Gå til innhold

Blackface og n-ordet i Donald-Pocket!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag!

IMG_0270.png

Anonymkode: f78de...994

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat samme fant vi hos svigers, og nei den hadde aldri blitt trykket i dag 😅

Anonymkode: a5e00...beb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gulp!

Anonymkode: f9a29...ccd

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo ikke egentlig det såkalte n-ordet.. men det har blitt enda et n-ord her i landet..

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Var nok helt vanlig for 25 år siden. Ingen krise at barn av i dag, opplever hvordan det var ' før i verden' er min tanke 🙂 

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg husker det var det rundt år 2000 at det for alvor kom opp i media og den allmenne bevisstheten at man ikke bør si neger fordi det er nedsettende, slik kommer det vel også frem i artikkelen om ordet fra Språkrådet i 2001 https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2006/Er_ordet_neger_diskriminerende/

På 90-tallet var ikke dette noen stor debatt, mener jeg. 
Ut i fra bildet du har lagt ved så ser det egentlig ut som at serien er eldre enn fra 1999, (kanskje 70-tallet?) men at det kanskje er et nyopptrykk som er gjort i 1999?

Anonymkode: a8182...3cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den stripa burde trykkes i neste VG

Anonymkode: 28fbc...c9a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn kommer til å spørre oss om hva «n-ordet» egentlig betyr. Og så kommer vi til å innføre enda et lag med obfuskering («ordet som begynner på bokstaven etter m») for å være sikker på at ingen blir lei seg.

Anonymkode: 6569d...b00

• Liker 12
Skrevet
19 minutter siden, svartkatt said:

Det er jo ikke egentlig det såkalte n-ordet.. men det har blitt enda et n-ord her i landet..

Er det andre n ordet NAV? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor, mamma og selv jeg som er født på 80 tallet er vokst opp med neger, pakkis osv som noe som var helt vanlig å si. Ikke noe negativt. Hadde og har mange utenlandske venner og selv de syns krenkingen har gått for langt.

Anonymkode: 8a153...490

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Erna Solberg brukte ordet neger i 2002 Da var ordet stuerent nok til at statsråder kunne bruke ordet.

Anonymkode: 657dd...571

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag!

IMG_0270.png

Der gikk du glipp av et fantastisk læringspunkt: "Slik holdt man på den gang "i gamle dager", nå har vi heldigvis blitt mer opplyste og gjør ikke lenger dette.

(Og så kan vi heller diskutere om n-ordet, oversatt til norsk betydning er det samme som det engelskspråklige n-ordet)

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min bestemor, mamma og selv jeg som er født på 80 tallet er vokst opp med neger, pakkis osv som noe som var helt vanlig å si. Ikke noe negativt. Hadde og har mange utenlandske venner og selv de syns krenkingen har gått for langt.

Pakkis har vel alltid vært negativt ladet?  

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig så er det ikke ordet som er stygt, negro betyr jo bare svart, det er bruken av ordet i USA som er stygg og har gjort det til forbudt ord.

Anonymkode: 1df8a...596

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pakkis har da alltid vært nedsettende? Jeg er født på 70-tallet...

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pakkis har nok alltid vært brukt nedsettende, ja

Anonymkode: a8182...3cd

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, pakkis var negativt. Det nøytrale ordet var pakistaner.

Anonymkode: bdff0...ea2

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

IMG_0270.png

Uff, blir for sterkt for folk i våre dager dette her altså.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Pakkis var vel aldri helt stuerent å si vel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...