Gå til innhold

Fond eller betale ned huslån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Betale jævlig hardt ned på huslånet de neste 10 årene for å bli kvitt det, eller putte pengene i fond istedenfor? 

Anonymkode: ec1a8...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betale jævlig hardt ned på huslånet de neste 10 årene for å bli kvitt det, eller putte pengene i fond istedenfor? 

Huslån… 

Anonymkode: 1fd3c...074

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har lite for seg å betale ned på huslånet. Husk at du får rentefradrag på renter du eventuelt sparer på å betale ned på huslånet. Man har også mer fleksibilitet om man sparer i fond ved enkelttilgang til disse midlene om noe uventet skulle oppstå. Den største økonomiske gevinsten ved å eie bolig får du gjennom prisstigning over tid, og den får uavhengig av om boligen er belånt eller ikke. 

Anonymkode: 88f1c...8d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Matte. Hva gir deg størst avkastning. Mindre renter på huslånet+verdistigning på huset. Eller avkastning fra fond minus skatten du må betale. 

Anonymkode: 0e6e7...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har lite for seg å betale ned på huslånet. Husk at du får rentefradrag på renter du eventuelt sparer på å betale ned på huslånet. Man har også mer fleksibilitet om man sparer i fond ved enkelttilgang til disse midlene om noe uventet skulle oppstå. Den største økonomiske gevinsten ved å eie bolig får du gjennom prisstigning over tid, og den får uavhengig av om boligen er belånt eller ikke. 

Ja, men du får også (høyere)skatt på evt avkastning.. 

Anonymkode: ca727...2ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kombinasjon har jeg gått for. Akkurat nå ligger fondene mine såpass høyt at det mest økonomiske hadde uten tvil vært å putte mye mer penger inn der. Men fondene kan endre seg, må skatte mye den dagen jeg henter ut gevinsten, og jeg liker å jobbe lån nedover fort. Så jeg bruker ca 20.000 på huslånet og 5000 på fond i mnd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg si at hvis du vil "safe", så betal ned lånet!

Det er aldri feil å være gjeldfri..

Du vet aldri hva en investering vil gi i avkastning, men ved å nedbetale lånet, VET du med 100% sikkerhet at du sparer renteutgiftene 👍

Anonymkode: ca727...2ba

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras

Det lureste er begge deler. Prioriter å få ned boliglånet til under 50-70 prosent av boligens verdi, og deretter spar i fond i tillegg til ordinær nedbetaling av lån. 

Å ha hele formuen sin plassert i ett objekt er ikke så lurt, det er derfor lurt å diversifisere. 

https://www.sparebank1.no/nb/gudbrandsdal/privat/sparing/spare-i-fond/laan-fond.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Rentefradraget er nå bare 22%, så 78% av rentene må du betale. Så er spørsmålet om avkastning fra fond (etter skatt) er høyere enn rentene (etter skatt). De siste årene har dette vært tilfelle, med aksjemarkeder som går så det suser og svært lave renter. Men det er slett ikke sikkert fremover. 

Anonymkode: 13c00...da4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå sier du ikke noe om hvor stort boliglånet ditt er, TS. Generelt anbefales det vel å betale ned boliglånet en belåningsgrad du er komfortabel med – gjerne under 75 prosent av boligens verdi. Etter det bør du fortsette med å betale ned renter og avdrag, og i tillegg spare månedlig på bufferkonto. Og ha en form for langsiktig sparing.

Anonymkode: 0b0fe...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En miks.

Jeg prioriterte lån frem til ok belåningsgrad, slik at jeg sover godt om natta selv om renta skulle bli 10%.

Deretter betaler jeg jevnt på lånet etter plan, og putter alt ellers i fondssparing. Som kaster veldig mye mer av seg enn hva lån koster. 

Anonymkode: dd058...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Rentefradraget er nå bare 22%, så 78% av rentene må du betale. Så er spørsmålet om avkastning fra fond (etter skatt) er høyere enn rentene (etter skatt). De siste årene har dette vært tilfelle, med aksjemarkeder som går så det suser og svært lave renter. Men det er slett ikke sikkert fremover. 

Anonymkode: 13c00...da4

Går man inn i fond må man ha lang horisont. Her kan jeg sitte stille i båten i 10+ år. Om du ser grafene over tid, selv ved de store krisene de siste årene, er det kun få år får nivået er tilbake der det var. Under Korona, da det stupte og enkelte fikk panikk og solgte, var det kun snakk om uker faktisk. 

Og så sparer man selvfølgelig via ASK, slik at du får utsatt beskatning på fondet. Veldig lukurativt. 

Anonymkode: dd058...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på hvor du bor, hvor høyt belånt boligen din er, og hvor sikker jobben din er. 
Hvis boligen er høyt belånt: (70-80+%): Betale ned lån. 
Lav prisvekst på bolig der du bor: Fond. 
Usikker jobb/marginal økonomi: Betale ned lån. 

Anonymkode: c657b...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...