AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #1 Skrevet 4. april 2024 Jeg vurderer å ta en langhelg til Amsterdam til sommeren og kommer til å reise alene. Jeg tenkte å bo i sentrum, hvordan er det å ta tog fra flyplassen? Er det enkelt å finne fram? Har du noen anbefalinger på hva som bør oppleves og hva jeg bør holde meg unna? Anonymkode: 49d68...6fb
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. april 2024 #2 Skrevet 4. april 2024 Du burde nok prøve en joint, eller noe edibles.
Rødstrupa Skrevet 4. april 2024 #3 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vurderer å ta en langhelg til Amsterdam til sommeren og kommer til å reise alene. Jeg tenkte å bo i sentrum, hvordan er det å ta tog fra flyplassen? Er det enkelt å finne fram? Har du noen anbefalinger på hva som bør oppleves og hva jeg bør holde meg unna? Anonymkode: 49d68...6fb Gå gatelangs bo på husbåt på kanal lunsj v/kanalene kjøp 10 på topp Gyldendal(reisehåndbok) 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #4 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vurderer å ta en langhelg til Amsterdam til sommeren og kommer til å reise alene. Jeg tenkte å bo i sentrum, hvordan er det å ta tog fra flyplassen? Er det enkelt å finne fram? Har du noen anbefalinger på hva som bør oppleves og hva jeg bør holde meg unna? Anonymkode: 49d68...6fb Elsker Amsterdam. Går tog hele tiden fra Schipol til Amsterdam, det er superenkelt. Kjøp billett fra de gule NS billettautomatene når du har hentet bagasjen, ikke kast billetten da du må scanne den både når du skal inn på stasjonen og ut av stasjonen. Hvis du vil vite rutetider kan du også bare laste ned NS appen, og plotte inn destinasjonene. Anonymkode: 4ebc8...e13 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #5 Skrevet 4. april 2024 Bo sentralt, gjerne et hotell i nærheten av togstasjonen, det er supersentralt dersom du ønsker å ta tog her og der - det er korte avstander. Lei deg sykkel, er det fint vær er det ypperlig å sykle på sykkelveiene (mange som sykler) og oppleve omgivelsene via sykkel. Det ligger mange båter som ligger langs kanalen når du kommer av togstasjonen, kjøp deg en tur på en av dem og opplev Amsterdam til båts, det er mye fin informasjon og du får sett alt fra gøye bygninger, koselig kanalbåter langs elven til interessante fakta om det ene til det andre. Vandre i gatene, det er SÅ mye å sjekke ut og shoppingen er gøy! Det er museum, det er utrolig mange fine frokostkafer. Gå på Tripadvisor og se hva som anbefales, du blir aldri ferdig med å utforske Amsterdam (har vært der mange ganger) så velg deg uten noen du vil dra på i denne omgang. Anonymkode: 4ebc8...e13 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 Som andre nevner: Det å leie seg en sykkel gir oppholdet en helt ny dimensjon.👍 Trikken er ellers et greit fremkomstmiddel. Toget er eneste fornuftige måte å komme seg til sentrum. Enkelt og effektivt. Bo sentralt. Anonymkode: fa717...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 Vi kjøpte ikke billett til toget fra flyplassen, men blippet bankkortene på stasjonen ved adgang og adkomst (OVpay). Bodde ganske nært sentralstasjonen, og synes det fungerte fint. Dersom dere skal på enkelte attraksjoner (f.eks. Anne Franks hus, Van Gogh-museet og Rijksmuseum), MÅ dere booke billetter på forhånd. Siden vi dro ganske spontant til Amsterdam sist, fikk vi kun sett Rijksmuseum av disse. Anonymkode: f1e9e...68c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 Se opp for lommetyver. En venninne av meg har vært i Amsterdam to ganger, og presterte å bli bestjålet begge gangene. Den første gangen hang vesken på stolen i en bar, og de ble antageligvis avledet av tyvens kompanjong som slo av en prat med de to venninne, mens den andre tyven rappet lommebøkene fra vesken. Anonymkode: 46c01...998
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Den første gangen hang vesken på stolen i en bar DA ber du om å bli ranet - uansett hvor du er i verden. Anonymkode: 4ebc8...e13 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): DA ber du om å bli ranet - uansett hvor du er i verden. Anonymkode: 4ebc8...e13 Ja, dette er jo 100% selvforskyldt, og har ikke noe med Amsterdam i seg selv å gjøre… Anonymkode: bfd75...1ed
tånegla Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 Amsterdam er min favoritt by. 9. streets der må du bare legge av en hel dag. "Winkel" har verdens beste eplekake, vanskelig å få bord der i helgene. Hold deg borte fra den moderne shoppinggata, den er slik som du finner i alle andre storbyer. Er været fint tar du en tur til Wondelpark, om sommeren har de gratis konserter på lørdagen. Masse folk og god stemning. Museum of modern art er ca 30 min med trikk fra sentrumskjernen, vel verdt besøk. Nattelivet er også fantastisk, du kan finne kjekke barer som har fantastiske konserter. Kjøp dagskort/ukeskort for kollektivtransport. Hopp på en trikk og opplev byen. Ser du noe som virker gøy hopp av trikken og gå dit. God tur!!! 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 Hva liker du? Liker du kunstmuseum, historiske museum, tematiske museum, butikker, markeder, turist-sigthseeing, puber, dansesteder, cocktailbar? Foretrekker du se nye steder i organiserte grupper, eller gå alene? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Se opp for lommetyver. En venninne av meg har vært i Amsterdam to ganger, og presterte å bli bestjålet begge gangene. Den første gangen hang vesken på stolen i en bar, og de ble antageligvis avledet av tyvens kompanjong som slo av en prat med de to venninne, mens den andre tyven rappet lommebøkene fra vesken. Anonymkode: 46c01...998 Jeg har vært 10 ganger i amsterdam, og aldri blitt frastjålet noe.. men ja, man bør se opp for lometyver, det er like viktig i amsterdam som i harstad... At man ikke legger/henger veska ute av syne er noe man aldri bør gjøre, uansett hvor man er. Det er like idiotisk som å la drinken stå ubevoktet mens man går på toalettet, ta i mot drinker fra fremmede eller drikke seg sørpefull og gå hjem igjennom mørke smug mens man vifter med seddelbunker. Anonymkode: bc5b8...f76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå