Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal opp til historie muntlig eksamen som privatist om 3 uker å har såvidt startet å se gjennom pensum av ulike årsaker. Er det mulig å komme seg gjennom på denne tiden?🥴 Noen her som har tatt denne eksamen tidligere som kan komme med tips på hva jeg burde fokusere ekstra på?

Anonymkode: 70835...77e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal opp til historie muntlig eksamen som privatist om 3 uker å har såvidt startet å se gjennom pensum av ulike årsaker. Er det mulig å komme seg gjennom på denne tiden?🥴 Noen her som har tatt denne eksamen tidligere som kan komme med tips på hva jeg burde fokusere ekstra på?

Anonymkode: 70835...77e

Mange år siden jeg gikk på skole så dette er bare et forslag: se over pensum (tema, årstall, sentrale hendelser) og søk opp på you Tube - der er det mye "all about xxx in 10 minutes"-greier jeg tipper er nyttig! Sjekk også ut podcaster og ha dette på mens du feks laget middag 

Skrevet (endret)

Hva er målet? 6er? Eller å bestå? Å bestå får du lett til, men skal du ha 6er og er en normal person med en normal hjerne, bør du bruke veldig mange timer de neste ukene. Det er et STORT fag. 

Kan anbefale videoene til profnick på youtube. Der får du med deg de viktigste tingene. Se videoene på litt raskere hastighet enn vanlig, så går det fortere. Jeg hadde også nytte av bøkene "Å lykkes med", som jeg brukte som supplement til pensumbok. Følg kompetansemålene slavisk. 

Det som er viktig i historie er å kunne vite årsaker, konsekvenser og se sammenhenger. Trekke linjer mellom ulike ting som har skjedd. F.eks. hvordan spilte 1. verdenskrig en rolle for Hitlers vei til makten? Hva ledet til utbrudd av 2. verdenskrig, og hvorfor skjedde det? Hva var konsekvensene? 

Gjerne øv deg på å snakke om de ulike temaene, og svare på kompetansemålene. Jeg syns jeg husker ting bedre da, og man får trent seg på å snakke høyt. 

Jeg hadde eksamen i høst, og fikk 5er. 6eren glapp fordi de spurte meg om middelalderen i Europa på den uforberedte delen. Og jeg tok en gammel fagkode hvor det ikke sto i kompetansemålet, så det hadde jeg ikke lest mye på. Trodde jeg skulle få 4er fordi jeg begynte å rote litt, men fordi jeg klarte å se sammenhenger, årsaker og konsekvenser, så fikk jeg 5er. 

Endret av drue
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Leste ingenting selv når jeg gikk vgs å ble trukket i historie. Fikk 5

Anonymkode: 29f0b...01c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste ingenting selv når jeg gikk vgs å ble trukket i historie. Fikk 5

Hadde du kun 30 minutter å forberede deg på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også som privatist og kom opp i historie muntlig. Jeg leste som en Gud hele dagen og natta før eksamen og fikk 5+. Historie interesserte meg ikke den gang, så det var først til eksamen jeg tok bøkene fatt.

På vanlige prøver leste jeg intet komprimert hefte om historie. Det heftet var på maks 50 sider og tok kun for seg det viktigste i hver kapittel. Hjalp meg veldig det heftet.

Anonymkode: 46dfe...512

AnonymBruker
Skrevet

Skukle gå fint med litt innsats.

Anonymkode: e8b7b...5c4

Skrevet

Gjør ditt absolutt ytterste disse få ukene! Tenker du har ingenting å tape på å prøve. Trekker du deg nå pga kalde føtter har du kastet bort penger OG må gjøre nytt forsøk senere. 

Står du på nå og tar eksamen kan du enten klare det og få en karakter som er tilstrekkelig for ditt formål, eller stryke/få dårligere karakter enn du trenger og likevel vinne noe på å ha lært NOE og være bedre forberedt til neste forsøk. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
drue skrev (15 timer siden):

Hadde du kun 30 minutter å forberede deg på?

Nei hadde vel 24 timer elns. Men skrev presentasjonen min på 30min å leste ingengting ellers. Var jo også ekstern sensor osv som ved privatist eksamen.

Poenget mitt er vel at 3 uker burde holde i massevis på å få en god karakter så sant du leser litt.

AnonymBruker
Skrevet

3 uker er mer enn nok tid. Faktis har du tid til en 2 ukers ferie før du begynner.

1 uke er mer enn nok. Pensumet er kjempelite og det meste som skal læres er allerede allmennkunnskap, så det er ikke noe nytt du må lære deg deg.

Anonymkode: cfea3...8c5

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei hadde vel 24 timer elns. Men skrev presentasjonen min på 30min å leste ingengting ellers. Var jo også ekstern sensor osv som ved privatist eksamen.

Poenget mitt er vel at 3 uker burde holde i massevis på å få en god karakter så sant du leser litt.

Det er stor forskjell på å få et tema 24 timer før, og få et tema om hva som helst i hele historiepensumet 30 minutter før. Men kanskje du er spesielt begavet når det kommer til å huske ting. Noe historie må du jo ha kunnet fra før, siden du ikke trengte å lese noe særlig. Man blir jo spurt om andre deler av pensum enn bare den forberedte delen. 

For oss andre normale mennesker som ikke har hatt undervisning i faget på 15 år, er 3 uker litt knapt med tid for et så stort pensum (jordbruksrevolusjon til omtrent nåtid for min del i hvert fall) hvis man ønsker toppkarakter. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

3 uker er mer enn nok tid. Faktis har du tid til en 2 ukers ferie før du begynner.

1 uke er mer enn nok. Pensumet er kjempelite og det meste som skal læres er allerede allmennkunnskap, så det er ikke noe nytt du må lære deg deg.

Anonymkode: cfea3...8c5

Hæ? 😂 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dummeste jeg har hørt i dag, pensumet er hele verdenshistorien og omfatter to skoleår fra VGS. Greit nok at det ofte ikke forventes detaljkunnskap om alt selv for høyeste måloppnåelse, men selve pensum er jo enormt. 

AnonymBruker
Skrevet

Leste meg opp på en helg. Gikk kjempefint. Hadde ikke hatt undervisning, men var generelt interessert i faget, og det var Nyere historie som ikke var lett for meg. 
3 uker går veldig fint.

Lykke til!

Anonymkode: 95d26...a0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste meg opp på en helg. Gikk kjempefint. Hadde ikke hatt undervisning, men var generelt interessert i faget, og det var Nyere historie som ikke var lett for meg. 
3 uker går veldig fint.

Lykke til!

Skulle så «som ikke var vanskelig for meg». Er trøtt på en fredagskveld. Hele verdenshistorien på vgs-nivå er faktisk ikke så galt det heller. Se de store linjene, og se på gamle eksamensoppgaver for å få et inntrykk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...