Gå til innhold

Blackface og n-ordet i Donald-Pocket!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husk at pappaen til Pippi Langstrømpe var negerkonge.

Anonymkode: b0a53...692

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (19 minutter siden):

Nei det er ikke sant. 

Når jeg vokste opp, men for den tiden «woke» foreldre, var det NIGGER og SVARTING vi under noen omstendigheter ikke fikk si. 

NEGER ble den gangen regnet som nøytralt, og ble tom brukt i TV-nyheter. 
70-80-tallet. 

Du gadd ikke å lese det jeg hadde skrevet i parentes, skjønner jeg...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (7 minutter siden):

Du gadd ikke å lese det jeg hadde skrevet i parentes, skjønner jeg...

Beklager! Leste det, men overså et «om»!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hottentott" er vel heller ikke helt innafor. Men ordet har jo en litt koselig klang i det minste..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at dette ble trykket. 99 føles ikke så lenge siden for meg

Dette er ulempen med å dra fram gamle blader og bøker, noe som jo for det meste er hyggelig. Har en rikholdig donaldsamling jeg også men noe av det tåler virkelig ikke dagslys. Fant igjen noen blader fra tidlig 90-tall med rasistiske vitser! Så nå sjekker jeg før jeg låner ut til barna.

Anonymkode: 5ace3...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke lenge igjen før ordet mørkhudet blir kalt m-ordet.. lurer på hva det nye ordet som er akseptabelt å bruke blir 😅.

Anonymkode: 58498...06b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker filmen "Svidd neger" kom ut i 2002. En av de mest absurde filmene jeg har sett noen gang.

Andre som husker denne?

Anonymkode: 61e14...e2b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag!

IMG_0270.png

Anonymkode: f78de...994

Nei den hadde ikke blitt trykket idag.

Men hadde skrue rett? Var han er falsk never? Svaret er ja.

Burde formuleringen vært annerledes i 1999 sikkert ikke.

Burde formuleringen vært annerledes i 2024. Helt helt helt klart.

Dette er ett storm i ett vannglass.

Som en kuriositet.

Hvorfor er det akseptabelt for fargede og kalle personer for :White boy. Det er i mine øyne minst like rasistisk, men det er det ingen som sier noe om.

Anonymkode: 7ae04...c98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er stort sett vi som ikke er negere eller pakkiser som lar oss krenke på andre sine vegne. Trur ingen spanjol ville blitt krenket av å høre hva vi nordmenn blir kalt i deres hjemland.

Det er vitterlig ikke slik at mørkhudede synes at det er greit å bli kalt neger av hvite om det så er aldri så nøytralt. Konteksten er viktig og siden det er vanskelig å være tankeleser er det like greit å ikke bruke det. Bruke det i historisk kontekst som hvordan språket vårt var før ser jeg på som uproblematisk om det er neger, pakkus, mongo, jævla homo, rompis eller same. Skal man forstå hvorfor noe er ugreit i dag må man forstå historien bak det og da må man kunne si ordene.

Anonymkode: 35910...a8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Husker filmen "Svidd neger" kom ut i 2002. En av de mest absurde filmene jeg har sett noen gang.

Andre som husker denne?

Anonymkode: 61e14...e2b

Eller "Svidd melaninrik person" som den heter i dag.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet var faktisk veldig vanlig for bare 20 år siden. En undersøkelse i 2007 viste at de fleste nordmenn fremdeles oppfattet «neger» som et nøytralt og beskrivende uttrykk for den mørkhudede befolkningen i Afrika sør for Sahara.

Nå, i 2024, er det omtrent ingen personer (med unntak av rasister og eldre) som ville brukt ordet.

Anonymkode: 03a42...eee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med at neger ikke var nedsettende, om jeg ikke husker helt feil var det noen unge politikere ganske langt til venstre som først satte merkelappen "nedsettende" på ordet, snakket man nedsettende brukte man andre ord, hadde en pakistansk kollega som kalte oss andre for hvitinger men det var visst helt greit. :)

Anonymkode: bb341...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Afrika og de fargede seg i mellom her til lands brukes ordet neger over en lav sko. Det er bare hvite som ikke får bruke det - forstå det de som kan🙄 Jeg bruker ikke ordet neger uansett fordi jeg finner det merkelig å kalle folk hvit, gul, neger osv i hverdagen, folk har et navn og er mennesker liksom🤷🏽‍♀️ men herregud altså - det burde faktisk være greit og helt stuerent å kunne bruke de ordene hvis man skal beskrive en hudfarge uten stygge intensjoner

Anonymkode: 7575e...505

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at neger ble brukt nedsettende før i tida også. Min far pleide å kalle kjedelig, repetitivt arbeid som tok lang tid for "negerarbeid". Hender han gjør det ennå når han glemmer seg.

Anonymkode: 5ace3...78a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra gamle dager. Slutt med å være så krenket over fortiden

Anonymkode: 026fa...53f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Indianer er det  nye negerbegrepet. Jeg har vokst opp med at neger ikke er innafor, så det har nok vært sånn en god stund.

Men indianer var fullstendig akseptert da jeg vokste opp på 90tallet. Kunne  ikke  falt  noen  inn at det var  galt  den  gangen.  Nå har det endret seg.  Det blir nok på sikt like lite akseptert som N.

Synes egentlig det er like ille som N ordet, da Torbjørn Jagland omtalte en politiker fra Afrika som Bongo fra Kongo,  men så er jo Torbjørn Jagland kjent for å la kjeften gå før refleksjonsevnen er påskrudd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (11 timer siden):

Det er jo egentlig ikke et stygt ord. Vi har jo kaker som negerskjorte og jødekaker fremdeles. Husker også at negerboller var i et kryssord vi hadde på skolen rundt 98/99.

Jeg lager store mengder negerboller hver jul og serverer til mine gode melaninrike venner. Det er årets høydepunkt og de digger det. Faktisk så var det negerboller som startet dette vennskapet :)

Om et ord er nedsettende kommer an på hvordan det blir brukt og hvordan mottaker velger å ta det.

Anonymkode: 772d4...59e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag!

IMG_0270.png

Anonymkode: f78de...994

"Bare" 25 år siden. 25 år er kjempelenge. Selvsagt har ting endret seg.

Anonymkode: a05ad...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et helt nøytralt ord akkurat som "svenske" eller "rødhåret". Det virker veldig rart nå, men det at det ble brukt i Donald beviser at det var sånn. Folk var mer antirasister i år 2000 enn i dag. Det var for eksempel mye mer tabu å problematisere innvandring den gangen.

Hvis noen hadde negativt syn på svensker eller rødhårede så var ikke ordet problemet. 

Nå er det ikke greit å bruke ordet. Jeg tenker at bare rasister eller totalt akterutseilte gamlinger insisterer på å bruke n-ordet i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...