Gå til innhold

Besøk med hjem fra barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen som er førskolebarn skal ha med seg noen venner hjem for første gang. Hva finner vi på , og hvordan gjøre det så kjekt at de vil komme på besøk igjen ?  Spilling / tv er utelukket . 

Anonymkode: 55545...ae7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags leker/aktiviteter har dere hjemme da? 

Anonymkode: d0680...776

AnonymBruker
Skrevet

Her pleier de bare å gå rett i lek. Vi har på forhånd snakket om at alle leker som er fremme kan brukes av alle, så han rydder unna en eller to favoritter han er litt redd for.
Serverer pasta bolognese til middag, deilig frukt/bær til dessert. Alltid en suksess. 

Anonymkode: b5d06...945

• Liker 4
Skrevet

Ikke overtenk dette. Så små unger er ikke avlært med å aktivisere seg selv enda. 

Og skjærer det seg er TV en helt grei plan B. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker: la barna leke på egne premisser. Ikke vær med i leken og styr den. 

Anonymkode: c84d2...e29

• Liker 4
Skrevet

La dem leke, ikke organiser noe.

• Liker 3
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Her hiver de seg rett i egen lek. Trenger ikke planlegge noe

AnonymBruker
Skrevet

La de leke? Er ikke nødvendig med organisert aktivitet 

Anonymkode: 24879...6ab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sier som de andre, la de leke og styre selv. Det er stas nok bare det å besøke andre. Server noe godt å spise og ellers la det gå sin gang tenker jeg. 

Anonymkode: 88128...b83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La dem leke selv. Vi veileder dem gjerne over i noe annet om det blir for støyete (gutter) og foreslår Lego, bygge hytte, tegne, dra ut i Hagen etc etc.

Ellers går timene med til å godta kaos og barnelatter.

Koker ekstra pasta/ris/potet om det er uplanlagt besøk, ofte er de så gira at det spises lite middag.

Anonymkode: bc00c...19b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å være klar på regler i eget hus, f eks at man ikke hopper i sofaen. 

Anonymkode: 21db2...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er de 4/5 år, vi gjør ingenting spesielt. Serverer litt frukt når vi kommer hjem om de er veldig sultne, så leker de selv mens jeg ordner middag. Serverer barnevennlig mat, som taco eller fiskekaker.

Besøk er stor stas selv om vi ikke gjør noe mer ut av det.

Anonymkode: 41bc2...b2a

• Liker 2
Skrevet

De pleier å gå til rommet for å leke/se på leker. Jeg svinger kanskje innom og spør om det går bra, men ellers blander jeg meg ikke. Det har enkelte ganger oppstått krangling og da har jeg av og til måttet ta litt styring, men de finner oftest ut av ting når man hjelper dem litt på vei. Serverer som regel pannekaker til middag og så blir det gjerne litt frukt etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare noe som

utfolder seg selv. Vis dem

hvor toalettet er og minn dem

på å si ifra ril deg om

det er noe de behøver. Også lar du de bare leke 🙂

Anonymkode: 91289...e57

AnonymBruker
Skrevet

Ikke start besøket med regler hvertfall. La de styre selv, rettled med grenser og forklareinger hvis noe skjærer seg. 

Ha et åpent sinn 😊

Anonymkode: a2d64...d3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har femåringen med venner hjem fra barnehagen støtt og stadig og de leker familie, tegner, maler, plastelina, leker med klinkekuler, leser, perler, baker, ser på tv, kler seg ut eller leker i hagen. De pleier fint å styre aktivitetene sine selv. Er de flere kan det hende jeg må hjelpe litt hvis uenigheter oppstår eller jeg ser at én blir diltende alene.

Anonymkode: 21c32...f63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har lekt fritt. Jeg har ikke organisert noe. Har regel om ikke tv når hun har besøk. Bortsett fra ved overnatting, da ser de barne-tv.

Anonymkode: 10e28...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sønnen som er førskolebarn skal ha med seg noen venner hjem for første gang. Hva finner vi på , og hvordan gjøre det så kjekt at de vil komme på besøk igjen ?  Spilling / tv er utelukket . 

Dere finner ikke på noe. Dere lar barna leke fritt. Hold deg unna. Du er der for å servere drikke og frukt og lar de løse dette selv.

Anonymkode: d50c9...2f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 19.35):

Jeg har alltid lekt sammen med barna, og det har vært populært. De ville alltid på besøk igjen og snakket om det hjemme😁 

Da har det vært mye gjemsel ute og inne, bygge hytter i stua og slikt. 

Anonymkode: 8114f...84f

AnonymBruker
Skrevet

Her er det også fri lek som gjelder. Vi har to barnehagebarn som er tette i alder, og hvis vi har med ett barn hjem fra barnehagen, må vi typisk megle litt. Noen er mer forsiktige enn andre. Noen kan få hjemlengsel. Så vi følger litt med på at alle har det bra. Men de pleier som regel å være travelt opptatt i lek to minutter etter at vi kom innenfor porten hjemme. Jeg tror aldri jeg har arrangert noe spesielt utover å bake rundstykker, pepperkaker i desember og "bygg din egen pizza", men besøk pleier å være stor stas uansett :) 

Anonymkode: f8059...131

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...