AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Jeg har vært i et nytt forhold i åtte mnd nå. Han har en datter på 14 år, som han har annenhver langhelg. Jeg har såvidt møtt henne, på en middag med oss tre for et par måneder siden, og ellers et par ganger litt løst i forbifarten. Hvordan skape en gradvis relasjon til denne datteren på en god måte? Uten at det blir for mye eller for lite? Vil ikke være for mye til stede når han har henne, i frykt for at hun skal føle at hun mister litt far/datter tid, men vil heller ikke at det skal bli for sjeldent, i frykt for å virke uinteressert. Vil gjøre dette så naturlig og bra som mulig for henne. Jeg kjøpte påskeegg til henne fra meg, som jeg håper viste henne at jeg ønsker å ta et forsiktig initiativ til å bli bedre kjent. Har dere egne erfaringer å dele ang lignende situasjoner? Hvor tett ble dere, og hvor fort? På hvilken måte? Anonymkode: 33aa6...6fc 5
-Missi- Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Så koslig at du kjøpte påske egg det er en hyggelig liten gest og en fin måte å virke interessert på uten å være påtrengende ☺️👌 Generelt er det lurt å gå forsiktig frem, hun er tenåring og da kan det fort være litt ubehagelig at pappa har kjærste. Jeg har en tenåring selv og det har vært litt damer inn og ut hos far. Min er eldre nå da 17. Nå har han sluttet ha en relasjon til de og holder seg på rommet vil ikke ha noe med de å gjøre. Men han har en tidligere stemor det også fungerte godt med. Hun var nok litt for "på" i starten og da gikk han fullstendig i lås. Men hun var der som en voksen person og tok den tiden det trengte. I dag er det flere år siden det ble slutt med hun og pappan men hun bryr seg og er i livet hans enda. Jeg har bare introdusert en for han på alle disse årene. Men det som fungerte godt der var at han brukte tid, respekterte han og meg på en god måte. Ikke trenge seg for mye på. Være bare en kort tur innom i starten, deretter spise middag være litt lenger osv. Veldig gradvis. Som steforelder er all "smøring" lov synes jeg. Han lagde adventskalender til han første jula og det ble veldig godt tatt i mot. Var veldig gjennomtenkt og vet sønnen min følte seg sett. Så hadde de også felles interesse for gaming så da hadde de noe felless å snakke om. Bonus er jo at når du som steforelder er ekstra snill mot barna våre blir jo vi ekstra glad i deg som vår partner også ❤️🤭✅ Men ta deg tid, vis respekt, bank på døren på rommet hennes før du går inn feks, prøv å les signalene og ikke treng deg på. Påske egg er kjempe bra steg i den retningen, små gester som gjør at hun føler seg sett. Sønnen min sin favoritt frukt er banan feks kjæresten min fant ut det og tok dermed med banan ofte 🤭✅de små tingene betyr mye. Vær høflig og hyggelig, smil og si hei når tenåringen kommer innom stua. Ta deg tid ☺️
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #3 Skrevet 4. april 2024 -Missi- skrev (15 minutter siden): Så koslig at du kjøpte påske egg det er en hyggelig liten gest og en fin måte å virke interessert på uten å være påtrengende ☺️👌 Generelt er det lurt å gå forsiktig frem, hun er tenåring og da kan det fort være litt ubehagelig at pappa har kjærste. Jeg har en tenåring selv og det har vært litt damer inn og ut hos far. Min er eldre nå da 17. Nå har han sluttet ha en relasjon til de og holder seg på rommet vil ikke ha noe med de å gjøre. Men han har en tidligere stemor det også fungerte godt med. Hun var nok litt for "på" i starten og da gikk han fullstendig i lås. Men hun var der som en voksen person og tok den tiden det trengte. I dag er det flere år siden det ble slutt med hun og pappan men hun bryr seg og er i livet hans enda. Jeg har bare introdusert en for han på alle disse årene. Men det som fungerte godt der var at han brukte tid, respekterte han og meg på en god måte. Ikke trenge seg for mye på. Være bare en kort tur innom i starten, deretter spise middag være litt lenger osv. Veldig gradvis. Som steforelder er all "smøring" lov synes jeg. Han lagde adventskalender til han første jula og det ble veldig godt tatt i mot. Var veldig gjennomtenkt og vet sønnen min følte seg sett. Så hadde de også felles interesse for gaming så da hadde de noe felless å snakke om. Bonus er jo at når du som steforelder er ekstra snill mot barna våre blir jo vi ekstra glad i deg som vår partner også ❤️🤭✅ Men ta deg tid, vis respekt, bank på døren på rommet hennes før du går inn feks, prøv å les signalene og ikke treng deg på. Påske egg er kjempe bra steg i den retningen, små gester som gjør at hun føler seg sett. Sønnen min sin favoritt frukt er banan feks kjæresten min fant ut det og tok dermed med banan ofte 🤭✅de små tingene betyr mye. Vær høflig og hyggelig, smil og si hei når tenåringen kommer innom stua. Ta deg tid ☺️ Takk for mange gode tips, og for at du tok deg tid til å svare❤️ Dette er en helt ny situasjon jeg aldri har vært i før, så det er ikke så lett å vite hvordan man skal gå fram. Jeg er nok mye mer forsiktig enn kjæresten i denne situasjonen. Kjæresten mener jeg er fint kan bli med på hytta ei helg sammen med de to, men jeg mener det er altfor tidlig å tilbringe så mye tid sammen, når vi hittil bare såvidt har møtt noen få ganger. Kjæresten mente også at jeg kunne bli med på bilferie i 10 dager sammen med de i sommer, men det er jeg helt sikker på vil føles helt feil for henne på dette stadiet. Det er viktig at de får far/datter- tid sammen som de er vant til. Men hvilken rolle skal jeg ha i denne situasjonen? Det er vanskelig å se for seg her og nå hvordan dette skal bli. Skal jeg etterhvert bli en voksen venn? Bonusmamma-«tittelen»/«følelsen» vokser seg jo til gradvis over lang tid. Jeg er bare så redd for å gjøre noe feil i denne prosessen. Jeg skal ta av til meg rådene dine, og gjøre så godt jeg kan🥰 Anonymkode: 33aa6...6fc 1 2
-Missi- Skrevet 4. april 2024 #4 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for mange gode tips, og for at du tok deg tid til å svare❤️ Dette er en helt ny situasjon jeg aldri har vært i før, så det er ikke så lett å vite hvordan man skal gå fram. Jeg er nok mye mer forsiktig enn kjæresten i denne situasjonen. Kjæresten mener jeg er fint kan bli med på hytta ei helg sammen med de to, men jeg mener det er altfor tidlig å tilbringe så mye tid sammen, når vi hittil bare såvidt har møtt noen få ganger. Kjæresten mente også at jeg kunne bli med på bilferie i 10 dager sammen med de i sommer, men det er jeg helt sikker på vil føles helt feil for henne på dette stadiet. Det er viktig at de får far/datter- tid sammen som de er vant til. Men hvilken rolle skal jeg ha i denne situasjonen? Det er vanskelig å se for seg her og nå hvordan dette skal bli. Skal jeg etterhvert bli en voksen venn? Bonusmamma-«tittelen»/«følelsen» vokser seg jo til gradvis over lang tid. Jeg er bare så redd for å gjøre noe feil i denne prosessen. Jeg skal ta av til meg rådene dine, og gjøre så godt jeg kan🥰 Anonymkode: 33aa6...6fc Bare hyggelig 🥰og når du gjør så godt du kan er det absolutt godt nok tenker jeg. Jeg synes du virker veldig fornuftig i dine tanker og refleksjoner og mer en far i de eksemplene du nevner 🤭fortsett med det tenker jeg å lytte til det du føler er rett ☺️En voksen venn tenker jeg er er fint mål så får tenåringen selv definere om du skal hete noe annet etterhvert. Mange rundt vil jo sikkert tenke på deg som stemor /bonus mor etc om årene går og der blir dere☺️sønnen min har bare kalt sin stemor for fornavnet, hun ene som betydde litt ekstra. Med min kjæreste også bare fornavn. Er mer de rundt som har brukt andre navn. Hun stemoren vi har relasjon til enda er også mor til hans halvsøsken. Litt sånn små rart og moderne kansje men vi damene og barna pluss mannen vi begge har barn med vi feirer 17 mai, minijul (slags hybrid av julaften /julebord hos x), og julegrantenning sammen vært år☺️ Det kan absolutt være utfordrende og litt humper i veien og svelging av kameler vil det antageligvis bli men kan bli skikkelig fint også. Om han har en god relasjon til sin x er det ett bra tegn ☺️det sier mye om hvordan det evt vil bli med dere så vær obs❤️pass på deg selv og i prosessen ☺️masse lykke til ☺️ 1
Supermerry Skrevet 4. april 2024 #5 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært i et nytt forhold i åtte mnd nå. Han har en datter på 14 år, som han har annenhver langhelg. Jeg har såvidt møtt henne, på en middag med oss tre for et par måneder siden, og ellers et par ganger litt løst i forbifarten. Hvordan skape en gradvis relasjon til denne datteren på en god måte? Uten at det blir for mye eller for lite? Vil ikke være for mye til stede når han har henne, i frykt for at hun skal føle at hun mister litt far/datter tid, men vil heller ikke at det skal bli for sjeldent, i frykt for å virke uinteressert. Vil gjøre dette så naturlig og bra som mulig for henne. Jeg kjøpte påskeegg til henne fra meg, som jeg håper viste henne at jeg ønsker å ta et forsiktig initiativ til å bli bedre kjent. Har dere egne erfaringer å dele ang lignende situasjoner? Hvor tett ble dere, og hvor fort? På hvilken måte? Anonymkode: 33aa6...6fc En "tante"-rolle kan være en god rolle å sikte mot. Tante/onkel er en person som bryr seg, som ikke har makt eller foreldreansvar, men som likevel er mye nærmere enn en "venn av mor/far". I min erfaring at steforeldre som velger denne vinklingen mer akseptert av barna. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #6 Skrevet 4. april 2024 Unngå intimitet fremfor tenåringen. Kyssing, klåing og flørting vil ikke være så populært og bør gjøres på tomannshånd. Anonymkode: 9ebe1...541 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Skrevet 4. april 2024 -Missi- skrev (9 timer siden): Bare hyggelig 🥰og når du gjør så godt du kan er det absolutt godt nok tenker jeg. Jeg synes du virker veldig fornuftig i dine tanker og refleksjoner og mer en far i de eksemplene du nevner 🤭fortsett med det tenker jeg å lytte til det du føler er rett ☺️En voksen venn tenker jeg er er fint mål så får tenåringen selv definere om du skal hete noe annet etterhvert. Mange rundt vil jo sikkert tenke på deg som stemor /bonus mor etc om årene går og der blir dere☺️sønnen min har bare kalt sin stemor for fornavnet, hun ene som betydde litt ekstra. Med min kjæreste også bare fornavn. Er mer de rundt som har brukt andre navn. Hun stemoren vi har relasjon til enda er også mor til hans halvsøsken. Litt sånn små rart og moderne kansje men vi damene og barna pluss mannen vi begge har barn med vi feirer 17 mai, minijul (slags hybrid av julaften /julebord hos x), og julegrantenning sammen vært år☺️ Det kan absolutt være utfordrende og litt humper i veien og svelging av kameler vil det antageligvis bli men kan bli skikkelig fint også. Om han har en god relasjon til sin x er det ett bra tegn ☺️det sier mye om hvordan det evt vil bli med dere så vær obs❤️pass på deg selv og i prosessen ☺️masse lykke til ☺️ takk igjen for godt svar🥰 jeg skal ta til meg rådene dine☺️ ja kjæresten har en god relasjon til eksen sin, de samarbeider bra om sønnen. De har nok vært en slags storfamilie, som har feiret litt dager sammen, og som kan reise på hyttetur iblant sammen osv. Eksen hans har en ny samboer som kjæresten min også går greit overens med. Det hender også det er på middager til ex- familien hans, hos foreldrene til eksen . Jeg er litt spent på hvordan jeg skal passe inn i det bildet, men vi får ta det når det kommer, tenker jeg😊 Hva tenker du om konfirmasjonsgave til datteren fra meg? Jeg vil skrive et eget konfirmasjonskort, fordi jeg vil hun skal få et eget kort fra faren sin. Jeg er også egen pengegave, men er usikker på hvor mye jeg skal gi. Jeg har jo bare møtt henne noen få ganger enda, og forhold er forholdsvis nytt. Hvor mye tenker du det er naturlig å gi? Anonymkode: 33aa6...6fc 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #8 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): takk igjen for godt svar🥰 jeg skal ta til meg rådene dine☺️ ja kjæresten har en god relasjon til eksen sin, de samarbeider bra om sønnen. De har nok vært en slags storfamilie, som har feiret litt dager sammen, og som kan reise på hyttetur iblant sammen osv. Eksen hans har en ny samboer som kjæresten min også går greit overens med. Det hender også det er på middager til ex- familien hans, hos foreldrene til eksen . Jeg er litt spent på hvordan jeg skal passe inn i det bildet, men vi får ta det når det kommer, tenker jeg😊 Hva tenker du om konfirmasjonsgave til datteren fra meg? Jeg vil skrive et eget konfirmasjonskort, fordi jeg vil hun skal få et eget kort fra faren sin. Jeg er også egen pengegave, men er usikker på hvor mye jeg skal gi. Jeg har jo bare møtt henne noen få ganger enda, og forhold er forholdsvis nytt. Hvor mye tenker du det er naturlig å gi? Anonymkode: 33aa6...6fc Her hadde jeg Kansje kjøpt noe gøy. Feks sminkekoffert, sko eller veske. Se om du kan finne ut om hun liker et spesielt type klesmerke eller veskemerke og kjøp en kul bruksting til henne. Så kan din kjæreste gi den til henne feks litt i forkant sånn at det ikke blir så big deal på konf dagen. Anonymkode: d80b2...af6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her hadde jeg Kansje kjøpt noe gøy. Feks sminkekoffert, sko eller veske. Se om du kan finne ut om hun liker et spesielt type klesmerke eller veskemerke og kjøp en kul bruksting til henne. Så kan din kjæreste gi den til henne feks litt i forkant sånn at det ikke blir så big deal på konf dagen. Anonymkode: d80b2...af6 Takk for tips😊 Jeg tror jeg går for penger, jeg pleier alltid gi pengegaver til konfirmanter med mindre det er en jeg er fadder på eller tante til (ga både penger og gave til nevøen min), men konfirmanter ønsker seg jo helst penger. Var bare usikker på hvilket beløp som er naturlig å gi i denne settingen😊 Anonymkode: 33aa6...6fc 1
-Missi- Skrevet 5. april 2024 #10 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 11.49): takk igjen for godt svar🥰 jeg skal ta til meg rådene dine☺️ ja kjæresten har en god relasjon til eksen sin, de samarbeider bra om sønnen. De har nok vært en slags storfamilie, som har feiret litt dager sammen, og som kan reise på hyttetur iblant sammen osv. Eksen hans har en ny samboer som kjæresten min også går greit overens med. Det hender også det er på middager til ex- familien hans, hos foreldrene til eksen . Jeg er litt spent på hvordan jeg skal passe inn i det bildet, men vi får ta det når det kommer, tenker jeg😊 Hva tenker du om konfirmasjonsgave til datteren fra meg? Jeg vil skrive et eget konfirmasjonskort, fordi jeg vil hun skal få et eget kort fra faren sin. Jeg er også egen pengegave, men er usikker på hvor mye jeg skal gi. Jeg har jo bare møtt henne noen få ganger enda, og forhold er forholdsvis nytt. Hvor mye tenker du det er naturlig å gi? Anonymkode: 33aa6...6fc Det høres jo skikkelig bra ut, godt tegn at det er bra samarbeid. Så hyggelig at du vil gi konfgave☺️jeg ville tenkt 500 kr er passelig sum. Enig i det om eget kort fra deg så er det en personlig gave fra deg til henne ☺️ Når min sønn var konfirmant var han mest glad for penger han også er en fin ting å gi også når du ikke kjenner henne så godt enda og tenker jeg ☺️👌
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #11 Skrevet 5. april 2024 Datteren min blir 14 år og bonusdatteren min blir 16 år. datteren min hadde nok blitt «fornærmet» om kjæresten min kom sjeldent innom og hun følte han tok avstand. Da hadde hun følt han ikke likte henne. lettere med de yngre barna mine. i starten fant vi på ting barna likte. Reiste på trampolinepark, badeland, fjellturer, hadde pizza og filmkveld/spillkveld osv. Så overnattet han en helg. Vi spurte hva barna ville. vi flyttet sammen etter 6 måneder etter barna møttes:) Anonymkode: 74c31...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå