Gå til innhold

Norge's hemmelige lov (janteloven)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sorry for at jeg trodde jeg kunne lære dere noe, tok visst feil der

Ts

Anonymkode: 95f40...ad2

Hvorfor ikke lære bort noe nytt da?

Anonymkode: 80e16...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):
  1. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  2. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  3. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.

bare nevner det :D

Anonymkode: ae38f...dc5

Dagens beste! :D

Anonymkode: 80e16...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den i aksjon en gang. Jobbet i firma med mange unge (23-34) høyt utdannede mennesker. Var en utlending som kom til Norge med kjæresten, 28 år. Hadde kun vært her 3 år, men hadde lært språket godt, ville starte eget firma.

Jeg og ca 8 andre var inni samtalen da. Det var mye  "du er ambisiøs, ja! 😆", "Du tror det går??", "Tror ikke du vet hvordan slikt funker i Norge...!" o.l. 5 år senere, og han har firmaet, og det er enda bedre enn det var tenkt! Husket da hvordan jeg syntes det var spesielt at ingen tok han seriøst. I  mange andre land snakker man faktisk seriøst om store ideer og planer - det er ikke bare ønsketenkning.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (På 4.4.2024 den 21.37):

Jeg så den i aksjon en gang. Jobbet i firma med mange unge (23-34) høyt utdannede mennesker. Var en utlending som kom til Norge med kjæresten, 28 år. Hadde kun vært her 3 år, men hadde lært språket godt, ville starte eget firma.

Jeg og ca 8 andre var inni samtalen da. Det var mye  "du er amvisiøs, ja! 😆", "Du tror det går??", "Tror ikke du vet hvordan slikt funker i Norge...!" o.l. 5 år senere, og han har firmaet, og det er enda bedre enn det var tenkt! Husket da hvordan jeg syntes det var spwsielt at ingen tok han seriøst. I  mange ansre land snakker man faktisk seriøst om store ideer og planer - det er ikke bare ønsketenkning.

Nordmenn er litt som et potetfolk som har funnet litt olje, vi har liksom ikke en kultur for å lykkes 😅

Anonymkode: 95f40...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/4/2024 at 12:52 PM, fru Alving said:

Harald Eia undersøkte jo janteloven i programmet Sånn er Norge og fant ut at det finnes lignende mekanismer i mange land

NRK Skole – Lærerike programmer og klipp

Sånn er Norge Typisk norsk episode 1

Jeg er helt enig i at vi nok ikke bestandig er flinke til å omfavne ulikhet og ambisjoner her i landet

Det stemmer.  Burde vel heller ikke overraske. Historisk har det  nærmest i hele verden vært slik at mannen tok jobben hans far hadde og kona var hjemmeværende husmor. 

Anonymkode: 2ac07...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hemmelig liksom… 🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: ac9d7...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...