Gå til innhold

Regjeringa fjerner karakterkrav på sykepleieutddaninga, beholder på lærerutdanning.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som forstår logikken med skroting av karakterkrav i norsk/matte på sykepleieutdanning men beholde dem på lærerutdanninga?

Landet skriker etter lærere og sykepleiere overalt. Men på sykepleien vil de nå fjerne karakterkravene med argumentet: Motivasjonen til studentene er minst like viktig som karakterene ved opptak. Gjelder ikke dette minst like mye lærer utdanningen?

Noen tanker?

Anonymkode: 4ac7b...db1

AnonymBruker
Skrevet

Lærere må ha gode karakterer slik at de faktisk kan være LÆRERE. Hele poenget med en lærer er å kunne lære bort fag til elever, en sykepleier skal ikke lære bort alt de kan til pasientene, bare hjelpe der det trengs.

Anonymkode: 38ed5...988

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fornuftig. Sykepleier matten er virkelig ikke noe vanskelig og noe man fint kan få til med en 2er i matematikk fra vgs. Det er nesten mer ungdomskole-matte.

Anonymkode: b2c1d...707

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt logikken. Sykepleiere må skjønne nok matte til å kunne beregne rett medisiner (jeg kjenner flere sykepleierstudenter som syntes matten var vanskelig. Har hjulpet flere venner. Jeg synes det er lett, selv om jeg ikke er sykepleier). 

Lærere som skal undervise i norsk eller historie, har ingen behov for mattekunnskaper. 

Anonymkode: 96149...3dc

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lærere må ha gode karakterer slik at de faktisk kan være LÆRERE. Hele poenget med en lærer er å kunne lære bort fag til elever, en sykepleier skal ikke lære bort alt de kan til pasientene, bare hjelpe der det trengs.

Regner med at de fleste som fullfører en 5 årig lærer utdannelse er kapable til undervisning uavhengig om de hadde 3 eller 4 i matematikk på VGs. De som ikke er gode nok vil uansett falle av iløpet av studiet. Realiteten slik systemet er nå er jo at skoler må hyre inn vikarer uten noen formell utdanning pga lærermangel. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker lærerskolen kan spesialisere seg mer på fag. Er du et språkmenneske så kan du spesialisere deg innen norsk eller et fremmedspråk  og slipper.eks. matematikk. Er du et realfagmenneske så er det det du lærer bort. Jeg fatter ikke de nye master-greiene, at du kan ta master i f.eks rytmelære (satt på spissen) pg samtidig bli ansatt som lærer i 1.klasse og drive  med lese og skriveopplæring. 

Anonymkode: 35e64...3f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med at de fleste som fullfører en 5 årig lærer utdannelse er kapable til undervisning uavhengig om de hadde 3 eller 4 i matematikk på VGs. De som ikke er gode nok vil uansett falle av iløpet av studiet. Realiteten slik systemet er nå er jo at skoler må hyre inn vikarer uten noen formell utdanning pga lærermangel. 

Jeg kjenner mange lærere som er arbeidsledige fordi skoler foretrekker ufaglærte, ettersom de er billigere. Flere steder i landet mangler det stillinger, ikke lærere. 

Anonymkode: 2718f...7fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Karakterkrav i høyere utdanning er bare tull, uavhengig av hvilken retning det er. Videregående sin karaktersetting er ikke anonym og er i stor grad preget av tilfeldighet og trynetillegg. 

Anonymkode: 3877c...792

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noen som forstår logikken med skroting av karakterkrav i norsk/matte på sykepleieutdanning men beholde dem på lærerutdanninga?

Landet skriker etter lærere og sykepleiere overalt. Men på sykepleien vil de nå fjerne karakterkravene med argumentet: Motivasjonen til studentene er minst like viktig som karakterene ved opptak. Gjelder ikke dette minst like mye lærer utdanningen?

Noen tanker?

Når en begynner på høyskole så er man mer moden. Da ha vedkommende blitt flinkere i matte enn tidligere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vil det ikkke være stor lærermangel i fremtiden

I svært mange kommuner må skoler legges ned pga fallende antall barnefødsler og det viser trender også i fremtiden.

Færre barn, flere eldre.

Så snart kan vi kanskje kvitte oss med syre utsknemmelige lærere og beholde de som synes det er fint å være lærer. 

Anonymkode: eef1e...366

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner mange lærere som er arbeidsledige fordi skoler foretrekker ufaglærte, ettersom de er billigere. Flere steder i landet mangler det stillinger, ikke lærere. 

Jobber selv i administrasjon på skole. Aldri har vi hyrt inn noen med lavere kompetanse en en kvalifisert søker om vi ikke har vært helt nøtt. Realiteten nå er at vi fort lyser ut en stilling 3-4 ganger og til tider ikke får en eneste kvalifisert søker. Da blir vi nøtt til og fylle stillingen midlertidig med en underkvalifisert vikar.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Begrunnelsen går vel mest på master vs bachelor. Noe NSF neppe er så fornøyde med å høre… 

Det stemmer forresten at behovet for lærere vil gå ned, mens behovet for sykepleiere går opp. Og vil de øke rekrutteringen, må nok minst to fagforeninger endre på kommunikasjonen sin, samt at i alle fall for sykepleiere bør kommunene se nøye på turnusplanlegging. For begge yrkesgrupper må det en langt bedre arbeidsfordeling til. 

Anonymkode: 11be0...b6f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror du kraftig undervurderer hva sykepleiere må kunne. En skal kunne mye mer enn å hjelpe ... Man må kunne medikamenthåndtering, kritisk tenking for å kunne ta avgjørelser og prioritere for å nevne noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jobber selv i administrasjon på skole. Aldri har vi hyrt inn noen med lavere kompetanse en en kvalifisert søker om vi ikke har vært helt nøtt. Realiteten nå er at vi fort lyser ut en stilling 3-4 ganger og til tider ikke får en eneste kvalifisert søker. Da blir vi nøtt til og fylle stillingen midlertidig med en underkvalifisert vikar.

Ja, jeg regner med det ikke er sånn over alt. Men her jeg bor er det helt umulig å få jobb som lærer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det holder med bestått vgs-matte for å komme inn på de fleste økonomistudier. Og der bruker de mange ganger mer avansert matte enn på sykepleien. Klarer de å lose sine studenter gjennom matten, så skal sykepleien også klare det. Medisinregning er ikke så avansert. Og de har 3 år på seg til å lære det.

De som er for å beholde mattekravet argumenterer med at det øker statusen på studiet. Det har de ikke belegg for å hevde. Ingen har kommet med noe bevis for det argumentet.

Det virker også rart å sette et krakterkrav det ikke er faglig grunnlag for, men kun for å øke statusen. I så fall burde de ha som krav at man må ha 6-er i R2 matte for å komme inn. Sleng på 6-er i fysikk og kjemi i tillegg, så garanterer man at det kun er kremen av kremen av studenter som kommer inn. Ingen sammenheng med sykepleierpensumet, men det øker jo statusen.

Anonymkode: 7e0c0...4bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var mange flinke sykepleiere før karakterkravet kom å det kommer til å bli mange flinke etter det forsvinner. Er tross alt medikamentregning hvert år. 

Lærere bør kunne fagene når de blir lærere. 

Anonymkode: 850ae...bfc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 21.39):

Skjønner ikke helt logikken. Sykepleiere må skjønne nok matte til å kunne beregne rett medisiner (jeg kjenner flere sykepleierstudenter som syntes matten var vanskelig. Har hjulpet flere venner. Jeg synes det er lett, selv om jeg ikke er sykepleier). 

Lærere som skal undervise i norsk eller historie, har ingen behov for mattekunnskaper. 

Anonymkode: 96149...3dc

Nå er det ikke all matten som er relevant for sykepleiere. De har også medikamentregning x flere som de selfølgelig må bestå 100% for å gå videre i løpet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 21.29):

Noen tanker?

Jeg tenker fordi lærere skal kunne undervise i norsk og matte og da kan de ikke være dårlig i disse fagene?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det ikke all matten som er relevant for sykepleiere. De har også medikamentregning x flere som de selfølgelig må bestå 100% for å gå videre i løpet. 

Er enkel matte

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
On 4/3/2024 at 9:39 PM, AnonymBruker said:

Det tror jeg også.  Selv tok jeg økonomi-utdanning. Der jeg studerte var det aldri noe krav om mattekarakter fra videregående. Men det stod at det var anbefalt at man hadde minst 4er. Tror det også kan være en løsning for lærere. 

Anonymkode: 53c16...d1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...