Gå til innhold

Barn slemme med hverandre i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så en dokumentar på nrk i kveld, små store mennesker (eller noe sånt). Handler om to små gutter på 2 år i barnehagen. Tenkte den sikkert var søt.

Men barna er jo så slemme mot hverandre? Kaster sand på hverandre, tar hatten, stjeler melken etc. I filmen begynner de små å gråte og ingen voksne reagerer?

I dag når jeg hentet ble min lille på 18 mnd kastet sand på ved et uhell. Både jeg og ansatt var rett ved og løste situasjonen med en gang.

men skrekk og gru, er dette sånt som skjer hele tiden og uten tilsyn av voksne? Må jeg forvente at lille blir kastet sand på daglig og må gråte alene i sandkassa? 😱

Anonymkode: 71dcd...cad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er et tøft sted. Du må nok forvente at lille blir kastet sand på daglig. Forhåpentligvis slipper hen å gråte alene daglig, men forvent av og til.

Anonymkode: 521c7...4de

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Altså ja og nei.... selfølgelig vil ting skje i barnehagen...ta leker fra hverandre..små barn vil kanskje kaste sand på andre..biting er jo også "vanlig" 

De voksne er jo ute med barna..men å ha 100 prosent full kontroll hele tiden klare de ikke. Jeg har 2 barn..ene i barnehagen og en på skolen. Jeg har opplevd at sønnen min har blitt bitt og sparket, de har tatt leker etc. Men jeg har ikke reagert noe på dette( man skal selfølgelig være snill ) men barn er barn

Men nei...ikke daglig...og de siter ikke alene hele tiden...det er ofte 4 voksne på jobb ute med kanskje 15 barn..pauser etc.. selfølgelig kan de ikke "passe" på alle hele tiden 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye som skjer når kanskje 12 småbarn er sammen og 4 ansatte skal passe alle sammen. De ansatte kan umulig få med seg alt som skjer heller. Tenk deg at en ansatt har pause, en ansatt har sovevakt, en ansatt er inne å skifter bæsjebleie på lille Angelias, og den siste ansatte er ute med resten av barna alene. Mens den ene ansatte som er ute hjelper lille Jofrid ned fra klatrestativet kaster lille Thander sand på lille Tilje. Den ene ansatte som er tilstede kan ikke slippe lille Jofrid rett ned fra klatrestativet for å trøste lille Tilje umiddelbart. 
Barna må vente mye i barnehagen, sånn er det dessverre. 
Bruk engasjementet til å kjempe for bedre bemanning i barnehagene. 

Anonymkode: 6425b...389

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er mye som skjer når kanskje 12 småbarn er sammen og 4 ansatte skal passe alle sammen. De ansatte kan umulig få med seg alt som skjer heller. Tenk deg at en ansatt har pause, en ansatt har sovevakt, en ansatt er inne å skifter bæsjebleie på lille Angelias, og den siste ansatte er ute med resten av barna alene. Mens den ene ansatte som er ute hjelper lille Jofrid ned fra klatrestativet kaster lille Thander sand på lille Tilje. Den ene ansatte som er tilstede kan ikke slippe lille Jofrid rett ned fra klatrestativet for å trøste lille Tilje umiddelbart. 
Barna må vente mye i barnehagen, sånn er det dessverre. 
Bruk engasjementet til å kjempe for bedre bemanning i barnehagene. 

Anonymkode: 6425b...389

Nydelige navnevalg 😂👍🏼

Skjønner, og vet egentlig. Var bare så trist å se de små på den dokumentaren som gråt så trøstesløst.

Helt sant at fokus bør rettes mot økt bemanning i bhg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også synes den dokumentaren stort sett bare var vond å se på😬 Reagerte med tårer faktisk. Ler litt av det nå, men ja, barn tester grenser, gjør ting både bevisst og ubevisst og i bhg er det ikke nok folk til å følge med på alt hele tiden. 

Derfor er det viktig at vi som foreldre skaper robuste barn, som blir sett men som lærer å tåle livets opp og nedturer. Podkasten mammashjerte har noen gode poeng der, om du søker opp robuste barn og mammashjerte på Spotify feks😊

Anonymkode: 24492...ef1

AnonymBruker
Skrevet

Barn er ikke nødvendigvis slemme mot hverandre, slik vi voksne definerer det, men de tester grenser, de lærer, de utforsker. En del av det er å stjele leker fra andre, kaste sand, kaste leker, se hva som skjer når man slår. Barnet ditt gjør nok mye av det samme :) 

Anonymkode: 3bde3...3c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den filmen har jeg også sett. Barn er ikke født ferdig oppdratt og ferdig regulert så de vil gjøre ting som oppfattes slemt. Jeg vil si filmen beskrev en typisk hverdag i barnehagen. Selv gikk ikke jeg og søskenene mine i barnehage, men vi var ikke snille med hverandre hele tiden vi heller. Pga bemanningssituasjonen i barnehagene må du forvente at barnet ditt vil oppleve ubehagelige situasjoner ja. Jeg er godt voksen og møter fortsatt folk som oppfører seg dritt. Man må bare lære seg å håndtere disse menneskene.

Anonymkode: e15ee...a07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har både blitt bitt og klort i barnehagen, men har også bitt og klort andre. Det er som mange skriver over her en måte å teste grenser, og en måte å agere på. Mange på den alderen er jo ikke vandt til å dele verken leker eller oppmerksomhet fordi de er enste barnet hjemme.

Anonymkode: c8449...50c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg også synes den dokumentaren stort sett bare var vond å se på😬 Reagerte med tårer faktisk. Ler litt av det nå, men ja, barn tester grenser, gjør ting både bevisst og ubevisst og i bhg er det ikke nok folk til å følge med på alt hele tiden. 

Derfor er det viktig at vi som foreldre skaper robuste barn, som blir sett men som lærer å tåle livets opp og nedturer. Podkasten mammashjerte har noen gode poeng der, om du søker opp robuste barn og mammashjerte på Spotify feks😊

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så en dokumentar på nrk i kveld, små store mennesker (eller noe sånt). Handler om to små gutter på 2 år i barnehagen. Tenkte den sikkert var søt.

Men barna er jo så slemme mot hverandre? Kaster sand på hverandre, tar hatten, stjeler melken etc. I filmen begynner de små å gråte og ingen voksne reagerer?

I dag når jeg hentet ble min lille på 18 mnd kastet sand på ved et uhell. Både jeg og ansatt var rett ved og løste situasjonen med en gang.

men skrekk og gru, er dette sånt som skjer hele tiden og uten tilsyn av voksne? Må jeg forvente at lille blir kastet sand på daglig og må gråte alene i sandkassa? 😱

Kan dere linke til dokumentaren?

Anonymkode: e1e49...d88

AnonymBruker
Skrevet

Blir rimelig feil å kalle en 2-åring for slem. Små barn er ikke slemme, de er ikke ferdig utlært. Og ditt barn kommer sikkert til å kaste sand på andre barn også, er ikke sånn at ditt barn er perfekt og alle andre 2-åringer er slemme. 
Når de er større er det mer voldsom lek og ja, ting kan skje. Det er sånn de lærer! 

Anonymkode: 63b35...9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei.

Barn slår, kaster ting, biter og tar leker fra andre barn fordi de ikke kan regulere følelsene sine ordentlig enda. Det er selvsagt vondt å tenke på at barnet ditt skal utsettes for alt dette, for man tenker jo da at de andre barna er slemme, og at barnet ditt føler ekstra på det. I realiteten kaster kanskje barnet ditt koppen sin på naboen, også biter naboen ditt barn i fingeren før voksne rekker å plukke det opp. Så snakker de sammen om at det ikke er lov til å kaste eller bite, at man kan få vondt, også fortsetter leken som om ingenting har skjedd etter litt trøst. Dette er jo bare et eksempel, det skjer selvsagt ting helt uprovosert også.

Jeg føler nok litt mindre på det nå som jeg har to på 1 og 2 år. Vi får ikke avverget absolutt alle situasjoner hvor de gir hverandre et slag eller dytt, og selv om vi selvfølgelig tar tak i det så er det jo en naturlig ting når språk og følelser ikke er helt på plass. Det er noe de vil vokse av seg så lenge vi er der enten i forkant eller etterkant og forteller at det ikke er lov, at den andre får vondt, og at vi må bruke ordene våre for å fortelle hva det er vi vil. Ettåringen er selvsagt ikke der at det er helt mulig, men likevel.

Anonymkode: 6726a...258

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev første svaret her, og vil bare følge opp med at i dag så jeg barnet mitt (1,5 år) klore en annen unge inni munnen😳😂 skal love at barna våre ikke er noe snillere enn andre. Men igjen, vi må skape robuste barn♥️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...