Gå til innhold

Kan far nekter betale tannregulering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen vet jussen her. Min datter bor 80 prosent hos meg og 30 hos far. Jeg har lest at reise til og fra far skal deles på begge samt regulering. Da tannlegen ga oss tilbud måtte vi begge sende inn svar med at vi godtar prisen og avtalen. Far svarte også med at han godkjente. Så etter det har jeg fulgt til tannlegen og fått regningene. Jeg tok det opp med tannlegen at de nå må sende noen av regningene til far også da han også har godtatt reguleringsplanen. De skulle sende første regning til han nå. Men jeg vet han kommer til å nekte å betale den. Kan han det? Er det så enkelt? Må jeg ta det da? Jeg kan legge til at han nesten ikke betaler bidrag da han jobber svart og står med svært lite  skattepliktig inntekt. Jeg er ufør og alene om det meste av utgifter til min datter. 

Anonymkode: 34a5a...c90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei han kan ikke nekte. Vil anbefale deg å få tatt dette gjennom nav slik at de krever inn for deg. 

…. og jobbet litt med prosentregning 

Anonymkode: a532f...a82

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Du og far har skriftlig gitt aksept til tilbudet fra tannlegen. Det betyr at dere er solidarisk ansvarlige for å betale hele beløpet. Som betyr at dere hver for dere er ansvarlig for hele beløpet. Tannlegen kan fritt velge å sende hele eller deler av regningen til hvem som helst av dere. Den som får regningen må betale regningen, og kan ikke si at det er den andre som skal betale. Oppgjøret mellom dere to er sånn sett ikke tannlegens problem. Syns du skal være åpen om din bekymring kring manglende betalingsvilje hos far til tannlegen. Så det ikke blir noen kjipe runder der tannlegen først sender regningen til far, og så sender til deg (istedenfor å selge den til et inkassoselskap). Samtidig bør du ta en diskusjon med tannlegen om muligheter til nedbetaling. 

Så bør du gå til NAV. Utgifter til regulering er noe som far skal være med å dekke. NAV er også mye enklere enn å bruke forliksråd og deretter tingretten for å få far å betale deg den vanlige veien hvis to har kjøpt noe i fellesskap men en ikke bidrar med sin del. 

• Liker 2
Skrevet

Tips skatteetaten og/eller Arbeidstilsynet om svart arbeid. Da får han kanskje mer skattbar inntekt etterhvert

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta innkreving via nav. De kan kreve inn betalingen også. Det er et eget kryss for det i skjemaet. Du finner skjemaet under ‘særskilte utgifter’. 

Også tipser du skattetaten om den svarte jobbingen hans (og evt firmaet han jobber for om du vet hvem de)

Anonymkode: 65712...3c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du stå for utleggene og så kreve fars del fra far via NAV?

Har dere bidrag gjennom NAV? Du kan be NAV om skjønnsmessig fastsettelse av bidrag. Da legger NAV til grunn en rimelig forventet inntekt. Det er ikke slik at man kan jobbe deltid for å betale mindre bidrag, f.eks. Men det er tungt å stå i, så du må vurdere om du orker og det er verdt det.

Anonymkode: aa2ee...0f1

AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner dere disse "far til mine barn" kandidatene jeg leser om her inne? 

Anonymkode: 8cdd2...44c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det lurer jeg og på.

Mor er ufør og far jobber kun svart😅

• Liker 3
Skrevet

Bor hun minus 10% hos besteforeldre?

Det kan være problematisk med innkreving via Nav hvis far har så stor del av sin inntekt «svart». De kan vel ikke trekke mer enn at han har igjen et minimum til livsopphold? De kan i hvert fall ikke trekke mer enn at han har 0,- igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Kan ikke krevede det inn via nav da han bare delvis betaler bidrag. Bidraget er på kunn 400 i mnd. Så nav kan ikke kreve det inn før han kan betale fult bidrag. Desverre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trådstarter her. Kan ikke krevede det inn via nav da han bare delvis betaler bidrag. Bidraget er på kunn 400 i mnd. Så nav kan ikke kreve det inn før han kan betale fult bidrag. Desverre 

Men skal ikke han da bare bli skyldig staten, men at du får ditt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo du ber om at nav betaler seg og han opparbeider det som gjeld til staten. 

Anonymkode: 5c928...0c7

Skrevet

Problemet i denne tråden er ikke tannregulering eller manglende betaling, men at noen jobber svart. Burde vært automatisk bortfall av alle trygdeytelser når folk holder på med slikt. 
Men barnet burde få tilleggsbetaling, siden det eksisterer 110%

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trådeier her. Jeg får 1600 av nav i mnd og han betaler inn de 400 til dem. Men siden han bare kan betale bidrag delvis får ikke nav lov til å kreve inn noe fra han av regninger på regulering. Jeg har tatt alt dette med nav alt og fått avslag . Jeg står derfor nå helt slene om en sykt stor regning. Den kommer delt opp hver 3 mnd sirka. Det jeg lurer på her er kan han nekte å betale regning som tannlegen sender? Kommer den til meg da uansett? Hva gjør jeg da? Han har sagt til både meg og tannlegen at han skal være med å betale. Kan jeg gå til namsmannen eller noe? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Trådeier her. Jeg får 1600 av nav i mnd og han betaler inn de 400 til dem. Men siden han bare kan betale bidrag delvis får ikke nav lov til å kreve inn noe fra han av regninger på regulering. Jeg har tatt alt dette med nav alt og fått avslag . Jeg står derfor nå helt slene om en sykt stor regning. Den kommer delt opp hver 3 mnd sirka. Det jeg lurer på her er kan han nekte å betale regning som tannlegen sender? Kommer den til meg da uansett? Hva gjør jeg da? Han har sagt til både meg og tannlegen at han skal være med å betale. Kan jeg gå til namsmannen eller noe? 

Man skulle jo tro at hvis regningen først står i ditt navn, så han den ingenting med deg å gjøre..

Anonymkode: 75536...f6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke på matematikk-studie i alle fall 

Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Håper de sender både regning for regulering OG skatteregning for manglende hvitt arbeid fra eksen til deg. Hvorfor skal fellesskapet, NAV i dette tilfellet, betale for at dere snyter på velferden som kunne vært brukt på eldreomsorg, barn i nød og andre med store behov? 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei han kan ikke nekte. Vil anbefale deg å få tatt dette gjennom nav slik at de krever inn for deg. 

…. og jobbet litt med prosentregning 

Anonymkode: a532f...a82

Ra der gjennom NAV ja. Nav regner ut hvem som skal dekke hva prosentvis ut fra inntekt. Og så slipper du å ta kampen selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor melder du ham ikke til Skatteetaten???

Anonymkode: 22ef4...0e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...