Gå til innhold

Butikkansatt som henger på deg gjennom hele butikkbesøket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var i en møbelbutikk i går for å se på lenestoler, og da jeg var i gang med å prøvesitte stoler kom det en ansatt og spurte om jeg trengte hjelp.

Jeg var kjapp til å si at jeg bare kikket, men den ansatte så på meg hele tiden og jeg følte jeg måtte si noe så jeg kommenterte hva som var pluss og minus med noen av stolene, og sa minst to ganger at jeg ikke skulle kjøpe noe nå, men vente på en kampanje, da dette var stoler i prisgruppen 10-20 000 kr.

Jeg synes det er stressende at den butikkansatte står og ser på oss besøkende, og jeg liker å være alene når jeg skal prøve eller ta et valg, og heller henvende med til en ansatt hvis jeg trenger hjelp.

Jeg kommer ikke til å gå tilbake til denne butikken, nettopp på grunn av at de forfølger kundene.

Anonymkode: b0396...cb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg besøker ikke butikker med slike ansatte igjen. Går fort derfra også. La meg handle i fred. Henvender meg til de ansatte ved behov for hjelp eller spørsmål. Slike butikker anbefaler jeg ikke til andre heller.. 

Anonymkode: 21f3a...ebc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt å vite.

Anonymkode: deda7...a9e

Det var Fagmøbler

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker heller ikke overivrige ansatte. Jeg har adhd og går ofte inn på butikker med en plan for hva jeg skal se etter, og så prøver jeg å holde fokus og samenligne produkter uten å glemme alt ved produktet jeg hadde i hendene for fem sekunder siden. Så kommer en ansatt og spør om jeg trenger hjelp. "Nei takk, jeg finner frem/skal bare tittelitt/skal si fra hvis jeg lurer på noe".  Går den ansatte kan jeg fortsette og kanskje finne noe jeg ønsker å kjøpe. Begynner den ansatte å kommentere varer, prøve  vise meg noe eller bare henger på anklene mine, så går hjernen i blåskjerm og alle planer er borte og  handelen er over.

Anonymkode: b6f56...bbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg liker heller ikke overivrige ansatte. Jeg har adhd og går ofte inn på butikker med en plan for hva jeg skal se etter, og så prøver jeg å holde fokus og samenligne produkter uten å glemme alt ved produktet jeg hadde i hendene for fem sekunder siden. Så kommer en ansatt og spør om jeg trenger hjelp. "Nei takk, jeg finner frem/skal bare tittelitt/skal si fra hvis jeg lurer på noe".  Går den ansatte kan jeg fortsette og kanskje finne noe jeg ønsker å kjøpe. Begynner den ansatte å kommentere varer, prøve  vise meg noe eller bare henger på anklene mine, så går hjernen i blåskjerm og alle planer er borte og  handelen er over.

Anonymkode: b6f56...bbe

Tror det skjer med mange som ikke har adhd også.

Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Problemet er at de ansatte læres opp og presses til å oppføre seg på den måten, ofte under sjefens oppsyn. Det er ganske mange av dem som vet godt at kundene overhode ikke setter pris på det, men de har ikke så mye valg.

Anonymkode: 84342...2c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går uten å kjøpe noe hvis de ansatte henger seg på meg. Jeg foretrekker å gå og kikke i fred og ro. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske slitsomt, men de er nok opplært til å gjøre det, og som annen sier: sjefen følger med.
Jeg kan noen ganger sette pris på hjelp, men da går jeg gjerne rett til verks og sier hva jeg ser etter. Det enten det er når jeg kommer inn i butikken eller når de kommer bort til meg når jeg kikker rundt. Vil jeg bare se for å skaffe meg oversikt før senere kjøp setter jeg pris på at det blir respektert. Blir det ikke det kan jeg lett bare gå igjen. Jeg skjønner de vil selge da, det er jo jobben deres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker også å handle i fred og ro, jeg stikker med engang selgeren blir travel og pågående. 

Virker som enkelte butikkarbeidere fullstendig mangler sosiale antenner (eventuelt en butikksjef som tvinger de ansatte til å være bare slitsomme). 

Anonymkode: 4f286...a12

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så irriterende 🙁 Jeg og sambo skulle se på farger til oppussing av flere rom. Kom inn på Fargerike og ble møtt av en ansatt som spurte om vi trengte hjelp til noe. Jeg svarte høflig med et smil "nei takk, vi vil bare kikke litt". Den ansatte følger allikevel etter oss bort til fargeprøvene. Greit om de vil følge litt med på folk, kanskje de har problem med at folk stjeler med seg prøver. Men hun fortsetter jo å mase på oss "er det noe spesielt dere ser etter?". Jeg prøver svare litt kort, "ja vi har vel en ide om hva vi ser etter". Hun fortsetter å spørre hvilke rom vi skal male og hvilke farger vi liker. Samboeren min er nok hakket mer høflig enn meg og svarer at joda vi har kjøpt nytt hus og skal male både stue, gang og flere soverom, vi liker grønt og blått. Og da var den ansatte selvfølgelig i full gang med forslag til oss. Bare ga opp jeg da og følte det var fullstendig bortkastet tid. Jeg setter pris på hjelp når jeg ber om det eller takker ja til det, men har behov for å titte litt i ro og fred først. Umulig for meg å tenke og ta valg samtidig som noen tyter ørene mine full av spørsmål. Endte opp med å handle maling i en helt annen butikk, for jeg orket ikke tanken på å gå dit igjen. 

Anonymkode: e3b6b...41c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja fot-følgerne er slitsomme og jeg går heller ikke tilbake. De er i samme klasse som selgere som skal selge til en hver pris så at de lyver for enn. 

Anonymkode: f5cb8...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker at de er lett tilgjengelige, og for litt diskusjoner underveis. 

Om jeg føler for noe annet så sier jeg bare "jeg tenker jeg bare rusler litt og tenker meg om, jeg tar kontakt med deg igjen dersom jeg har spørsmål". Har aldri opplevd annet enn at noen forstår en så direkte beskjed. 

Anonymkode: c0515...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at de ansatte læres opp og presses til å oppføre seg på den måten, ofte under sjefens oppsyn. Det er ganske mange av dem som vet godt at kundene overhode ikke setter pris på det, men de har ikke så mye valg.

Anonymkode: 84342...2c9

Man skulle nesten tro sjefer er en egen rase, for jeg vet ikke om noen som setter pris på å bli møtt i døra og nærmest fotfulgt gjennom butikken. For min del er "kan jeg hjelpe deg med noe" nesten som et klarsignal til å gå 😛 Og jeg kjenner flere som tenker det samme. Man føler på et måte at det er begrenset hvor lenge man har "lov" å henge rundt i butikken etter man har fått de magiske ordene "trenger du hjelp". 

Anonymkode: 9dd7c...102

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man skulle nesten tro sjefer er en egen rase, for jeg vet ikke om noen som setter pris på å bli møtt i døra og nærmest fotfulgt gjennom butikken. For min del er "kan jeg hjelpe deg med noe" nesten som et klarsignal til å gå 😛 Og jeg kjenner flere som tenker det samme. Man føler på et måte at det er begrenset hvor lenge man har "lov" å henge rundt i butikken etter man har fått de magiske ordene "trenger du hjelp". 

Anonymkode: 9dd7c...102

Helt enig! La meg gå i fred 👏🏻

Anonymkode: 1f571...38e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...