Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finland: Barn (12) drept i skoleskyting (vg.no)

Gjerningsmannen er 12 år. Står det noen steder om han er av finsk opprinnelse, eller kommer fra sør? Det står bare at han er finsk statsborger, men det sier jo ingenting om opprinnelsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Det virkelige viktige spørsmålet er vel hvorvidt vedkommende var vaksinert 🤔

Skrevet
3 minutter siden, Pipaluk said:

Finland: Barn (12) drept i skoleskyting (vg.no)

Gjerningsmannen er 12 år. Står det noen steder om han er av finsk opprinnelse, eller kommer fra sør? Det står bare at han er finsk statsborger, men det sier jo ingenting om opprinnelsen.

"Landet med over 5,5 millioner innbyggere har mer enn 1,5 millioner lisensierte skytevåpenVåpen som er lovlig registrert og som man har fått tillatelse fra myndighetene til å eie. "

Det kan være hvem som helst 12 åringen... kansje en som ble mobbet og bestemte seg for å ta hevn ?

• Liker 4
Skrevet (endret)
NatNat skrev (9 minutter siden):

"Landet med over 5,5 millioner innbyggere har mer enn 1,5 millioner lisensierte skytevåpenVåpen som er lovlig registrert og som man har fått tillatelse fra myndighetene til å eie. "

Det kan være hvem som helst 12 åringen... kansje en som ble mobbet og bestemte seg for å ta hevn ?

ingen traumatisert ex-barnesoldat?

Hvorfor har Finland de så mange skytevåpen? Er de ikke verdens lykkeligste land?

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Skrevet
Just now, Pipaluk said:

Hvorfor har Finland de så mange skytevåpen? Er de ikke verdens lykkeligste land?

Ikke peiling. Men det har jeg hørt før, at de har veldig mange skytevåpen. Jakt ? vet ikke.

• Liker 1
Skrevet
NatNat skrev (3 minutter siden):

Ikke peiling. Men det har jeg hørt før, at de har veldig mange skytevåpen. Jakt ? vet ikke.

Var det ikke en skoleskyting der for noen år tilbake også ? Tror Finland er på toppen i Norden når det kommer til skoleskyting. Eller bunnen, alt etter som man ser det. 
Det er forferdelig trist. Ufattelig. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Bacteria said:

Var det ikke en skoleskyting der for noen år tilbake også ? Tror Finland er på toppen i Norden når det kommer til skoleskyting. Eller bunnen, alt etter som man ser det. 

ja, leste at de hadde flere i 2000 årene

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Pipaluk said:

ingen traumatisert ex-barnesoldat?

Jakt. Av samme årsak har også Norge veldig høy våpentetthet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (40 minutter siden):

Utrolig trist. Vet ikke om det har vært i andre land i Norden? 

Ellers i Europa har det vært noen i Tyskland og Skottland vet jeg. Fryktelig. 

Edit. Googlet,hadde glemt Trollhattan. 

Endret av Trubadur
  • Liker 1
Skrevet
Trubadur skrev (12 timer siden):

Noen som vet hvordan reglene er for oppbevaring av private skytevåpen i Finland? I Norge er det blitt strengt, så vet ikke om det har noe med saken å gjøre,  eller om det bare er tilfeldigheter som gjør at vi ikke har hatt slike hendelser her?

Skrevet
Trubadur skrev (12 timer siden):

Norge har har mange private våpen. Men det jaktvåpen, hagler, historiske våpen som mauser og krag Jørgensen.

Våpen veldig lite egnet til skoleskytinger eller narkotikaoppgjør. 

Mauser m/96 – Wikipedia

Når forsvaret la ut sine utrangerte gamle tyske rifler fra 2 verdenskrig på auksjoner var Kristin Halvorsen i harnisk. Alle disse "nazi våpnene" (sitat) burde ødelegges. Tenk om de falt i hendene på kriminelle.

Sjansen for at gjengmedlemmer skulle begynte å skyte hverandre på gata med 4 kg tunge og 1,3 meter lange 80 år gamle enkeltskudd jaktgevær er sannsynligvis liten. At en 12 åring skulle få dem med på skolebussen er enda mindre. Er vel knapt plass i passasjersetet på en BMW. Men våpen er våpen åpenbart.🙂

Skrevet

"Det står ikke noe om at han var mørk i huden, men det er han jo såklart, så jeg må lete rundt på nettet. Klarer ikke finne det selv, så jeg må spørre andre om hjelp. Stopper ikke før jeg finner noe som støtter mitt synspunkt."

• Liker 7
Skrevet
Commander skrev (4 timer siden):

Norge har har mange private våpen. Men det jaktvåpen, hagler, historiske våpen som mauser og krag Jørgensen.

Våpen veldig lite egnet til skoleskytinger eller narkotikaoppgjør. 

Mauser m/96 – Wikipedia

Når forsvaret la ut sine utrangerte gamle tyske rifler fra 2 verdenskrig på auksjoner var Kristin Halvorsen i harnisk. Alle disse "nazi våpnene" (sitat) burde ødelegges. Tenk om de falt i hendene på kriminelle.

Sjansen for at gjengmedlemmer skulle begynte å skyte hverandre på gata med 4 kg tunge og 1,3 meter lange 80 år gamle enkeltskudd jaktgevær er sannsynligvis liten. At en 12 åring skulle få dem med på skolebussen er enda mindre. Er vel knapt plass i passasjersetet på en BMW. Men våpen er våpen åpenbart.🙂

Heldigvis..

Gjest Lurven
Skrevet
Stonegiant skrev (7 timer siden):

"Det står ikke noe om at han var mørk i huden, men det er han jo såklart, så jeg må lete rundt på nettet. Klarer ikke finne det selv, så jeg må spørre andre om hjelp. Stopper ikke før jeg finner noe som støtter mitt synspunkt."

Da er det bare å gå til resett.no 

Hehe

Skrevet
Apollonia skrev (7 timer siden):

Noen som vet hvordan reglene er for oppbevaring av private skytevåpen i Finland? I Norge er det blitt strengt, så vet ikke om det har noe med saken å gjøre,  eller om det bare er tilfeldigheter som gjør at vi ikke har hatt slike hendelser her?

Sitat

106 § (7.6.2019/724)

Förvaring

När ett skjutvapen, en vapendel, patroner eller särskilt farliga projektiler förvaras annat än tillfälligt, ska de förvaras

1) i tillståndshavarens stadigvarande bostad, på något annat ställe där tillståndshavaren varaktigt vistas eller i ett utrymme som är nära anknutet till dessa och motsvarar dem när det gäller skyddsnivå och förutsättningar för tillsyn,

2) på ett sådant ställe eller i ett sådant utrymme som avses i 1 punkten hos en annan person som har rätt att låna skjutvapnet,

3) i besittning hos en näringsidkare som har tillstånd att idka näring i vapenbranschen enligt 14 § 1 eller 2 punkten, eller

4) i förvaringsutrymmen som godkänts av polisinrättningen.

Om ett skjutvapen förvaras på ett ställe som avses i 1 mom. 1 eller 2 punkten, ska det förvaras i ett stöldsäkert och låst säkerhetsskåp, inlåst eller annars under lås så att det inte är lätt att stjäla eller annars olovligen ta i bruk skjutvapnet eller vapendelarna. Om patroner eller särskilt farliga projektiler inte förvaras i ett sådant säkerhetsskåp som anges ovan ska de förvaras separat från skjutvapnen så att det inte finns någon risk att de kommer i obehörigas besittning. Skjutvapnet kan då förvaras också så att någon annan vapendel än ljuddämparen förvaras separat under lås på det sätt som nämns ovan och de övriga vapendelarna så att det inte är lätt att stjäla dem eller olovligen ta dem i bruk.

Om ett särskilt farligt skjutvapen, flera än fem skjutvapen eller vapendelar som kan monteras till flera än fem skjutvapen ska förvaras, ska vapnen förvaras i ett stöldsäkert och låst säkerhetsskåp. Säkerhetsskåp krävs dock inte, om förvaringsutrymmet har godkänts av polisinrättningen på förvaringsorten.

Med undantag för tillfällig förvaring ska innehavare av näringstillstånd i vapenbranschen och vapensamlare förvara skjutvapen, vapendelar, patroner och särskilt farliga projektiler i förvaringslokaler som polisinrättningen godkänt.

https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/19980001#L10P106

• Nyttig 1
Skrevet

Opprinnelsen....jeg vet ikke. Men det jeg vet, er at 'opprinnelsen'/årsaken som er nevnt i forbindelsen med denne hendelsen, er mobbing.  Jeg tror ikke at det viktigste i denne sammenhengen ikke er en evt. tilgangen til våpen, eller hvilken opprinnelse man har.Jeg tror de fleste kan få tak i et våpen dersom de virkelig vil...uavhengig av opprinnelse.
Jeg forsøker på ingen måte å ' unnskylde' en slik adferd. Men dersom man ikke tar mer grep om de faktiske årsaken til at slike ting skjer, vil det heller ikke bli noen stopp på slike hendelser.
Noen tyr til våpen,andre til selvmord, etter  langvarig mobbing. Man må gå hardere til verks for å fjerne årsakene.
En sak som har berørt meg dypt.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/anmelder-skolen-etter-sonnens-selvmord-fatt-massiv-respons/16547268/

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...