Gå til innhold

Normal lav kroppstemperatur og feber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan måles feber når man normalt sett har lav kroppstemperatur? Jeg har vanligvis en kroppstemperatur på 35,5-36. Når jeg er syk og måler feber hender det at den er oppe i 37,5 og da er jeg dårlig og har feberfølelse (svetter om natta osv). Regnes det som feber siden temperaturen er forhøyet ift normalen?

Anonymkode: 29723...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Feber er regnet som temperatur på 38 eller høyere, uavhengig av din "normale" kroppstemperatur. Føler du deg dårlig med feberfølelse med temp på 37,5, kaller man det subfebril. 

Anonymkode: 4ae3f...b28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feber er 38.0 rectalt og over det

Anonymkode: 39b1d...d74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lik, og har aldri feber. Ikke en gang da jeg måtte legges inn med infeksjon i et operasjonssår hadde jeg temp over 38 😝 

Anonymkode: 71437...d8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan måles feber når man normalt sett har lav kroppstemperatur? Jeg har vanligvis en kroppstemperatur på 35,5-36. Når jeg er syk og måler feber hender det at den er oppe i 37,5 og da er jeg dårlig og har feberfølelse (svetter om natta osv). Regnes det som feber siden temperaturen er forhøyet ift normalen?

Anonymkode: 29723...955

Måler du i øret?

Anonymkode: ccc36...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også sånn, bryr meg ikke så mye om hva det kalles: så lenge jeg har de vanlige tegnene på feber (fryser, det verker i kroppen, slapp), så kaller jeg det feber selv om tempen ligger på 37,5.

Anonymkode: b8285...ab7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har normalt lav kroppstemperatur, og kan merke at den kan stige om jeg føler meg uvel, men er jeg syk så får jeg likevel feber - altså måler over 38. 

Anonymkode: c5412...345

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feber er regnet som temperatur på 38 eller høyere, uavhengig av din "normale" kroppstemperatur. Føler du deg dårlig med feberfølelse med temp på 37,5, kaller man det subfebril. 

Anonymkode: 4ae3f...b28

I min journal så står det oppført at jeg har veldig lav kroppstemperatur det er min ligger under 36 og over 37 er da å regne som feber hos meg.

Anonymkode: fb1cb...381

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalen min er rundt 35, men feber er fra 38 uansett. 
Men har det noe å si? Kan ikke huske sist jeg målte feberen liksom, det er vel ikke noe man gjør hele tiden. 

Anonymkode: 7cf0f...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ligger på 36 når jeg er frisk, og får muskel smerter, blanke øyne og roser i kinna når den stiger over 37. I mine journaler står det at jeg har lav normal temperatur, og er å regne som feber over 37. Havnet på sykehuset som liten pga at de ikke forsto hvor syk jeg var, siden temperaturen kun gikk litt over 38. 

Anonymkode: 394a2...ecf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feber er over 38 grader. Feber er sjelden farlig i seg selv, så om du føler deg syk med temp på 37 eller 39 spiller ikke det noen rolle. Det er de øvrige symptomene man må se på i tillegg.

Jeg har normaltemp på 35,3. Ved influensa A hadde jeg temp på 40,5 rektalt og følte meg ganske dårlig. Jeg har også blitt innlagt med sepsis. Da var temp. bare 37,6 (subfebril), men med en crp på nesten 800 og jeg var nær bevisstløs. Feber hadde jeg likevel ikke. 

Anonymkode: 6fc4d...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også lav kroppstemperatur, og får sjelden feber, men kan føle meg syk med økt temperatur som ikke er feber. Jeg tenker at det har liten praktisk betydning at det ikke kalles feber når jeg har temperatur på 37.8. Allmenntilstanden er det viktige. Men det er litt greit for meg selv å vite at når jeg kjenner meg elendig, er sikker på at jeg har feber, sjekker og har 38.1 og føler meg ordentlig pysete sammenlignet med mannen som hadde over 39 noen dager tidligere, at det er en større forhøyning av temperaturen for meg enn for ham. Så kan jeg synes litt ekstra synd på meg selv, liksom. 

Jeg har blitt spurt én gang, i forbindelse med at jeg hadde nyrebekkenbetennelse, og rett under 38 grader, om jeg visste om jeg hadde lav kroppstemperatur normalt sett. Så jeg regner med at de kan være relevant å nevne i enkelte tilfeller, hvor en ellers er ganske syk. 

Anonymkode: 498c0...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...