Gå til innhold

18 måneder i barnehage uten kosedyr.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår som nå er 18 måneder startet i barnehagen november i fjor. Det har vært vanskelig oppstart og vi har gått ned i stilling for å kunne gi han kortere dager. Nå etter påske (var borte over 2 uker pga sykdom og påskeferie) har det vært veldig tøft. Han har en bamse han er veldig knyttet til han. Nå ønsker barnehagen at vi legger igjen bamsen i vognen utenfor. De synes bamsen hemmer han i lek inne.

Vi gjorde som de sa i dag morges og levering var som ventet ti ganger så tøff. Han har også vært ekstra lei seg i barnehagen og veldig uttafor nå i ettermiddag. Barnehagen mener vi bare må stå i det, lære at bamsen ikke skal inn i barnehagen.

Det føles så feil. Han er fortsatt så liten og det er eneste tryggheten hans i barnehagen. Skal vi høre på barnehagen eller følge magefølelsen vår? Skal sies at vi generelt har en dårlig følelse på barnehagen pga mye utskifting av personale, og har heldigvis fått tildelt ny barnehageplass til høsten.

Anonymkode: f4ab1...fae

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som pedagogisk visvas fra barnehagen. Dette bør dere kunne bestemme selv, hadde sendt med bamsen inn. 

Anonymkode: c18b2...3aa

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Noen kamper må dere bare lære dere å ta. Tro meg det blir mer etterhvert.

Anonymkode: d415a...7b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At det hemmer han kan nok stemme ja. Om han går rundt og tviholder på den å bare gråter så skjønner jeg bhg

Anonymkode: cbc4b...ba1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Noen spørsmål som dukker opp når jeg leser: Hvorfor tror du denne bamsen er så viktig og hva tror du den bidrar til for barnet ditt? Er bamsen med overalt ellers? Hvorfor stoler du ikke på barnehagen og de ansatte at den hemmer lek og sosial utviklingen til barnet ditt? Tror du at barnet er lei seg en hel dag fordi bamsen ikke var der? Det kan faktisk være med på å gjøre han mindre selvstendig. Kanskje andre barn også savner bamsene sine også; og får ikke ta dem med inn, og de har gjort et unntak for dere, men ser nå at det er på tide å bryte løs. Han må finne annen trygghet, i seg selv og de rundt seg også. 

Anonymkode: 971ae...e29

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen kamper må dere bare lære dere å ta. Tro meg det blir mer etterhvert.

Anonymkode: d415a...7b0

Men er det en kamp som er nødvendig å ta? Vi har allerede hatt en stor kamp med smokken som ikke får være med inn i barnehagen. Er det verdt å kjempe for å frata en liten gutt tryggheten som er i kosedyret?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen spørsmål som dukker opp når jeg leser: Hvorfor tror du denne bamsen er så viktig og hva tror du den bidrar til for barnet ditt? Er bamsen med overalt ellers? Hvorfor stoler du ikke på barnehagen og de ansatte at den hemmer lek og sosial utviklingen til barnet ditt? Tror du at barnet er lei seg en hel dag fordi bamsen ikke var der? Det kan faktisk være med på å gjøre han mindre selvstendig. Kanskje andre barn også savner bamsene sine også; og får ikke ta dem med inn, og de har gjort et unntak for dere, men ser nå at det er på tide å bryte løs. Han må finne annen trygghet, i seg selv og de rundt seg også. 

Gode poeng. Takk for innspill 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også på at det hemmer ham. Jeg tror ikke han selv skjønner hvordan han kan lære å være trygg uten bamsen, så han trenger nok litt tid på å finne ut av det, sammen med barnehagen. Jeg ville gitt det en uke til. Hvis det fremdeles ikke er bedring, kan dere diskutere annen løsning. 

Men jeg skjønner at det er sårt å se at barnet ikke finner ut av det. Vi skulle jo ha kunnet trøste dem alltid, og det gir seg heller ikke bare fordi de blir 18, men det er vår jobb å lære dem å tåle verden.

Anonymkode: 6263a...9a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men er det en kamp som er nødvendig å ta? Vi har allerede hatt en stor kamp med smokken som ikke får være med inn i barnehagen. Er det verdt å kjempe for å frata en liten gutt tryggheten som er i kosedyret?

Jeg tenker det er en trygghet som går på bekostning av hans utvikling. Hvis han går og tviholder på den, nekter andre barn å røre den og dele på den, nekter å bli med ut hvis den ikke er med ut osv, så er det verdt det. Nå kommer jeg bare med scenarioer som jeg kan tenke meg er relevante. Jeg tenker dere må bruke tid på å legge bamsen i vogna, si hade til den, trygge han at bamsen er der når han er feddig, lære han selv rutinen med at bamsen er utenfor. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker det er en trygghet som går på bekostning av hans utvikling. Hvis han går og tviholder på den, nekter andre barn å røre den og dele på den, nekter å bli med ut hvis den ikke er med ut osv, så er det verdt det. Nå kommer jeg bare med scenarioer som jeg kan tenke meg er relevante. Jeg tenker dere må bruke tid på å legge bamsen i vogna, si hade til den, trygge han at bamsen er der når han er feddig, lære han selv rutinen med at bamsen er utenfor. 

Og for å legge til - jeg ville gjettet at bamsen er trygghet og et uttrykk for at han egentlig savner dere som foreldre. Det trygger han å ha en bit av dere og hjemmet i barnehagen. Men dere må prøve å finne måter og trygge han på at dere kommer og henter, akkurat som bamsen vil vente på han! Og jeg er sikker på at dere gjør deres aller beste, bare noen tanker som dukker opp. Det er så sårt og vondt å se de små være lei seg, men noen ganger må man også gjøre ting, som er så vondt i hjertet, som kan gagne dem på sikt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men om han har fått ny plass til høsten, og denne bhg ikke er helt tipp topp, hvorfor ta fra barnet tryggheten i Bamsen nå? Til høsten er han mer moden, og mulig ny bhg føles tryggere for han. 

Anonymkode: 3e5a7...792

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo forsket mye på og kalles overgangsobjekter, det er en positiv trygghet for barnet som representerer noe trygt.

Her oppfordret barnehagen til å ta med.

Min var ikke interessert i bamser da han begynte, men bærte på drikkeflasken sin og tviholdt på den hele dagen. Først Når han var trygg i barnehagen/på en av de ansatte la han den fra seg. 

Anonymkode: 09d0f...3d3

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange år i barnehage, og jeg tror på barnehagen når de sier at det hemmer ham.

MEN: jeg ville valgt å la ham ta den med inn under avskjeden, og så fjernet den når han var mer interessert i å leke. Så kunne den "bo" i vogna til soving og til han blir hentet.

Anonymkode: 31b63...402

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hmm, det kan nok godt være at bhg har et poeng. Det må på en måte komme til et punkt hvor disse trygghetsstrategiene erstattes av noe annet. 

Det kan jo også være at bamsen skaper en del konflikter dersom andre barn får lyst til å låne den og deres barn tviholder på den. Min sønn byttet raskt kosekluten mot en av lekene inne på basen på bhg. Han løp inn og fant den leken om morgenen og tviholdt på den gjennom dagen. Etterhvert fant de andre barna ut at den var veeeeldig spennende siden han var så opptatt av den. Siden den var bhg sin måtte han naturligvis dele og enden på visa ble at den leken ikke ble like stas lenger. 

Det går seg til, men dere bør stole på de som er i barnegruppen hele dagen og ser både deres barn og det sosiale i sammenheng :) 

Endret av Anononyma
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo forsket mye på og kalles overgangsobjekter, det er en positiv trygghet for barnet som representerer noe trygt.

Her oppfordret barnehagen til å ta med.

Min var ikke interessert i bamser da han begynte, men bærte på drikkeflasken sin og tviholdt på den hele dagen. Først Når han var trygg i barnehagen/på en av de ansatte la han den fra seg. 

Anonymkode: 09d0f...3d3

Absolutt, og de har jo latt han ha den siden november ifjor. Altså et halvt år. 

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme bestemmer dere, i bhg bestemmer bhg

Anonymkode: 202c8...295

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hjemme bestemmer dere, i bhg bestemmer bhg

Anonymkode: 202c8...295

Med modifikasjoner da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Med modifikasjoner da.

Hvilke modifikasjoner da? 

AnonymBruker
Skrevet

De har nok et poeng med at den hemmer, men som mor til to barn der ene brukte lang tid på å bli trygg med vanskelige leveringer og en var veldig knytta til smokk og bamsen sin, så likte jeg vår bhg tilnærming bedre: smokk og bamse skal i hovedsak legges i skapet, MEN når barnet nekta og ble lei seg, og levering i utgangspunktet var vanskelig var det aldri noen som tvinga det gjennom. Tvert i mot var de på at barnet skulle få beholde smokk og kosedyr dersom det ga en trygghet, og så la de den bort når barna var klare for å gi de fra seg. Det kunne ta 2 min eller en halvtime, og i starten fikk gjerne yngste smokken igjen når hun var sliten på slutten av dagen. De var tydelige på at i en tilvenningsfase (de kom gjerne på nytt etter ferie også) var disse gjenstandene en støtte, ikke et hinder. Det som hindra eldste i lek var ikke smokken, men utryggheten. 
etterhvert ble det en del av rutinen å legge det på plassen, uten problem. 

Anonymkode: f248a...271

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi hadde bamse til barnehagen...men..den fik ble med å si hade så måtte barnet legger den i hylla. Og fikk den når hun skulle sove.

Husk at tenk om det er 10 nye barn og alle skal ha med seg smokk og bamse..da blir det plutseleg barnehagen sin jobb å anvende de med disse og det er det ikke 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...