Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #1 Del Skrevet 6. februar 2006 Har man rett til fri for å gå i begravelse? Er det regler for hvor nær den personen må være? Jeg har ønske om å gå i begravelsen til en av min samboers slektninger, men jeg må i så tilfelle ha fri en hel dag (i en annen by). Vil dette bli et problem tror dere, eller vil jeg få fri til dette? Jeg må kanskje nevne at jeg ikke er fast ansatt i denne jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. februar 2006 #2 Del Skrevet 6. februar 2006 Du har krav på fri for å gå i begravelse, 1 dag + reise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #3 Del Skrevet 6. februar 2006 Uansett for hvem det er til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. februar 2006 #4 Del Skrevet 6. februar 2006 Ja, så lenge du mener du bør gå i begravelsen, så skal du få fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2006 #5 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg fikk beskjed om at man fikk fri med lønn til begravelser til besteforeldre, men ikke til "fjernere" slektninger...men det er jo ikke sikkert at det stemmer da, selvom bedriften jeg jobbet for hadde dette som praksis. Å få fri uten lønn er jo en annen situasjon, og det vil jeg ikke tro er noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c",) Skrevet 6. februar 2006 #6 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg ba skolen min datter går på om fri til henne for å dra i begravelse. Fikk da spørsmål om det var naturlig at vi gikk i den begravelsen. Det var begravelsen til min tante som også var min gudmor, så jeg synes det var naturlig at vi deltok. Det ordnet seg, hun fikk fri 1 dag til reise og begravelsesdagen, men jeg reagerte litt på spørsmålet fra rektor da siden hun bare går i 3 klasse og har lite fravær fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 6. februar 2006 #7 Del Skrevet 6. februar 2006 I min "Store Klokebok" (Kommunenes Personalhåndbok) står følgende: "Følgende norm kan nyttes ved innvilgelse av permisjon med lønn: Ved dødsfall. Ved dødsfall i nærmeste familie og andre som har stått arb.tager nær (ektefelle, foreldre, besteforeldre, barn eller andre som har stått arb.taker nær): Inntil 3 dager pr. år, eventuelt med tillegg av nødvendige reisedager. Med "andre som har stått arb.tager nær" tenkes på svigerforeldre, kollegaer, samboer m.v." Ellers tror jeg det bruker å gå greitt å få permisjon uten løn, de fleste steder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 6. februar 2006 #8 Del Skrevet 6. februar 2006 Det vanligste er nok fri med lønn for den nærmeste familie, evnt fri uten lønn for de som er litt mer "perifere". Men det kommer jo an på arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. februar 2006 #9 Del Skrevet 7. februar 2006 Du har krav på fri for å gå i begravelse, 1 dag + reise. ← Uansett for hvem det er til? ← Ja, så lenge du mener du bør gå i begravelsen, så skal du få fri. ← Det er nok ikke sånn dessverre....... Faktisk har man ikke rett på fri til sin beste vennindes begravelse engang..... Men kan så klart søke om velferdsperm uten lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 7. februar 2006 #10 Del Skrevet 7. februar 2006 Ja, så lenge du mener du bør gå i begravelsen, så skal du få fri. ← Får vel (for det meste) fri... Men spørsmålet er vel om fri med eller uten lønn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seigdama Skrevet 8. februar 2006 #11 Del Skrevet 8. februar 2006 Det er opp til arbeidsgiver å bestemme om de vil gi deg fri med lønn. Iflg. Arbeidsmiljøloven har man ikke krav på fri hverken med eller uten lønn for å gå i begravelse, men i de fleste større firmaer i hvertfall velger man å ha dette som en "gode" og gir velferdspermisjon med lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå