AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Vi har et barn som fyller to år om en mnd. Søvn har vært en utfordring fra første dag, men nå holder det på å rakne for meg. De siste kveldene har det våknet minst 2 ganger i timen etter leggetid og minst hver time på natt. Hatt det slik noen uker nå, og jeg makter snart ikke mer. Bare i natt hadde det 12 oppvåkningen fra 19.30-06.30! Vi har prøvd å legge på eget rom i håp om at det er forstyrrelser fra oss, men har vært nødt til å flytte det tilbake til oss for samsoving. Det funker hakket bedre, men er langt fra optimalt. Barnet trenger bare nærhet og litt trøst, så sovner det så snart det får holde i en hånd eller blir strøket litt på hodet. Jeg aner ikke mine arme råd lengre! Har prøvd å kutte eller redusere dagsoving, uten at det har hjulpet på. Skal sies at barnet er blid og fornøyd på dagtid, utvikler seg som det skal og virker ikke til å ha ubehag eller plager. Anonymkode: a1ce8...a77
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Har du prøvd å legge barnet senere? I hvert fall hvis barnet ikke må tidlig i barnehage… For oss hjalp det å bare vente til 22 med å legge, da ble det kanskje en oppvåkning i stedet for hver time. Men hvis ungen må opp seks for å dra i barnehage går selvsagt ikke det… Mitt barn sov ikke før hen var 8-9 år😩 Jeg holdt på å DØ av søvnmangel. Både problemer med å sovne, og oppvåkninger. Innsovning er delvis et problem fortsatt (11 år), men våkner ikke lenger når hen det først har sovnet. Anonymkode: 8c195...9a9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #3 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har et barn som fyller to år om en mnd. Søvn har vært en utfordring fra første dag, men nå holder det på å rakne for meg. De siste kveldene har det våknet minst 2 ganger i timen etter leggetid og minst hver time på natt. Hatt det slik noen uker nå, og jeg makter snart ikke mer. Bare i natt hadde det 12 oppvåkningen fra 19.30-06.30! Vi har prøvd å legge på eget rom i håp om at det er forstyrrelser fra oss, men har vært nødt til å flytte det tilbake til oss for samsoving. Det funker hakket bedre, men er langt fra optimalt. Barnet trenger bare nærhet og litt trøst, så sovner det så snart det får holde i en hånd eller blir strøket litt på hodet. Jeg aner ikke mine arme råd lengre! Har prøvd å kutte eller redusere dagsoving, uten at det har hjulpet på. Skal sies at barnet er blid og fornøyd på dagtid, utvikler seg som det skal og virker ikke til å ha ubehag eller plager. Anonymkode: a1ce8...a77 Her funker det best å legge tidlig, kutte dagsoving helt, og stå opp og legge seg til samme tider hver dag. Anonymkode: e64ed...36d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 Er barnet syk eller holder på å bli syk? Min 2åring har alltid sovet dårlig men blitt bedre i det siste. Men med en gang hun er feks forkjølet er det tilbake slik du beskriver omtrent... Veldig slitsomt. Virker alltid mindre plaget av sykdom på dagtid enn ved søvn.. Anonymkode: 63f51...eb3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 Utviklingstrinn - kan det være derfor? Det går over 😭 er et helvete når det står på. Anonymkode: 4bdf4...2f2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #6 Skrevet 4. april 2024 Har dere prøvd å legge tidligere? Vi hadde problemer med søvn en lenger periode. Så leste jeg et eller annet sted jeg ikke husker nå, at oppvåkninger og uro om natta kunne være av søvnmangel. Alle anbefaler jo å legge senere, men det gjorde ting bare mye verre her. Så vi begynte legge i det barnet viste tegn til trøtthet etter barnehagen. Jada, det var kl 16 noen dager, vi stod der og spurte oss selv om det var riktig, men hva hadde vi å tape? Ikke så mye. Men etter 4-5 dager, følte vi det ble bedre og bedre. Og nå våkner han knapt om natta. Så neste gang det blir flere netter på rad med mye oppvåkning kommer vi til å gjøre det samme. Søvn avler søvn. Jeg tenker tilbake på meg selv når jeg er kjempesliten, da sover jeg dårlig med dårlig kvalitet på søvnen! Anonymkode: de31c...767
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Skrevet 4. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Har dere prøvd å legge tidligere? Vi hadde problemer med søvn en lenger periode. Så leste jeg et eller annet sted jeg ikke husker nå, at oppvåkninger og uro om natta kunne være av søvnmangel. Alle anbefaler jo å legge senere, men det gjorde ting bare mye verre her. Så vi begynte legge i det barnet viste tegn til trøtthet etter barnehagen. Jada, det var kl 16 noen dager, vi stod der og spurte oss selv om det var riktig, men hva hadde vi å tape? Ikke så mye. Men etter 4-5 dager, følte vi det ble bedre og bedre. Og nå våkner han knapt om natta. Så neste gang det blir flere netter på rad med mye oppvåkning kommer vi til å gjøre det samme. Søvn avler søvn. Jeg tenker tilbake på meg selv når jeg er kjempesliten, da sover jeg dårlig med dårlig kvalitet på søvnen! Anonymkode: de31c...767 Ps. Jeg er våken nå, ikke på grunn av barnet, men fordi jeg er uthvilt og det er rart for kroppen å sove «så lenge» i strekk Anonymkode: de31c...767
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #8 Skrevet 4. april 2024 I slike tråder får man alltid mange ulike råd. Jeg kan ikke si om mitt råd fungerer for deg men her har ordtaket «søvn avler søvn» vært beskrivende for vår 2-åring. Da vi kuttet ut dagsøvn ble nattesøvnen mer urolig. Vi innførte derfor dagsøvn i bhg igjen og hun sover 1-3 timer der daglig. Hun legges kl.18:30 og sover stort sett til kl.06:30-07. Merker også på meg selv at hvis jeg er overtrøtt får jeg ikke den dype rolige søvnen som er så god. Så kanskje dere kan prøve dette? Ellers kom jeg til å tenke på om hun kanskje kan være sulten? Anonymkode: 4e169...3b5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har et barn som fyller to år om en mnd. Søvn har vært en utfordring fra første dag, men nå holder det på å rakne for meg. De siste kveldene har det våknet minst 2 ganger i timen etter leggetid og minst hver time på natt. Hatt det slik noen uker nå, og jeg makter snart ikke mer. Bare i natt hadde det 12 oppvåkningen fra 19.30-06.30! Vi har prøvd å legge på eget rom i håp om at det er forstyrrelser fra oss, men har vært nødt til å flytte det tilbake til oss for samsoving. Det funker hakket bedre, men er langt fra optimalt. Barnet trenger bare nærhet og litt trøst, så sovner det så snart det får holde i en hånd eller blir strøket litt på hodet. Jeg aner ikke mine arme råd lengre! Har prøvd å kutte eller redusere dagsoving, uten at det har hjulpet på. Skal sies at barnet er blid og fornøyd på dagtid, utvikler seg som det skal og virker ikke til å ha ubehag eller plager. Anonymkode: a1ce8...a77 Barnet ditt trenger hjelp til å koble søvnsyklusene og er nok blitt så vant til å få nærhet og trøst i disse søvnsyklusene. Søvnsykluser går i alt mellom 30 minutter til 1,5 time, så f.eks. veldig vanlig å våkne en gang i timen. Men dere må lære barnet å koble søvnsyklusene selv. Så dere må endre måten dere støtter på, evt. prøve å la være å gå inn, er det virkelig et behov eller er det bare en vane? Anonymkode: 34aa6...9e6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #10 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har et barn som fyller to år om en mnd. Søvn har vært en utfordring fra første dag, men nå holder det på å rakne for meg. De siste kveldene har det våknet minst 2 ganger i timen etter leggetid og minst hver time på natt. Hatt det slik noen uker nå, og jeg makter snart ikke mer. Bare i natt hadde det 12 oppvåkningen fra 19.30-06.30! Vi har prøvd å legge på eget rom i håp om at det er forstyrrelser fra oss, men har vært nødt til å flytte det tilbake til oss for samsoving. Det funker hakket bedre, men er langt fra optimalt. Barnet trenger bare nærhet og litt trøst, så sovner det så snart det får holde i en hånd eller blir strøket litt på hodet. Jeg aner ikke mine arme råd lengre! Har prøvd å kutte eller redusere dagsoving, uten at det har hjulpet på. Skal sies at barnet er blid og fornøyd på dagtid, utvikler seg som det skal og virker ikke til å ha ubehag eller plager. Anonymkode: a1ce8...a77 Hvor lenge har du kuttet ut? Må kutte ut over lenger tid for å få ting til å funke... Hvor lenge har barnet ligget på eget rom feks? Har dere vært konsekvent? Barn trenger bare at man er konsekvent og stødig, så venner de seg til det meste. Anonymkode: 34aa6...9e6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #11 Skrevet 4. april 2024 Hos oss fungerte ting best når vi bare stod i det til det gikk over av seg selv. Det kan f.eks. også være tenner som kommer, og at det er derfor barnet våkner. Anonymkode: cd9dc...86e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #12 Skrevet 4. april 2024 Jeg tror dere må ta noen dager med å være konsekvente med at det skal soves i egen seng og bare la det stå til. Det kommer til å bli litt slitsomt, men så er det gjort. Lær barnet at når det er natta skal det soves i egen seng og ingenting spennende eller annet skal skje. Gi barnet masse nærhet og kos under leggingen, men etterpå er det natta. Hvis barnet står opp følg det tilbake og si at det er natt og nå skal hen sove. Gjør det samme igjen og igjen og igjen. Første natten kommer det til å skje mange ganger. Andre natten litt færre. Og vipps har barnet forstått at det ikke nytter å stå opp om natten. Så lenge det å stå opp til slutt fører til at det får komme over i deres seng kommer dette ikke til å slutte, for det blir belønningen for å stå opp og barnet vet at det kommer hvis det bare ikke gir opp. Så her må dere bare være konsekvente. Anonymkode: 34bb3...b5c
kjærring Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 22.00): Vi har et barn som fyller to år om en mnd. Søvn har vært en utfordring fra første dag, men nå holder det på å rakne for meg. De siste kveldene har det våknet minst 2 ganger i timen etter leggetid og minst hver time på natt. Hatt det slik noen uker nå, og jeg makter snart ikke mer. Bare i natt hadde det 12 oppvåkningen fra 19.30-06.30! Vi har prøvd å legge på eget rom i håp om at det er forstyrrelser fra oss, men har vært nødt til å flytte det tilbake til oss for samsoving. Det funker hakket bedre, men er langt fra optimalt. Barnet trenger bare nærhet og litt trøst, så sovner det så snart det får holde i en hånd eller blir strøket litt på hodet. Jeg aner ikke mine arme råd lengre! Har prøvd å kutte eller redusere dagsoving, uten at det har hjulpet på. Skal sies at barnet er blid og fornøyd på dagtid, utvikler seg som det skal og virker ikke til å ha ubehag eller plager. Anonymkode: a1ce8...a77 -Når legges han? -Når våkner han? -Spiser han godt med kveldsmat? -Er det for varmt eller for kaldt? -Er han overstimulert ?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 Man får gjerne mange ulike råd i slike tråder, og både legge tidligere og legge senere kan være alternativer, tenker jeg. Hos oss gjaldt det å legge senere, og sjekke at det ikke ble forsøk på å holde barnet sovende for mange timer i døgnet til sammen. Den av våre som våknet mye om natten, så ut til å trenge i underkant av 12 timer søvn i døgnet i den perioden. Vi stod typisk opp 07, og da funket det ikke å legge henne 19 om hun hadde sovet 2 timer i barnehagen. Da sov hun typisk et par timer og så var det våkning, våkning, våkning resten av natten. En annen ting, om det fortsetter, så ville jeg tatt en tur til legen. Det kan også være ulike fysiske plager som vekker barnet. Mitt "våknebarn" er også ørebarn. Og det tok tid før vi oppdaget det, for hun holdt seg ikke til ørene og viste ikke andre tegn på ørebetennelser de første årene, selv om det etter hvert ble klart at hun hadde det med jevne mellomrom. Symptomet var hyppige oppvåkninger, i enkelte perioder med litt gråt, men stort sett var hun blid og fornøyd på dagtid og som våken på natten. Anonymkode: 7ea84...366
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå