Gjest gjesten Skrevet 6. februar 2006 #1 Skrevet 6. februar 2006 hei, vi vurderer å melde oss som fosterforeldre/familie. skal på infomøte neste uke. er det noen her som har fosterbarn boende hos seg? vi er svært interessert i å høre fra dere! kanskje noen har tips til gode nettsider?
Gjest gjest1 Skrevet 6. februar 2006 #2 Skrevet 6. februar 2006 Dette har vi også tenkt å vurdere om nokon år, spent på tips..
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2006 #3 Skrevet 6. februar 2006 En jeg kjenner er det, har sendt hun linken, men vet ikke om hun vil svare da... (Fast bruker)
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #4 Skrevet 6. februar 2006 håper det!!!! jeg er så spent på informasjonsmøtet, og veldig spent på å høre andres erfaringer...om noen vil si noe her inne da... vi har to barn sammen, men tenker at vi gjerne tar inn en liten tass til. kan man velge alder?kjønn? jeg vet ikke om jeg vil satse på en som skal tilbake til sine biologiske foreldre etter noen år, helst ville vi nok hatt et barn som blir her til hun/han er voksen (18). men jeg vet altfor lite ennå til å over hode mene noe som helst!
Gjest ikke innlogget nå Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Vi har fosterbarn for annen gang. Jeg synes det er et fint initiativ dere tar. Det er berikende, men også strevsomt, selvfølgelig alt ettersom alder og adferd. Har ett viktig råd til dere: Hvis dere selv har mindre barn, ikke ta imot en ungdom. Vi gjorde det første gangen, og det gikk relativt greit i begynnelsen, men problemene dukket opp i tur og orden etter hvert som h*n nådde ungdomsopprøret. Kort fortalt endte det med at vi etter nesten 4 år ga beskjed om at vi ikke lenger kunne ta ansvar for h*n. Vi har fremdeles kontakt, og forholdet er bra, men vi er veldig glad for at vi kastet inn håndkleet før h*n ødela for hele familien. Nå har vi fosterbarn som er minst i familien, og det går veldig mye greiere. Ville være forsiktig med å si ja til et barn som er veldig nær egne barn i alder. Det er større mulighet for tendenser til sjalusiproblemer da. Ikke si ja til å ta imot ett bestemt barn før dere er helt sikre på at det barnevernstjenesten kan fortelle stemmer med virkeligheten (enkelte har en lei tenedns til å pynte litt på virkeligheten for å få til en kjapp plassering), og dere tror barnet kan matche dere og familien. Dere må ta dere god tid - dette er antagelig en avgjørelse for mange år framover. Still krav til barnevernstjenesten, vær lydhøre og samarbeidsvillige. Ta imot alt dere kan av kurs og veiledning. Dette er det jeg kommer på i farten. Har du konkrete spørsmål er det bare å fyre løs! Lykke til med en viktig jobb!
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 men er det slik at man kan selv påvirke alder? våre egne barn er ganske små (3,5 og 4,5)? snakket med barnevernstjenesten i dag og hun anbefalte oss da en baby. men er det mange babyer som trenger omplasseringer (stakkars små)????
Gjest Ikke innlogget nå Skrevet 6. februar 2006 #7 Skrevet 6. februar 2006 håper det!!!! jeg er så spent på informasjonsmøtet, og veldig spent på å høre andres erfaringer...om noen vil si noe her inne da... vi har to barn sammen, men tenker at vi gjerne tar inn en liten tass til. kan man velge alder?kjønn? jeg vet ikke om jeg vil satse på en som skal tilbake til sine biologiske foreldre etter noen år, helst ville vi nok hatt et barn som blir her til hun/han er voksen (18). men jeg vet altfor lite ennå til å over hode mene noe som helst! ← Man kan godt velge både kjønn og (sånn ca) alder. Mener dere at en jente passer best inn i familien deres, så er det dere som avgjør det. Selv om et barn plasseres i fosterhjem, så skal det oftest være et mål om at barnet kan tilbakeføres til biologiske foreldre. Selvfølgelig er det ofte barnevernstjenesten vet at det er usannsynlig å nå det målet, men man må likevel ha det i bakhodet. Dere kan be om langtidsplassering, de blir oftest ikke tilbakeført.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 oki. takk for raskt svar! jeg vet jo at de helst skulle tilbakeføres, men det er som du sier ikke alltid realiteten. vi har tenkt å melde oss på kurs, så da får vi vel vite masse mer da....
Gjest ikke innlogget nå Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 men er det slik at man kan selv påvirke alder? våre egne barn er ganske små (3,5 og 4,5)? snakket med barnevernstjenesten i dag og hun anbefalte oss da en baby. men er det mange babyer som trenger omplasseringer (stakkars små)???? ← Endel babyer blir plassert, ja. Men du skal være klar over at det skal mye til å plassere et barn i fosterhjem - at en baby blir plassert vil oftest si at det er alvorlige saker som ligger til grunn. Det kan være at rusmisbruk, mishandling, overgrep osv. Da kan man risikere å få en ganske skadet baby. F.eks vil et barn som har vært utsatt for rusmisbruk i svangerskapet ha både kortsiktige og langsiktige, mer diffuse skader. Dette må dere skaffe dere informasjon om. Selvsagt plasseres det også friske babyer, men det er klart det er sjelden det ikke "er noe"... kjenner noen som har ei jente i fosterhjem, de fikk henne da hun var 2 mndr. Mor var rusmisbruker. Jenta er i dag 9 år og normal og harmonisk som noen annen.
Gjest ikke innlogget nå Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 oki. takk for raskt svar! jeg vet jo at de helst skulle tilbakeføres, men det er som du sier ikke alltid realiteten. vi har tenkt å melde oss på kurs, så da får vi vel vite masse mer da.... ← Er det Pride-kurs dere skal på? Har ikke vært på det selv (de startet etter at vi fikk fosterbarn første gang), men har hørt veldig mye skryt av dem, både fra andre fosterforeldre og fra ansatte innen barnevernet. Norsk Fosterhjemsforening har også pleid å ha kurs for potensielle/ferske fosterhjem, det var vi på, og vi hadde stort utbytte av det.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 ja vi er klar over dette. jeg jobber med avlastning (liten institusjon) i dag, og er utdannet innen helsevesnet. er selvsagt klar over at det kan bli mye jobb og samtidig mye glede..... men derfor ønsker de jo også at en av fosterforeldrene skal være hjemmeværende. det er jo en annen grunn til at dette må være godt gjennomtenkt for jeg må jo si opp jobben min. å være full tids fostermor er jo en jobb også, i tillegg til at hele familien blir involvert. ja, vi er i allefall interessert i å lære mer om saken!
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #12 Skrevet 6. februar 2006 ja jeg tror det heter pride kurs. det var i allefall gratis og ganske langt (10 samlinger), så der må vi jo lære mye!
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #13 Skrevet 6. februar 2006 ja vi er klar over dette. jeg jobber med avlastning (liten institusjon) i dag, og er utdannet innen helsevesnet. er selvsagt klar over at det kan bli mye jobb og samtidig mye glede..... men derfor ønsker de jo også at en av fosterforeldrene skal være hjemmeværende. det er jo en annen grunn til at dette må være godt gjennomtenkt for jeg må jo si opp jobben min. å være full tids fostermor er jo en jobb også, i tillegg til at hele familien blir involvert. ja, vi er i allefall interessert i å lære mer om saken! ← De ønsker deg vel ikke hjemme lenger enn ett år? Det er i hvert fall det vanlige. Første gang var vi forsterket fosterhjem i nesten 4 år, og det var fordi fosterbarnet viste seg å være veldig krevende å følge opp (både skole- og sosiale problemer). Denne gangen har jeg vært hjemme 100% i et halvt år, nå er jeg 50% hjemme og har vært det i snart 1 1/2 år. Det er fordi fosterbarnet trenger ekstra oppfølging, og fordi h*n har vist seg etter hvert å være et krevende barn. Vet ikke hvor lenge 50% forsterkning vil vare - det avhenger av utviklingen. Ville i hvert fall ikke sagt opp jobben min - du har krav på permisjon uten lønn.
liv Skrevet 6. februar 2006 #14 Skrevet 6. februar 2006 Det hørtes ut som PRIDE-kurs ja! Jeg har skrevet bachelor oppgave om fosterforeldrenes ønsker av "type barn" og hvilke begrunnelser de hadde for deres valg. (med type barn ligger problematikk, foreldresamarbeid og alder) Pride-kurs er 10 eller 12 samlinger der 2 av treffene foregår i deres eget hjem. Dvs at kurslederene kommer på besøk hos dere. Det å være fosterforeldre er krevende, barna er ofte mer preget enn man antar, de skal somregel ha kontakt med sine foreldre og det kan by på store problemer. Dette og mye mer tar PRIDE-kurset opp. Vi håper å en gang i fremtiden kunne bli fosterforeldre selv!
Shea Skrevet 6. februar 2006 #15 Skrevet 6. februar 2006 Det ligger også mye nyttig informasjon inne på http://www.fosterhjem.no Vi har vurdert å bli det, men da vi ikke er helt ferdige med å få egne barn og arbeider ganske mye, så valgte vi å vente til vi har så mye tid at vi vet at vi virkelig har kapasitet til å hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå