Smørblomsten Skrevet 6. februar 2006 #1 Skrevet 6. februar 2006 Hvis man skal på fest - og på forhånd har pumpet seg nok til at pappa'n kan mate lillegutt - hvor mange timer bør det gå før man ammer igjen, etter en kveld på byen? Blir nok noen drinker, men ikke snakk om noen fyllefest! En 2 mnd gammel baby - hvor mange ml morsmelk trengs pr måltid, CIRKA? Hørt at 120 ml er passe, noen som vet?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. februar 2006 #2 Skrevet 6. februar 2006 Morsmelka di har samme promille som deg, så når du er promillefri (ca 12 timer etter siste drink) er melka di også promillefri. Det er lurt å pumpe og gi babyen flaske noen dager i forveien, sånn at du vet hvor mye han drikker på et måltid. Og pump litt ekstra i tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #3 Skrevet 6. februar 2006 Morsmelka di har samme promille som deg, så når du er promillefri (ca 12 timer etter siste drink) er melka di også promillefri. Riktig, men siden morsmelken inneholder promille og ikke prosent (slik som vin og øl) er det ikke skadelig å amme babyen selv om du har tatt deg noen drinker... Hvor mange som gjør det er en annen sak, det virker vel litt "galt". Men som sagt, babyen blir ikke "drita"
Gjest Gjest_solstråle_* Skrevet 6. februar 2006 #4 Skrevet 6. februar 2006 Ja det er jo faktisk logisk. Ingen blir påvirket av å drikke væske med promilleinnhold. Stå på og hvis du har pumpet for lite så går det jo i nøden
Emblasol Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Fikk samme beskjed hos helsesøster. Pump det du klarer du, så går det nok bra
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 Den viktigste grunnen til at man ikke skal amme med promille, er rett og slett det at man ikke har helt kontroll når man er påvirket. Man gjør andre valg, ofte dårligere, man har dårligere koordinasjon og oppfattelsesevne, og man kan være såpass annerledes at man skremmer barnet.
Emblasol Skrevet 6. februar 2006 #7 Skrevet 6. februar 2006 Ja det er i sånne situasjoner man kan være uheldig å legge seg på barnet!!!!! Så ikke gjør det hvis du er "pussa", men etter et glass eller to ser jeg ikke et problem.
Lemming Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 Jeg har hørt at en baby trenger å spise (drikke) 10 % av kroppsvekten sin i løpet av en dag, så hvis babyen veier 4 kg, skal Lille altså ha 0.4 liter i løpet av en dag, f.eks. fordelt på 4 måltider à 100 gram, eller 1 dl. Men som alle de andre her sier, med mindre du er drita, så gjør det sannsynligvis ingenting om du ammer, så lenge det ikke er noe som skjer ofte. Har selv vært småbrisen og ammet, og kunne ikke merke noen forskjell i barnets adferd. Han ble ikke påvirket av det i det hele tatt. Så bare pump det du får til, og er ikke det nok, så kan du sikkert amme litt etterpå.
Gjest guiseppe Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 Min 2mnding spiser 160 ml pr måltid. Dette er altså utpumpet morsmelk. Vi prøvde ikke om hun tok flaske før jeg begynte å jobbe igjen - bare satset på at hun vel heller ville ta flaske enn å sulte ihjel Jeg har, når jeg har vært på fest, ammet ungene som vanlig neste morgen. Du trenger ikke pumpe ut og kaste melk før du ammer.
Smørblomsten Skrevet 7. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. februar 2006 (endret) Jeg har, når jeg har vært på fest, ammet ungene som vanlig neste morgen. Du trenger ikke pumpe ut og kaste melk før du ammer. ← Må man ikke? Har hørt så mange ganger at man bør pumpe og kaste den første melken etter en fest... Endret 7. februar 2006 av Smørblomsten
Chiquita Skrevet 7. februar 2006 #11 Skrevet 7. februar 2006 Må man ikke? Har hørt så mange ganger at man bør pumpe og kaste den første melken etter en fest... ← Nei, det erikke nødvendig, siden melka inneholder den samme alkoholkonsentrasjonen som det er i ditt blod. Så når du er rusfri er melka rusfri... Men, noen ganger kan det jo være greit å pumpe og kaste, f.eks dersom du får melkespreng før du er rusfri, eller dersom det er "ammetid" midt i festen. Det er for å sikre melkeproduksjonen. For dersom du bare dropper en amming så tar jo kroppen det som en beskjed om å sette ned produksjonen, og det er jo ike ønskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå