AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Leser ofte på KG om damer som er skuffet over at kjæresten har mer penger enn dem selv, og ikke deler i stor nok grad. Hvor mye forventer dere som ikke har felles barn å få av typen deres? Anonymkode: 2bb5b...538
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Hæ? Forventer ikke å få noe som helst. Anonymkode: 30529...181 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 ? Jeg er veldig usikker på hva TS refererer til her, men jeg kan tenke meg at han snakker om kvinner som ønsker en større grad av felles økonomi for å jevne ut forskjellene i levestandard samt skjevdelingen av ansvar på hjemmebane. Dette er neppe noe som kun gjelder kvinner, men i og med at menn i snitt tjener 9% mer for samme jobb så er det naturlig at det er en større andel kvinner enn menn som oppretter tråder om dette på KG. Selv er jeg kvinne, tjener 250 000,- mer enn mannen i året og setter alt på felleskonto. Mannen tar en større byrde i hjemmet enn meg siden mitt inntektspotensiale er høyere og jeg jobber mer enn han. Dette er altså ikke en kvinne-greie, det handler om partnerskap. Anonymkode: 834af...7cd 6 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 Han jobber mye, og er mye på reise, tjener 8 ganger så mye som meg. Så ja, jeg holder fortet hjemme, pluss i full jobb. Så han er veldig raus, men forventer ikke å få mye, da jeg klarer meg selv. Men han betaler gjerne hele ferier, får flotte gaver til jul og bursdag. Anonymkode: 1fbe0...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #6 Skrevet 3. april 2024 Jeg forventer ikke å FÅ penger, som på Vipps liksom. Men jeg ønsker en felles økonomi hvor den som tjener mest, bidrar mest. For tiden er det meg. For meg blir det for dumt at den ene kjøper seg take away og reiser til syden, mens den andre er sulten og må sitte hjemme. Anonymkode: 9614e...935 6 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #7 Skrevet 3. april 2024 Da vi giftet oss og fikk barn bestemte vi oss for felles økonomi. Begge setter sin lønn inn på samme konto som vi betaler alle utgifter fra. Felleskontoen bruker vi til alt fra mat til klær til ferieturer (både felles og hver for oss). Vi sparer også sammen. Han tjener mest, så her blir jeg indirekte hjulpet med min økonomi. Likevel er jeg sparsommelig og økonomisk med felles midler. Jeg synes dette er rimelig da vi er en familie og lever livet sammen. Det vi ikke deler er oppsparte midler og verdier fra før vi startet med felles økonomi. Anonymkode: 15d93...dac 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #8 Skrevet 3. april 2024 Vi har felles økonomi og tjener omtrent det samme. Men han har 4 barn og jeg 1 barn. Etter ts sin logikk, så får da mannen min penger av meg. Men etter min logikk, så bidrar vi med felles midler til å ha et godt familieliv. Anonymkode: 2d7d0...d02 3
Kvist Skrevet 3. april 2024 #9 Skrevet 3. april 2024 Vi har alltid delt sånn at vi blir sittende med ca like mye igjen etter felles utgifter. Dvs at den som har tjent mest har bidratt mest, men ikke noen prosentfordeling. Vi har aldri telt på kroner, men det skal være likt rom for å bruke penger på egen hobby eller annet vi ønsker. Vi ble sammen som unge, så ingen av oss hadde særlig med penger, ikke noe gjeld og ingen barn fra før. Vi har alltid tenkt at vi begge går "all in" med både penger, arbeid og innsats. I perioder har en av oss kanskje mindre inntekt, eller mindre kapasitet til å bidra i huset, men vi skal uansett se det som "all in" for felleskapet og familien. Det har betydd at jeg betalte alt (bortsett fra halvparten av husleia som ble dekket) da jeg jobbet og han var i militæret. Og at han tok alt av husarbeid i tillegg til å jobbe da jeg var sengeliggende som gravid. Da jeg mistet jobben etter å ha vært sykemeldt over ett år og nav ikke godkjente søknad om AAP så jeg hadde 0kr i inntekt i over 9 måneder betalte han alt (og ingen av oss hadde råd til hobbyer, kaféturer eller annen luksus. Så jeg vil si at jeg forventer å få alt han har, og jeg gir alt jeg har. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #10 Skrevet 3. april 2024 Forventer ikke å få noe. Bare han 🥰 Anonymkode: 1c72e...c34 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #11 Skrevet 3. april 2024 Har egne penger....rart spørsmål. Anonymkode: 75012...406 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #12 Skrevet 3. april 2024 I want half Eddie!!! Anonymkode: 830a6...7c2 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #13 Skrevet 3. april 2024 Jeg skal være sultedøden nær før jeg forventer å få kr fra kjæresten. Det gjør noe med forholdet hvis penger alltid flyter bare i en retning. Selvfølgelig hvis den ene tjener ti ganger mer enn den andre så bør den rike tilby å støtte og da med fast autotrekk så det ikke blir "en greie" hver måned. Men ingen bør forvente. Anonymkode: e0c28...31e 3
SPOCA Skrevet 3. april 2024 #14 Skrevet 3. april 2024 Jeg forventer ikke å få noe penger av min samboer, det jeg forventer at vi bidrar like mye etter evne og at vi har felles økonomi. Det betyr at det ikke er "mine og dine penger". Jeg tjener for øvrig mest av oss to. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #15 Skrevet 3. april 2024 Nå har vi felles barn, men også før vi fikk felles barn hadde vi felles økonomi der den som tjente mest bidro mest. Boligen står 50/50 på tross av ulik lønn, og vi har felles boliglån. Vi gjorde det slik at begge sitter igjen med like mye/lite. Det aller meste går i fellespotten. I starten av forholdet tjente jeg mest og bidro mest. Jeg hadde også størst egenkapital. Senere tjente han mest, og han har med årenes løp (og nok også vil i framtida) bidra med ganske mye mer enn meg. Men plutselig kan ham jo blir ufør eller bytter til en dårligere betalt jobb, og da blir jeg den som bidrar mest økonomisk. Kunne ikke levd med en person som skal dele utgiftene 50/50 uten å ta noe hensyn til inntekt. Anonymkode: dec75...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #16 Skrevet 3. april 2024 Vi betaler prosentvis inn på ulike kontoer. Regningskonto, matpenger, sparepenger, buffer osv. Det har funka for oss i mange år. Forventer at han overfører sine avtalte prosent til fellesøkonomien, og ingenting mer. Anonymkode: 99bb4...b49 3
Diskulis Skrevet 3. april 2024 #18 Skrevet 3. april 2024 Jeg forventer ikke noe sum. Forventer oppmerksomhet på bursdag og forholdsjubileum fordi jeg synes det er stas. Ikke noe mer enn en blomst (og en gave på bursdag), ingenting dyrt. Forventer at når forholdet er seriøst og vart et par år så lever man ganske like liv med noenlunde fellesøkonomi. At ikke den ene lever mye mer utsvevende enn den andre. Enten tilpasser man seg den med minst penger eller den som har mest aksepterer å spytte inn mer. Eller en mellomting… Jeg forventer at man ikke teller på krona i en voksen husholdning. Om jeg bruker noen tusen ekstra her og partner noen tusen ekstra der så jevner det seg ut. Jeg tjener ca 300.000 mer enn han, da tar jeg noe større last i hverdagsutgiftene. Har aldri vært med en steinrik fyr, tipper forventningen hadde vært at det dryppet littegrann på meg, noe golddigger er jeg dog ikke. Men jeg hadde likt å glede min kjære med ting han ikke hadde råd til, hvis jeg hadde millioner på konto, antar jo flere tenker sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #19 Skrevet 3. april 2024 Nøyaktig ingenting. Vi har ganske lik inntekt men han har nylig arva noen millioner og fått en større erstatning så han har og vil fortsette å ha mer penger enn meg i all fremtid. Jeg forventer naturligvis ikke at de pengene skal deles med meg på noen måte. Vi eier boligen 50/50, deler likt på alle felleskostnader og gjør som vi alltid har gjort med å diskutere større innkjøp, oppussing, ferier og så videre. Vi kjøper ikke ekstravagante gaver, spanderer litt annenhver gang på restaurant og lignende men er også obs på at det ikke blir enveis. Anonymkode: 61526...124 2
Ebbeliten Skrevet 3. april 2024 #20 Skrevet 3. april 2024 Jeg og kjæresten er gift og har felles økonomi, så jeg forventer å få alle pengene. Siden jeg er økonomisjefen i familien. 🧐 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå