AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Del Skrevet 5. april 2024 Hei! Som overskriften sier: jeg trenger tips til lavterskel styrketrening hjemme. Jeg har ikke trent styrke på flere år, så grunnlaget er ikke-eksisterende. jeg har ikke så høye mål, men ser viktigheten av å styrke kjernemuskulaturen og de store muskelgruppene, og evt legge grunnlag for videre trening seinere. hverdagen går i ett med full jobb, ofte behov for å jobbe hjemme på kvelden, og små barn som jeg er alene med i perioder, så jeg trenger noe jeg kan gjøre hjemme på stuegulvet etter at ungene er lagt. den tida skal også brukes til jobbing, rydding (og helst litt avslapping) før jeg legger meg, så jeg sliter med å finne motivasjon. Er det noen som har vært i samme situasjon som fant et program de klarte å gjennomføre? Jeg har en treningsmatte og yogaball, men ikke noe mer utstyr. Anonymkode: 2852f...f87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Del Skrevet 5. april 2024 Lurt å begynne med kroppsstyrkeøvelser. Knebøy, utfall, armhevinger, sit-ups, planken... Du kan gjerne google "kroppsstyrkeøvelser", ligger masse forslag ute. Anonymkode: a52b1...6c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 5. april 2024 #3 Del Skrevet 5. april 2024 Syns det har vært lettest å holde på motivasjon ved å bruke youtube til å finne et program for økten, blir ikke det samme hver gang. Manualer/kettlebells er ikke så dyrt heller. Men kommer langt med bare en treningsmatte og egen kroppsvekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 5. april 2024 #4 Del Skrevet 5. april 2024 Du kan vurdere om såkalte "mikroøkter" er noe for deg. Vi at det første settet, gitt at du trener tungt nok, gir 60 % av resultatene. Du kan altså slippe unna med å bare ta ett eneste sett per øvelse, i alle fall i en god periode. Videre så trenger du ikke nødvendigvis å gjennomføre "økter". Du kan gjennomføre "øvelser" istedenfor. Ta pushups før du går ut døra om morgenen = bryst ferdig. Ta noen utfall på toalettet på jobb når ingen ser = bein ferdig. Mens middagen putrer kan du ro litt med en strikk = rygg ferdig. Det handler om å klemme inn øvelser der du kan, og det vil ikke engang føles som "trening". Nei, kanskje er det ikke like effektivt som å dra på treningssenteret og kjøre 5 tunge sett 3 ganger per uke. Likevel er det trening, det gir resultater, og hvis det er det du klarer akkurat nå så er det bra nok! Etter hvert som styrken kommer og du ser at du er konsekvent med treningen (som er det viktigste), så kan du begynne å tenke på å legge på vekter eller å gjøre øvelsene tyngre ved å gjøre variasjoner av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Del Skrevet 5. april 2024 Sandum.PT skrev (29 minutter siden): Du kan vurdere om såkalte "mikroøkter" er noe for deg. Vi at det første settet, gitt at du trener tungt nok, gir 60 % av resultatene. Du kan altså slippe unna med å bare ta ett eneste sett per øvelse, i alle fall i en god periode. Videre så trenger du ikke nødvendigvis å gjennomføre "økter". Du kan gjennomføre "øvelser" istedenfor. Ta pushups før du går ut døra om morgenen = bryst ferdig. Ta noen utfall på toalettet på jobb når ingen ser = bein ferdig. Mens middagen putrer kan du ro litt med en strikk = rygg ferdig. Det handler om å klemme inn øvelser der du kan, og det vil ikke engang føles som "trening". Nei, kanskje er det ikke like effektivt som å dra på treningssenteret og kjøre 5 tunge sett 3 ganger per uke. Likevel er det trening, det gir resultater, og hvis det er det du klarer akkurat nå så er det bra nok! Etter hvert som styrken kommer og du ser at du er konsekvent med treningen (som er det viktigste), så kan du begynne å tenke på å legge på vekter eller å gjøre øvelsene tyngre ved å gjøre variasjoner av dem. Takk for konkrete tips. Jeg vet av erfaring at jeg lettere klarer å motivere meg når jeg først er i gang. Jeg vet også at det ikke finnes noen snarveier til å bli godt trent, så det er rett og slett får å få til noe i det hele tatt og forhåpentligvis utvide etter hvert. Anonymkode: 2852f...f87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå