AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #1 Del Skrevet 4. april 2024 Du trodde kanskje at alle lovene i Norge sto i den store røde boka? Det er ikke helt riktig. Norge har nemlig en hemmelig lov som heter Janteloven. Selv om du ikke har hørt om den så har du kjent den på kroppen. Den ble skrevet av Aksel Sandemose i 1933 og har vært gjeldende i landet siden. Den går ut på at alle som har ambisjoner i dette landet skal sables ned av den gemende hop og møte max motstand. Du skal ikke tro at du er noe, sier loven, og folk tror på. Anbefaler alle å sjekke ut "En Flyktning Krysser Sitt Spor" av Aksel Sandemose fra 1933. Kanskje du lærer en ting eller tom om hvordan det er å være nordmann..... Anonymkode: 95f40...ad2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #2 Del Skrevet 4. april 2024 Janteloven er ikke hemmelig, du skal være rimelig uopplyst for å ikke ha fått med deg at det snakkes om den. Anonymkode: af907...eaa 24 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #3 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Janteloven er ikke hemmelig, du skal være rimelig uopplyst for å ikke ha fått med deg at det snakkes om den. Anonymkode: af907...eaa De fleste har kanskje ikje hørt om den. Selv om du har hørt om det er det mange som ikke er klar over det, så i aller høyeste grad "hemmelig" vil jeg si. Anonymkode: 95f40...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #4 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste har kanskje ikje hørt om den. Selv om du har hørt om det er det mange som ikke er klar over det, så i aller høyeste grad "hemmelig" vil jeg si. Anonymkode: 95f40...ad2 Alle som har gått norsk grunnskole har hørt om janteloven 😅 Anonymkode: bac86...109 25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. april 2024 #5 Del Skrevet 4. april 2024 Håper dette er tull. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #6 Del Skrevet 4. april 2024 Nordmenn er flinke til å trykke hverandre ned, liten toleranse for forskjeller.....det mener jeg. Jeg trives best i land der man er avhengige av hverandre, der man omgås andre...der livet skjer ute Anonymkode: ef7d4...83c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du trodde kanskje at alle lovene i Norge sto i den store røde boka? Det er ikke helt riktig. Norge har nemlig en hemmelig lov som heter Janteloven. Selv om du ikke har hørt om den så har du kjent den på kroppen. Den ble skrevet av Aksel Sandemose i 1933 og har vært gjeldende i landet siden. Den går ut på at alle som har ambisjoner i dette landet skal sables ned av den gemende hop og møte max motstand. Du skal ikke tro at du er noe, sier loven, og folk tror på. Anbefaler alle å sjekke ut "En Flyktning Krysser Sitt Spor" av Aksel Sandemose fra 1933. Kanskje du lærer en ting eller tom om hvordan det er å være nordmann..... Anonymkode: 95f40...ad2 Det har vel alle hørt om Anonymkode: 6cc2a...9d3 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 4. april 2024 #8 Del Skrevet 4. april 2024 Enig med flere om at Janteloven er godt kjent, kanskje den mest kjente loven. Ellers er vel Axel Sandemose født dansk og snakket om byen Jante (som egentlig er Nykøping Mors), men at den passer godt i Arendal også. Danskene har også trykket seg til denne loven og det samme kan sies i Sverige da som "jantelagen". 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Del Skrevet 4. april 2024 Hannah80 skrev (3 minutter siden): Håper dette er tull. Du er god på janteloven ser jeg 🙂 Viktig å passe på og latterliggjøre og trykke andre ned med en gang de uttrykker seg, slik at de ikke skal få for seg at de har kommet med noe av verdi. Sitter tydeligvis i ryggmargen på deg 👏 Anonymkode: 325ea...ea5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #10 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er god på janteloven ser jeg 🙂 Viktig å passe på og latterliggjøre og trykke andre ned med en gang de uttrykker seg, slik at de ikke skal få for seg at de har kommet med noe av verdi. Sitter tydeligvis i ryggmargen på deg 👏 Anonymkode: 325ea...ea5 Ja eller nå gjør jo du på en måte det samme da 😕 Ts Anonymkode: 95f40...ad2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #11 Del Skrevet 4. april 2024 Sorry for at jeg trodde jeg kunne lære dere noe, tok visst feil der Ts Anonymkode: 95f40...ad2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 4. april 2024 #12 Del Skrevet 4. april 2024 Janteloven er ikke hemmelig, og det er heller ingen lov. Aksel Sandemose brukte den som et litterært grep for å forklare hvordan han ser på mennesker. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 4. april 2024 #13 Del Skrevet 4. april 2024 Harald Eia undersøkte jo janteloven i programmet Sånn er Norge og fant ut at det finnes lignende mekanismer i mange land NRK Skole – Lærerike programmer og klipp Sånn er Norge Typisk norsk episode 1 Jeg er helt enig i at vi nok ikke bestandig er flinke til å omfavne ulikhet og ambisjoner her i landet 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Sorry for at jeg trodde jeg kunne lære dere noe, tok visst feil der Ts Anonymkode: 95f40...ad2 Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mere enn oss. bare nevner det Anonymkode: ae38f...dc5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja eller nå gjør jo du på en måte det samme da 😕 Ts Anonymkode: 95f40...ad2 Haha, så dead on😂😂😂 Anonymkode: 25d8a...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. april 2024 #16 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du trodde kanskje at alle lovene i Norge sto i den store røde boka? Det er ikke helt riktig. Norge har nemlig en hemmelig lov som heter Janteloven. Selv om du ikke har hørt om den så har du kjent den på kroppen. Den ble skrevet av Aksel Sandemose i 1933 og har vært gjeldende i landet siden. Den går ut på at alle som har ambisjoner i dette landet skal sables ned av den gemende hop og møte max motstand. Du skal ikke tro at du er noe, sier loven, og folk tror på. Anbefaler alle å sjekke ut "En Flyktning Krysser Sitt Spor" av Aksel Sandemose fra 1933. Kanskje du lærer en ting eller tom om hvordan det er å være nordmann..... Anonymkode: 95f40...ad2 Syns ikke det bare er i Norge det er sånn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 4. april 2024 #17 Del Skrevet 4. april 2024 Maleficenta skrev (1 time siden): Syns ikke det bare er i Norge det er sånn Det er det heller ikke: Andre jantelover[rediger | rediger kilde] Mange land har formulert prinsipper som har samme effekt som janteloven. For eksempel i Australia og New Zealand har høy valmue-syndromet (engelsk: tall poppy syndrome), som går ut på at blomster som vokser høyere enn omkringliggende blomster blir kuttet ned. Japansk kultur har et ordtak for at «spiker som stikker opp må slås ned».[2] 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 4. april 2024 #18 Del Skrevet 4. april 2024 Maleficenta skrev (1 time siden): Syns ikke det bare er i Norge det er sånn Den er godt eksisterende i Danmark også 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #19 Del Skrevet 4. april 2024 Jeg tenker litt jantelov er greit jeg. Motsatsen blir ofte at en stor del av befolkningen er forventet å bare stå med lua i hånda og godta å bli "brukt" og "tråkket på" av de som er høyere enn dem i hierarkiet, for eksempel ved dårlige arbeidsforhold. At den "lille mann" har mer rettigheter er på en måte den positive bivirkningen av janteloven. Anonymkode: 11182...364 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. april 2024 #20 Del Skrevet 4. april 2024 Fjugur skrev (20 minutter siden): Den er godt eksisterende i Danmark også Tror det er sånn i hele verden, da mennesker er flokkdyr og vi dermed generelt som gruppe ikke tåler at noen skiller seg ut 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå