AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #1 Skrevet 4. april 2024 Mitt barn på 3 år rister og spenner overkropp, og tar hendene opp, når hun fryder seg, blir glad, kjenner på gode følelser osv. Dette skjer derfor mange ganger gjennom dagen. Ellers er alt «normalt». Vanlig trass så klart. Men språk, ferdigheter, øyekontakt, samspill osv fungerer veldig godt. Mer enn flere jevnaldrende i barnehagen etter mitt inntrykk. Et familiemedlem kommenterte på «fleip» at hun kanskje er innenfor autismespekteret, da hun for noen måneder siden var inne i en ganske heftig trass-fase. Familiemedlemmet siktet også til denne repeterende atferden. Jeg kjente det stakk litt, har aldri tenkt på det på den måten. Jeg føler hun er helt «normal». Anonymkode: cce1d...a57
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #2 Skrevet 4. april 2024 Søk opp stimming. Les om det og se på videoer. Anonymkode: fc6ba...ac7 1
Rosa Dartle Skrevet 4. april 2024 #3 Skrevet 4. april 2024 Sønnen til venninna mi hadde oppheng på ulike ting, drev med repetetive bevegelser og var sen til å snakke. Jeg (og barnehagen) bekymret meg for det, men hun var aldri bekymret, for hun så at forståelsen var så god. Jeg er absolutt for tidlig innsats, men tror ofte mammaer er de beste til å vurdere. Og det aller viktigste er alltid forståelsen.
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. april 2024 #4 Skrevet 4. april 2024 Nei, repeterende adferd i seg selv er ikke alltid autisme.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #5 Skrevet 4. april 2024 Små barn kan ha ulike hang ups i perioder, men hos normale barn går det over. Ingen grunn til bekymring helt enda. Anonymkode: 88034...56c
Siris Skrevet 4. april 2024 #6 Skrevet 4. april 2024 Trenger absolutt ikke å være autisme som flere over svarer 😊 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Skrevet 4. april 2024 Mange barn (faktisk alle mennesker) stimmer. Det behøver ikke bety autisme om det er mer uttalt hos enkelte. Mest typisk stim hos autistiske barn er dessuten spinning og håndflapping. Høres ikke ut som hun gjør det. Jeg hadde spinningen selv, men var ekstraordinær språkmessig. Tidlig ute og svært intelligent. Autisme ser ofte litt annerledes ut hos jenter. Hilsen sent diagnostisert med Asperger og har det veldig fint Anonymkode: 40027...38b 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #8 Skrevet 4. april 2024 TS her. Jeg har jobbet med barn i mange år, også barn innenfor autismespekteret. Hun minner meg ikke om noen jeg har møtt på min vei, men kanskje jeg ser meg blind på eget barn😅 Det er disse håndbevegelsene som får meg til å stusse. Fordi det ble kommentert.. Hun har holdt på med dette i minst ett år faktisk. Takk for svar! Anonymkode: cce1d...a57 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Skrevet 4. april 2024 Familiemedlemmet ditt er en nisse. Det er overhode ikke alltid autisme når barn har vaner som er repetative. Det kan selvsagt være barnet er på spekteret, det vil bare ikke være den måten å vise glede på som er indikasjonen. Mange barn stimmer i perioder uten at det er noe som helst relatert til nevromangfold, det er bare boblende og ofte store følelser som får utløp i repetativ adferd. Dette kan gå over helt eller få andre utløp over tid. Noen barn og for den del voksne bare er slik helt uten at det er noen diagnose bak. Ikke alle autister stimmer synlig eller mye heller av og mange av oss stimmer på mange ulike og små måter som ikke er synlige for andre. Feks med tunga inne i munnen, med ord og lyder i hodet, med tvinning av hår, pirking på hud og negler, vi gjør ting med tærne inni skoen og mye slikt som andre ikke engang ser eller tenker på som stimming. Anonymkode: 5dbba...e7c 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #10 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange barn (faktisk alle mennesker) stimmer. Det behøver ikke bety autisme om det er mer uttalt hos enkelte. Mest typisk stim hos autistiske barn er dessuten spinning og håndflapping. Høres ikke ut som hun gjør det. Jeg hadde spinningen selv, men var ekstraordinær språkmessig. Tidlig ute og svært intelligent. Autisme ser ofte litt annerledes ut hos jenter. Hilsen sent diagnostisert med Asperger og har det veldig fint Anonymkode: 40027...38b Takk for interessant deling❤️ Jeg har aldri tenkt på dette før egentlig. Om hun så er innenfor et spekter her, så må hun også være veldig «velfungerende». Hun er veldig sosial, utadvent, kontaktsøkende osv..🧐 Anonymkode: cce1d...a57 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #11 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Familiemedlemmet ditt er en nisse. Det er overhode ikke alltid autisme når barn har vaner som er repetative. Det kan selvsagt være barnet er på spekteret, det vil bare ikke være den måten å vise glede på som er indikasjonen. Mange barn stimmer i perioder uten at det er noe som helst relatert til nevromangfold, det er bare boblende og ofte store følelser som får utløp i repetativ adferd. Dette kan gå over helt eller få andre utløp over tid. Noen barn og for den del voksne bare er slik helt uten at det er noen diagnose bak. Ikke alle autister stimmer synlig eller mye heller av og mange av oss stimmer på mange ulike og små måter som ikke er synlige for andre. Feks med tunga inne i munnen, med ord og lyder i hodet, med tvinning av hår, pirking på hud og negler, vi gjør ting med tærne inni skoen og mye slikt som andre ikke engang ser eller tenker på som stimming. Anonymkode: 5dbba...e7c Takk🙏🏼 Synes generelt det er en uting i samfunnet vårt at vi stiller spørsmålstegn ved all annerledeshet. Anonymkode: cce1d...a57 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #12 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for interessant deling❤️ Jeg har aldri tenkt på dette før egentlig. Om hun så er innenfor et spekter her, så må hun også være veldig «velfungerende». Hun er veldig sosial, utadvent, kontaktsøkende osv..🧐 Anonymkode: cce1d...a57 Søk opp kvinner og autisme, det er nærmest nytt fagfelt innen autismeforskningen. Det kan være, og absolutt ingenting galt i det om hun skulle vise seg å være på spekteret. Som nevnt er min egen erfaring at det kommer til uttrykk på andre måter. Jeg har alltid vært akseptert i klassemiljø, hatt venner og fungert greit sosialt. Trenger mye hvile og oppfattes dog som introvert, sliter med en del sensorisk input (kan bl.a ikke ha på jeans), men det lever jeg godt med. Har mann, barn, utdannelse og jobb Håper dere finner ut av det, hvis ikke høres det uansett ut som at dersom hun befinner seg et sted på spekteret er hun såpass høyt fungerende at hun ikke trenger annen støtte enn den hun allerede får fra en mamma som bryr seg ❤️ Anonymkode: 40027...38b 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #13 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Søk opp kvinner og autisme, det er nærmest nytt fagfelt innen autismeforskningen. Det kan være, og absolutt ingenting galt i det om hun skulle vise seg å være på spekteret. Som nevnt er min egen erfaring at det kommer til uttrykk på andre måter. Jeg har alltid vært akseptert i klassemiljø, hatt venner og fungert greit sosialt. Trenger mye hvile og oppfattes dog som introvert, sliter med en del sensorisk input (kan bl.a ikke ha på jeans), men det lever jeg godt med. Har mann, barn, utdannelse og jobb Håper dere finner ut av det, hvis ikke høres det uansett ut som at dersom hun befinner seg et sted på spekteret er hun såpass høyt fungerende at hun ikke trenger annen støtte enn den hun allerede får fra en mamma som bryr seg ❤️ Anonymkode: 40027...38b Tusen takk for gode ord, nå ble jeg rørt❤️😅 Fint at du har det så bra. Tenker ofte det verste når man hører navnet på en diagnose.. Anonymkode: cce1d...a57
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for gode ord, nå ble jeg rørt❤️😅 Fint at du har det så bra. Tenker ofte det verste når man hører navnet på en diagnose.. Anonymkode: cce1d...a57 Jeg har også alt det personen over beskriver, minus barn. Det kommer jeg nok aldri til å få, men ellers alt det "normale " Mann, hus, jobb, venner, utdanning, førerkort. I motsetning til hva mange kunnskapsløse, forhåndsdømmende folk tror her på kvinneguiden tror, kan du faktisk ha et normalt liv og fortsatt være på spekteret Anonymkode: cd77f...36f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har også alt det personen over beskriver, minus barn. Det kommer jeg nok aldri til å få, men ellers alt det "normale " Mann, hus, jobb, venner, utdanning, førerkort. I motsetning til hva mange kunnskapsløse, forhåndsdømmende folk tror her på kvinneguiden tror, kan du faktisk ha et normalt liv og fortsatt være på spekteret Anonymkode: cd77f...36f Så bra for deg🙏🏼 Måten du nevner dette med barn på: er det fordi du ikke vil ha barn, eller føler at du ikke klarer det? På grunn av spekteret ditt. Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg.. Anonymkode: cce1d...a57
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #16 Skrevet 4. april 2024 Kjære vene.. det blir som å si at alle barn som liker å klatre i trær har ADHD. La barn være barn. Atferden høres helt normal ut. Treåringer skal innimellom være ekstremt trass, og det er helt vanlig med ulike typer stimming. DERSOM det skulle være spekter og, så husk at et spekter er nettopp det- et spekter. De aller fleste av oss er et eller annet sted mellom 0-100 på dette. Du kan plukke ut enkeltgreier med de fleste som kan oppfattes "spekter" ut, men sett som helhet fungerer personene bra. Det virker det som datteren din gjør og. Pust med magen, du har et barn som fungerer godt og er fornøyd mange ganger om dagen, tenk så herlig ❤️ Skulle det dukke opp noe utfordringer på et tidspunkt får du heller ta det da, det er ingenting som tilsier at det er noe du må tenke på nå. Anonymkode: 6c831...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #17 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for interessant deling❤️ Jeg har aldri tenkt på dette før egentlig. Om hun så er innenfor et spekter her, så må hun også være veldig «velfungerende». Hun er veldig sosial, utadvent, kontaktsøkende osv..🧐 Anonymkode: cce1d...a57 Dette er, om ikke uforenelig med en spekterdiagnose, så vil det i hvert fall minimere sjansene for at hun har det. Du nevner også at hun innenfor kurven på språk, ferdigheter og sosialt samspill. De fleste barn går gjennom faser med individuelle særheter. Begge mine hadde sine greier. Det kommer og går. Barn er små individer som må få lov til å la personlighet blomstre uten at vi skal diagnostisere alle små quirks. De du eventuelt kan følge med på er: - Svikt i sosial kommunikasjon og interesse. - Øyekontakt - Regresjon av språk og ferdigheter (Hun mister språkferdigheter og viser lite interesse for læring) - Manglende interesse for lek med andre barn. - Manglende evne til "liksom-lek" eller fantasi Anonymkode: af84e...d26 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #18 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er, om ikke uforenelig med en spekterdiagnose, så vil det i hvert fall minimere sjansene for at hun har det. Du nevner også at hun innenfor kurven på språk, ferdigheter og sosialt samspill. De fleste barn går gjennom faser med individuelle særheter. Begge mine hadde sine greier. Det kommer og går. Barn er små individer som må få lov til å la personlighet blomstre uten at vi skal diagnostisere alle små quirks. De du eventuelt kan følge med på er: - Svikt i sosial kommunikasjon og interesse. - Øyekontakt - Regresjon av språk og ferdigheter (Hun mister språkferdigheter og viser lite interesse for læring) - Manglende interesse for lek med andre barn. - Manglende evne til "liksom-lek" eller fantasi Anonymkode: af84e...d26 Har du lest deg opp på autisme hos jenter? Dette du ramser opp er typiske tegn hos gutter. Jenter kan være svært atypiske og i tillegg ekstremt gode på å maskere (selv ovenfor både sine foreldre og seg selv). Hva er øyekontakt? Jeg har lært meg å se på øynene eller helst i øyenkroken. Betyr det at jeg har øyekontakt? For nevrotypiske oppfattes det dithen. Har lurt alle med det i alle år. Godt nok. Anonymkode: 40027...38b 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #19 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): TS her. Jeg har jobbet med barn i mange år, også barn innenfor autismespekteret. Hun minner meg ikke om noen jeg har møtt på min vei, men kanskje jeg ser meg blind på eget barn😅 Det er disse håndbevegelsene som får meg til å stusse. Fordi det ble kommentert.. Hun har holdt på med dette i minst ett år faktisk. Takk for svar! Anonymkode: cce1d...a57 Et symptom er langt ifra nok, så er det eneste ville jeg ikke tenkt mye mer på det nå om jeg var deg. Mitt barn har uten tvil autisme, men stimmer ikke på den måten Anonymkode: bb701...fce
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #20 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du lest deg opp på autisme hos jenter? Dette du ramser opp er typiske tegn hos gutter. Jenter kan være svært atypiske og i tillegg ekstremt gode på å maskere (selv ovenfor både sine foreldre og seg selv). Hva er øyekontakt? Jeg har lært meg å se på øynene eller helst i øyenkroken. Betyr det at jeg har øyekontakt? For nevrotypiske oppfattes det dithen. Har lurt alle med det i alle år. Godt nok. Anonymkode: 40027...38b Nei. Jeg har en niese med autisme, så dette vet jeg mye om. Hennes regresjon var fremtredende i barndommen. Noe helt annet enn hos barn som i perioder uttrykker overveldende følelser med gjentakende kroppsspråk. Det tjener ingen å overdiagnistisere småbarn med plastiske hjerner som i de fleste tilfeller vil vokse slike quirks av seg. Gjør de ikke det så følger man med, men herlighet, vi må ikke bli helt diagnosebesatte. Maskering eksister ikke hos 3-åringer. Utpreget selvbevisst oppførsel som maskering skjer ikke hos så små barn. Denne type bevissthet skjer ikke før barnet er i skolealder. Hos så små barn er det lettere å sette diagnoser ut fra direkte oppførsel. Anonymkode: af84e...d26 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå