Gå til innhold

Snap og tiktok barn/tenåring!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en som har en jente på 12år. Jeg og 12åringen snakket om hva som var populært på sosiale medier osv.  Hun åpnet litt opp for meg, og fortalte at hun hadde tatt screenshot av en annen jente som gikk i sjette klasse på barneskolen der hun hadde tatt naken bilder av seg selv, og dette ble delt rundt på snap! Jeg ble sjokkert! Ikke bare det, men det var visst helt normalt at 11-12 åringer filmet seg selv der de dyttet puppene sine i en push-up bh, samt venninnene filmet den nye string trusa osv. Jeg fikk se ALT fra henne fordi hun har fått disse filmene og bilder tilsendt fra en annen på snap! 

Har tatt det videre til pappaen hennes, uten noe respons! Han sier at det ikke skjer min datter, og hva andre gjør er dems problem. Jeg er sjokkert og sint samtidig. Hvor kan jeg melde dette videre uten navn og for meg er dette helt uakseptabelt! 

Sa kun til 12åringen at hun aldri måtte finne på å dele slikt av seg selv til andre på snap! 

Tillegg har hun tiktok som hun og venninne danser på nettet, og at de måtte "ghoste" mange ukjente brukere. Og ukjente venner på snap. Tenker dette er svært alvorlig! 

Anonymkode: 8821b...014

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kontrollere andre. Du får bare gjenta det du allerede har sagt til din kjærestes barn. Lite oppegående far da som ikke tar problemet på alvor og feks lufter det videre på foreldremøte.

Anonymkode: 0cbc1...31b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at det er 13 års grense på sosiale medier. Hun kan faktisk få problemer selv for å ha nakenbilder på tlf sin (overgrepsmateriale mot barn). Vanskelig når partneren din ikke vil følge opp ungen sin. Du kan jo drøfte med kommunens SLT koordinator i første omgang....

Anonymkode: f364e...0da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en grunn til at det er 13 års grense på sosiale medier. Hun kan faktisk få problemer selv for å ha nakenbilder på tlf sin (overgrepsmateriale mot barn). Vanskelig når partneren din ikke vil følge opp ungen sin. Du kan jo drøfte med kommunens SLT koordinator i første omgang....

Da har hun samtykke fra hennes mor og far å få lov til å ha og være på sosiale medier. 

Har sendt en mail til skolen uten noen svar. Alle disse barna sitter jo der. Dvs at foreldrene tillater dette uten å sjekke hva de holder på med, og hvem de snakker med. 

AnonymBruker
Skrevet
staffordshire87 skrev (12 timer siden):

Da har hun samtykke fra hennes mor og far å få lov til å ha og være på sosiale medier. 

Har sendt en mail til skolen uten noen svar. Alle disse barna sitter jo der. Dvs at foreldrene tillater dette uten å sjekke hva de holder på med, og hvem de snakker med. 

Hva mener du skolen skal gjøre med dette?

Anonymkode: 1d43f...43a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er sammen med en som har en jente på 12år. Jeg og 12åringen snakket om hva som var populært på sosiale medier osv.  Hun åpnet litt opp for meg, og fortalte at hun hadde tatt screenshot av en annen jente som gikk i sjette klasse på barneskolen der hun hadde tatt naken bilder av seg selv, og dette ble delt rundt på snap! Jeg ble sjokkert! Ikke bare det, men det var visst helt normalt at 11-12 åringer filmet seg selv der de dyttet puppene sine i en push-up bh, samt venninnene filmet den nye string trusa osv. Jeg fikk se ALT fra henne fordi hun har fått disse filmene og bilder tilsendt fra en annen på snap! 

Har tatt det videre til pappaen hennes, uten noe respons! Han sier at det ikke skjer min datter, og hva andre gjør er dems problem. Jeg er sjokkert og sint samtidig. Hvor kan jeg melde dette videre uten navn og for meg er dette helt uakseptabelt! 

Sa kun til 12åringen at hun aldri måtte finne på å dele slikt av seg selv til andre på snap! 

Tillegg har hun tiktok som hun og venninne danser på nettet, og at de måtte "ghoste" mange ukjente brukere. Og ukjente venner på snap. Tenker dette er svært alvorlig! 

Anonymkode: 8821b...014

Jeg hadde tatt kontakt med læreren på skolen. 

Anonymkode: 28131...786

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva mener du skolen skal gjøre med dette?

Anonymkode: 1d43f...43a

Skolen kan ta dette opp i klassen, herregud hva er feil med folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Klart skolen KAN gjøre dette, men hva hjelper det da når foreldrene gir barna tilgang til apper de ikke er gamle nok for? Ikke følger med på hva ungene driver med der inne og ikke føler opp informasjon om at det skjer ugreie (og ulovlige) ting der inne? Skolen kan ikke kompensere for at foreldre ikke gidder å følge opp ungene sine. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min bonusdatter på snart 15 har vært på tiktok og snap siden hun var 9 år!

Moren er den som har hovedomsorgen og bestemte at jenta skulle få lov, selv om faren hennes nektet datteren å være på sosiale medier.

Anonymkode: bdda5...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er slikt, og det har vært sånn lenge. Ei datter av min venninne er i 20-årene nå, så dette jeg forteller om nå, har skjedd 10+ år siden. Da var det ikke Snapchat men instagram. Jeg så da instagram til hennes datter, hun ga meg den for jeg skulle trykke på hjerter, fordi antall hjerter ga status. Og alle de da 12-åringer, de samlet hjerter. Fra hennes insta-profil, gikk jeg på profil til hennes venninner og ja - det var mange bilder jeg synes var problematiske. Og mange av "followers" var åpenbart menn, og ikke andre jenter i klassen. Jentene la ut bildene der de selv synes de så pene ut, men ja, disse bildene kunne nok tolkes annerledes, på en seksuell måte. Ingen nakne bilder da. Men altså, det gikk bra med alle disse jentene, de tok aldri kontakt, svarte aldri på meldinger til noen av disse menn, og la ikke ut nakne bilder. Hva mer skal man kreve, egentlig?

Barna føler de må være på SoMe, det gir sosial status blant andre barn. Det er også der de snakker sammen og avtaler ting. Det kan derimot være nærmest sosialt selvmord å ikke være på sosiale medier, så vet ikke, er det noe bra løsning, å forby det? Så lenge du forklarer ditt eget barn, at det er veldig dumt å poste nakne bilder av seg selv, og sende til beste venninne engang. Og at det er lures å ikke snakke med fremmede menn, for du vet aldri hva de vil. Eller, du vet jo egentlig. Aldri akseptere tilbud om penger mot nakne bilder, heller spørre mamma om penger, hvis man virkelig trenger. Og mest av alt, om påvirkning av reklame man ser på SoMe. Man trenger ikke å KJØPE absolutt alt du ser reklame av, av influensere, på Snap og Instagram og Tiktok. De fikk nok bare betalt for å si at nettopp det produktet var absolutt beste.

Anonymkode: 06765...e32

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er alvorlig at ikke foreldre gir noen klare retningslinjer ved bruk av sosiale medier. Her har vi vært streng, ingen tiktok eller snapchat pga vi vet farene med disse.

Barn som ikke gjør som foreldrene sier blir det problemer med. Det betyr at barnet ikke har noe respekt for deg som voksen rollemodell.

Anonymkode: 162ad...096

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan derimot være nærmest sosialt selvmord å ikke være på sosiale medier,

Det høres mer ut som sosialt selvmord å være på sosiale medier når barna er så unge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldrene  som er ansvarlig for disse barna kan vel ta det opp med de andre foreldrene i klassen uten å involvere skolen. Skolen har jo ingenting med barns bruk av sosiale medier å gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er slikt, og det har vært sånn lenge. Ei datter av min venninne er i 20-årene nå, så dette jeg forteller om nå, har skjedd 10+ år siden. Da var det ikke Snapchat men instagram. Jeg så da instagram til hennes datter, hun ga meg den for jeg skulle trykke på hjerter, fordi antall hjerter ga status. Og alle de da 12-åringer, de samlet hjerter. Fra hennes insta-profil, gikk jeg på profil til hennes venninner og ja - det var mange bilder jeg synes var problematiske. Og mange av "followers" var åpenbart menn, og ikke andre jenter i klassen. Jentene la ut bildene der de selv synes de så pene ut, men ja, disse bildene kunne nok tolkes annerledes, på en seksuell måte. Ingen nakne bilder da. Men altså, det gikk bra med alle disse jentene, de tok aldri kontakt, svarte aldri på meldinger til noen av disse menn, og la ikke ut nakne bilder. Hva mer skal man kreve, egentlig?

Barna føler de må være på SoMe, det gir sosial status blant andre barn. Det er også der de snakker sammen og avtaler ting. Det kan derimot være nærmest sosialt selvmord å ikke være på sosiale medier, så vet ikke, er det noe bra løsning, å forby det? Så lenge du forklarer ditt eget barn, at det er veldig dumt å poste nakne bilder av seg selv, og sende til beste venninne engang. Og at det er lures å ikke snakke med fremmede menn, for du vet aldri hva de vil. Eller, du vet jo egentlig. Aldri akseptere tilbud om penger mot nakne bilder, heller spørre mamma om penger, hvis man virkelig trenger. Og mest av alt, om påvirkning av reklame man ser på SoMe. Man trenger ikke å KJØPE absolutt alt du ser reklame av, av influensere, på Snap og Instagram og Tiktok. De fikk nok bare betalt for å si at nettopp det produktet var absolutt beste.

Anonymkode: 06765...e32

Dette er forøvrig sant i hovedtrekk at ungdom alltid har pushet grenser. Vi hadde profilbilder på "nettby" back in 2008 som også var risky. 

MEN!!! 

Foreldre er nødt å sette seg inn i appene de gir ungdommene sine tilgang til. Jeg har for eksempel gitt tilgang til instagram, men hverken snapchat eller tiktok. Og det er med enormt god grunn, samtidig føler ungdommen seg sett/hørt og at den har fått gjennomslag for noe. 

Instagram kan gjøres svært privat, har mye mere kontoll funksjoner, mindre mobbing og lettere å kontrollere/blokkere/ha oversikt, instagram er vanskelig å havne i "feil spor" på grunnet metas filter og oppbygging. 

Vs 

Tiktok. Et kinesisk produkter totalt ute av kontroll, et helt vilt produkt sånn egentlig. Og som potensielt er vanvittig skadelig for et ungdomsinn. Tiktok har man null kontroll på, hverken sin egen ungdom eller andre, og heller ikke innholdsmessig. Tiktok har enormt sterke algoritmer, noe som gjør at ungdomen så 20 sek av en slosskamp og 4 timer senere har sett x antall skolemassakere, x antall manifester og har fylt hele kontoen sin og algoritmen med dette i all overskuelig fremtid. Samtidig som tiktok er bygget opp nettopp for at du skal se video etter video etter video.

Anonymkode: a2751...726

AnonymBruker
Skrevet

Men, vel så viktig som at du informerer henne om nettvett rundt sin egen person, så bør du være tydelig på hvor skadelig oppførsel det er å ta screenshot av en 11 årings nakenbilder for å dele videre.. det er ille. Håper du og far kan jobbe litt med empatien (?) til denne jenta. Kudos til deg som ønsker å ta tak i problemet, og har en såpass stødig relasjon og tillit hos din bonusdatter, som får henne til å betro seg med så alvorlig tematikk. Det får meg til å lure på om det er en såpass tillitserklæring og rop om hjelp. Og at du har fått et ganske stort ansvar for å hjelpe og sortere litt. Det er lett å tenke at problemet er for stort til at man klarer å forholde seg til det. Men hvis alle gjør litt for sine egne og nærmiljøet så er det snakk om liv, som kan få en annen retning. Til det bedre. 

Anonymkode: c9313...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...