Gå til innhold

Tråder der man lurer på hvorfor folk sender barn i bhg - og norske mødre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tråder der man sender barna i barnehagen når man egentlig ikke trenger (nei, jeg snakker ikke om de uføre); hvis man har fri, er hjemme i permisjon med søsken etc. Det er så mange unnskyldninger - jeg blir så matt av å lese at norske mødre ikke klarer noe som helst.

Svenske mødre (og fedre) får ikke ha barna i barnehagen når de har fri, jobber de kveldsvakt må barna være hjemme på formiddagen, er du arbeidsledig og søker på jobb får barnet bare mellom 15-25 timer i barnehagen (30 timer i Stockholmsområdet) - barnehagen bestemmer hvilke tider dette er. Det samme gjelder om barnet får søsken, da får du max 15 timer i noen fylker, 25 timer i enkelte fylker, eller max 30 noen få steder. Søsken må være hjemme HELE sommerferien, 80 dager - hele juleferien som er 3 uker, påskeferien som er 2 uker, høstferie, alle inneklemte dager etc. Barnehagetiden følger skoleruta.

Hvorfor klarer ikke norske mødre dette? Hvorfor er det hundre tusen unnskyldninger når man rett over grensa ikke har noe valg?

Folk klager på KG når de må være hjemme ei uke med ungene sine pga. vinterferie. Helt utslitt er de stakkars norske mødrene. 

Mange svenske mødre får bare levere storesøsken i barnehagen 08:30-13:30 tirsdag til torsdag, fra 30 dager (!) etter fødsel. Helt uavhengig av når minste babyen trenger å sove etc. Man bare klarer det. Hvorfor klarer ikke norske mødre noen ting?

Anonymkode: 43c7b...9e9

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

og jeg blir MATT av alle trådene om dette, trengte du virkelig en ny tråd? 

det er kun EN ting jeg blir mer MATT av enn nye tråder om dette- og det er hvor MYE folk legger seg opp i hva ANDRE gjør. Jeg blir like LEI av å gjenta hvor LITE vi egentlig vet om hverandres liv og valg, og grunner til hvorfor DU og JEG og ANDRE gjør som vi gjør. 

Anonymkode: 826f5...e69

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det svenske systemet noe å strekke seg etter?

Jeg skjønner ikke dette voldsomme behovet etter å legge seg bort i hva andre gjør i livene sine? Det er jo som en sykdom, der folk må bry seg om hva andre gjør i livene sine.

Jeg har aldri brydd meg om når andre har barna i bhg, og når barna har fri.

Hvorfor er dette så plagsomt for andre?

Anonymkode: 5905d...59f

Fordi ALLE norske foreldre klager over antall pedagoger i barnehagen, manglende personale, sure blikk fra personale når de er hjemme i permisjon og har ungene for lenge i barnehagen. En slik løsning løser bemanningsutfordringen f.eks.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er kun EN ting jeg blir mer MATT av enn nye tråder om dette- og det er hvor MYE folk legger seg opp i hva ANDRE gjør. Jeg blir like LEI av å gjenta hvor LITE vi egentlig vet om hverandres liv og valg, og grunner til hvorfor DU og JEG og ANDRE gjør som vi gjør. 

Ja, MEN så ER det SÅNN at DERE klager OVER at DERES barn får kastet sand i ansiktet og ingen plukket opp ditt dyrebare barn i det sekundet det gråt. Dere klager over at barna deres ikke ses, at barna deres ikke fikk ny bleie raskt nok og er sår i rumpa, at barnet deres leker alene etc etc etc. Samtidig skriker de ansatte om at de er få folk! En mer forutsigbar barnehagetid, som følger foreldrenes arbeidstider, ville gitt de ansatte sjukt mer rom og ville gitt bedre bemanning i barnehagen.

• Liker 6
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker sp veldig at det blir som i Sverige her også, det hadde vært supert!

Anonymkode: 14968...2e2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfir roper du? Utrolig irriterende med folk som ikke klarer å beherske seg.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ikke er en god mor om jeg ikke får denne pausen!!! 
Vi har null familie som avlaster oss, og to hektiske jobber begge to og uten mulighet å gå ned i stilling etter alle disse rente hevingene

at jeg leverer ungene i barnehagen før kveldsvaktene mine redder min mentale helse. Jeg får koblet av, tatt unna rot og praktiske gjøremål . Jeg får litt MEG tid. Da får jeg sluppet ut overstimulering jeg har og ladet indre  batteri 

får jeg ikke alenetid blir jeg utolmodig, sint, kort lunte, vil ikke leke, orker ikke lage middag. Jeg blir helt deppa ogni kjelleren 

Da er jeg en mye mer tolmodig mamma, som holder ut den hektiske småbarn fasen. Eldste er 4 år og det er 12 mnd mellom barna. Yngste er på autisme spekteret 

Anonymkode: 0c8e8...f8f

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Åpen barnehage for kveldsvakt? Det hadde vært en DRØM med våre arbeidstider. 

Ellers får alle løse det på sin måte. Vår løsning er ca 9-15, da vi synes 8 timer er for lenge. Og innimellom blir det 6 timer selv om en av oss har fri. Og det klarer jeg å skrive med "jeg og vi", ikke som i kritikk av de som har barna der 8-9 timer hver eneste dag. 

Uansett. Det som overrasker meg mest med disse trådene er alle mødre som kritiserer hvordan andre mødre gjør det. Men selv sitter å skriver opp og ned på KG om dette dagen lang (hvor er barna?) 

Anonymkode: b0636...283

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tråder der man sender barna i barnehagen når man egentlig ikke trenger (nei, jeg snakker ikke om de uføre); hvis man har fri, er hjemme i permisjon med søsken etc. Det er så mange unnskyldninger - jeg blir så matt av å lese at norske mødre ikke klarer noe som helst.

Svenske mødre (og fedre) får ikke ha barna i barnehagen når de har fri, jobber de kveldsvakt må barna være hjemme på formiddagen, er du arbeidsledig og søker på jobb får barnet bare mellom 15-25 timer i barnehagen (30 timer i Stockholmsområdet) - barnehagen bestemmer hvilke tider dette er. Det samme gjelder om barnet får søsken, da får du max 15 timer i noen fylker, 25 timer i enkelte fylker, eller max 30 noen få steder. Søsken må være hjemme HELE sommerferien, 80 dager - hele juleferien som er 3 uker, påskeferien som er 2 uker, høstferie, alle inneklemte dager etc. Barnehagetiden følger skoleruta.

Hvorfor klarer ikke norske mødre dette? Hvorfor er det hundre tusen unnskyldninger når man rett over grensa ikke har noe valg?

Folk klager på KG når de må være hjemme ei uke med ungene sine pga. vinterferie. Helt utslitt er de stakkars norske mødrene. 

Mange svenske mødre får bare levere storesøsken i barnehagen 08:30-13:30 tirsdag til torsdag, fra 30 dager (!) etter fødsel. Helt uavhengig av når minste babyen trenger å sove etc. Man bare klarer det. Hvorfor klarer ikke norske mødre noen ting?

Hvorfor irriterer dette deg? De svenske mødrene (og fedrene!) gjorde vel som de norske før dette ble innført i Sverige. Klart de som benytter seg av barnehagen i Norge hadde klart de svenske reglene om de måtte. 

Norske mødre er fantastiske, slutt å spre negativitet unødig. 

Anonymkode: c620d...b6f

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi ALLE norske foreldre klager over antall pedagoger i barnehagen, manglende personale, sure blikk fra personale når de er hjemme i permisjon og har ungene for lenge i barnehagen. En slik løsning løser bemanningsutfordringen f.eks.

Ja, MEN så ER det SÅNN at DERE klager OVER at DERES barn får kastet sand i ansiktet og ingen plukket opp ditt dyrebare barn i det sekundet det gråt. Dere klager over at barna deres ikke ses, at barna deres ikke fikk ny bleie raskt nok og er sår i rumpa, at barnet deres leker alene etc etc etc. Samtidig skriker de ansatte om at de er få folk! En mer forutsigbar barnehagetid, som følger foreldrenes arbeidstider, ville gitt de ansatte sjukt mer rom og ville gitt bedre bemanning i barnehagen.

Er du ansatt i barnehage? Du forstår at om det svenske systemet blir innført, så vil mange som deg miste jobben. Færre barn ville ført til færre ansatte. Hvis du drømmer om mindre å gjøre får du finne en mer realistisk drøm, gjerne en der du ikke er frekk mot andre kvinner. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du ansatt i barnehage? Du forstår at om det svenske systemet blir innført, så vil mange som deg miste jobben. Færre barn ville ført til færre ansatte. Hvis du drømmer om mindre å gjøre får du finne en mer realistisk drøm, gjerne en der du ikke er frekk mot andre kvinner. 

Ikke sant. 

Slike løsninger handler jo om kostnadskutt i offentlig, subisidierte tjenester. Der sverige må kjøre en strammere linje enn oss i mangel på oljepenger. 

Anonymkode: b0636...283

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mødre og fedre vil ha en fridag hjemme uten barn, fordi de har et liv utenom. Det har kanskje ikke du ts? Da får du forbrede deg på sorg når barna blir ungdommer og flytter ut. 

Anonymkode: 18fc5...97f

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med alle dem som (av oss NORSKE mødre) som naturligvis har barna mest mulig hjemme ved en hver anledning og strekker oss langt for det, i alle skoleferier og mye mer til, alle fridager og tok ekstra permisjon og hadde oppstart da barna var 3, fordi vi velger det slik og ønsker det slik og har muligheten til det og anser det som best for våre barn? Jeg er en av dem (mannen min også), jeg ønsker alldeles ikke det svenske systemet av den grunn, jeg vil virkelig velge selv, selvom det jeg velger er nettopp det du ønsker skal være tvang. 

Sverige har ikke råd til det velferdsgodet og offentlige tilbudet full barnehagedekning er. Derfor må de begrense tilgangen til det. Det handler ikke om barnas beste, men statskassa/kommunekassa.

Anonymkode: 48951...643

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har du barn? Og jobber, studerer eller søker jobber? Og ikke i barnehage eller utdanningsinstitusjon,  og ikke turnus? Da vil jeg gjerne få oppskriften hvordan du får dette til uten hjelp fra besteforeldrene og uten å være skilt med barn 50/50.

Anonymkode: 067e9...d7b

• Liker 2
Skrevet

Min definisjon av god forelder inneholder en rekke faktorer. Ingen av de påvirkes av om man fyker innom butikken i 10 minutter før man henter barnet for en mer smidig ettermiddag, eller om man samler opp verkstedtime, tannlegetime og gynekologtime, og har noe fri for ærend mens barnet er i barnehagen. Eller for den saks skyld, om man har det tøft og trenger et par timer hvile. Men hvis det brukes særlig ofte har man trolig endel utfordringer i livet som bør adresseres.

Derimot er jeg mye mer bekymret for hva slags foreldre de er og hva slags holdninger de lærer videre, de som har så utrolig dårlig evne til å prøve andres sko og se at alle barn er ulike, alle foreldre er ulike, vi har ulik helse, ulikt energinivå, ulike diagnoser på store og små, livskriser som er usynlige. Og man kan bare fortsette og fortsette på den listen. På seg selv kjenner man INGEN. Absolutt ingen kan ta sitt liv og sin evne, og si til en annen at dette får jeg til så det burde du få til og.

Du sier det et så mange unnskyldinger. Ja det er det, et helt hav av dem, noen er dårlige og svært mange er reelle og gode. Og verifiseres og bifalles av både helsepersonell, barnehage- og skolepersonell. Det verste for både barn og samfunn er foreldre som kjører seg i kjelleren.

Og grunnen til at vi ikke har det svenske systemet er jo fordi mange nok som bestemmer slikt mener at det ikke er noe optimalt system. Jeg er enig med endel av det, og liker at det kravstiller foreldrene. Men er dønn uenig med endel av det.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tror ikke det er de samme folkene. Altså noen klager på barnehagen og andre har barna lange dager i barnehagen selv om de (tilsynelatende) ikke må. 

Jeg blir oppgitt over svart-hvitt tenkningen og mangelen på nyanser i alle disse trådene.

Barnehagene er for dårlig bemannet sett opp i mot hva småbarn har behov for og hva en burde forvente. På det punktet ser jeg lite nyanser selv. Ellers ser jeg både barn som har for lange dager, noen ganger tror jeg ikke foreldrene skjønner det. Jeg ser barn som har det vondt hjemme, hvor barnevernet er inne med tiltak og hvor barnehage er blant tiltakene, barn som har det best med lange dager. Generelt tenker jeg ettåringer har det bedre hjemme, men det er unntak, og det er forskjell på 12 og 22 måneder. På storbarnsavdelingen er det derimot barn som er for mye borte, og som ikke finner helt sin plass i gruppen av den grunn (og andre som ikke har samme problem selv om de er like mye borte). 

Jeg kunne gjerne hatt det som i Sverige personlig, og jeg tror det er bra for en god del barn om foreldrene blir bevisstgjorte på at barnehagedagen er slitsom, med for lite nærhet, trøst og støtte i å utvikle sosial kompetanse, pga for lav bemanning for store deler av dagen. Men det er ikke sånn at det er best for alle alltid. Og der er ikke sånn at noen kan vite at foreldre som sender barnet i barnehagen på fridagen sin er dårlige foreldre. Det er så mye mer som spiller inn.

Anonymkode: 9db08...bef

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor irriterer dette deg? De svenske mødrene (og fedrene!) gjorde vel som de norske før dette ble innført i Sverige. Klart de som benytter seg av barnehagen i Norge hadde klart de svenske reglene om de måtte. 

Norske mødre er fantastiske, slutt å spre negativitet unødig. 

Er alle norske møldre fantastiske??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke det er de samme folkene. Altså noen klager på barnehagen og andre har barna lange dager i barnehagen selv om de (tilsynelatende) ikke må. 

Jeg blir oppgitt over svart-hvitt tenkningen og mangelen på nyanser i alle disse trådene.

Barnehagene er for dårlig bemannet sett opp i mot hva småbarn har behov for og hva en burde forvente. På det punktet ser jeg lite nyanser selv. Ellers ser jeg både barn som har for lange dager, noen ganger tror jeg ikke foreldrene skjønner det. Jeg ser barn som har det vondt hjemme, hvor barnevernet er inne med tiltak og hvor barnehage er blant tiltakene, barn som har det best med lange dager. Generelt tenker jeg ettåringer har det bedre hjemme, men det er unntak, og det er forskjell på 12 og 22 måneder. På storbarnsavdelingen er det derimot barn som er for mye borte, og som ikke finner helt sin plass i gruppen av den grunn (og andre som ikke har samme problem selv om de er like mye borte). 

Jeg kunne gjerne hatt det som i Sverige personlig, og jeg tror det er bra for en god del barn om foreldrene blir bevisstgjorte på at barnehagedagen er slitsom, med for lite nærhet, trøst og støtte i å utvikle sosial kompetanse, pga for lav bemanning for store deler av dagen. Men det er ikke sånn at det er best for alle alltid. Og der er ikke sånn at noen kan vite at foreldre som sender barnet i barnehagen på fridagen sin er dårlige foreldre. Det er så mye mer som spiller inn.

Anonymkode: 9db08...bef

Problemet er at folk mener barnehage ikke er slitsomt og blir sure om barnehageansatte sier at barna er slitne, da må barnehagen fikse det

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mødre og fedre vil ha en fridag hjemme uten barn, fordi de har et liv utenom. Det har kanskje ikke du ts? Da får du forbrede deg på sorg når barna blir ungdommer og flytter ut. 

Anonymkode: 18fc5...97f

Merkelig antagelse 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De som har foreldre som ikke er i jobb vil jo falle helt utenfor det sosiale i samfunnet da. Det er jo ofte ikke akkurat de mest ressurssterke som ikke er i jobb, og det er kanskje de barna som trenger mest å ha et sted å komme til med rutiner og sosialt samvær med barn på egen alder. En helt håpløs ordning i spør du meg, og absolutt ikke noe vi burde strekke oss etter. 

Det vi må kjempe for er at kommunene må få mer penger til å ansette flere folk i barnehagene. 

Anonymkode: 1f2ec...6ce

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...