Gå til innhold

For mye hverdagsalkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboer er glade i mat og vin, og drikker gjerne 1-2 glass til middag også i hverdagene. Veldig unorskt, men vanlig for kulturen til samboer. Nå har han fått en jobb der han er mye bortreist, så jeg spiser en del middag alene. Tar meg relativt ofte noen glass vin også da. Av og til drikker jeg halve flasken, uten at jeg kjenner meg særlig beruset - grunnen er at jeg liker smaken og det blir en del av "kveldskosen" for meg.

Fortalte dette til en kollega, som reagerte rimelig kraftig (typ sa "oj, gjør du det?" med nedlatende stemme og var tydelig preget og sa "jaja så lenge det bare er ETT glass så...". 

Det jeg lurer på er om jeg kan sies å drikke mer en det som kan anses som normalt/om jeg drikker for mye? Denne kollegaen er ikke avholds, men av typen som kun drikker når det er fest (og da kan hun absolutt ta den ut). Jeg drikker aldri så jeg blir full lenger, men liker å ta noen glass vin til kvelden (opp til 3-4 ganger totalt ila uken). Vi har ikke barn så det er sagt. 

Anonymkode: fdb65...37b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker hver dag

Anonymkode: 82c62...8ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt, for det er jo utrolig deilig med den kosen.

Når det er sagt må du passe deg så ikke 1 glass blir til 2, så 3, så 4, så hele flasken. Det baller fort på seg og man «trenger» mer og mer for å få godfølelsen.

Anonymkode: 05465...abb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Jeg og samboer er glade i mat og vin, og drikker gjerne 1-2 glass til middag også i hverdagene. Veldig unorskt, men vanlig for kulturen til samboer. Nå har han fått en jobb der han er mye bortreist, så jeg spiser en del middag alene. Tar meg relativt ofte noen glass vin også da. Av og til drikker jeg halve flasken, uten at jeg kjenner meg særlig beruset - grunnen er at jeg liker smaken og det blir en del av "kveldskosen" for meg.

Fortalte dette til en kollega, som reagerte rimelig kraftig (typ sa "oj, gjør du det?" med nedlatende stemme og var tydelig preget og sa "jaja så lenge det bare er ETT glass så...". 

Det jeg lurer på er om jeg kan sies å drikke mer en det som kan anses som normalt/om jeg drikker for mye? Denne kollegaen er ikke avholds, men av typen som kun drikker når det er fest (og da kan hun absolutt ta den ut). Jeg drikker aldri så jeg blir full lenger, men liker å ta noen glass vin til kvelden (opp til 3-4 ganger totalt ila uken). Vi har ikke barn så det er sagt. 

Syntes flere skal være åpne om akkurat dette. Du føler deg sikkert veldig alene, men det er du ikke. Det er nesten en skam å drikke vin i Norge og man blir stemplet for å være alkoholiker av å nyte ett glass eller to hver dag. Jeg er 36år og har spesielt de to siste årene gjort det samme som deg. Så lenge du ikke blir full og klarer de dagligedagse tingene gjennom dagene syntes jeg du skal kose deg videre med dette😊🥰

Anonymkode: 55cd3...bf7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinne må du vel på over 7 enheter i uka for at det er helseskadelig, men samtidig er det ingen nedre grense for når alkohol ikke er skadelig. Du er vel raskt over grensen der du har en betydelig økt risiko for å få kreft blant annet med det inntaket du skisserer. 

Anonymkode: 32ccd...51e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer snart en skikkelig fæl kommentar, bare vent. Men syntes de som ikke drikker i det hele tatt kan holde smell😉

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som kvinne må du vel på over 7 enheter i uka for at det er helseskadelig, men samtidig er det ingen nedre grense for når alkohol ikke er skadelig. Du er vel raskt over grensen der du har en betydelig økt risiko for å få kreft blant annet med det inntaket du skisserer. 

Sukker er bevist for å være svært kreftfremkallende. Også loff, bare til onfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i vin og øl. Men vet at det jo langfra er sunt: er som sukker - noe kroppen ikke trenger i det hele tatt, og som kun har (medisinske) uønskede virkninger. Så jeg prøver å begrense med til helgene, dvs tre dager i uka. Hvor ofte man vil drikke er opp til enhver, men tror mitt forbruk er ganske vanlig? 

Anonymkode: 54ad2...9ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er for mye. Alkohol er gift for kroppen, gir dårligere søvnkvalitet og økt risiko for en drøss helseproblemer. Hvorfor utsette kroppen for det så ofte?

Anonymkode: 5ce4c...930

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syntes flere skal være åpne om akkurat dette. Du føler deg sikkert veldig alene, men det er du ikke. Det er nesten en skam å drikke vin i Norge og man blir stemplet for å være alkoholiker av å nyte ett glass eller to hver dag. Jeg er 36år og har spesielt de to siste årene gjort det samme som deg. Så lenge du ikke blir full og klarer de dagligedagse tingene gjennom dagene syntes jeg du skal kose deg videre med dette😊🥰

Se for deg at du får kreft i tunge eller hals for eksempel når du blir 60 grunnet mange år med så høyt alkoholinntak. Du må ha cellegift og strålebehandling i håp om å bli frisk, mister smakssansen grunnet strålebehandlingen mot munnen, får varige skader etter kreftoperasjon som påvirker både utseendet ditt og svelgfunksjon, du blir å snakke annerledes/rart for resten av livet og kanskje må du til og med få pusterør gjennom halsen. Kommer du da til å synes at det var verdt det med den "kosen" du synes det er med så høyt inntak av alkohol?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er bevist for å være svært kreftfremkallende. Også loff, bare til onfo. 

Jeg har ikke skrevet at man skal bytte ut alkoholen med å spise en sjokoladekake hver kveld. Men alkohol i så store mengder er uten tvil skadelig. Så må man vurdere selv om man synes de skadene vil være verdt det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei!

Jeg liker ikke smaken av alkohol så jeg kan vel ikke sammenligne. Drikker en til to ganger i året, ellers er det ikke noe alkohol hos oss. Ikke har du barn og du er bare hjemme, ikke blir det noen reaksjoner på deg, du blir verken full eller dårlig dagen etter. Så jeg ser ikke problemet med at du skal få gjøre som du vil med dette. 

Uansett er det enkelte ting man ikke bør diskutere med andre, dette er en av de tingene som mange kan blande seg opp i. 

Anonymkode: 93764...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se for deg at du får kreft i tunge eller hals for eksempel når du blir 60 grunnet mange år med så høyt alkoholinntak. Du må ha cellegift og strålebehandling i håp om å bli frisk, mister smakssansen grunnet strålebehandlingen mot munnen, får varige skader etter kreftoperasjon som påvirker både utseendet ditt og svelgfunksjon, du blir å snakke annerledes/rart for resten av livet og kanskje må du til og med få pusterør gjennom halsen. Kommer du da til å synes at det var verdt det med den "kosen" du synes det er med så høyt inntak av alkohol?

Kilder til nettopp dette? Røyking er fare for den type kreft du fremstiller her. Jeg jobber på sykehjem og vet om ei av de eldste som fortalte meg det at hun nøt rødvin hver dag, hun var da 90år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er velkjent at de som skryter av å ha kontinentale drikkevaner på ukedagene også er de som har høyest gjennomsnittlig alkoholforbruk totalt. Og det er det totale forbruket som innebærer helserisiko, både når det gjelder avhengighet og når det gjelder kreft og andre sykdommer man ikke ønsker seg. 

Anonymkode: f7e1a...a1c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er sukker. Så en sjokoladekake hadde nok vært sunnere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke, så for meg er det sykt mye

Anonymkode: f16d0...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ikke bra ut nei. For det første er det utrolig mye unødvendige kalorier.. Og kalorier fester seg fortere med alderen har jeg merket. 

Også får du nok mye dårligere søvn. Med pulsklokke er det veldig enkelt å se hvordan to-tre glass påvirker søvn. 

Så jeg ville ikke gjort det av helsehensyn. Ikke fordi jeg tenker du er alkoholisert 

Anonymkode: 8d86b...8bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne, 37 med barn og i full jobb. Jeg elsker vin - men liker å bli full. Drikker stort sett et glass vin 5-7 dager i uka. Ser ikke forskjellen på å drikke et glass rødvin og aldri bli full, kontra å «spare» det til helgen og drikke seg dritings. Totalsummen blir den samme, så ser ikke problemet :) 

Anonymkode: 3c584...0ab

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å bli full selvsagt! ** meg over.

Anonymkode: 3c584...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også interessant å se på pulsklokken hvor stresset kroppen blir av alkohol. Uansett mengde, det kan jo ikke være bra.

Når man har inntatt alkohol vil kroppen legge all energi inn på å bli kvitt denne giften igjen, og sette andre prosesser på pause. Det er vel gjerne derfor man er ekstra utsatt for sykdommer, kroppen har nok med å reparere etter alkoholen, og derfor ikke nok motstandskraft mot andre ting. 

Anonymkode: 5ce4c...930

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...