Gå til innhold

Be om erstatning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom dere har noen på besøk og de ved et uhell hadde knust et glass eller lignende hvordan hadde dere reagert?

Jeg synes det er uhørt å få gjesten til å føle seg ukomfortabel og hadde sagt "det går bra, det er bare et glass" Jeg synes det er spesielt med folk som f.eks sier "Ånei, det var dumt. Jeg liker så godt det glasset" eller enda verre de som ber om erstatning. .

Vi har felles vaskekjeller og samboeren min hadde tatt feil av vår vask og naboen sin uavhentede vask og satt naboens vask i tørketrommel. Jeg fikk sms hvor jeg ble spurt om vi tilfeldigvis hadde lagt deres tøy på tørk. Jeg spurte samboeren og det viste seg at det hadde han. En ukes tid senere får jeg ny sms av naboen om at 3 tskjorter hadde krympet og fikk bilde av disse. Det var ganske slitte tskjorter. Jeg svarte at det var beklagelig og skjønte at de ønsket erstatning. Så jeg spurte hva de skulle ha. Da fikk vi til svar, kr. 1000. Det må jeg innrømme at jeg syntes var litt voldsomt for noen slitte tskjorter. Vi vippset selvfølgelig, men hadde det vært meg hadde jeg ikke bedt om noe. Dette er i tillegg noen vi har omgås litt på fritiden og passet barnet deres osv uten å ta noe betalt for det. Hva synes dere?

Anonymkode: b141f...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke type t-skjorter var dette? (merke) Har man ødelagt klær som tilhører andre - uhell eller ei - så synes jeg man burde erstatte det, men 1000 kr var kanskje litt vel mye for 3 utslitte t-skjorter... 

Anonymkode: 7db6d...f3c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvilke type t-skjorter var dette? (merke) Har man ødelagt klær som tilhører andre - uhell eller ei - så synes jeg man burde erstatte det, men 1000 kr var kanskje litt vel mye for 3 utslitte t-skjorter... 

Anonymkode: 7db6d...f3c

Ja, selvfølgelig. Men jeg reagerer på beløpet. Det var en som ikke hadde noe tag, og de to andre var helt hvite fra Match og koster nå kr.199 på salg og den andre koster 299 fra Selected homme. Jeg gadd ikke å si noe på det og bare vippset, men det gjør jo at vi ikke ønsker å omgås de noe særlig etter dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige t-skjorter er i bomull, de pleier vel ikke å krympe? Jeg hadde ikke trodd de..

Jeg hadde nok betalt (konfliktsky) men hadde sluttet å omgås de.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jadaomatte said:

Vanlige t-skjorter er i bomull, de pleier vel ikke å krympe? Jeg hadde ikke trodd de..

Jeg hadde nok betalt (konfliktsky) men hadde sluttet å omgås de.

Ja, jeg synes det var litt spesielt å be om så mye. Jeg svarte "Det var mye, vi vippser."

Absolutte ikke ønskelig å omgås etter dette. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har invitert mennesker inn i ditt hjem, satt frem ting, og så videre. Så ber du ikke om erstatning.

Om du hiver naboens tøy inn i tørketrommelen (helsløvt), så erstatter du selvfølgelig. 

Dette er ikke en tråd om erstatning eller ikke. Men en tråd om hva som er riktig beløp på erstatning. Noe du merkelig nok først kom til på tampen av ditt innlegg. 

Anonymkode: 7e26f...e7e

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen din må altså kjøpe 3 nye t-shirter fordi mannen din har ødelagt dem i tørketrommel. Han reiser neppe og kjøper tre brukte t-shirter. 

Jeg hadde nok vært mer ydmyk i den situasjonen! 

Anonymkode: 8f3ca...105

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; bomull krymper ikke. Mannens t-skjorter kan jeg kjøre i trommelen. 

Mine i silkemiks, ullmiks, med mer, tåler ingenting. Og de koster ca 600-1000 kroner stykket. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Men jeg reagerer på beløpet. Det var en som ikke hadde noe tag, og de to andre var helt hvite fra Match og koster nå kr.199 på salg og den andre koster 299 fra Selected homme. Jeg gadd ikke å si noe på det og bare vippset, men det gjør jo at vi ikke ønsker å omgås de noe særlig etter dette. 

Sendte hun deg kvittering som viste merke og kjøpspris? Eller kom hun på døra med t-skjortene, slik at du kunne ta bilde av akkurat hvilket merke det var? 

Jeg trodde hun bare sendte en sms, og så vippset du. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forresten; bomull krymper ikke. Mannens t-skjorter kan jeg kjøre i trommelen. 

Mine i silkemiks, ullmiks, med mer, tåler ingenting. Og de koster ca 600-1000 kroner stykket. 

De kan lett bli litt kortere. Har en mann på 196 cm der jeg ikke kan tromle bomulls tskjorter fordi da blir de for korte i lengden.

Anonymkode: 95aa9...155

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sendte hun deg kvittering som viste merke og kjøpspris? Eller kom hun på døra med t-skjortene, slik at du kunne ta bilde av akkurat hvilket merke det var? 

Les igjen da…..

Anonymkode: 3f255...96b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun sendte sms med bilde av tskjortene, ingen kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Naboen din må altså kjøpe 3 nye t-shirter fordi mannen din har ødelagt dem i tørketrommel. Han reiser neppe og kjøper tre brukte t-shirter. 

Jeg hadde nok vært mer ydmyk i den situasjonen! 

Anonymkode: 8f3ca...105

Jeg hadde ikke nevnt det en gang. Men der er man nok forskjellige.

Jeg har jo vippset et ganske anstendig beløp spør du meg for 3 slitte tskjorter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du har invitert mennesker inn i ditt hjem, satt frem ting, og så videre. Så ber du ikke om erstatning.

Om du hiver naboens tøy inn i tørketrommelen (helsløvt), så erstatter du selvfølgelig. 

Dette er ikke en tråd om erstatning eller ikke. Men en tråd om hva som er riktig beløp på erstatning. Noe du merkelig nok først kom til på tampen av ditt innlegg. 

Vel, jeg hadde ikke fått meg til å be om erstatning i det hele tatt. Da skulle det vært et kostbart silke eller ullplagg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten uansett om de var slitte eller ei er jo at naboen uansett må skaffe 3 nye tskjorter for å erstatte de som nå er ubrukelige. Rundt 300kr per tskjorte er jo ingen upris akkurat.

Anonymkode: 17ae9...e67

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen knuser et glass på besøk er et hendig uhell og en risiko jeg tar når jeg inviterer gjester og setter fram glass. Hadde en nabo ødelagt klærne mine av ren sløvhet (vi har fellesvaskeri og jeg har aldri vært i tvil om det er mine klær som er i maskinen) ville jeg vært rasende. Ydmykhet og uforbeholden beklagelse hadde vært første bud her, heller enn å spekulere i hvorvidt klærne dere har ødelagt koster det som oppgis.

Endret av Daria
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Daria said:

At noen knuser et glass på besøk er et hendig uhell og en risiko jeg tar når jeg inviterer gjester og setter fram glass. Hadde en nabo ødelagt klærne mine av ren sløvhet (vi har fellesvaskeri og jeg har aldri vært i tvil om det er mine klær som er i maskinen) ville jeg vært rasende. Ydmykhet og uforbeholden beklagelse hadde vært første bud her, heller enn å spekulere i hvorvidt klærne dere har ødelagt koster det som oppgis.

Interessant å lese så forskjellige man er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dersom dere har noen på besøk og de ved et uhell hadde knust et glass eller lignende hvordan hadde dere reagert?

Jeg synes det er uhørt å få gjesten til å føle seg ukomfortabel og hadde sagt "det går bra, det er bare et glass" Jeg synes det er spesielt med folk som f.eks sier "Ånei, det var dumt. Jeg liker så godt det glasset" eller enda verre de som ber om erstatning. .

Vi har felles vaskekjeller og samboeren min hadde tatt feil av vår vask og naboen sin uavhentede vask og satt naboens vask i tørketrommel. Jeg fikk sms hvor jeg ble spurt om vi tilfeldigvis hadde lagt deres tøy på tørk. Jeg spurte samboeren og det viste seg at det hadde han. En ukes tid senere får jeg ny sms av naboen om at 3 tskjorter hadde krympet og fikk bilde av disse. Det var ganske slitte tskjorter. Jeg svarte at det var beklagelig og skjønte at de ønsket erstatning. Så jeg spurte hva de skulle ha. Da fikk vi til svar, kr. 1000. Det må jeg innrømme at jeg syntes var litt voldsomt for noen slitte tskjorter. Vi vippset selvfølgelig, men hadde det vært meg hadde jeg ikke bedt om noe. Dette er i tillegg noen vi har omgås litt på fritiden og passet barnet deres osv uten å ta noe betalt for det. Hva synes dere?

Ødelegger du noe så er det normal høflighet å tilby deg å betale for skaden eller uoppfordret erstatte den den. 

Må nesten lure på hvilken bakgrunn du har som ikke har lært dette hjemme

Anonymkode: e384f...d28

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er splittet. Jeg dekker alltid det jeg evt ødelegger. Uten spørsmål eller diskusjon.

Men hvis noen ødelegger noe for meg, forventer eller forlanger jeg aldri noe. For uhell kan skje. 

Og til dere som spør etter kvitteringer, hvem sparer på kvitteringen i kanskje et år eller to? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ødelegger du noe så er det normal høflighet å tilby deg å betale for skaden eller uoppfordret erstatte den den. 

Må nesten lure på hvilken bakgrunn du har som ikke har lært dette hjemme

Anonymkode: e384f...d28

Det var jo akkurat det jeg gjorde. Jeg sa det var beklagelig og det skal vi erstatte. Og spurte hvor mye det ble. Da fikk jeg oppgitt beløpet på kr. 1000. Som jeg syntes var mye, men vi betalte det på sekundet. Jeg hadde aldri fått meg til å be om så mye for noen tskjorter som i utgangspunktet er ganske slitte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...