AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #1 Skrevet 4. april 2024 Har mye smerter og null bevegelse i ene tåen. Har kuler på hendene som jeg har hatt i flere år, men har fått vite nå at de henger sammen med podagraen/ urinsyregikten. Hva hjelper og er det mulig å bli kvitt fanskapen? Har litt høyt blodtrykk og går på medisin for det, og tar Allopurinol for urinsyregikten. Anonymkode: aa76b...6d1
Fru Uperfekt Skrevet 4. april 2024 #2 Skrevet 4. april 2024 Jeg passer på kosten så den holdes i sjakk 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #3 Skrevet 4. april 2024 Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden): Jeg passer på kosten så den holdes i sjakk Hva unngår du å spise? Hva spiser du mye av? Anonymkode: 9a0fe...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #4 Skrevet 4. april 2024 Unngå å drikke øl, det er noe av det verste ifht urinsyregikt. Ellers er biff ikke så bra heller. Tung kjøttmat generelt, men særlig biff og feite sauser, pommes frites og sånt. Det gjelder å styre unna for mye feit mat. I tillegg sier de at det hjelper å gå ned i vekt, men det tar jo lang tid. Ellers er det medisiner som demper smertene og medisiner som hindrer dannelsen av syre i leddene. Anonymkode: 4d520...ab7 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #5 Skrevet 4. april 2024 Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden): Jeg passer på kosten så den holdes i sjakk Har kostholdet en sammenheng med urinsyregikt? Legen har ikke sagt noe om at kosthold er viktig. Jeg spiser helt vanlig hverdagsmat og i løpet av en uke har vi kjøttkaker, lapskaus kokt torsk med bacon, fiskeboller, karbonader og middagspølse med potetmos og grønnsaker. Ts Anonymkode: aa76b...6d1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #6 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Unngå å drikke øl, det er noe av det verste ifht urinsyregikt. Ellers er biff ikke så bra heller. Tung kjøttmat generelt, men særlig biff og feite sauser, pommes frites og sånt. Det gjelder å styre unna for mye feit mat. I tillegg sier de at det hjelper å gå ned i vekt, men det tar jo lang tid. Ellers er det medisiner som demper smertene og medisiner som hindrer dannelsen av syre i leddene. Anonymkode: 4d520...ab7 Jeg drikker kanskje to til fire halvlitere i måneden, er slank og spiser ikke pommes frittes eller særlig fet mat. Litt potetgull bare. Ts Anonymkode: aa76b...6d1 1
Queen19 Skrevet 4. april 2024 #7 Skrevet 4. april 2024 (endret) Et av de viktigste tiltakene er å unngå alkohol og rødt kjøtt. Endret 4. april 2024 av Queen19 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #8 Skrevet 4. april 2024 Her står det info du kan stole på. https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/c-vitaminer-forebygger-urinsyregikt Anonymkode: a7a4a...aba 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Skrevet 4. april 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Har mye smerter og null bevegelse i ene tåen. Har kuler på hendene som jeg har hatt i flere år, men har fått vite nå at de henger sammen med podagraen/ urinsyregikten. Hva hjelper og er det mulig å bli kvitt fanskapen? Har litt høyt blodtrykk og går på medisin for det, og tar Allopurinol for urinsyregikten. Anonymkode: aa76b...6d1 Det er noen ting jeg reagerer på som en som har samme sykdom som deg. For det første er dette en livsstil sykdom. Har ikke legen nevnt noe om kosthold i forhold til urinsyregikt hadde jeg byttet fastlege i går. Allopurinol er fint som forebyggende men og det er et stort men her. Du skal ha vært uten anfall av urinsyre i minst to uker før du starter på dette. Dette er fordi at Allopurinol ØKER mengden urinsyre som produseres fordi du ikke skal få anfall av urinsyre og leddsmerter/krystelarisering. Har du leddsmerter og inflammasjon hvor det er varmt og gjør vondt å ta på ledd om det er tå, finger, ankel eller hva det skulle være må du få Kolkisin! Eller eventuelt kortison behandling om det er virkelig ille. https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/kolkisincolrefuz-/ https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/allopurinol-tbl/?_t_id=6CaJg6Nf4V19N55EZYgaAA%3d%3d&_t_uuid=P7WWRSqCQdSpbN3WxgPlEA&_t_q=Allopurinol&_t_tags=siteid%3ac878b55f-6c1a-46b5-b2d4-afe03277ea1e%2clanguage%3ano%2candquerymatch&_t_hit.id=Legeforeningen_Web_Models_Pages_Article_ArticlePage/_c558dcb3-49e9-4208-bb14-5c9995651a0c_no&_t_hit.pos=1 Det er ikke vanlig å starte behandlingen samtidig som man har et pågående urinsyregiktanfall. Om Allopurinol. For meg som har denne sykdommen og har hatt flere leger og vært innom legevakten 2 ganger pga dette så virker det som din lege har gjort alt feil av det jeg har fått beskjed om. Anonymkode: 1caba...03d 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #10 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er noen ting jeg reagerer på som en som har samme sykdom som deg. For det første er dette en livsstil sykdom. Har ikke legen nevnt noe om kosthold i forhold til urinsyregikt hadde jeg byttet fastlege i går. Allopurinol er fint som forebyggende men og det er et stort men her. Du skal ha vært uten anfall av urinsyre i minst to uker før du starter på dette. Dette er fordi at Allopurinol ØKER mengden urinsyre som produseres fordi du ikke skal få anfall av urinsyre og leddsmerter/krystelarisering. Har du leddsmerter og inflammasjon hvor det er varmt og gjør vondt å ta på ledd om det er tå, finger, ankel eller hva det skulle være må du få Kolkisin! Eller eventuelt kortison behandling om det er virkelig ille. https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/kolkisincolrefuz-/ https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/allopurinol-tbl/?_t_id=6CaJg6Nf4V19N55EZYgaAA%3d%3d&_t_uuid=P7WWRSqCQdSpbN3WxgPlEA&_t_q=Allopurinol&_t_tags=siteid%3ac878b55f-6c1a-46b5-b2d4-afe03277ea1e%2clanguage%3ano%2candquerymatch&_t_hit.id=Legeforeningen_Web_Models_Pages_Article_ArticlePage/_c558dcb3-49e9-4208-bb14-5c9995651a0c_no&_t_hit.pos=1 Det er ikke vanlig å starte behandlingen samtidig som man har et pågående urinsyregiktanfall. Om Allopurinol. For meg som har denne sykdommen og har hatt flere leger og vært innom legevakten 2 ganger pga dette så virker det som din lege har gjort alt feil av det jeg har fått beskjed om. Anonymkode: 1caba...03d Takk for info. Har vært til spesialist på sykehuset, og han gav meg enten feil medisin eller for høy dose så jeg ble veldig dårlig. Ts Anonymkode: aa76b...6d1
Fru Uperfekt Skrevet 4. april 2024 #11 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva unngår du å spise? Hva spiser du mye av? Anonymkode: 9a0fe...7a7 Ting som inneholder puriner holder jeg meg unna, spiser alt annet.
Fru Uperfekt Skrevet 4. april 2024 #12 Skrevet 4. april 2024 Queen19 skrev (3 timer siden): Et av de viktigste tiltakene er å unngå alkohol og rødt kjøtt. Puriner
Fru Uperfekt Skrevet 4. april 2024 #13 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har kostholdet en sammenheng med urinsyregikt? Legen har ikke sagt noe om at kosthold er viktig. Jeg spiser helt vanlig hverdagsmat og i løpet av en uke har vi kjøttkaker, lapskaus kokt torsk med bacon, fiskeboller, karbonader og middagspølse med potetmos og grønnsaker. Ts Anonymkode: aa76b...6d1 Mye sykdom så og denne
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #14 Skrevet 5. april 2024 Min far har nesten blitt kvitt det ved å bruke cbd olje. Anonymkode: 816bb...098 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #15 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min far har nesten blitt kvitt det ved å bruke cbd olje. Anonymkode: 816bb...098 Hvilken type cbd olje? Ts Anonymkode: aa76b...6d1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #16 Skrevet 5. april 2024 Fru Uperfekt skrev (8 timer siden): Mye sykdom så og denne Hva mener du? Ts Anonymkode: aa76b...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #17 Skrevet 5. april 2024 Ikke spis mye rødt kjøtt og leverpostei og annen innmat. Drikk mye vann. Anonymkode: 88bef...472 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #18 Skrevet 5. april 2024 Å ikke bli dehydrert er viktig, ja. Pass på at du drikker nok. Anonymkode: 7af4d...4af 1
Gjest watt Skrevet 5. april 2024 #19 Skrevet 5. april 2024 Hei! Leger er veldig gode til å gi råd og veiledning og evt.medikamentell behandling. Jeg synes du skal bestille en time hos fastlegen din. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #20 Skrevet 5. april 2024 watt skrev (24 minutter siden): Hei! Leger er veldig gode til å gi råd og veiledning og evt.medikamentell behandling. Jeg synes du skal bestille en time hos fastlegen din. Lykke til! Har vært hos fastlege og spesialist på sykehuset Ts Anonymkode: aa76b...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå