AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Regningskonto og sparekonto trenger ikke kort. Men matkonto, feriekonto, og diverse andre kontoer? Hvilke kontoer har dere og hvilke har dere kort til? Hvordan bruker dere disse kontoene, altså hvor mye fører dere over og når? Har dere konto for barnas aktiviteter for å sørge for at dere alltid har pengene klare til å betale kontigent? Anonymkode: 7c9f0...5b6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #2 Skrevet 4. april 2024 Jeg har kun brukskonto, alt annet av penger har jeg i høyrisikofond Anonymkode: 8670e...ac4
Diskulis Skrevet 4. april 2024 #3 Skrevet 4. april 2024 Jeg har fire kort, bankkort mot brukskonto + Mastercard hos to ulike banker. En hovedbank, og en reservebank hvor det står litt penger men jeg egentlig aldri bruker kortene, har de tilfelle jeg mister de andre, de ikke funker etc. Særlig på ferie i utlandet synes jeg det er betryggende med to sett kort. Før hadde jeg også et kort knyttet mot en konto som ble brukt til alt felles i forholdet. Da overførte begge en sum dit i mnd, også ble det kortet brukt til mathandel, ting til barn og alt annet som var fellesøkonomi.
Helene Skrevet 4. april 2024 #4 Skrevet 4. april 2024 Jeg har enkel økonomi. Brukskonto. Regningekonto, der har jeg ikke kort. Og sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #5 Skrevet 4. april 2024 Har kort til brukskontoen, men bruker det sjelden. Alt betales som regel med kredittkort (som betales ned før det påløper renter). Mesteparten av pengene mine har jeg i fond. Anonymkode: 0d521...fc5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #6 Skrevet 4. april 2024 To kort, kort til egen konto og kort til felleskonto. Mens jeg har vel 6 kontoer i hovedbanen. Anonymkode: 33327...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Skrevet 4. april 2024 Kort til brukskonto trumf kreditt til mat (jeg og samboer har hvert vårt) 3 kredittkort med ulike bonuser/fordeler Anonymkode: ec308...647
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #8 Skrevet 4. april 2024 Jeg har ingen debetkort, kun kredittkort. Har mange kontoer, men få av dem er i bruk nå. Anonymkode: 26e7a...e9e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Skrevet 4. april 2024 Jeg har kun lønnskonto som også fungerer som regningskonto og trekk til ASK, og to høyrentekontoer. For mat brukes Ikano kreditt, på Gigabox/Kiwi/Meny mm brukes Trump kreditt, for diesel og en del andre ting og mye gavekjøp på nett brukes DnB Saga. Jobbrelatert er Amex. Øvrig er Norwegian. Så totalt seks kort. Anonymkode: eb713...76d
Snublefot62 Skrevet 4. april 2024 #10 Skrevet 4. april 2024 Jeg vil anbefale alle å skille mellom lønnskonto og brukskonto. Lønnskonto er der pengene kommer inn og brukskonto er der pengene som blir brukt med kort går ut. Årsaken er at dersom kortet blir stjålet eller andre får tilgang til kortinformasjonen så får de ikke automatisk tilgang til det som står på lønnskonto. I tillegg vil jeg anbefale alle å ha to ulike kort. Årsaken er at dersom det ene mistes eller blir stjålet så har man fortsatt tilgang på penger og kan sperre kortet som er borte. Det er bare å se hvor mange på KG som oppretter tråder om «mistet kort hva gjør jeg nå». 2
Peanut Skrevet 4. april 2024 #11 Skrevet 4. april 2024 Har to kort. Et kort til brukskonto og et kredittkort. Vil ikke ha flere.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #12 Skrevet 4. april 2024 Kun to kort. Vanlig kort og kredittkort. Ellers overfører jeg bare mellom konti. Pengene er jo på plass på samme sekund. Så føler ikke jeg har behov for flere. Anonymkode: 6fa9a...254
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #13 Skrevet 4. april 2024 Snublefot62 skrev (32 minutter siden): Jeg vil anbefale alle å skille mellom lønnskonto og brukskonto. Lønnskonto er der pengene kommer inn og brukskonto er der pengene som blir brukt med kort går ut. Årsaken er at dersom kortet blir stjålet eller andre får tilgang til kortinformasjonen så får de ikke automatisk tilgang til det som står på lønnskonto. I tillegg vil jeg anbefale alle å ha to ulike kort. Årsaken er at dersom det ene mistes eller blir stjålet så har man fortsatt tilgang på penger og kan sperre kortet som er borte. Det er bare å se hvor mange på KG som oppretter tråder om «mistet kort hva gjør jeg nå». Har auto trekk. Så er ikke mye penger på lønningskontoen min. Så det går helt fint. Blir ting stjålet så stenges jo kontoen. Så dem får jo ikke tilgang til nye lønnen min. Alt av penger blir flyttet med en gang når lønnen kommer. Så er det bare igjen det jeg skal handle for. Jeg er nasi på å spare. Så skal jeg kjøpe noe utenom det vanlige så må det flyttes penger. Fungerer utmerket. Har jeg for mye på brukskontoen min så bruker jeg det opp bare. Anonymkode: 6fa9a...254 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Skrevet 4. april 2024 Snublefot62 skrev (38 minutter siden): Jeg vil anbefale alle å skille mellom lønnskonto og brukskonto. Lønnskonto er der pengene kommer inn og brukskonto er der pengene som blir brukt med kort går ut. Årsaken er at dersom kortet blir stjålet eller andre får tilgang til kortinformasjonen så får de ikke automatisk tilgang til det som står på lønnskonto. I tillegg vil jeg anbefale alle å ha to ulike kort. Årsaken er at dersom det ene mistes eller blir stjålet så har man fortsatt tilgang på penger og kan sperre kortet som er borte. Det er bare å se hvor mange på KG som oppretter tråder om «mistet kort hva gjør jeg nå». Min mening er at man er ganske dum om man i det hele tatt går rundt med visa debet kort. Tror det er årevis siden det ene debetkortet jeg har (til lønnskonto) var med ut av huset. Ikke bare fordi du gir folk direkte adgang til der pengene står, men også fordi du ikke har med deg alle de gode forsikringsvilkårene ved svindel som kredittkort byr på. Derfra ser jeg null vits i å ha en lønnskonto og en brukskonto. Anonymkode: eb713...76d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Skrevet 4. april 2024 Trenger ikke flere kort for å ha flere kontoer. Har 4 kort, kun to brukes i hverdagen. Alt av regninger går ut av en bank, men der har jeg syv kontoer som jeg har satt opp automatisk overføring etter lønn. Hver type regning går fra spesifikke kontoer som f eks en jeg kaller bolig,bil, en som heter kommunale utgifter, hverdags handel osv. Alt går stort sett automatisk, er inne å sjekker om ting er betalt en sjeldne gang. Anonymkode: 5c41a...0f2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #16 Skrevet 4. april 2024 Har ørten kontoer men kun vanlig visa på brukskontoen pluss privat- og jobb-mastercard. Flytter over til brukskontoen om jeg skal ha noe fra de andre kontoene. Vurderer å skaffe oss et mat-visakort på fellesen, men har ikke kommet så langt enda. Anonymkode: 03301...e39
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #17 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ørten kontoer men kun vanlig visa på brukskontoen pluss privat- og jobb-mastercard. Flytter over til brukskontoen om jeg skal ha noe fra de andre kontoene. Vurderer å skaffe oss et mat-visakort på fellesen, men har ikke kommet så langt enda. Anonymkode: 03301...e39 Hvorfor ikke Ikano kredittkort i stedet? Anonymkode: eb713...76d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #18 Skrevet 4. april 2024 Snublefot62 skrev (9 timer siden): Jeg vil anbefale alle å skille mellom lønnskonto og brukskonto. Lønnskonto er der pengene kommer inn og brukskonto er der pengene som blir brukt med kort går ut. Årsaken er at dersom kortet blir stjålet eller andre får tilgang til kortinformasjonen så får de ikke automatisk tilgang til det som står på lønnskonto. I tillegg vil jeg anbefale alle å ha to ulike kort. Årsaken er at dersom det ene mistes eller blir stjålet så har man fortsatt tilgang på penger og kan sperre kortet som er borte. Det er bare å se hvor mange på KG som oppretter tråder om «mistet kort hva gjør jeg nå». Alt dette unngår man ved å bruke kredittkort i stedet. Anonymkode: 26e7a...e9e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #19 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min mening er at man er ganske dum om man i det hele tatt går rundt med visa debet kort. Tror det er årevis siden det ene debetkortet jeg har (til lønnskonto) var med ut av huset. Ikke bare fordi du gir folk direkte adgang til der pengene står, men også fordi du ikke har med deg alle de gode forsikringsvilkårene ved svindel som kredittkort byr på. Derfra ser jeg null vits i å ha en lønnskonto og en brukskonto. Anonymkode: eb713...76d Og det er ihvertfall null vits å betale årsavgift på et debetkort du ikke bruker. Anonymkode: 26e7a...e9e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #20 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og det er ihvertfall null vits å betale årsavgift på et debetkort du ikke bruker. Anonymkode: 26e7a...e9e Kortet følger automatisk med lønnskontoen/hovedbank jeg har valgt, på grunn av andre fordeler. Tips gerne om hvilken lønnskont/hovedbank som ikke har dette som en del av pakken, så skal jeg vurdere. Dessuten, liker å ha kortet tilgjengelig om jeg må ta ut kontanter i inn eller utland, før jeg rekker en overføring til kredittkort. Anonymkode: eb713...76d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå