Gå til innhold

Bør restskatt / skatt tilgode fordeles mellom ektefelle ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

St den  eine ektefellen får penger igjenn på skatten medan den andre kanskje er lykkeleg å  må betale tilsvareende beløp i restskatt. er ikkje uvanleg. 

Hus, eigedom / bil , formue står gjerne oppført  på  kun den  ene ektefellen sitt navn , og  som igjenn danner grunnlaget for beregning av  skatt og restskatt.  Den andre ektefellen  har sin faste inntekt, og skatten blir beregnet på bakrunn av inntekten.

Skatt / restskatt  av sparerenter   utgjer kr. 20.000 i , og  det  blir reist spørsmål om det ikkje vil vera  naturleg at restskatten blir fordelt likt mellom ektefelle av evntl. felleskonto  og skatt tilgode blir plassert på felleskonto . Renter av sparekontoer er i utgangspunktet fellesgode selv om det er kun   den eine ektefellen som har vist evne til å spare. Inntekter av renter, fond,akjser m.v vert lignet på  navnet de er registrert på, men er ein samboer, ektefelle  kommer det nok under fellesgoder. 

Anonymkode: e6784...d73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes ikke det skal deles likt med mindre ektefellene selv ønsker det. Mange som slurver med å betale riktig skatt og derfor får restskatt, blir feil om en ektefelle skal "straffes" for det. Selv om mange har felles økonomi. 

Anonymkode: f4757...b18

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi fordeler selvsagt renter osv, men utover det står den enkelte ansvarlig for egen skatt. Vi har ikke formue, så det er noe vi ikke forholder oss til eller har satt oss inn i.

Anonymkode: af7ac...d75

• Liker 1
Skrevet

Eh, dette får virkelig være opp til det enkelte ektepar. 

• Liker 4
Skrevet

Vi fordeler fradrag etter hva som lønner seg best for oss som en enhet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får være opptil hver enkelte men nå når det er harde tider så vil det jo bli hardere den måneden den ene betaler restskatt og den andre ikke får det. Ett lite tips er jo at den ene kunne jo betalt litt av restskatten til den ene😊

Anonymkode: 60b7c...2ad

AnonymBruker
Skrevet

Er man gift så bestemmer man vel det selv, ikke alle gjør samme. Noen deler alt andre har mer egen økonomi.

Anonymkode: d406f...0a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror min mann hadde blitt skuffet om jeg skulle latt han betale halvparten av mine 250 000 kr som jeg får i restskatt hvert år ;) 

Anonymkode: fa52f...fc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

St den  eine ektefellen får penger igjenn på skatten medan den andre kanskje er lykkeleg å  må betale tilsvareende beløp i restskatt. er ikkje uvanleg. 

Hus, eigedom / bil , formue står gjerne oppført  på  kun den  ene ektefellen sitt navn , og  som igjenn danner grunnlaget for beregning av  skatt og restskatt.  Den andre ektefellen  har sin faste inntekt, og skatten blir beregnet på bakrunn av inntekten.

Skatt / restskatt  av sparerenter   utgjer kr. 20.000 i , og  det  blir reist spørsmål om det ikkje vil vera  naturleg at restskatten blir fordelt likt mellom ektefelle av evntl. felleskonto  og skatt tilgode blir plassert på felleskonto . Renter av sparekontoer er i utgangspunktet fellesgode selv om det er kun   den eine ektefellen som har vist evne til å spare. Inntekter av renter, fond,akjser m.v vert lignet på  navnet de er registrert på, men er ein samboer, ektefelle  kommer det nok under fellesgoder. 

Nei, det syns jeg ikke. Dette er en privatsak.

Ektefellene står selv fritt til å lage en avtale seg i mellom, dette syns jeg ikke at er noe staten skal legge seg borti. Dersom deres felles eie, f.eks eiendom, organiseres på en måte som slår ubalansert ut for partene, så kan de avtale hvordan de vil løse dette slik at det ikke blir spesielt gunstig/ugunstig for én av partene.

Forslaget ditt forutsetter vel også at partene eier verdier sammen og likt fordelt? Det er langt fra slik i alle ekteskap.

Anonymkode: b44ff...387

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mezzosoprena skrev (35 minutter siden):

Eh, dette får virkelig være opp til det enkelte ektepar. 

Ja, er  veldi enig i at det bør vera opptil de enkelte ektefeller å  bli enige om fordelingen. 

Det har tradisjonelt sett vert slik at det er kun  en av ektefellene som  står  oppført som eier av boligen, bilen,  båten ,eigedomen, sparekontoen, kommunale avgifter , forsikringer. En slik fordeling bør ikkje frita den andre part i å holde seg oppdatert. 

Endret av Acer
AnonymBruker
Skrevet

Ektefeller lignes sammen for formue uansett. Forøvrig får man vel finne ut av det, det virker ikke rimelig å kunne sette skattetrekket lavt for så å forlange halvparten dekket hvis man har brukt pengene på seg selv i mellomtiden.

Anonymkode: 7b650...340

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker om de har kjøpt eiendom og begge står som eier så bør det jo deles på to mener jeg da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

JEG skal vel ikke straffes for at mannen min ikke tok grep om skattetrekket sitt da han skaffet seg ekstrajobb i fjor?!

Anonymkode: de22c...106

AnonymBruker
Skrevet
Acer skrev (2 timer siden):

Ja, er  veldi enig i at det bør vera opptil de enkelte ektefeller å  bli enige om fordelingen. 

Det har tradisjonelt sett vert slik at det er kun  en av ektefellene som  står  oppført som eier av boligen, bilen,  båten ,eigedomen, sparekontoen, kommunale avgifter , forsikringer. En slik fordeling bør ikkje frita den andre part i å holde seg oppdatert. 

Alt slikt må deles rettferdig, såklart. Utover det må alle par velge selv.

Anonymkode: de22c...106

AnonymBruker
Skrevet

Han fikk minus på 700kr og jeg fikk 16 tusen pluss, tenker jeg sparer det til sommerferien jeg😉 så kjøper jeg en øl til han

Anonymkode: 16493...d51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...