AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Jenta mi har to venner, venn1og venn2. Venn1 og venn2 var på besøk her i helgen. De er mange ganger begge to på besøk, og noen ganger bare en av de. I dag var de på skolen. Jenta mi fortalte at venn1 hadde spurt venn2 om hun ville være med henne hjem. "Og jeg sto rett ved siden av venn2, men venn1 spurte ikke meg". Så i dag var venn1 og venn2 sammen hos venn1 etter skolen. De siste to årene har det vært sånn. Venn2 har aldri noen med seg hjem. Jenta mi syns dette er så sårt. Jeg vet at hun har spurt mange ganger om ikke hun også kan være med. Men, nei, det går ikke. Har dere noen gode råd om hva jeg kan si til jenta mi? Anonymkode: 00163...bec
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Avtal med foreldrene at din datter blir med dem hjem? Tar styringen selv jeg på mange slike avtaler. Anonymkode: 437ed...9f8 3
Rucula Skrevet 3. april 2024 #3 Skrevet 3. april 2024 Slike avtaler er det jeg som avtalter direkte med foreldrene 2
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 Det kan være mange grunner til venn2 aldri har med noen hjem. Bare husk det. Ikke alle har det like greit hjemme.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 Er det sånn at jenta di aldri er med venn 1 hjem, men denne vennen har spurt venn 2 flere ganger om å bli med hjem? Det at venn 2 aldri har med seg noen hjem kan ha flere årsaker. Anonymkode: 59663...6fb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #6 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det sånn at jenta di aldri er med venn 1 hjem, men denne vennen har spurt venn 2 flere ganger om å bli med hjem? Det at venn 2 aldri har med seg noen hjem kan ha flere årsaker. Anonymkode: 59663...6fb Ja, venn1 spørr alltid venn2. Og aldri jenta mi. Så når venn1 har med seg noen hjem fra skolen eller i helgen, blir aldri min jente spurt. Og jenta mi syns dette er sårt og underlig. Anonymkode: 00163...bec
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jenta mi har to venner, venn1og venn2. Venn1 og venn2 var på besøk her i helgen. De er mange ganger begge to på besøk, og noen ganger bare en av de. I dag var de på skolen. Jenta mi fortalte at venn1 hadde spurt venn2 om hun ville være med henne hjem. "Og jeg sto rett ved siden av venn2, men venn1 spurte ikke meg". Så i dag var venn1 og venn2 sammen hos venn1 etter skolen. De siste to årene har det vært sånn. Venn2 har aldri noen med seg hjem. Jenta mi syns dette er så sårt. Jeg vet at hun har spurt mange ganger om ikke hun også kan være med. Men, nei, det går ikke. Har dere noen gode råd om hva jeg kan si til jenta mi? Anonymkode: 00163...bec Du trenger ikke SI noe som helst. Du lytter, spør hvordan hun opplever det, snakker om følelsene, anerkjenner at det er kjipt osv. Det er din jobb. Og er det et problem så snakker du bare med foreldrene til venn1? Anonymkode: 37df6...003 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #8 Skrevet 4. april 2024 Jentamedtekopp skrev (14 timer siden): Det kan være mange grunner til venn2 aldri har med noen hjem. Bare husk det. Ikke alle har det like greit hjemme. Ja, men det var ikke poenget her. Anonymkode: 37df6...003
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #9 Skrevet 4. april 2024 Bare avtal direkte med foreldrene. Vær litt framoverlent. Hilsen ei som jobber med samme sak. Anonymkode: 133af...2ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #10 Skrevet 4. april 2024 Det kan hende denne vennen ikke får ha med mer enn 1 person hjem. Årsaken til det kan være forskjellig. Dessuten kan det hende datteren din bør finne seg nye venner. Det er ikke alle som ser på datteren din som verdens flotteste person som de vil leke med hele tiden. Ta litt initiativ selv og feks spør disse foreldrene om de kan «passe» datteren din ett par timer etter skolen en dag. Svaret du får da vil si en del. Jeg har lest nok av historier om barn som ikke vil ha med venner hjem pga rot i hjemmet eller foreldre som ikke er helt i vater som feks rusmisbruk og psykiske tilstander. Anonymkode: a8c5f...372
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #11 Skrevet 4. april 2024 Kanskje venn 1 bare har lov til å ha en venn på besøk etter skolen? Mange som har slike regler, så de minimerer sjansen for å komme hjem til fullt kaos. Tipper det, siden hun svarer ‘det går ikke’. Ikke alle har lyst til å innrømme at de har det strengt hjemme, især når dim datter får lov til å ha flere på besøk samtidig. Mange ganger kan dessverre det som for barna oppleves som utestenging være voksenskapt, pga regler og de voksnes prioriterer egen komfort først og foran barns sosiale liv. Anonymkode: efd32...a4c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #12 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du trenger ikke SI noe som helst. Du lytter, spør hvordan hun opplever det, snakker om følelsene, anerkjenner at det er kjipt osv. Det er din jobb. Og er det et problem så snakker du bare med foreldrene til venn1? Anonymkode: 37df6...003 DETTE! også kan det kanskje være slik at venn1 og venn2 er bedre venner og liker å være sammen alene? Jeg sier ikke at det er ok med ekskludering altså, men det må være greit å ikke være alle sammen alltid. Anonymkode: 2910f...91c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #13 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje venn 1 bare har lov til å ha en venn på besøk etter skolen? Mange som har slike regler, så de minimerer sjansen for å komme hjem til fullt kaos. Tipper det, siden hun svarer ‘det går ikke’. Ikke alle har lyst til å innrømme at de har det strengt hjemme, især når dim datter får lov til å ha flere på besøk samtidig. Mange ganger kan dessverre det som for barna oppleves som utestenging være voksenskapt, pga regler og de voksnes prioriterer egen komfort først og foran barns sosiale liv. Anonymkode: efd32...a4c AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan hende denne vennen ikke får ha med mer enn 1 person hjem. Årsaken til det kan være forskjellig. Dessuten kan det hende datteren din bør finne seg nye venner. Det er ikke alle som ser på datteren din som verdens flotteste person som de vil leke med hele tiden. Ta litt initiativ selv og feks spør disse foreldrene om de kan «passe» datteren din ett par timer etter skolen en dag. Svaret du får da vil si en del. Jeg har lest nok av historier om barn som ikke vil ha med venner hjem pga rot i hjemmet eller foreldre som ikke er helt i vater som feks rusmisbruk og psykiske tilstander. Anonymkode: a8c5f...372 Eller så er det slik at den vennen er som alle barn: egoistisk drevet og tenker bare på seg selv (som er helt vanlig når de er små) og da er det FORELDRENES oppgave å tilrettelegge for inkludering og styre barnet bort fra slik asosial oppførsel. Anonymkode: 37df6...003
Arkana Skrevet 4. april 2024 #14 Skrevet 4. april 2024 Det er helt normalt at de noen ganger bare er to og to sammen og det er kjipt når én føler seg utelatt (litt unødvendig å spørre foran jenta di, men dette er jo barn og de tenker ikke alltid over slikt), men neste gang er det jenta di som gjør noe helt alene med venn1 eller venn2. Hvis du føler du må si noe, så kan du si akkurat det, at hun er jo også bare sammen med én av dem noen ganger og at det er helt greit. I småskolen var det vanligvis vi foreldre som avtalte besøk, og da unngår man gjerne slike situasjoner, men etter hvert er det naturlig at barna ordner det selv og at foreldrene er lite eller ikke involvert og da er det viktig å ha lært dem hva som er greit å gjøre og hvordan være mest mulig inkluderende. Det er absolutt lov å ville leke bare med én venn noen ganger, men man trenger f.eks. ikke spørre rett foran en som ikke er invitert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå