AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #1 Skrevet 4. april 2024 Noen som har opplevd dette? Jobber dere i privat eller offentlig bedrift og hva var årsaken til at dere ikke fikk redusere stillingsprosenten? Anonymkode: 05404...12c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #2 Skrevet 4. april 2024 En bekjent i helse ble nektet, men fagforbundet viste til at det var lovpålagt å la henne gå ned i stilling når ungene er under en viss alder. Da ordnet det seg. Hun er sykepleier og jobber kommunalt. Anonymkode: d1164...da4 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #3 Skrevet 4. april 2024 Jeg har ikke hørt om noen som har blitt nektet det av mine venner, både i offentlig og privat. Arbeidsgivere strekker seg ofte langt. Men det avhenger også av bedriften man jobber i. Man har rett på det, redusert stilling, men det er et unntak hvis det medfører vesentlig ulempe for jobben. Dog, denne ulempen må være betydelig, hvis retten skal nektes, og må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Har du opplevd det, siden du spør? Og hva er tilbakemeldingen? Anonymkode: 37d23...a3c 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #4 Skrevet 4. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: En bekjent i helse ble nektet, men fagforbundet viste til at det var lovpålagt å la henne gå ned i stilling når ungene er under en viss alder. Da ordnet det seg. Hun er sykepleier og jobber kommunalt. Anonymkode: d1164...da4 Det er lovpålagt, men det står også om unntak i loven. Det var mest sannsynlig ikke grunnlag nok til å nekte det. Anonymkode: 37d23...a3c 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #5 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke hørt om noen som har blitt nektet det av mine venner, både i offentlig og privat. Arbeidsgivere strekker seg ofte langt. Men det avhenger også av bedriften man jobber i. Man har rett på det, redusert stilling, men det er et unntak hvis det medfører vesentlig ulempe for jobben. Dog, denne ulempen må være betydelig, hvis retten skal nektes, og må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Har du opplevd det, siden du spør? Og hva er tilbakemeldingen? Anonymkode: 37d23...a3c Ja. Sjefen ble litt stresset da jeg spurte. Sa hun kom til å få masse tyn fra ledelsen om en ansatt ville søke seg ned fra 100 til 80%. Dette fordi bedriften i utgangspunktet kun ønsker at folk er i 100% stillinger. Dette er snakk om en stor offentlig bedrift med mange hundre ansatte. ts Anonymkode: 05404...12c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #6 Skrevet 4. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja. Sjefen ble litt stresset da jeg spurte. Sa hun kom til å få masse tyn fra ledelsen om en ansatt ville søke seg ned fra 100 til 80%. Dette fordi bedriften i utgangspunktet kun ønsker at folk er i 100% stillinger. Dette er snakk om en stor offentlig bedrift med mange hundre ansatte. ts Anonymkode: 05404...12c Det er greit at man ønsker og ansetter i 100%, men ansatte har en livssyklus, enten de er unge, får barn, blir syke eller blir eldre, hvor det er hensyn som kan gjøre at de både må og har rett til å gå ned i stilling - betalt eller ubetalt (sykemelding eller ulønnet). At en leder skal få «tyn fra ledelsen» er ikke vesentlig til ulempe for bedriften. Det er ikke nok til å si nei. Har du henvist til loven? Anonymkode: 37d23...a3c 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er greit at man ønsker og ansetter i 100%, men ansatte har en livssyklus, enten de er unge, får barn, blir syke eller blir eldre, hvor det er hensyn som kan gjøre at de både må og har rett til å gå ned i stilling - betalt eller ubetalt (sykemelding eller ulønnet). At en leder skal få «tyn fra ledelsen» er ikke vesentlig til ulempe for bedriften. Det er ikke nok til å si nei. Har du henvist til loven? Anonymkode: 37d23...a3c Opplever sjefen som en som har god kjennskap til regelverket og loven, så jeg tok ikke opp den biten. Men hun sa videre at jeg ikke måtte ta dette som et signal om at jeg ikke ville få innvilget 80. Bare at det ikke var hun som tok avgjørelsen alene. Men hva er alternativet til å gå ned i 80 % stilling egentlig? Vil det være bedre å søke om 20 % ulønnet permisjon istedet? I praksis blir det vel det samme, men på "papiret" ser det vel bedre ut for bedriften kanskje? ts Anonymkode: 05404...12c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #8 Skrevet 4. april 2024 Jeg håper bare ikke du opplever som enkelte jeg vet om at lønna ble redusert til 80% og arbeidsoppgavene forble de samme. Anonymkode: 4e02b...564 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja. Sjefen ble litt stresset da jeg spurte. Sa hun kom til å få masse tyn fra ledelsen om en ansatt ville søke seg ned fra 100 til 80%. Dette fordi bedriften i utgangspunktet kun ønsker at folk er i 100% stillinger. Dette er snakk om en stor offentlig bedrift med mange hundre ansatte. ts Anonymkode: 05404...12c Det holder ikke. Det er sjefen som er urutinert, og legger press på deg hun ikke skal. Du har rett etter arbeidsmiljøloven paragraf 10-2 til å gå ned i stilling hvis du har barn under 10 år. Vesentlig ulempe = på nivå at bedriften konker. Her er en forklaring. Det står mer detaljer om småbarnsforeldre i lovens forarbeider. https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/arbeidstid-overtid/redusert-arbeidstid/ Anonymkode: 80f5f...43d 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #10 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg håper bare ikke du opplever som enkelte jeg vet om at lønna ble redusert til 80% og arbeidsoppgavene forble de samme. Anonymkode: 4e02b...564 Nei, dette er en jobb man kun kan utføre i selve arbeidstiden, og det er ikke mulig å gjøre mer jobb enn det normale innenfor den arbeidstiden. ts Anonymkode: 05404...12c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #11 Skrevet 4. april 2024 Du bør søke om 20 % ulønnet permisjon, ikke redusere din faste stilling ned til 80 %. Mange hos oss jobber redusert en periode mens barna er små, men det er midlertidig. Ingen har redusert selve stillingen sin. Anonymkode: 97624...ab2 3 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #12 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det holder ikke. Det er sjefen som er urutinert, og legger press på deg hun ikke skal. Du har rett etter arbeidsmiljøloven paragraf 10-2 til å gå ned i stilling hvis du har barn under 10 år. Vesentlig ulempe = på nivå at bedriften konker. Her er en forklaring. Det står mer detaljer om småbarnsforeldre i lovens forarbeider. https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/arbeidstid-overtid/redusert-arbeidstid/ Anonymkode: 80f5f...43d Takk for link. Følte kanskje at jeg fikk en litt dårlig tilbakemelding ja, selv om det ikke ble et direkte nei. ts Anonymkode: 05404...12c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #13 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør søke om 20 % ulønnet permisjon, ikke redusere din faste stilling ned til 80 %. Mange hos oss jobber redusert en periode mens barna er små, men det er midlertidig. Ingen har redusert selve stillingen sin. Anonymkode: 97624...ab2 Ok, takk. Kanskje jeg kan foreslå det istedet. Men kan man ha ulønnet permisjon i flere år? ts Anonymkode: 05404...12c 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør søke om 20 % ulønnet permisjon, ikke redusere din faste stilling ned til 80 %. Mange hos oss jobber redusert en periode mens barna er små, men det er midlertidig. Ingen har redusert selve stillingen sin. Anonymkode: 97624...ab2 Å redusere stilling av hensyn til omsorg for små barn, er en tidsbestemt avtale. Man "mister" ikke den prosentandelen for godt. Anonymkode: 80f5f...43d 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å redusere stilling av hensyn til omsorg for små barn, er en tidsbestemt avtale. Man "mister" ikke den prosentandelen for godt. Anonymkode: 80f5f...43d Korreksjon: du søker om redusert arbeidstid, ikke redusert stilling. Formuler deg som i lovteksten, og vis til denne. Anonymkode: 80f5f...43d 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #16 Skrevet 4. april 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Opplever sjefen som en som har god kjennskap til regelverket og loven, så jeg tok ikke opp den biten. Men hun sa videre at jeg ikke måtte ta dette som et signal om at jeg ikke ville få innvilget 80. Bare at det ikke var hun som tok avgjørelsen alene. Men hva er alternativet til å gå ned i 80 % stilling egentlig? Vil det være bedre å søke om 20 % ulønnet permisjon istedet? I praksis blir det vel det samme, men på "papiret" ser det vel bedre ut for bedriften kanskje? ts Anonymkode: 05404...12c Hun virker jo ikke å kunne lovverket så godt om hun tror litt misnøye er nok. Jeg ville bare sendt lenke med informasjon, sagt du har lest deg opp og at du forventer at det blir godkjent, da du ikke ser vesentlig ulemper for bedriften. Man kan egentlig tenke på det som et varsel mer enn en søknad, da bedriften skal ha ganske gode grunner for å nekte det. Anonymkode: 37d23...a3c 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #17 Skrevet 4. april 2024 Jeg var vikar, men de hadde fått meg til å si opp min jobb i et bemanningsbyrå for å jobbe hos «dem» og så ble det et tiltak at jeg da mor til 2 stk på 3 og 5 og 5 åringen var under utredning hos bup(møter, lekeobservssjoner, 1 gang i uka 10 ganger minst) og at jeg var gravid, da ble plutselig ikke min kontrakt forlenget, for jeg var jo vanskelig. Anonymkode: a02da...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #18 Skrevet 4. april 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var vikar, men de hadde fått meg til å si opp min jobb i et bemanningsbyrå for å jobbe hos «dem» og så ble det et tiltak at jeg da mor til 2 stk på 3 og 5 og 5 åringen var under utredning hos bup(møter, lekeobservssjoner, 1 gang i uka 10 ganger minst) og at jeg var gravid, da ble plutselig ikke min kontrakt forlenget, for jeg var jo vanskelig. Anonymkode: a02da...ce2 Så leit å lese. På en annen side, de viste sin sanne side og det er kanskje ikke et sted man vil jobbe heller Anonymkode: 37d23...a3c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #19 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hun virker jo ikke å kunne lovverket så godt om hun tror litt misnøye er nok. Jeg ville bare sendt lenke med informasjon, sagt du har lest deg opp og at du forventer at det blir godkjent, da du ikke ser vesentlig ulemper for bedriften. Man kan egentlig tenke på det som et varsel mer enn en søknad, da bedriften skal ha ganske gode grunner for å nekte det. Anonymkode: 37d23...a3c Hun sa at om jeg reduserte til 80% var det ikke sikkert at det fantes noe stilling lengre, fordi de trengte at folk jobbet i 100 % stillinger. Forstod ikke helt hva hun mente, men hun forsikret meg om at jeg ikke måtte tro jeg mistet jobben for det var ikke tilfellet. Hun nevnte også at hun hadde fått "hard medfart" av ledelsen sist hun innvilget redusert stilling på søknad fra en ansatt. ts Anonymkode: 05404...12c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #20 Skrevet 4. april 2024 Søk ulønnet permisjon med bakgrunn i små barn. Dersom det er rett etter at begge foreldre er ferdige med lønnet foreldrepermisjon, kan man ha inntil ett årsverk i permisjon. Dvs hvis man har bare 20% kan man strekke det i fem år. Slik praktiseres det hos oss i offentlig virksomhet. Man KAN søke videre etter det, men da kan arbeidsgiver si nei hvis det er til vesentlig ulempe. I en stor bedrift der mange ansatte utfører samme type oppgave er det lettere å få ja. Anonymkode: dbb49...043 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå