Gå til innhold

Hvordan steke hamburger uten søl

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aanonsen Sprutfanger m/Abs Håndtak 29cm

Anonymkode: 4627d...062

Denne hjelper ikke speiselt mye.

Det meste at spruten skjer når man legger i kjøttet i pannen og når man snur den. Og da må man fjerne denne.

Så det hjelper litt, men ikke mye. Mer oppvask blir det også.

Anonymkode: 2757d...9b6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kunne aldri falt meg inn å steke kjøtt uten at det først er tint og temperert. Søl er en ting. Men smaken blir jo virkelig ikke god sett mot riktig stekt kjøtt.

Ellers ligger svaret i siste innlegg, man bruker ikke unødvendig fett på farseprodukter. Et frossent produkt inneholder mye vann, resultatet er sprut/søl. Men fortsatt, du koker mer enn du steker, får ikke den gode skorpen uten at den er knusktørr inni. 

Anonymkode: eab49...9a4

Det spruter veldig fordi vannet i hamburgeren (når den tiner i panna) kommer i kontakt med den glovarme oljen i den flytende Melangen du bruker. Olje og vann sammen blir spruting og fresing og søl.

Hvorfor det ryker sånn? Det eneste jeg kan se som grunn her er at du har altfor høy varme, så det blir svidd og da ryker det.

Jeg har aldri opplevd at det begynner å ryke når jeg steker noen form for kjøtt, hamburger, kjøttkaker, schnitzler etc. 

Prøv det andre sier her, å la hamburgeren tine på en tallerken før steking. Bruk også vanlig smør i pakke til stekingen, dropp olje.

Endret av Million
  • Nyttig 2
Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør du hvis du vil ha frossne burgere da? Lar de tine først? Det er normalt og steke de frossne. Frossne grønnsaker stekes også når de er frossne osv..

Anonymkode: cd2f6...432

Vil du ødelegge råvarer som kjøtt, fisk og fugl så stek det frossent. 
Ja, selvsagt tine først.

AnonymBruker

Jeg tar burgerne ut av frysen ca 1/2 time før steking. Bruker grillpanne (støpejern) uten noen form for olje, smør eller margarin. Varmer opp panna på trinn 7 (av 9) i ca 5 minutter før jeg legger burgerne i. Snur dem etter 3-4 minutter og steker like lenge på den siden før jeg slår av varmen og lar burgerne ligge noen minutter mens tilbehøret blir ferdig.

Har prøvd å steke slik det står på pakken, rett fra frys, men da blir det mye røyk og burgerne blir svidd utenpå og rå inni.

Anonymkode: 94519...dbf

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Steker i smør, melange flaskesmør pleier jeg å bruke. Ja har tenkt på det, har prøvd å skru ned litt. Men samtidig leste jeg på nettet at burgere skulle stekes på høy varme.

Melange er for det meste bare olje. Oljen reagerer med det frosne vannet i burgeren. Olje og vann er en dårlig kombinasjon.

Prøv ekte smør. For varm panne kan også være grunnen, men jeg er nesten helt sikker på at det er blandingen av olje og vann som skaper problemer for deg.

Anonymkode: 4e593...677

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Frosne burgere bør ikke stekes med for høy varme har jeg endelig lært meg. Mannen min klager over mye røyk når jeg lager burgere, men han får aldri røyk. Han bruker litt mindre varme enn meg... 

Ellers er det lurt å sette på viften ca 10 min før en skal steke, slik at "luftebanen" er skapt eller noe sånt. 

Anonymkode: 78cea...e9e

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Frosne burgere bør ikke stekes med for høy varme har jeg endelig lært meg. Mannen min klager over mye røyk når jeg lager burgere, men han får aldri røyk. Han bruker litt mindre varme enn meg... 

Ellers er det lurt å sette på viften ca 10 min før en skal steke, slik at "luftebanen" er skapt eller noe sånt. 

Anonymkode: 78cea...e9e

Ved lav temperatur kan du like så godt putte de i stekeovnen. Du får dette grå, "kokte" kjøttet, i stedet for en skikkelig, karamelisert, stekeskorpe og saftig kjerne. I tillegg så tiner burgeren, og den blir kokende i vann, i i stedet for stekt. 

Kjøtt må tines og tempereres om man skal ha skikkelig smak på det. 

Anonymkode: eab49...9a4

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Steker i smør, melange flaskesmør pleier jeg å bruke. Ja har tenkt på det, har prøvd å skru ned litt. Men samtidig leste jeg på nettet at burgere skulle stekes på høy varme.

De skal stekes på høy varme om de er temperert. Hvis ikke må de først stekes langsomt og så på høy varme til slutt.

Og ikke bruk smør om du steker på høy varme.

AnonymBruker

Jeg steker de frosne. Aldri hatt problemer med spesielt mye røyk osv. Men lavere varme og ute å bruke noe fett i panna kan jo hjelpe. Det skal vel noe til at det svir seg uansett.

Anonymkode: 83f0d...347

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 9.08):

Jeg tar burgerne ut av frysen ca 1/2 time før steking. Bruker grillpanne (støpejern) uten noen form for olje, smør eller margarin. Varmer opp panna på trinn 7 (av 9) i ca 5 minutter før jeg legger burgerne i. Snur dem etter 3-4 minutter og steker like lenge på den siden før jeg slår av varmen og lar burgerne ligge noen minutter mens tilbehøret blir ferdig.

Har prøvd å steke slik det står på pakken, rett fra frys, men da blir det mye røyk og burgerne blir svidd utenpå og rå inni.

Anonymkode: 94519...dbf

Takk for tipset, da skal jeg gjøre det neste gang! Brukte også skikkelig steikesmør denne gangen jeg stekte frossne burgere, og ikke melange, litt mindre varme. Og det kom ikke så mye røyk da!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...