Gå til innhold

Kostnader ferieleilighet i utlandet / lang ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Vi har alltid drømt om en ferieleilighet i utlandet, henholdsvis Spania. Nå er vi på det stedet i livet at vi har råd til å vurdere det, men vi ser at utgiftene løper på. Lån, renter, flybilletter, vedlikehold og alt annet som medfølger. Vi lurer på om det kanskje rett og slett er bedre å bare leie seg en leilighet i 4-5-6 uker hver sommer og slippe alt det praktiske? Er det noen som har feriebolig i utlandet og vil dele litt fordeler / ulemper / hva det faktisk koster av ting man ikke tenker på? :) 

Anonymkode: 64569...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bromance

Jeg har ikke erfaring med kjøpt bolig, men legger meg gjerne inn på leilighetshotell alt fra 3 - 6 uker. (Frankrike, ikke Spania).

Etter hva jeg har lest hva andre som faktisk eier leiligheter / bolig må forholde seg til av regler, skattemessige vurderinger osv så har jeg vel kommet til konklusjonen om at det er billigere totalt sett å bare leie i stedet for å eie.

En annen fordel med å leie er at man ikke trenger å dra til samme stedet hver gang.

Men jeg reiser ofte i litt mellomsesong, typisk april / mai eller september / oktober. Så ta det med i betraktningen på pris. Det er alltid dyrere i høysesongen,  i Frankrike er dette typisk fra 2 uke i juli til ut august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Levekostnader i utlandet er nesten over alt billigere enn Norge, så der vil dere spare om dere handler som hjemme.
Dere kan dessuten leie ut deres bolig i Norge når dere er vekke, evt bytte bolig med en annen familie. Da blir det kun flybilletter, forsikringer. 

Anonymkode: 9949d...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bromance skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med kjøpt bolig, men legger meg gjerne inn på leilighetshotell alt fra 3 - 6 uker. (Frankrike, ikke Spania).

Etter hva jeg har lest hva andre som faktisk eier leiligheter / bolig må forholde seg til av regler, skattemessige vurderinger osv så har jeg vel kommet til konklusjonen om at det er billigere totalt sett å bare leie i stedet for å eie.

En annen fordel med å leie er at man ikke trenger å dra til samme stedet hver gang.

Men jeg reiser ofte i litt mellomsesong, typisk april / mai eller september / oktober. Så ta det med i betraktningen på pris. Det er alltid dyrere i høysesongen,  i Frankrike er dette typisk fra 2 uke i juli til ut august.

Hvilke priser opplever du på disse turene?

Anonymkode: e1073...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvilke priser opplever du på disse turene?

Anonymkode: e1073...c67

Leilighetshotellet koster ca 4000 i uka i månedene april / mai / september / oktober. Skal man ha høysesongen midt juli til august så koster det 12.000 i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe leilighet i Spania er en gambling med din eiendom. Tomme hus og leiligheter kan bli okkupert av hjemløse husokkupanter og iflg spansk lov kan du IKKE KASTE DEM UT. Du kan altså risikere å stå der foran døren til den spanske leiligheten din med kofferter og bager og familien din rundt deg, og komme til låst dør og folk som nekter å flytte ut, innenfor døra.

https://www.nrk.no/urix/familiens-spanske-feriehus-er-okkupert-_-loven-verner-om-inntrengerne-1.14831409

https://spania.no/hus/spania-vedtar-ny-boliglov-husokkupanter-kan-fa-bli-i-opptil-to-ar/

https://www.nrk.no/trondelag/bente-og-ole-roald-fikk-ferieleilighet-i-spania-ramponert-av-husokkupanter-1.16040290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...