petrine91 Skrevet 4. april 2024 #1 Del Skrevet 4. april 2024 Har en utleieleilighet som jeg leier ut uten strøm. Har funnet ut i ettertid at man kan trekke fra på strømkostnader på skatten. Vil dette da si at det er mer lønnsomt og leie ut leiligheten inkludert strøm i leien? Siden man da kan ta litt høyere leie og samtidig får man igjen alle kostnader på strøm på skatten? Har også tenkt til å pusse opp leiligheten en del etterhvert. Må ta kjøkkenet, gulvet og varmepumpen som begynner å bli gammelt og ønsker helst å gjøre alt samtidig mellom to leietakere. Hvordan gjøres dette i skattemeldingen? Dette vil jo være vedlikehold og ikke oppgradering, så da skal jeg vel kunne trekke fra dette på skatten, men hvordan gjør man det om beløpet for oppussingen blir høyere enn det jeg betaler i skatt? Si jeg sitter igjen med 50 000kr i "inntekt" etter at kommunale avgifter osv er trukket fra leieinntektene, så pusser jeg opp for 150 000kr det året. Hva skjer med de 100 000kr som blir til "overs" fra oppussingen? Får man igjen mer på skatten bare da, eller overføres det til skattemeldingen neste år evt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. april 2024 #2 Del Skrevet 4. april 2024 petrine91 skrev (10 minutter siden): Har en utleieleilighet som jeg leier ut uten strøm. Har funnet ut i ettertid at man kan trekke fra på strømkostnader på skatten. Vil dette da si at det er mer lønnsomt og leie ut leiligheten inkludert strøm i leien? Siden man da kan ta litt høyere leie og samtidig får man igjen alle kostnader på strøm på skatten? Du har ikke tilfeldigvis en link som bekrefter eller forteller mer om dette? Synes det høres smått utrolig ut at man kan leie kjellerleiligheten til sin gamle mor som er blitt enke, og så gi henne gratis strøm, dekket av staten, fordi du kan skrive det av og gi pengene tilbake til henne (det hun har betalt ekstra for å få dekket strøm i leien). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petrine91 Skrevet 4. april 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 4. april 2024 Million skrev (8 minutter siden): Du har ikke tilfeldigvis en link som bekrefter eller forteller mer om dette? Synes det høres smått utrolig ut at man kan leie kjellerleiligheten til sin gamle mor som er blitt enke, og så gi henne gratis strøm, dekket av staten, fordi du kan skrive det av og gi pengene tilbake til henne (det hun har betalt ekstra for å få dekket strøm i leien). Slapp av Har bare lest det ett sted, så det er derfor jeg spør. Jeg vet ikke hvordan det fungerer. Leier som sagt selv ut uten strøm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. april 2024 #4 Del Skrevet 4. april 2024 petrine91 skrev (Akkurat nå): Slapp av Har bare lest det ett sted, så det er derfor jeg spør. Jeg vet ikke hvordan det fungerer. Leier som sagt selv ut uten strøm. Ja, jeg spurte jo bare hvor du har lest det? Jeg er nysgjerrig etter å lese mer om dette, om det faktisk eksisterer en slik lovregel om strøm og utleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petrine91 Skrevet 4. april 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 4. april 2024 Million skrev (1 minutt siden): Ja, jeg spurte jo bare hvor du har lest det? Jeg er nysgjerrig etter å lese mer om dette, om det faktisk eksisterer en slik lovregel om strøm og utleie. Husker ikke hvor jeg har lest det, men ei venninne som også leier ut sier at det lønner seg å leie ut med strøm, for det kan man trekke fra på skatten. Ved ett google søk nå, får jeg opp på skatteetaten sine sider: Du kan få fradrag for kostnader til strøm, oppvarming og renhold knyttet til utleid bolig, dersom det er du som betaler dette. Det antas at du betaler disse kostnadene dersom de er inkludert i leien. Hva det betyr at man kan få fradrag for kostnadene er det jeg lurer på da. Om man trekker dette fra "inntekt" summen på lik linje med kommunale avgifter, forsikring osv, eller om det er noe annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. april 2024 #6 Del Skrevet 4. april 2024 petrine91 skrev (33 minutter siden): Husker ikke hvor jeg har lest det, men ei venninne som også leier ut sier at det lønner seg å leie ut med strøm, for det kan man trekke fra på skatten. Ved ett google søk nå, får jeg opp på skatteetaten sine sider: Du kan få fradrag for kostnader til strøm, oppvarming og renhold knyttet til utleid bolig, dersom det er du som betaler dette. Det antas at du betaler disse kostnadene dersom de er inkludert i leien. Hva det betyr at man kan få fradrag for kostnadene er det jeg lurer på da. Om man trekker dette fra "inntekt" summen på lik linje med kommunale avgifter, forsikring osv, eller om det er noe annet Det ville overraske meg stort om skatteetaten med "fradrag" faktisk mener at man får trekke fra 100% av strømutgiftene. Jeg aner ikke hvor mye man får fradrag for mht strømutgiftene, men jeg finner ikke noen prosentsats nevnt noe sted. Står bare "fradrag". Men det gjelder jo mange ting, uten at det menes 100% akkurat. Det er fradrag for ulike ting, men man får som regel bare noen prosent. Som skattefradrag for betalte boliglånsrenter. Man får 22% nå, er det ikke? Fradraget for strømutgifter kan da være alt fra f.eks 4% til 99 eller 100%, for alt du vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 4. april 2024 #7 Del Skrevet 4. april 2024 Du trekker fra strømkostnadene på skattegrunnlaget, ikke direkte på skatten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petrine91 Skrevet 4. april 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 4. april 2024 Million skrev (1 minutt siden): Det ville overraske meg stort om skatteetaten med "fradrag" faktisk mener at man får trekke fra 100% av strømutgiftene. Jeg aner ikke hvor mye man får fradrag for mht strømutgiftene, men jeg finner ikke noen prosentsats nevnt noe sted. Står bare "fradrag". Men det gjelder jo mange ting, uten at det menes 100% akkurat. Det er fradrag for ulike ting, men man får som regel bare noen prosent. Som skattefradrag for betalte boliglånsrenter. Man får 22% nå, er det ikke? Fradraget for strømutgifter kan da være alt fra f.eks 4% til 99 eller 100%, for alt du vet? Usikker på om man får fradrag for boliglånsrenter. Men ja, jeg aner ikke. Derfor jeg spør om noen vet hvordan dette faktisk fungerer og hva som er riktig Men hvis ingen vet så får jeg heller kontakte skatteetaten og spørre de. Spurte bare av ren nysgjerrighet her først, for det er sikkert noen som har noe erfaring med både de og det med fratrekk for vedlikehold/oppussing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petrine91 Skrevet 4. april 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 4. april 2024 Pappi skrev (1 minutt siden): Du trekker fra strømkostnadene på skattegrunnlaget, ikke direkte på skatten. Hva vil det si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. april 2024 #10 Del Skrevet 4. april 2024 (endret) petrine91 skrev (2 minutter siden): Usikker på om man får fradrag for boliglånsrenter. Men ja, jeg aner ikke. Derfor jeg spør om noen vet hvordan dette faktisk fungerer og hva som er riktig Men hvis ingen vet så får jeg heller kontakte skatteetaten og spørre de. Spurte bare av ren nysgjerrighet her først, for det er sikkert noen som har noe erfaring med både de og det med fratrekk for vedlikehold/oppussing. Hæ? Er du usikker på om man får fradrag for boliglånsrenter? Det er jo det mest kjente fradraget vi har! Alle vet jo at man får det. Fradrag for betalte gjeldsrenter generelt er det fradrag på skatten for. Men skattefradraget har sunket gjennom årene fra 24, til 23, og nå 22% tror jeg det er.Mulig skattefradraget for gjeldsrenter var enda høyere enn det for mange år siden, men jeg husker ikke. Endret 4. april 2024 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 4. april 2024 #11 Del Skrevet 4. april 2024 Million skrev (1 time siden): Du har ikke tilfeldigvis en link som bekrefter eller forteller mer om dette? Synes det høres smått utrolig ut at man kan leie kjellerleiligheten til sin gamle mor som er blitt enke, og så gi henne gratis strøm, dekket av staten, fordi du kan skrive det av og gi pengene tilbake til henne (det hun har betalt ekstra for å få dekket strøm i leien). Det er snakk om frittstående utleiebolig som er skattepliktig. Ikke en kjellerleilighet i egen bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. april 2024 #12 Del Skrevet 4. april 2024 takinova skrev (1 minutt siden): Det er snakk om frittstående utleiebolig som er skattepliktig. Ikke en kjellerleilighet i egen bolig. Aha, jeg tenkte "leilighet" og så for meg en kjellerleilighet i et hus. Ja, da vet jeg i hvert fall ikke. Da kan det jo være annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #13 Del Skrevet 4. april 2024 Er du sikker på du bør drive med utleie om du ikke greier å finne ut av slikt på egenhånd? At du kan trekke fra strøm betyr bare at beløpet du må skatte av blir mindre. Si du betaler 1000 kr for strømmen men har 10000 i leieinntekter. Vanligvis ville du betalt skatt av 10000 kr, dvs 22% = 2200 kr. Med fradrag blir netto leieinntekt 9000 med skatt på 22% = 1980 kr. Så nei, det er ikke lurt å ta over strømregningen. Vedlikeholdsutgifter som overstiger leieinntekter fratrekkes annen inntekt og kan fremføres til senere år om nødvendig. Anbefaler å lese her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt--avgift/skatt-ved-utleie-av-bolig/skattepliktig-utleie/ https://www.huseierne.no/nyheter/nettmote-om-skatt-mars-2021/ Anonymkode: 267bd...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Del Skrevet 4. april 2024 Om jeg har forstått det rett blir det som illustrert under: Du leier ut for 10 000 kr uten strøm inkludert. Forenklet skatter du da 22% av den summen og sitter igjen med 7800 kr. La oss si du så leier ut for 11 000 kr med strøm inkludert. Anta strømregningen din ene måneden blir på 500 kr. Du får 500 kr fratrekk, og skatter dermed 22% av 10 500 kr. Da sitter du igjen med 8190 kr. Anta neste måned er strømregningen på 1500 kr. Du får 1500 kr fratrekk, og skatter dermed 22% av 9 500 kr. Da sitter du igjen med 7410 kr. Jeg ville ikke leid ut med strøm inkludert pga risikoen for at du får en leietaker som sløser voldsomt med strøm. Anonymkode: 85f9e...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Del Skrevet 4. april 2024 petrine91 skrev (16 minutter siden): Usikker på om man får fradrag for boliglånsrenter. Men ja, jeg aner ikke. Derfor jeg spør om noen vet hvordan dette faktisk fungerer og hva som er riktig Men hvis ingen vet så får jeg heller kontakte skatteetaten og spørre de. Spurte bare av ren nysgjerrighet her først, for det er sikkert noen som har noe erfaring med både de og det med fratrekk for vedlikehold/oppussing. Nei, du får ikke fradrag for rentene som en del av kostnader for utleien. Men renter fradragsberettiget i alminnelig inntekt, så da kan du trekke de fra der. Huslån har ingenting med leieinntekt å gjøre i så måte for en privatperson. Da må du være et firma. Anonymkode: 267bd...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petrine91 Skrevet 4. april 2024 Forfatter #16 Del Skrevet 4. april 2024 Tusen takk for utfyllende svar Jeg "driver" ikke med utleie, jeg leier bare ut leiligheten min i noen år mens jeg bor hos familie. Man trenger ikke vite alt fra a-å for å kunne leie ut en leilighet. Jeg følger det som står på skatteetaten sine sider, så spør jeg om det er noe som er uklart og det har gått helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #17 Del Skrevet 4. april 2024 petrine91 skrev (56 minutter siden): Hva vil det si? At du får skatten redusert med 22% av fradraget. Du må betale 78% selv. Anonymkode: c2e3a...9f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå