Gå til innhold

Usikker på hva jeg vil studere! Hvilken studie anbefaler du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er usikker på hva jeg vil studere og kommer til Kvinneguiden for tips. Er det noe du har studert som du kan anbefale? Har gode karakterer så kommer inn på det meste. Trenger bare inspirasjon så er åpent for alt

Anonymkode: 8b7c9...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på videregående og har mastergrad i et realfag. 

Absolutt alle mine kollegaer, som har master eller hovedfag i alt fra psykologi via billedkunst til kvantemekanikk vil anbefale nettopp sitt studie. (Mange har også jobbet mange år med faget sitt før de ble lektorer). 

Du vet hvilke fag du trivdes med. Og du bør velge noe innenfor det fagfeltet. (Og så er det jo selvsagt lurt å tenke seg litt om mtp jobbutsikter). 

Anonymkode: beda7...0d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sosialt arbeid for å bli sosionom! ❤️

Anonymkode: 872ef...6b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje nyttig om du sier noe om hva du er interessert i, hva du er god på, i hvilken by du ønsker å bo osv.

Anonymkode: 1a346...1da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva liker du å gjøre? Hvor vil du bo? Hvor viktig er det med sikker jobb/god lønn/kontakt med mennesker/arbeidstider og arbeidsforhold, osv. å ta i mot råd om hva man skal bli fra fremmede som ikke kjenner deg er totalt fånyttes.

Anonymkode: 4aaeb...bfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Intensivsykepleier👏🏼

Anonymkode: 0828d...8e2

Gjest Gentleman59
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er usikker på hva jeg vil studere og kommer til Kvinneguiden for tips. Er det noe du har studert som du kan anbefale? Har gode karakterer så kommer inn på det meste. Trenger bare inspirasjon så er åpent for alt

Opptak til Forsvarets skoler, søk deg så i retning av teknologi, få tre fantastiske år med opplevelser og læring og en batchelor ombord, og et hav av muligheter.
Sjekk mulighetene: https://www.forsvaret.no/utdanning?q=Utdanning 

AnonymBruker
Skrevet

Totalt umulig for oss å si hva du bør studere. Det må du egentlig finne utav selv. Tror de fleste her vil anbefale det de selv har studert men det betyr på ingen måte at du hadde trivdes med det studie.

Studerte selv sykepleie å elsker det. Skikkelig potetutdanning med flust av videreudanninger / muligheter etter endt studie. Anbefaler deg å tenke nøye gjennom hva dine sterke sider er, hva intresserer deg. Hva / hvor kunne du tenke deg å jobbe etter endt utanning. Er masse spørsmål du bør stille deg selv. 1 år på folkehøyskole eks er kanskje ikke så dumt. 

Anonymkode: f9544...5d8

AnonymBruker
Skrevet

Det du bør tenke over er:

tror du at du vil trives best med å arbeide..

- med mennesker eller med "ting"?

- med noe mer fysisk, eller virker stillesittende jobb like greit

- med rutinearbeid eller mye variasjon?

- med fast arbeidstid, mye fleksibilitet/fri, eller kanskje turnus?

- med noe der du kan klatre i gradene og øke mye i lønn, eller en jobb der oppgavene og lønna forblir likere selv over tid?

-med noe spesielt av interesser/hobbier, eller med noe som passer evnene dine bedre

Anonymkode: 57959...907

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger meg på sykepleie med spesialisering. Det er utrolig mye du kan bruke det som og vil aldri bli arbeidsledig. 
Nå skriver du ingenting om egne interesser. Du må jo nesten like mennesker i denne bransjen. 
Eller hva med master i Siv.øk?

Anonymkode: 05283...875

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er du som en person? Noen eksempler: 

Er du svært utadvendt er kanskje selger/megler noe for deg? BI? Liker du å organisere mennesker, har alltid vært litt bossy? Samme plass. 

Er du veldig nøye av deg og detaljeorientert? Elsket som barn å følge lange bruksanvisninger og bygge store Lego? Ingeniør-yrker. 

Er det å hjelpe andre mennesker er mye viktigere for deg enn penger og egen komfort? Sykepleier. 

Du har ikke imot å hjelpe andre mennesker men det burde ikke gå på bekostning av din egen økonomi, pluss at du er smart,  har en bra hukommelse og alltid hadde det lett å lære nye ting? Lege.

Er du leken, lett å like, har veldig lystig gemytt og er glad i barn? Lærer.

Hva foreldrene dine er? Antageligvis trenger du ikke å ta noe valg i det hele tatt. Er alle i din slekt leger, er du også en lege. Er alle i din slekt lærere, du kan nok også bli en lærer. Osv.

Anonymkode: d1b08...2f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du bør tenke over er:

tror du at du vil trives best med å arbeide..

- med mennesker eller med "ting"?

- med noe mer fysisk, eller virker stillesittende jobb like greit

- med rutinearbeid eller mye variasjon?

- med fast arbeidstid, mye fleksibilitet/fri, eller kanskje turnus?

- med noe der du kan klatre i gradene og øke mye i lønn, eller en jobb der oppgavene og lønna forblir likere selv over tid?

-med noe spesielt av interesser/hobbier, eller med noe som passer evnene dine bedre

Glemte noe minst like viktig:

- vil du at utdanningen skal lede deg direkte inn i et yrke, eller vil du ha mange muligheter?

Jeg gjorde "tabben" å studere noe nesten bare etter evne (hadde få interesser, men valgte noe jeg syntes var litt spennende, og som jeg tenkte jeg ville få til greit). Trivdes veldig godt med studiet og medstudenter, men det var ingen typiske yrker å bli annet enn forsker (medstudenter fikk jobb innen alt mulig rart, men jeg likte ikke å søke på noe jeg ikke følte meg utdannet til).

Og det viste seg at forsker ikke passer meg, jeg er ikke en strukturert person, men kreativ og glad i mennesker og glad i å være i sentrum, så jeg tok ppu og ble lærer, og er så mye mer fornøyd (selv om jeg står bak alt det skrives om yrket) - man lærer mye på studier, men det endrer ikke personligheten din

AnonymBruker
Skrevet

ikke at jeg har studert juss - men jeg ser i dag, det er en utrolig bred utdanning som kan passe i så mange yrker og stillinger. 

Anonymkode: 9285a...649

AnonymBruker
Skrevet

Bioingeniør !

Anonymkode: a4393...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville blitt lege. Gode muligheter for å jobbe redusert med små barn og øke arbeidsmengden og lønna betraktelig siden. Ei venninne jobber 75% og tjener likevel 42 000 netto uten å jobbe kvelder og helger. Jobbmulighetene er svært gode i mange ulike retninger. Selv er jeg sykepleier og kjenner på den gode følelsen av å kunne jobbe ‘overalt. Men lønna trekker ned. Skulle gjerne vært lege om jeg ikke hadde slitt sånn med matte og selvdisiplinen.

Anonymkode: ee515...422

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bioingeniør !

Anonymkode: a4393...ce1

Stort arbeidspress og like harde studier som sivil- eller petroleumsingeniør. Bare enormt mye dårligere lønn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ville blitt lege. Gode muligheter for å jobbe redusert med små barn og øke arbeidsmengden og lønna betraktelig siden. Ei venninne jobber 75% og tjener likevel 42 000 netto uten å jobbe kvelder og helger. Jobbmulighetene er svært gode i mange ulike retninger. Selv er jeg sykepleier og kjenner på den gode følelsen av å kunne jobbe ‘overalt. Men lønna trekker ned. Skulle gjerne vært lege om jeg ikke hadde slitt sånn med matte og selvdisiplinen.

Lege god mulighet for å jobbe redusert!??! I alle fall ikke i begynnelsen... Tar lang tid før man får slike jobber som din venninne som lege 

• Liker 3
Gjest Snow white
Skrevet

Vil aldri i livet anbefale noen å bli sykepleier med mindre de brenner for faget og har tenkt på det lenge. Dvs, synes pleie og medisiner er interessant.

Lett å få jobb, jobbe med mennesker høy lønn osv, er ikke gode nok argumenter i mine øyne.

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

ikke at jeg har studert juss - men jeg ser i dag, det er en utrolig bred utdanning som kan passe i så mange yrker og stillinger. 

Anonymkode: 9285a...649

Prestisjetung utdannelse men fryktelig mye tørr lesing. Virkelig for de som er gode å pugge. Verre enn medisin faktisk. Pluss, jobben kan få deg til å miste tro på menneskeheten, om du hadde den. Ville ikke anbefalt juss, jo mindre du er en kynisk og kjedelig menneske med null personlighet. Og selv da ville jeg bare valgt jus om du kommer fra en velstående familie med forbindelser, som vil hjelpe deg i interesant jobb og ikke evig papirmølle av ubetydelige oppgaver. For har du ikke familien, ville jeg heller valgt regnskap 🤣

Anonymkode: d1b08...2f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 21.02):

Det er kanskje nyttig om du sier noe om hva du er interessert i, hva du er god på, i hvilken by du ønsker å bo osv.

Anonymkode: 1a346...1da

Er flink til å tegne og bor i Drammen, men vet ikke om det er gode jobbmuligheter inngående det? 
ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...