AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Har 1 million i egenkapital og foreldrene mine syns jeg burde kjøpe noe og ikke leie. Jeg er enig. Problemet er at jeg er aleneforsørger med barn og har 30.000 utbetalt hver måned. Med høye utgifter på lån og andre utgifter, så ser jeg at jeg vil sitte noenlunde trangt i det. 3000 kr etter alt er betalt, og det koster å ha barn. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 33b83...33f
Huldraisør Skrevet 3. april 2024 #3 Skrevet 3. april 2024 Kjøpe noe som ikke koster så mye at du må ta opp så mye lån. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 Huldraisør skrev (Akkurat nå): Kjøpe noe som ikke koster så mye at du må ta opp så mye lån. Det er vanskelig da jeg trenger 2 soverom. Det er dyrt her jeg bor, så det beste er å leie noe. Anonymkode: 33b83...33f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er vanskelig da jeg trenger 2 soverom. Det er dyrt her jeg bor, så det beste er å leie noe. Anonymkode: 33b83...33f Går det an at du f.eks kjøper en mindre leilighet til utleie også leier du selv en mer familievennlig bolig? Da får du i det minste være i boligmarkedet . Kanskje du en dag får tjent opp nok til at du kan kjøpe noe eget til både deg og ungen. Men om ikke så vil du jo fortsatt være i boligmarkedet og ha bolig du kan bo i når ungen din blir gammel nok til å flytte ut. Bare et forslag. Jeg har ikke regnet på om det lønner seg. Men er det 15 år til ungen din flytter ut så vil jo trolig boligprisene ha steget mye. Anonymkode: 5542d...9c3 1
moroklompen Skrevet 3. april 2024 #6 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går det an at du f.eks kjøper en mindre leilighet til utleie også leier du selv en mer familievennlig bolig? Da får du i det minste være i boligmarkedet . Kanskje du en dag får tjent opp nok til at du kan kjøpe noe eget til både deg og ungen. Men om ikke så vil du jo fortsatt være i boligmarkedet og ha bolig du kan bo i når ungen din blir gammel nok til å flytte ut. Bare et forslag. Jeg har ikke regnet på om det lønner seg. Men er det 15 år til ungen din flytter ut så vil jo trolig boligprisene ha steget mye. Anonymkode: 5542d...9c3 Med en såpass stram økonomi så er det ett stort sjansespill å sitte med en utleiebolig. Man kan gå mnd uten leietager eller i verste fall, så en leietager som ikke betaler og som det tar lang tid å få kastet ut gjennom namsmannen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #7 Skrevet 3. april 2024 10 minutter siden, moroklompen said: Med en såpass stram økonomi så er det ett stort sjansespill å sitte med en utleiebolig. Man kan gå mnd uten leietager eller i verste fall, så en leietager som ikke betaler og som det tar lang tid å få kastet ut gjennom namsmannen. Det er selvsagt sant. Men vet ikke hva boligprisene for mindre leiligheter er der trådstarter bor. Vet heller ikke om utleiemulighetene. Så var som sagt bare et forslag jeg ikke hadde tenkt så mye gjennom. Kanskje kunne også trådstarter fått til en avtale med foreldrene om at de ville hjelpe henne øm leietakeren ikke betalte leien. Anonymkode: 5542d...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #8 Skrevet 3. april 2024 Kjøp bolig med utleie ? Her får man fort inn 10 000,- i leie. Det dekker en del av boliglån 😊 Hva leier du for i dag? Hva koster en 3-roms leilighet, eller en enebolig med utleiedel der du bor? Anonymkode: 1b9f9...812
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #9 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er vanskelig da jeg trenger 2 soverom. Det er dyrt her jeg bor, så det beste er å leie noe. Anonymkode: 33b83...33f Har du to barn? For om du har ett kan du nøye deg med ett soverom, og sove på stua selv. Om du ønsker å investere pengene i bolig, om du er fornøyd med å leie så bør du jo fortsette med det 😊 Anonymkode: 0d4e6...1bf
Gjest Gentleman59 Skrevet 3. april 2024 #10 Skrevet 3. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Har 1 million i egenkapital og foreldrene mine syns jeg burde kjøpe noe og ikke leie. Jeg er enig. Problemet er at jeg er aleneforsørger med barn og har 30.000 utbetalt hver måned. Med høye utgifter på lån og andre utgifter, så ser jeg at jeg vil sitte noenlunde trangt i det. 3000 kr etter alt er betalt, og det koster å ha barn. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 33b83...33f Tall-eksperiment med inntekt før skatt 450.000 Lånebehov 1.500.000 over 30 år = NOK 9.042,00/mnd Lånebehov 2.000.000 over 30 år = NOK 12.055,00/mnd Kast aldri bort penger på å leie - kjøp. Endret 3. april 2024 av Gentleman59
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #11 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har 1 million i egenkapital og foreldrene mine syns jeg burde kjøpe noe og ikke leie. Jeg er enig. Problemet er at jeg er aleneforsørger med barn og har 30.000 utbetalt hver måned. Med høye utgifter på lån og andre utgifter, så ser jeg at jeg vil sitte noenlunde trangt i det. 3000 kr etter alt er betalt, og det koster å ha barn. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 33b83...33f Får du faktisk ett så stort lån at du har så lite igjen? Har du sjekket det på lånekalkulator? Med "alt", er det faste utgifter, eller inkludert mat, sosialt, klær etc? Anonymkode: cd038...b0b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #12 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Får du faktisk ett så stort lån at du har så lite igjen? Har du sjekket det på lånekalkulator? Med "alt", er det faste utgifter, eller inkludert mat, sosialt, klær etc? Anonymkode: cd038...b0b 3000 til sosialt, klær og ting man har lyst til. Anonymkode: 33b83...33f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #13 Skrevet 3. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er selvsagt sant. Men vet ikke hva boligprisene for mindre leiligheter er der trådstarter bor. Vet heller ikke om utleiemulighetene. Så var som sagt bare et forslag jeg ikke hadde tenkt så mye gjennom. Kanskje kunne også trådstarter fått til en avtale med foreldrene om at de ville hjelpe henne øm leietakeren ikke betalte leien. Anonymkode: 5542d...9c3 Et alternativ ville jo også kunne vært at de eide leiligheten til du følte deg klar til å ta den over. Anonymkode: 5542d...9c3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 3000 til sosialt, klær og ting man har lyst til. Anonymkode: 33b83...33f Du svarer ikke på om du faktisk har sjekket om du får ett så høyt lån? Anonymkode: cd038...b0b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du svarer ikke på om du faktisk har sjekket om du får ett så høyt lån? Anonymkode: cd038...b0b Dette er et lån på 1,6-2 millioner. Her får man ikke leiligheter til under 2,6-3 millioner med 2 soverom. Jeg har sjekket ut hva det vil koste meg å ha lån, men fellesutgifter kommer jo i tillegg, så det er ikke bare lånet i seg selv. Deretter kommer jo flere nødvendige utgifter i tillegg. Anonymkode: 33b83...33f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #16 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er et lån på 1,6-2 millioner. Her får man ikke leiligheter til under 2,6-3 millioner med 2 soverom. Jeg har sjekket ut hva det vil koste meg å ha lån, men fellesutgifter kommer jo i tillegg, så det er ikke bare lånet i seg selv. Deretter kommer jo flere nødvendige utgifter i tillegg. Anonymkode: 33b83...33f Vil du å høyere lån om det er utleiedel? Anonymkode: 95df8...1ca
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #17 Skrevet 4. april 2024 Ikke sikkert du ønsker, men har du vurdert å kjøpe bolig annet, rimeligere,sted? Anonymkode: 95df8...1ca
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #18 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er et lån på 1,6-2 millioner. Her får man ikke leiligheter til under 2,6-3 millioner med 2 soverom. Jeg har sjekket ut hva det vil koste meg å ha lån, men fellesutgifter kommer jo i tillegg, så det er ikke bare lånet i seg selv. Deretter kommer jo flere nødvendige utgifter i tillegg. Anonymkode: 33b83...33f Jeg har 650.000 utbetalt og 2.3 millioner i egenkapital med ett barn og noen hundre tusen i studielån og sjekka en kalkulator nå - kunne få 900.000 i lån 😄 Jeg har 2.2 mill i lån fra noen år tilbake og klarer meg, men sjekk om du kan få lånet du trenger før du bruker mer tid på å tenke på det 😊 Anonymkode: 0d4e6...1bf
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #19 Skrevet 4. april 2024 Kjøpe hytte i stedet? Og leie ut den? Anonymkode: 95df8...1ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå