Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vet ikke om det er riktig sted å postet men kan dere hjelpe meg litt?😅 

Jeg jobber 40 prosent ved siden av NAV, derfor prøver jeg å spare til å kjøpe hus. Jeg har blitt sammen med en mann nå han tjener mye mer enn meg, tror rundt 700000 men har arvet nesten 5 millioner av foreldrene. Vi snakket om å kjøpe hus sammen 50/50 delt likt så det blir rettferdig☺️ Jeg har ikke noe egenkapital men jeg er flink til å spare rundt 3000 hver måned. Hvor dyrt hus tror du vi kan kjøpe? Takk🤩

Anonymkode: 14fcf...6d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo ingenting om hva du faktisk har i inntekt, av egenkapital eller noe. 

Anonymkode: 9c9fc...d87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har INGEN egenkapital og klarer og spare 3000kr i mnd? Å tenker at du kan kjøpe hus 50/50 med det? For en leilighet til 3 millioner må du ha 800 tusen i egenkapital eller rundt 400k om dere splitter 50/50 altså må du ved å spare 3000 hver mnd spare i totalt 140 mnd eller 12 år ca.

Anonymkode: 19703...7a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber 40 prosent ved siden av NAV, derfor prøver jeg å spare til å kjøpe hus. Jeg har blitt sammen med en mann nå han tjener mye mer enn meg, tror rundt 700000 men har arvet nesten 5 millioner av foreldrene. Vi snakket om å kjøpe hus sammen 50/50 delt likt så det blir rettferdig☺️ Jeg har ikke noe egenkapital men jeg er flink til å spare rundt 3000 hver måned. Hvor dyrt hus tror du vi kan kjøpe? Takk🤩

Kommer helt an på hva du har i inntekt og egenkapital. Å spare 3000,- i mnd er ikke mye. Trenger du 400 000,- i egenkapital så tar det deg 11 år å spare opp… 

Anonymkode: 9d6c3...223

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har INGEN egenkapital og klarer og spare 3000kr i mnd? Å tenker at du kan kjøpe hus 50/50 med det? For en leilighet til 3 millioner må du ha 800 tusen i egenkapital eller rundt 400k om dere splitter 50/50 altså må du ved å spare 3000 hver mnd spare i totalt 140 mnd eller 12 år ca.

I tillegg kommer inflasjon og prisstigning, så 3000,- i mnd i 12 år er ikke nok.

Anonymkode: 0a938...427

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har på ingenmåte råd til å kjøpe noe hus 50/50 med de tallene der. Typen din derimot kan om summene du oppgir stemmer kjøpe seg et fint hus / leilighet hvor som helst i Norge om han vil. Men du har jo ingenting å stille opp med her. Du burde isåfall la han kjøpe så kan du kjøpe deg inn over tid. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Han sa at jeg sparer 100000 så kan vi kjøpe sammen men jeg trenger ikke like mye som han fordi han har arvet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han sa at jeg sparer 100000 så kan vi kjøpe sammen men jeg trenger ikke like mye som han fordi han har arvet.

Men da er det han som blir å eie mest. 100 000 i egenkapital kommer du ikke langt med til bolig. Og hva har du i inntekt? Du skal jo også ha økonomi til å betale utgiftene med boligen.

Forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du sier du skal kjøpe med ham 50/50 men kun trenger spare 100k? Så i realiteten skal han betale 90% av gildet? Det er jo på ingen måte 50/50. + å spare 100k når du kun sparer 3k i mnd kommer til å ta lang tid. 3k dekker ikke engang en brøkdel av prisstigningen på de fleste hus ila en mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du lurer på hvor dyrt hus du / dere kan kjøpe sammen er det ingen her som kan svare på nøyaktig. Gå til en bank de kan svare nøyaktig hvor mye de mener dere har råd til og kjøpe for. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan spare 3600, vil du istedet kunne betale kanskje 4000 per måned. Da kan du kanskje ta ansvar for et lån på 2 mill. Jeg regner med at du får noe mindre andre boutgifter enn i dag.

Dere kan da kjøpe noe til 4 mill og eie halvparten hver. Samboeren din har tilstrekkelig egenkapital til å få lånet. Siden han kan betale sin halvdel med egne midler, må du betjene lånet alene, selv om han er medlånstaker.

Anonymkode: ff1ba...701

Skrevet

Hvor mye har du i boutgifter nå da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du kan spare 3600, vil du istedet kunne betale kanskje 4000 per måned. Da kan du kanskje ta ansvar for et lån på 2 mill. Jeg regner med at du får noe mindre andre boutgifter enn i dag.

Dere kan da kjøpe noe til 4 mill og eie halvparten hver. Samboeren din har tilstrekkelig egenkapital til å få lånet. Siden han kan betale sin halvdel med egne midler, må du betjene lånet alene, selv om han er medlånstaker.

Et lån på 2 mill koster da mye mer enn 4000,- i mnd😅 Nærmere 12 000,- 

Og hvilke «mindre andre boutgifter» snakker du om? Som leietaker betaler man verken kommunale avgifter, eiendomsskatt eller vedlikehold. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvilke «mindre andre boutgifter» snakker du om? Som leietaker betaler man verken kommunale avgifter, eiendomsskatt eller vedlikehold. 

Trodde AB mente 4000 mer enn i dag? 

Anonymkode: bccdd...d04

AnonymBruker
Skrevet

I vårt forhold tjener vi det samme, men samboeren min hadde arvet penger, så han hadde en million mer i egenkapital enn meg. På papiret eier vi 50/50 og vi betaler ned likt på lånet hver måned, men hvis det skulle bli slutt har vi kontrakt om at han da vil få ut en million mer enn meg ved hussalg.

Anonymkode: 7cc86...b90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde AB mente 4000 mer enn i dag? 

Anonymkode: bccdd...d04

Vi aner jo fortsatt ikke hva TS har i inntekt og utgifter (og eventuell gjeld) i dag. Blir bare synsing egentlig… Men med 3000,- i mnd på sparing vil jo ta TS 3 år å spare opp til de 100 000,-

Dessuten skriver TS først at de skal kjøpe og eie 50/50, men da trenger man mye mer enn 100 000,- i egenkapital… I tillegg må man regne med alle utgifter som kommer med å eie, det er mye annet enn boliglån som skal betales.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg regner med at ts også bor i dag, og betaler husleie.

Et lån på 2 mill koster ca 8000 i mnd i rentekostnader, når man tar hensyn til rentefradrag. 

Hvis hun i dag betaler f.eks 6000 i husleie, og kan spare 3600, vil hun klare å betjene et lån på 2 mill og dekke noe av andre boutgifter

Vi vet så lite om ts sine inntekter og utgifter at vi kan ikke gi noen klare svar. 

Skrevet

Vi eier ulikt, for min egenkapital er mye høyere enn hans. Jeg har nesten ikke lån, han har større lån. Vi eier 60/40, fordi han hadde med kombinasjonen av sitt lån og sin Egenkapital råd til 40% av boligen, jeg synes det er helt greit. Skulle vi eid 50/50 måtte han hatt enda høyere lån, og det ville vært vanskelig å få til å gå rundt, så dette er en bedre løsning. Vi deler da også utgifter på bolig etter eierbrøk (rørlegger, elektriker etc). 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp hus sammen. Det kommer et samlivsbrudd en dag, da sitter du i saksa så det holder. 

Anonymkode: f4518...e7f

• Nyttig 1
Skrevet

50/50 fordeling er ikke rettferdig med mindre du faktisk bidrar med 50/50. Det gjør du jo ikke.

Om han har satt krav om at du skal spare opp 100k før dere kjøper sammen så må du spare 3000 i nesten 3 år før du er i mål. Så dere har god tid.

Men jeg lurer jo litt på hvorfor du ikke allerede har spart opp noe siden du tydeligvis kan spare 3000 kr pr måned?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...