Gå til innhold

Folk som bare snakker om seg selv/skryter/klager. Kan de ha empati med andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en del folk som utad birket dom om de bare ser seg og sitt. Prøver man å uttrykke at man selv har noe på hjertet, snakker de enten bare mer om seg selv eller blir tilsynelatende likegyldige.

Har sånne mennesker empati for andre ?Viser de dette på en annerledes måte enn andre?

Anonymkode: 7c97e...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 16.36):

Det er en del folk som utad birket dom om de bare ser seg og sitt. Prøver man å uttrykke at man selv har noe på hjertet, snakker de enten bare mer om seg selv eller blir tilsynelatende likegyldige.

Har sånne mennesker empati for andre ?Viser de dette på en annerledes måte enn andre?

Høres ut som typiske narississter. Moren min er sånn. Snakker kun om seg og sitt og prøver man si noe noe så blir man overkjørt med en gang med "ja jeg kan fortelle om den gangen JEG opplevde det samme...". Og nei hun eier ikke empati selv om hun sier hun er full av empati. 

Anonymkode: 98df4...933

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange menn er «breiale». Det handler nok om å stå i en kompetitiv situasjon hvor det å fremheve seg selv er nødvendig for å «overleve».

Jeg opplever nesten alle Amerikanere sånn. Men det betyr ikke at de er uten empati. Ofte er denne selvsentrerte og litt skrytete væremåten noe de kan skru av og på etter kontekst. Kanskje er de helt normal hjemme med familien.

Anonymkode: 9ae43...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 16.36):

Eksen min er slik. La oss ha det helt klart, ingen har det verre/bedre/opplevd mer enn ham, selv ikke da jeg gikk gjennom alvorlig sykdom med uvist utfall. Da ghosted han meg, for til og med han skjønte at jeg hadde det verre, og det kunne han ikke leve med. 

Evig offer, evig mester, konstant usikker, konstant altfor selvsikker, nei takk. Og nei de ser deg Ikke. 

Anonymkode: 2287b...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mange menn er «breiale». Det handler nok om å stå i en kompetitiv situasjon hvor det å fremheve seg selv er nødvendig for å «overleve».

Jeg opplever nesten alle Amerikanere sånn. Men det betyr ikke at de er uten empati. Ofte er denne selvsentrerte og litt skrytete væremåten noe de kan skru av og på etter kontekst. Kanskje er de helt normal hjemme med familien.

Anonymkode: 9ae43...39d

Møtt en del kvinner som er sånn og da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan de absolutt. Jeg har ei venninne som har hatt en vanskelig barndom. Sier ikke mer om det, selv om det hadde forklart væremåten hennes bedre.. Vi bor (heldigvis) langt fra hverandre, så det blir mest telefonkontakt når vi ikke er på ferie på felles hjemtrakter. Grunnet oppveksten har hun tatt noen lite kloke valg opp gjennom, og har nok mye av skylda selv for at hun ikke har det bra. Når hun ringer, går det fort 3 timer. Da er jeg egentlig en lytter. Prøver jeg å si noe, avbryter hun midt i setningen og fortsetter med sitt. Det kan også bli pauser på nesten et minutt, fordi hun må lese/svare på noe.. Jeg vet så og si ALT om henne, på godt og vondt, og hun stoler 100% på meg. Jeg vet grunnene, og jeg vet hvor viktig jeg er for henne. Jeg vet også at om det hadde vært en krise hos meg, så er hun den første som hadde sluppet alt for å komme! Jeg tenker at det ikke alltid har noe med mangel på empati å gjøre, men på hva man har overskudd til å "ta inn". Jeg har ikke vurdert å kutte kontakten, men hvis vi hadde bodd nær hverandre hadde jeg måttet tatt noen grep for å ikke bli "oppspist"..

Anonymkode: ee306...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...