Gå til innhold

Føttene til barnet vokser omtrent ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste så mye har at føtter vokser så fort at sko må byttes ila sesongen, men min har hatt samme størrelse i snart et år.

Føler føttene hans er så små, han er to år, men føttene er mer lik en baby sine en en liten gutt.

Kan de plutselig vokse masse? Står at foten vokser ca 1,5 cm fra 2-3 år, det er jo kun en millimeter i måneden omtrent. 

Anonymkode: 92feb...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste så mye har at føtter vokser så fort at sko må byttes ila sesongen, men min har hatt samme størrelse i snart et år.

Føler føttene hans er så små, han er to år, men føttene er mer lik en baby sine en en liten gutt.

Kan de plutselig vokse masse? Står at foten vokser ca 1,5 cm fra 2-3 år, det er jo kun en millimeter i måneden omtrent. 

Samme her. Går i samme støvler han fikk da han var 15 mnd, nå er han 2,5…. Fortsatt plass til ullsokker… 

fordelen er at vi slipper kjøpe nye sko hele tiden!!

Anonymkode: 6b0d8...c62

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring fra når min datter var liten, så kjøpte jeg nytt fottøy på våren, også måtte jeg kjøpe nytt igjen på slutten av sommeren da bena vokste i den perioden. 

Anonymkode: c1854...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føttene vokser gjerne i rykk og napp  så det er sannsynligvis helt normalt, men er du bekymret kan du ta det opp på helsestasjonen. De har god oversikt over hva som innenfor normalen og ikke.

Anonymkode: 1ca11...d39

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Føttene vokser gjerne i rykk og napp  så det er sannsynligvis helt normalt, men er du bekymret kan du ta det opp på helsestasjonen. De har god oversikt over hva som innenfor normalen og ikke.

Ja jeg har lest folk si det, men de har heller vokst svært sakte og jevnt, ikke rykk og napp, da burde det ha dkj dd til nå i forhold til hvor mye føttene skal vokse pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja jeg har lest folk si det, men de har heller vokst svært sakte og jevnt, ikke rykk og napp, da burde det ha dkj dd til nå i forhold til hvor mye føttene skal vokse pr år.

Da høres det ut som det kan være lurt å sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvor store føtter har du og mannen din? Både min mann og jeg har små føtter; hhv str 41 og str 37. Vår snart 13 år gamle gutt har dermed str 39 i sko nå, mens de fleste kompisene hans har str 42-43. 

Anonymkode: 51949...7bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvor store føtter har du og mannen din? Både min mann og jeg har små føtter; hhv str 41 og str 37. Vår snart 13 år gamle gutt har dermed str 39 i sko nå, mens de fleste kompisene hans har str 42-43. 

41-42 og 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

41-42 og 38.

Barnets fort er 13 cm, akkurat fylt 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnets fort er 13 cm, akkurat fylt 2 år.

Jeg hadde ikke tenkt stort på det så lenge lengdevekst og øvrig utvikling er normal. Føttene til 12-åringen vår har vokst én størrelse på 2 år, mens hans jevnaldrendes føtter har est ut både 4 og 5 skostørrelser på samme tid. Utviklingen hans forøvrig er helt normal, han er litt over middels høy og presterer særdeles godt både på skolen og innen idrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De vokser i rykk og napp, ikke sikkert han får så store føtter heller. Ingen av mine barns føtter har vokst veldig fort, de to eldste er utvokst og bruker 37 og 38.

Yngste er 8 og bruker 29. Ser mange i klassen har mye større str enn henne. 

Har ikke tenkt at det var så unormalt jeg? 

Anonymkode: b61c2...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vokser han som forventet i høyden? Vekt ok? 

Ville ikke vært bekymret. La han vokse i sitt eget tempo. Nevn det evt for helsesykepleier på neste kontroll. Normalspekteret er og skal være kjempebredt, det føles bare ikke sånn alltid. 

Anonymkode: 2b90f...533

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plutselig vokser de! Her hadde 2-åringen nettopp en stor voksespurt i føttene (1,5 cm på 9 dager). Føttene hadde da ikke vokst noe som helst på over et år. :) Føttene er for øvrig 13,5 cm nå.

Anonymkode: 02d66...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Måler du føttene? Og inni skoene? Vårt barns føtter vokser nesten ingenting, men det er ulik størrelse basert på skoene. Støvler er alltid en størrelse mindre, cherrox er også det. Ble veldig overrasket da barnet skulle ha størrelse 23 i joggesko, når det har gått med størrelse 24 hele vinteren i vinterstøvler uten å egentlig vokse inn i dem. Så her vokser barnas føtter saaaakte. Men det er ikke samme størrelse i alle sko. Vi måler føttene jevnt og trutt, har kun vokst 3 millimeter siden oktober. 

Endret av lajlaj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Jeg har aldri sett eller hørt om en voksen mann eller tenåring med mikroføtter eller dvergføtter på en helt normal kropp.

De vokser nok når de føler for det.

Anonymkode: d8b55...ab0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rykk og napp.

Trodde 13-åringen var ferdigvokst i føttene, etter å ha stått stille i nesten to år, men nå er han opp 0,5-1 størrelse til. 10-åringen vokste tre størrelser fra oktober til april.

Anonymkode: a2c22...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt normalt. Føttene vokser ikke nødvendigvis jevnt, det kan gå i rykk og napp. :) Mine har noen ganger kunnet bruke samme størrelse et helt år og så plutselig vokse to skostørrelser på én sesong. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Plutselig vokser de! Her hadde 2-åringen nettopp en stor voksespurt i føttene (1,5 cm på 9 dager). Føttene hadde da ikke vokst noe som helst på over et år. :) Føttene er for øvrig 13,5 cm nå.

Anonymkode: 02d66...056

Jøss er det virkelig mulig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lajlaj skrev (1 time siden):

Måler du føttene? Og inni skoene? Vårt barns føtter vokser nesten ingenting, men det er ulik størrelse basert på skoene. Støvler er alltid en størrelse mindre, cherrox er også det. Ble veldig overrasket da barnet skulle ha størrelse 23 i joggesko, når det har gått med størrelse 24 hele vinteren i vinterstøvler uten å egentlig vokse inn i dem. Så her vokser barnas føtter saaaakte. Men det er ikke samme størrelse i alle sko. Vi måler føttene jevnt og trutt, har kun vokst 3 millimeter siden oktober. 

Jeg måler både føtter og sko, har er støvlene i str 22 14,5 cm, joggeskoene og sandalene for sommeren er str 23 og også 14,5 cm. Håper føttene vokser litt før det så de ikke blir så store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barnet er så lite er det for tidlig å si noe om hvor store de blir. Små føtter gjennom barndommen betyr ofte bare at barnet blir en litt lav voksen. Har aldri hørt om at små føtter er eneste symptom på noe som helst galt. Men bekymringer er aldri greit, og du kan jo ta det opp med helsestasjonen neste kontroll? 

Anonymkode: 0292c...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...