Gå til innhold

Er dette vanlig innsovingstid for en på 2?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en som nettopp har blitt 2 år og som fortsatt må ammes i søvn og selv da tar det fra 30-45 min før barnet sovner. 

Er det normalt?

Før vi kuttet ned på dagsoving fra 2 timer  til 1,5t kunne det ta 1,5t med amming før barnet sovner. 

Legges 18.30 og står opp rundt 06.00-06.30.

Anonymkode: fc775...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sluttet å amme da hun var 1,5, men hun har til nå nektet å sovne andre steder enn oppå meg eller pappaen.. fram til hun endelig kan legges i senga hver kveld og holde hånda i toppen 10 min før hun sovner. Da synger vi sammen litt og gir klem i de minuttene til hun lukker øynene og da sovner hun innen 10 sek 😅 herlig, har vært 2 år med laaange innsovninger.

AnonymBruker
Skrevet

Legges litt tidlig tenker jeg da

Anonymkode: 419c7...55c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du kunne forsøkt å drøye leggingen litt til. Og la forsøket pågå i alle fall en uke.  

Og jeg tenker også at puppen bør fjernes fra leggingen. Jeg har ikke sterke meninger om amming av store barn, du gjør det som passer for deg og den lille, men hva med å ta ammingen før kveldsmat og la far legge? Du kan f eks gå deg en lengre tur imens?

Anonymkode: 20c52...70b

Skrevet

Høres ut som litt for mye dagsøvn kombinert med litt for tidlig legging. Så enten kutt mer i dagsøvnen, maks 1 time f.eks, eller legg kl 19- 19.30 istedet😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en som nettopp har blitt 2 år og som fortsatt må ammes i søvn og selv da tar det fra 30-45 min før barnet sovner. 

Er det normalt?

Før vi kuttet ned på dagsoving fra 2 timer  til 1,5t kunne det ta 1,5t med amming før barnet sovner. 

Legges 18.30 og står opp rundt 06.00-06.30.

Eldste barnet mitt kutta ut soving på dagtid av seg selv rundt toårsalderen. Husker det var natta 17.30 noen dager. Nå noen år senere sovner hn i løpet av et minutt i senga. Legger seg ca 18.30.

Hvilken tid sovner barnet på dagen?

Kanskje kutte duppen med en halvtime til og passe på at hn ikke sover etter kl 13.45 f.eks 

Anonymkode: 45cc7...153

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Eldste barnet mitt kutta ut soving på dagtid av seg selv rundt toårsalderen. Husker det var natta 17.30 noen dager. Nå noen år senere sovner hn i løpet av et minutt i senga. Legger seg ca 18.30.

Hvilken tid sovner barnet på dagen?

Kanskje kutte duppen med en halvtime til og passe på at hn ikke sover etter kl 13.45 f.eks 

Anonymkode: 45cc7...153

Barnet sover ikke etter 13.30, som regel til noe over 13.00. 1-1,5 time.

Synes leggingen tar like lang tid selv om jeg eks legger kl.19.

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt har en dupp 11:30-13:00. Sovner 18:00. Bruker stort sett 5-10 minutter. Om vi bruker mer enn det, har vi mistet søvnvinduet eller det er overtrøtt. Hvilke andre tiltak har dere prøvd annet enn å amme? 

Anonymkode: 20f82...70e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Barnet vårt har en dupp 11:30-13:00. Sovner 18:00. Bruker stort sett 5-10 minutter. Om vi bruker mer enn det, har vi mistet søvnvinduet eller det er overtrøtt. Hvilke andre tiltak har dere prøvd annet enn å amme? 

Bære, holde hånden, holde en hånd på barnets kropp, ligge inntil, men godtar kun mor og amming ved søvn, ellers legger det seg ikke ned. Masse protester.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kutta dagsøvnen no i påska for vår 2+ åring. Han brukte 1,5-2 timer på å sovne på kvelden, og sov 1,5 t i barnehagen. I barnehagen la dei han rundt 11.30, men brukte også litt tid på å sovne der. Da sovna han i 20.30 tida på kvelden og vakna mellom 06 og 07.

No sovner han på 15 minuttet og barnehagen bemerka at han ikkje vart trøtt i løpet av dagen heller. Så for vår var det passande tid. No sovner han mellom 18 og 19, og sover til mellom 06 og 07. 

Mi anbefaling, prøv å redusere dagsøvnen så han faktisk er trøtt ved legging. 

Anonymkode: 24ddf...3fa

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bære, holde hånden, holde en hånd på barnets kropp, ligge inntil, men godtar kun mor og amming ved søvn, ellers legger det seg ikke ned. Masse protester.

Hva slags protester? Her tenker jeg dere må nesten bare stå i det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må dere bare stå i. Her gjorde det underverker at pappa kom på banen. Han hadde 2 tøffe kvelder før leggingen ble en drøm. Mamma tar kveldsstell pluss nattasang på badet. Pappa følger på rommet, sier natta til alle kosedyrene, legger, god natt og går ut 😊

Hører fler som sier det er enklest at pappa legger! Barna aksepterer det også, men protester på endringer må man regne med.

Anonymkode: 8f09a...7b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min som nettopp ble 2 bruker 20-60 minutter på å sovne. Vi legger ikke før 19 (altså prøver å være i seng 19). Har prøvd både litt før og litt senere uten noe særlig forskjell. Mye senere gir for lite søvn.. Våkner 6-630 vanligvis. 

Vår sover ca 1,5t dupp. Ved kortere dupp sovner hun fortere men sover mye dårligere med mange oppvåkninger. Og synes hun trenger dupp i barnehagen. 

Har sluttet å amme i søvn men må ligge i senga med henne til hun sovner.

Anonymkode: 7850e...440

AnonymBruker
Skrevet

bare 45 minutter? Herlighet, du er sykt heldig! Min brukte flere timer 😭

Anonymkode: 54d9b...421

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet sover ikke etter 13.30, som regel til noe over 13.00. 1-1,5 time.

Synes leggingen tar like lang tid selv om jeg eks legger kl.19.

1,5 time dagsøvn er mye for en 2-åring, så om du ønsker barnet i seng såpass tidlig som kl 18.30 må du kutte i blunden. Kanskje sove maks halvtime- tre kvarter f.eks, selv om det sikkert vil være noen litt trøtte ettermiddager den første tiden. Snakker av erfaring etter 4 barn med diverse søvnproblemer😁

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Blekkulfina said:

1,5 time dagsøvn er mye for en 2-åring, så om du ønsker barnet i seng såpass tidlig som kl 18.30 må du kutte i blunden. Kanskje sove maks halvtime- tre kvarter f.eks, selv om det sikkert vil være noen litt trøtte ettermiddager den første tiden. Snakker av erfaring etter 4 barn med diverse søvnproblemer😁

Det er ikke anbefalt med bare 30 min dupp. Da må man vekke midt i søvnsyklus og duppen mister effekt. 

TS sitt barn har og nettopp blitt 2. Da er ikke 1,5t så mye. Stor forskjell på akkurat 2 år og nesten 3 år.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er ikke anbefalt med bare 30 min dupp. Da må man vekke midt i søvnsyklus og duppen mister effekt. 

TS sitt barn har og nettopp blitt 2. Da er ikke 1,5t så mye. Stor forskjell på akkurat 2 år og nesten 3 år.

De fleste 2-3 åringer som kutter ut dagdupp får seg en 30 minutters blund sånn i overgangsfasen -vil absolutt ikke si at den mister sin effekt av det😅 Skal man følge en søvnsyklus må barnet sove minst 75- 80 minutter, det kan for mange bety senere søvn på kvelden. Eller dvs, senere enn mange foretrekker. Veldig mange er gira på å få ungen i seng til kl 18.30- 19 virker det som, da er det ikke alle barn som «tåler» en lang blund midt på dagen.

I mange tilfeller vil det kanskje derfor være bedre å drøye leggetiden litt, så får barnet seg en god dupp midt på dagen også. F.eks legge barnet 19.30 istedet for 18.30, som TS gjør i dette tilfellet. Jeg har ofte måttet drøye legging helt til kl 20 også, i den overgangsfasen hvor de begynner å bli klare for å droppe dagdupp, men fortsatt har godt av en liten halvtime på øyet midt på dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blekkulfina skrev (6 timer siden):

De fleste 2-3 åringer som kutter ut dagdupp får seg en 30 minutters blund sånn i overgangsfasen -vil absolutt ikke si at den mister sin effekt av det😅 Skal man følge en søvnsyklus må barnet sove minst 75- 80 minutter, det kan for mange bety senere søvn på kvelden. Eller dvs, senere enn mange foretrekker. Veldig mange er gira på å få ungen i seng til kl 18.30- 19 virker det som, da er det ikke alle barn som «tåler» en lang blund midt på dagen.

I mange tilfeller vil det kanskje derfor være bedre å drøye leggetiden litt, så får barnet seg en god dupp midt på dagen også. F.eks legge barnet 19.30 istedet for 18.30, som TS gjør i dette tilfellet. Jeg har ofte måttet drøye legging helt til kl 20 også, i den overgangsfasen hvor de begynner å bli klare for å droppe dagdupp, men fortsatt har godt av en liten halvtime på øyet midt på dagen. 

Nei 45 min er en syklus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Blekkulfina said:

Vår sover på dagen, men noen ganger finner han ikke helt søvnen, og får han seg en 15 minutters dupp, og da er han mega fornøyd igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg tidligere. Ungen høres overtrøtt ut. 

Anonymkode: 9bb0b...9a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...