Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er snart i uke 31, fikk påvist svangerskapsdiabetes i februar, har og pcos. Uken før påske begynte jeg å hovne opp i bena. Målte blodtrykk hos fastlegen i dag som var på 145/90,jeg pleier ha lavt på rundt 90/70, ingen proteiner i urin men ble tatt blodprøver av lever og nyrer som jeg får svar på til mandag. Noen som har noe erfaring? ❤️

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har pcos, fikk påvist svangerskapsdiabetes (kostregulert), hovnet opp rundt uke 28 og hadde hodepine etc som ikke ga seg til tross for sterk smertestillende. Hadde lavt blodtrykk helt frem til uke 29. Da dukker det opp protein i urin også (+1). I uke 30 ble jordmor bekymret og sendte meg på en ul hos sykehuset som resulterte i at jeg ble hasteinnlagt med svangerskapsforgiftning. Keisersnitt i full fart neste dag.
Svangerskapsforgiftning er veldig snikende. Jeg merket ikke mye før helt på slutten rett før ting ble alvorlig. Følg opp dette nøye med fastlegen din. Ting kan veldig fort gå feil vei, desverre :(

Anonymkode: 3c4b4...e3b

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har pcos, fikk påvist svangerskapsdiabetes (kostregulert), hovnet opp rundt uke 28 og hadde hodepine etc som ikke ga seg til tross for sterk smertestillende. Hadde lavt blodtrykk helt frem til uke 29. Da dukker det opp protein i urin også (+1). I uke 30 ble jordmor bekymret og sendte meg på en ul hos sykehuset som resulterte i at jeg ble hasteinnlagt med svangerskapsforgiftning. Keisersnitt i full fart neste dag.
Svangerskapsforgiftning er veldig snikende. Jeg merket ikke mye før helt på slutten rett før ting ble alvorlig. Følg opp dette nøye med fastlegen din. Ting kan veldig fort gå feil vei, desverre :(

Tusen takk for svar ❤️ så godt det gikk bra ❤️ fastlegen mente at det nok ikke var SV. Forgiftning pga ikke protein i urin, men blir litt nervøs ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ja har hatt det to ganger. Første gangen så ble det hastesnitt i uke 31. andre gang så ble det hastesnitt i uke 27. jeg utviklet også heelp. Startet at jeg følte jeg hadde litt stive ledd. Tenkte jeg skulle sykmelde meg siden jeg hadde jobb som frisør. Når jeg kom til legen så hadde jeg høyt blodtrykk. Husker ikke hvor høyt den var for det er så lenge siden. Så fikk det fort. Hovna opp mye i løpet av noen dager. Hun jeg delte rom med reagerte på det. Hun var sykepleier. Så det ble fortgang i ting. Siste gangen så var jeg inn og ut av sykehuset hele tiden etter ultralyden. Der å fikk det fort. Når jeg fikk protiner i urinen så fikk det bare noen få dager. Var utrolig dårlig. Tok lang tid før jeg kom meg etter fødselen. Tok over 24 timer før jeg våknet etter narkosen også. Mannen min gikk som en hodeløs høns mellom meg og ungen. Verste døgnet i hans liv sa han. 

Anonymkode: 708d5...2a9

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Null problem :) Mitt beste råd er å få det fulgt nøye opp. Det er mye bedre å gå en gang for mye til jordmor eller lege enn en gang for lite nå på slutten. Jeg hadde ikke vært bekymret om jeg hadde tatt hyppige kontroller og lyttet til kroppen min (følg med på oppsvulme, hodepine, følelse av "press" i kroppen). Helsepersonell er veldig flinke til å håndtere slike situasjoner når sv.giftning fanges opp. Jeg har null negativt å si om hvor flinke de var på sykehuset etter at det ble oppdaget. Alt gikk fort og bra for alle innvolvert.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg utviklet det i slutten av svangerskapet. Men hadde ødemer et par måneder og stigende blodtrykk. Hadde etterhvert proteiner i urinen fra rundt uke 36 og jeg ble sendt frem og tilbake til sykehus i  en måned frem mot termin. Fikk hele tiden beskjed st jeg ikke hadde svangerskapsforgiftning fordi blodprøvene ikke viste noe og blostrykket tilfeldigvis var bra akkurat når det ble målt på sykehus. På termindato målte jordmor høyt blodtrykk igjen men ba meg selv bestille time til trivselskontroll og da jeg ringte mente sykehuset jeg måtte komme med en gang. Så da ble jeg lagt inn på observasjon. Dagen etter ble det igangsettelse etter de kom frem til at jeg faktisk hadde svangerskapsforgiftning. Barnet hadde stagnert de siste 3 ukene på vekstkurven. 2 dager etter ble det hks. Alt i alt gikk det bra både med meg og barnet men skulle helst sett sykehuset tok vurdering om å igangsette meg tidligere. Greit å følge nøye med i alle fall.

Anonymkode: 10c55...7d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Utviklet det i uke 37, ble fulgt opp på sykehuset men ikke tatt på alvor. Hadde så store smerter øverst i magen at jeg kastet opp, men fikk beskjed om at jeg hadde omgangssyke og ikke fikk komme inn. Ble til slutt satt i gang 4 dager etter gynekologen sa jeg måtte settes i gang. Fikk eklampsianfall noen timer etter fødsel og havnet i koma. At det gikk bra var bare flaks. Dette skjer heldigvis ikke så ofte, men Svangerskapsforgiftning er snikende og farlig. Pass på å bli godt fulgt opp fremover. 

Anonymkode: c17b2...369

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...