfølgelig. Men ikke gjør det på en usexy måte. Ikke send vippskrav. Spanderer du en kaffe til 30-40 kroner på en kompis, så kan du også spandere den på en dame. Jeg har sett noen menn skrive at det blir så dyrt for dem når de dater mange. Slutt å date mange. Anonymkode: 7d1a3...138 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #9 Del Skrevet 5. april 2024 Hun som stod fram i mdia og skrøt av at hun spiste gratis pga mye dating har nok ødelagt mye😝 Jeg har en kompis jeg treffer ca en gang i uka, og selv om vi ikke går på cafe, må vi kjøre gjennom bom for å gå tur. Jeg må kjøre ca 90% av gangene. Vi har ingen romantiske interesser av hverandre, men hvis så ville dette vært ekstremt turn off. Anonymkode: 789ab...21f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #10 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ts her. Det er ikke min erfaring. Alle de norske mennene jeg har møtt har vært kjempesnille og åpne, men litt usikre i sin rolle på en date, bare. Anonymkode: 6e7cf...3d2 Jeg er enig i dette. De er snille, men ofte usikre når de er på date. Har datet menn fra andre land og har merket forskjell der. Nå er jeg gift med en danske, og jeg merket også stor forskjell da jeg datet ham. Selv om Danmark ikke er så langt unna Norge har de en annen fremtreden enn den norske menn ofte har. Anonymkode: 5d801...a4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #11 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har vært på en del dater med norske menn, og noen utenlandske (flere fra USA). Og jeg vil bare dele mitt råd, for jeg har nesten utelukkende følt meg mye bedre med de utenlandske. Jeg er absolutt feminist, men det er noe fantastisk å føle seg litt "tatt vare på" og verdsatt på første date. Så enkelt som at han spør "hva vil du ha?" Og spanderer den første kaffen/ølen (og hvis det blir fler så tar jeg neste.) Han ene hadde tatt med seg en kurv med bringebær på første date. De har en slags selvfølgelighet over at de skal være en slags "vert" om dere skjønner. Og det har fått meg til å føle meg trygg, smigret og verdsatt. Alle de utenlandske har også sendt meg en melding rett etter daten og takket for den. Det setter jeg veldig stor pris på. Med alle de norske har det blitt litt sånn kleint med hvem som skal bestille, betale osv. Litt som om norske menn er redd for å gjøre noe feil. Men jeg vil fortelle dere at det blir aldri feil om dere tar litt vare på dama fra aller første stund, og det betyr ikke at hun kommer til å forvente at du spanderer alt. Det trenger ikke å være å spandere en gang. Men å ha et slags fokus på henne helt fra starten, og ha en sikkerhet i din rolle. Da vil hun nok føle seg mindre usikker, og daten vil gå bedre. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 6e7cf...3d2 Takk for at du bekrefter at norske feminister sier de ønsker likestilling, men egentlig bare når det passer de selv. Anonymkode: 4424b...880 8 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #12 Del Skrevet 5. april 2024 Kroneksemplet på en gjennomsnitlig attraktiv norsk mann, med typisk bedriten og urnorsk personlighet er vel noe sånt: -profil på x-antall datesider og ute av stand til å velge 1 kvinne fordi han er "så sosial" (=går på jobb, trener og bruker resten av sin ledige tid på datesider) og fordi han har så "fin samtale" med sånn alle kvinner. Naturlig nok: bortsett fra hans like er de fleste greie mennesker. -ute av stand til å huske ett kvekk av hva kvinnene han snakker med og treffer ønsker i livet og har skrevet på sine profiler pga en informasjonspågang som langt på vei overgår hans evner til å bearbeide informasjon. -overlater til kvinner å ta initiativ til date, planlegge innhold og betale for date samt lukke opp døren for sex. Ingen kan vel anklage han for å oppføre seg som et rovdyr mot kvinner når han strengt tatt jakter defensivt og er en ærlig drittsekk. -aldri noensinne møtt noen fra andre deler av Europa som oppfører seg så usjarmerende, ansvarsfraskrivende og feigt mot kvinner. Men her til lands er det jammen nok av sorten Mr. Sleip og Feig Drittsekk, beskrevet i overstående.. Anonymkode: 355f1...d66 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #13 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Takk for at du bekrefter at norske feminister sier de ønsker likestilling, men egentlig bare når det passer de selv. Anonymkode: 4424b...880 Er feminist. Liker at begge betaler. Men det er oppførseler rundt betaling, som er turn off og skaper distanse. Men sånn vanlig, en spanderer, så spanderer den andre, så deler vi men begge tilbyr, den er grei. Men nevn likestilling i negativt lys og du er ute. Anonymkode: 16109...fed 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #14 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er feminist. Liker at begge betaler. Men det er oppførseler rundt betaling, som er turn off og skaper distanse. Men sånn vanlig, en spanderer, så spanderer den andre, så deler vi men begge tilbyr, den er grei. Men nevn likestilling i negativt lys og du er ute. Anonymkode: 16109...fed Nettopp. Det er vippskrav for kaffe som er turn off. Helt greit å betale annenhver gang. Da jeg møtte mannen, bodde han i et annet land. Vi traff hverandre første gang i et tredje land (midt mellom våre). Jeg betalte hotell, han betalte mat for hele helga. Hadde vi begynt med vippskrav, beregning av den enkeltes del av restaurantregninga og så videre, ville jeg ha droppet ham. Har vært sammen med en mann som telte øre, og gidder ikke det en gang til. Anonymkode: 7d1a3...138 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #15 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært på en del dater med norske menn, og noen utenlandske (flere fra USA). Og jeg vil bare dele mitt råd, for jeg har nesten utelukkende følt meg mye bedre med de utenlandske. Jeg er absolutt feminist, men det er noe fantastisk å føle seg litt "tatt vare på" og verdsatt på første date. Så enkelt som at han spør "hva vil du ha?" Og spanderer den første kaffen/ølen (og hvis det blir fler så tar jeg neste.) Han ene hadde tatt med seg en kurv med bringebær på første date. De har en slags selvfølgelighet over at de skal være en slags "vert" om dere skjønner. Og det har fått meg til å føle meg trygg, smigret og verdsatt. Alle de utenlandske har også sendt meg en melding rett etter daten og takket for den. Det setter jeg veldig stor pris på. Med alle de norske har det blitt litt sånn kleint med hvem som skal bestille, betale osv. Litt som om norske menn er redd for å gjøre noe feil. Men jeg vil fortelle dere at det blir aldri feil om dere tar litt vare på dama fra aller første stund, og det betyr ikke at hun kommer til å forvente at du spanderer alt. Det trenger ikke å være å spandere en gang. Men å ha et slags fokus på henne helt fra starten, og ha en sikkerhet i din rolle. Da vil hun nok føle seg mindre usikker, og daten vil gå bedre. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 6e7cf...3d2 Norsk mann her, og jeg ser ikke noe i veien for å spørre den man er med vil ha når man går til baren/kaffebaren etc. Men jeg ser det ikke som spesielt romantisk heller, det er noe jeg gjør til tider enten det er date, venn eller kollega. Det er for meg bare litt vanlig høflighet. Samme med å ta med noe til selskap eller date, enten det er en kurv med bringebær eller en flaske vin. Vanlig høflighet, men ikke noe spesielt romantisk. Anonymkode: 4ac47...0a2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobTheNoob Skrevet 5. april 2024 #16 Del Skrevet 5. april 2024 Interessante betraktninger. Jeg synes stadig jeg leser beskrivelser av datingopplevelser med (norske) menn som jeg har vanskelig for å kjenne meg igjen i, både på egne og mine bekjentes vegne. Men det er mulig vi er oppdratt veldig anderledes. Mulig det er forskjell i alder (jeg er rett over 50). For meg er det naturlig å være litt "gentleman" mot damene. Det gjelder generelt - ikke bare dates. For eksempel slippe dame foran seg inn på bussen, gi fra seg setet til gamle damer, smile og hilse på hun i kassa i butikken osv. Noen som har hørt om "pay it forward" bevegelsen? På date holder jeg dører, trekker ut stoler, spør hva hun vil ha, om hun er komfortabel osv. Normalt spanderer jeg, men setter mest pris på å spleise - i hvert fall i lengden. For meg er henne i fokus. Herregud hvor deilig det er å være ute med en vakker dame 😃Det er klart man oppfører seg og er på tilbudssiden? Eller?? Av og til kan jeg nok av ren uvane (særlig etter å ha levd alene en stund og etter et dårlig samliv) gjøre ting "egoistisk", som å bestille til meg selv først når kelneren spør i stedet for å henvende meg til henne osv, men jeg prøver å plukke vekk sånne uvaner. Det er lett å glemme seg og være litt ego av og til, men på det jevne føler jeg at jeg har som naturlig innstinkt å ta vare på dama. Jeg synes også dette med måten man kler seg på , hvordan man oppfører seg overfor andre, hva slags holdninger man gir uttrykk for også er en del av "pakka". Jeg synes den likestillingsdiskusjonen blir litt merkelig å trekke inn når vi snakker om å betale for en kopp kaffe. Jeg kan spandere kaffe på naboen, en kollega, en kompis.. Jeg kan ta med en date på lunsj og betale for det uten at jeg drar i gang en feminisme-diskusjon om det, verken høyt eller stille i mitt hode. Herregud!! Men jeg tenker at om to voksne mennesker med egen inntekt har et forhold, så er det å ta vare på hverandre, blant annet i form av å være raus og betale for kaffe/lunsj/middag/teaterbillett, et kjærtegn vi begge kan sette pris på å gi - og få. Det handler mer om det. Hvis det blir veldig en-veis, føler man seg etter hvert mindre satt pris på. Hun jeg treffer nå, spanderer jeg på de fleste gangene for hennes økonomi er mer anstrengt enn min. Men sist hun kom hjem til meg, hadde hun med seg hjemmelaget mat til oss. Det satte jeg pris på - på grunn av omtanken og at hun gir på den måten hun kan. Det er dette det handler om! Ikke likestilling og kvinnekamp eller kronebeløp! Det er sikkert en del kyniske menn på dette forumet som mener jeg er en blåøyd fyr, men jeg trodde den type menn var i mindretall, ikke flertall?? Eller kanskje menn med gode holdninger vanligvis ikke er single.. Jeg vet ikke. Jeg klarer bare ikke komme på menn jeg kjenner som oppfører seg slik mange i denne tråden beskriver. (Jeg måtte bare ta litt til motmæle her) 10 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #17 Del Skrevet 5. april 2024 BobTheNoob skrev (8 minutter siden): Interessante betraktninger. Jeg synes stadig jeg leser beskrivelser av datingopplevelser med (norske) menn som jeg har vanskelig for å kjenne meg igjen i, både på egne og mine bekjentes vegne. Men det er mulig vi er oppdratt veldig anderledes. Mulig det er forskjell i alder (jeg er rett over 50). For meg er det naturlig å være litt "gentleman" mot damene. Det gjelder generelt - ikke bare dates. For eksempel slippe dame foran seg inn på bussen, gi fra seg setet til gamle damer, smile og hilse på hun i kassa i butikken osv. Noen som har hørt om "pay it forward" bevegelsen? På date holder jeg dører, trekker ut stoler, spør hva hun vil ha, om hun er komfortabel osv. Normalt spanderer jeg, men setter mest pris på å spleise - i hvert fall i lengden. For meg er henne i fokus. Herregud hvor deilig det er å være ute med en vakker dame 😃Det er klart man oppfører seg og er på tilbudssiden? Eller?? Av og til kan jeg nok av ren uvane (særlig etter å ha levd alene en stund og etter et dårlig samliv) gjøre ting "egoistisk", som å bestille til meg selv først når kelneren spør i stedet for å henvende meg til henne osv, men jeg prøver å plukke vekk sånne uvaner. Det er lett å glemme seg og være litt ego av og til, men på det jevne føler jeg at jeg har som naturlig innstinkt å ta vare på dama. Jeg synes også dette med måten man kler seg på , hvordan man oppfører seg overfor andre, hva slags holdninger man gir uttrykk for også er en del av "pakka". Jeg synes den likestillingsdiskusjonen blir litt merkelig å trekke inn når vi snakker om å betale for en kopp kaffe. Jeg kan spandere kaffe på naboen, en kollega, en kompis.. Jeg kan ta med en date på lunsj og betale for det uten at jeg drar i gang en feminisme-diskusjon om det, verken høyt eller stille i mitt hode. Herregud!! Men jeg tenker at om to voksne mennesker med egen inntekt har et forhold, så er det å ta vare på hverandre, blant annet i form av å være raus og betale for kaffe/lunsj/middag/teaterbillett, et kjærtegn vi begge kan sette pris på å gi - og få. Det handler mer om det. Hvis det blir veldig en-veis, føler man seg etter hvert mindre satt pris på. Hun jeg treffer nå, spanderer jeg på de fleste gangene for hennes økonomi er mer anstrengt enn min. Men sist hun kom hjem til meg, hadde hun med seg hjemmelaget mat til oss. Det satte jeg pris på - på grunn av omtanken og at hun gir på den måten hun kan. Det er dette det handler om! Ikke likestilling og kvinnekamp eller kronebeløp! Det er sikkert en del kyniske menn på dette forumet som mener jeg er en blåøyd fyr, men jeg trodde den type menn var i mindretall, ikke flertall?? Eller kanskje menn med gode holdninger vanligvis ikke er single.. Jeg vet ikke. Jeg klarer bare ikke komme på menn jeg kjenner som oppfører seg slik mange i denne tråden beskriver. (Jeg måtte bare ta litt til motmæle her) Akkurat. Inntrykket jeg får av slike menn som er livredd for å bli utnyttet/snyltet av damene for en kopp kaffe eller en baguette, er at de ønsker rettigheter som kom med likestillingen, men ikke plikter. De drar gjerne hjem til dama og spiser middag som dama har betalt for, fraktet fra butikken og tilberedt. Uten å blunke. For det er jo "gratis". Anonymkode: 7d1a3...138 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engel Skrevet 5. april 2024 #18 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Norsk mann her, og jeg ser ikke noe i veien for å spørre den man er med vil ha når man går til baren/kaffebaren etc. Men jeg ser det ikke som spesielt romantisk heller, det er noe jeg gjør til tider enten det er date, venn eller kollega. Det er for meg bare litt vanlig høflighet. Samme med å ta med noe til selskap eller date, enten det er en kurv med bringebær eller en flaske vin. Vanlig høflighet, men ikke noe spesielt romantisk. Anonymkode: 4ac47...0a2 Enig, det er normal folkeskikk å gjøre sånt, uansett om det er en date, en venn eller en kollega. Dessverre er det ikke tvil om at det som har vært normal folkeskikk er på vei ut, spesielt i dating. Og det gjelder ikke bare de unge dessverre. Men tråder som dette viser jo godt hvor lite som faktisk skal til for at menn skal lykkes bedre innen dating. Litt omtanke og folkeskikk er alt som trengs. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #19 Del Skrevet 5. april 2024 Uenig. Er vant med rause menn ute og jeg er raus selv. Hvis betaling er det eneste man er usikker på, så er jo ikke det noe problem. Er han gjennomgående usikker som person, er det noe annet. Anonymkode: 2fdd5...da9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #20 Del Skrevet 5. april 2024 Engel skrev (16 minutter siden): Enig, det er normal folkeskikk å gjøre sånt, uansett om det er en date, en venn eller en kollega. Dessverre er det ikke tvil om at det som har vært normal folkeskikk er på vei ut, spesielt i dating. Og det gjelder ikke bare de unge dessverre. Men tråder som dette viser jo godt hvor lite som faktisk skal til for at menn skal lykkes bedre innen dating. Litt omtanke og folkeskikk er alt som trengs. Greit med folkeskikk ja, og det vil nok utvilsomt også hjelpe litt på date. Samtidig tror jeg nok ikke det er det som er mest avgjørende for å lykkes, det skal normalt noe mer til på date enn bare å vise normal høflighet...Det skal jo klaffe litt også, og det finne man ikke ut ved at man bare er høflige med hverandre hele tiden Anonymkode: 4ac47...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå