Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt riktig.

Normale menn forsøker ikke å sjekke opp jenter som er på jobb, jenter som sitter på bussen og leser, jenter som trener, mens de maskerer det som at de #barevillesnakkelitt. Selvfølgelig er det ikke normalt. Allikevel skjer det alt for ofte. Sosialt og seksuelt misstilpassede menn skjønner ikke disse normene og kotyme. Det er et problem.

Anonymkode: c5175...84a

Nå syns jeg uansett du blander kortene. 

1. Å sjekke opp en kvinne ved å prate litt sammen er normalt. 

2. Å ikke godta et nei, samt følge etter vedkommende for å skremme i 3 gater, er IKKE det samme som å sjekke opp. 

Ikke bland kortene og ikke bland mennene som er hæsjtægg rimelig normale med psykopater som skremmer folk og ikke godtar nei. Det gir nemlig  normale menn et stygt OG ufortjent rykte. 

Unormale menn og at menn voldtar kvinner har vært et problem siden vi mennesker ble til. Og det er en grei fanesak det, for all del. 

Dette var ikke det. 

Og det fra en kvinne som selv har blitt voldtatt. Jeg er ikke imot menn selvom. 

Endret av Perfume
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes det er mange som burde lese hovedinnlegget en gang til.

TS anklager menn som bare vil slå av en prat for å ha baktanker selv om de sier at de ikke mente noe med det når de får avslag. (Et ord mot ord-scenario) Hun klager på menns uærlighet i disse situasjonene, og  at menn aldri snakker med andre menn.

Ørepropp naskingen og stalking-scenarioene kom i fra hylekoret som mener det ikke finnes en respektfull måte å tilnærme seg en fremmed person. 

12 minutter siden, Perfume said:

Og det der er ikke "normale" menn i Norge. 

Nei, dette er ikke normalt.

Skulle man levd slavisk til worst case-scenarioer burde ingen gått ut etter det ble mørkt,  kjørt bil eller hatt en relasjon med det motsatte kjønn. Dette er et psykologisk problem som bunner i paranoia

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du lest kvinners opplevelser? Sier du at kvinners erfaringer ikke er ekte? 

Anonymkode: 6f341...4a3

Jeg stoler ikke på at opplevelsene til Kari Jaquesson og  Märtha Louise har rot i virkeligheten. De blir ikke automatisk troverdige av å være kvinner.

Jeg stoler på kona mi. Jeg spurte henne en gang tidligere om hun ofte opplever sånt. Jeg stoler på det svarer hun gav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (2 timer siden):

Jeg har da vitterlig aldri påstått at jeg er guddommelig vakker? Hvor tar du det fra?

Jeg har i min ungdom blitt utsatt for mye uønsket seksuell oppmerksomhet, og hvis man skal spekulere noe i årsaken så tror jeg det har mest å gjøre med at jeg har jobbet mye i serviceeyrker der jobben er å være blid og trivelig mot alle.  Noe som enkelte misforstår. 

Uansett spiller det ingen rolle hva grunnen er. Poenget er at det er veldig vanlig å bli utsatt for sånt. Tror aldri jeg kan huske å bli sjekka opp på bussen på en respektfull måte av noen som lett lar seg avvise. Det er liksom ikke noe som skjer, de som sjekker opp på sånne plasser er mest de som ikke har noen antenner er min erfaring, i alle fall.

Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Jeg har også hatt mange hyggelige samtaler på bussen, men disse startet som regel aldri med en fremmed mann som kontaktet meg fordi han «ville bare snakke litt». Synd du og flere med deg ikke klarer å skille mellom dette, selv om det er forsøkt banket inn ganske klart. 

Og det bør avklares så tidlig som mulig hva intensjonen med samtalen er. Det er her «vil bare snakke litt» kommer inn, da dette er menn som sjekker opp fremmede kvinner, og de gjør det på en måte som i seg selv ikke oppleves greit. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk om bare alle menn hadde skjønt at en kvinne som trener, en kvinne som sitter med boka si på bussen eller jobber i kasse på butikken er røde lys. Og at sjekkeforsøk fordekt som #villebarebratelitt er uønsket og rett ut misstilpasset. 

For meg ser det ut som at du etter 20+ sider ikke skjønner noen ting.

Du står som et nydelig eksempel til unge og usikre gutter på hvordan ikke å være.

Så lenge man får blikkontakt og kanskje et smil tenker jeg det er lov å prøve å starte en samtale, så lenge man umiddelbart trekker seg tilbake om man får signaler på at småprat eller sjekking er uinteressant. En med nesa i en bok gir ikke blikkontakt, det betyr nei. Ikke spør. En i kassa smiler og møter blikket fordi de er på jobb. Ikke spør, feil setting. En som trener og som smiler og møter og holder blinket ditt kan du snakke til. Hvis kroppsspråket blir avvisende, trekk unna. 

Jeg har ofte hyggelige samtaler med fremmede menn på trening. «Har du noen tips til hvordan jeg kan få til den muscle up’en?» «Hadde du kunnet hjelpe meg å spotte, jeg har ikke prøvd så tungt før…» «Herregud, hva slags idiot er det som styrer musikken i dag?»

Jeg har også blitt sjekket opp på gymmen. Flere ganger der jeg ikke var interessert, da har de alltid droppet det raskt, ikke vært ubehagelig. En gang en der vi dro ut og tok en øl etterpå, og endte med å være sammen en stund.

Jeg har nå vært gift i over 20 år med en mann som ut av det blå kom bort og snakket med meg på et utested. Veldig glad han gjorde det!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du ærlig talt at ingenting skjer med kvinner i det offentlige? 

Litt syre i fjeset kanskje, eller hva med kvinner i New York nå, som opplever at randome menn slår de i trynet midt på gata.

Stalking midt i det offentlige. Skal jo bare samme vei, helt til ytterdøra 🥺 Heeelt uskyldig. 

Trenger ikke gjøre noe der og da, heller. De fleste tar jo samme buss ofte. De vet hvor du går av og på, osv. Menn kan være så jævlig grusomme mot kvinner når de blir avvist.

Mener du også det er normalt at en mann kan gå opp til en kvinne som avgir RØDT LYS vibbe? Leser, snur seg vekk, unngår øyekontakt, osv. Du syns ikke det virker litt sosialt inkompetent? Sosial inkompetanse er utrolig usexy. 

Legger de hånda på ei illrød, glovarm kokeplate også kanskje? Og blir sint på komfyren når de brenner seg? 

Scenario A:

mann går bort til dame. "Vil du ta en kaffe med meg?" "Nei takk." "Den er god, ha en fin dag."

Normalt, helt greit, ikke noe problem her.

Scenario B:

mann går bort til dame. "Vil du ta en kaffe med meg?" "Nei takk." "jævla hespetre, jeg ville jo bare snakke litt!!! dessuten er du ei stygg hore!" mann kan finne på å hevne seg ved for eks stalking, vold, seksuell trakassering eller antasting, knivstikke, osv osv. 

Du mener at scenario B er noe kvinner skal godta?

Absolutt ikke. Men om menn ikke skal kunne si hei til en fremmed kvinne vil ikke scenario A kunne skje heller.

Hvis vi sier at menn har lov til å si hei og til og med prøve å sjekke opp kvinner på bussen, så sant de ikke er tydelig opptatt med noe annet (lese, samtale med en annen, headsett, unngår blikkontakt), og så sant de tar et nei på en høflig måte og da fjerner seg, så er vi enige. Scenario B er helt uakseptabel adferd enten personen ønsket å sjekke opp, «bare snakke litt» eller bare spørre om veien.

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Rapper du øretelefoner ut av ørene på kvinner? Eller av hodene deres for å prate? Tvinger du de til å prate med deg når de helt tydelig er opptatt med for eks å lese bok eller noe annet som gjør at de unngår øyekontakt og gir deg en kald skulder?

Hvis nei, så snakker du om en helt annen situasjon.

Å rappe øreproppene eller headsettet til en person, tvinge dem til å snakke mens de prøver å lese, er da fullstendig uakseptabel adferd uavhengig av om det er forsøk på sjekking eller forsøk på å snakke, og uavhengig av kjønn. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hele poenget, over 20 sider her, er at kvinner SIER "nei takk" men det blir ikke respektert. 

Hva med å lese mer enn to ord i tittelen? 

Nei, flere her sier rett ut at menn ikke skal snakke til kvinner eller si hei engang.

Jeg lurer på om det er noen som helst i denne tråden som mener at det er ok at menn drar av noen headsettet, snakker til noen som sitter og leser, eller kaller dem stygge ting om de blir avvist? Jeg håper da ikke det. Men for meg blir det rart å dermed dra konklusjonen om at man aldri kan snakke til en fremmed. 

Anonymkode: 294b1...7e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper da ikke det. Men for meg blir det rart å dermed dra konklusjonen om at man aldri kan snakke til en fremmed. 

Hele premisset handler ikke om at man ikke skal snakke til fremmede.

Det handler om menn som forsøker å sjekke opp damer, men juger om det og sier de #barevillesnakkelitt.

Om de bare vil snakke litt, hvorfor gjør de ikke med Gunnar 53, men med Lise 24?

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at du bruker begreper «kjønnsmoden» fordi som fremmed aner du jo ingenting om alder, ergo du må dømme en fremmed kvinne du ønsker å invitere på date ut ifra om du oppfatter henne som «kjønnsmoden».

I det aktuelle hypotetiske eksempelet jeg refererte til så var det snakk om en jente på 13 og gutter på 18-20. Er det problematisk for det at jeg sier at de klarer å se at hun er for ung for dem, og at hun ikke er kjønnsmoden?

Jeg personlig er i en alder hvor jeg slipper å bekymre meg for om damer jeg evt skulle ta kontakt med er kjønnsmoden. Virkelig. Det trenger du ikke å bekymre deg for.

Anonymkode: 5c827...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hele premisset handler ikke om at man ikke skal snakke til fremmede.

Det handler om menn som forsøker å sjekke opp damer, men juger om det og sier de #barevillesnakkelitt.

Om de bare vil snakke litt, hvorfor gjør de ikke med Gunnar 53, men med Lise 24?

Diskusjonen har brakt fram flere nivået av uenighet.

1. Noen mener at man aldri skal ta kontakt med fremmede. Aldri si hei. Aldri.

2. Noen mener at menn aldri skal ta kontakt med en jente på 18-40. Eller aldri ta kontakt med pene jenter.

3. Noen mener at man aldri skal ta kontakt med noen hvis man har et håp om at det kan bli en date ut av det.

4. Noen mener at man aldri skal skal ta kontakt med noen, og så spørre om det kan bli en date ut av det.

5. Noen mener at hvis den som blir kontaktet opptrer avvisende så skal man ta hintet og skygge unna.

6. Noen mener at noen menn er ufine, ikke tar nei for et nei, er truende og sinte

Personlig er jeg enig i 5 og antar at 6 er korrekt selv om jeg aldri har opplevd det.

Anonymkode: 5c827...88f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette debattinnlegget som ble delt tidligere oppsummerer problemstillingen veldig bra: https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2019/06/21/jasa-du-ville-bare-prate-litt/ D

Et sitat fra innlegget: 

2. Ja da, du er så snill så. Men hvordan skal hun kunne vite det?

Felles for mye uønsket kontakt er at den ofte initieres i sammenhenger der man ikke har en enkel rømningsvei. På en full T-bane mellom to holdeplasser, eller kanskje til og med en nattbuss, er det ikke lett å forlate en samtale eller få avstand til en ubehagelig person.

Anonymkode: 974fd...b96

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

eg lurer på om det er noen som helst i denne tråden som mener at det er ok at menn drar av noen headsettet, snakker til noen som sitter og leser, eller kaller dem stygge ting om de blir avvist? Jeg håper da ikke det. Men for meg blir det rart å dermed dra konklusjonen om at man aldri kan snakke til en fremmed. 

Kan faktisk ikke huske å ha lest noen som har sagt at dette er greit i tråden selv om enkelte velger å tolke det slik.(Folk kan gjerne vise til hvor dette er sagt om jeg tar feil)  Kvinner som må forholde seg til trakassering fra menn vil alltid ha min største sympati, og jeg vil personlig aldri åpne en samtale med en ukjent person som ikke har vist tegn til at hun er åpen for en samtale. Ville heller aldri oppsøkt en kvinne i en sårbar situasjon. 

I en diskusjon hvor man diskuterer uakseptabel atferd i sosiale situasjoner er det faktisk viktig og drøfte hvor grensen går på hva som er respektfullt og hva som er uakseptabelt i forhold til å ta kontakt med en ukjent person. Det er ikke slik at de ikke finnes et spekter av ulike tilnærminger i forhold til disse situasjonene. Og se bort nyansene i en diskusjon som dette er et symptom på dyrking av ignoranse.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge man får blikkontakt og kanskje et smil tenker jeg det er lov å prøve å starte en samtale, så lenge man umiddelbart trekker seg tilbake om man får signaler på at småprat eller sjekking er uinteressant. En med nesa i en bok gir ikke blikkontakt, det betyr nei. Ikke spør. En i kassa smiler og møter blikket fordi de er på jobb. Ikke spør, feil setting. En som trener og som smiler og møter og holder blinket ditt kan du snakke til. Hvis kroppsspråket blir avvisende, trekk unna. 

Jeg har ofte hyggelige samtaler med fremmede menn på trening. «Har du noen tips til hvordan jeg kan få til den muscle up’en?» «Hadde du kunnet hjelpe meg å spotte, jeg har ikke prøvd så tungt før…» «Herregud, hva slags idiot er det som styrer musikken i dag?»

Jeg har også blitt sjekket opp på gymmen. Flere ganger der jeg ikke var interessert, da har de alltid droppet det raskt, ikke vært ubehagelig. En gang en der vi dro ut og tok en øl etterpå, og endte med å være sammen en stund.

Jeg har nå vært gift i over 20 år med en mann som ut av det blå kom bort og snakket med meg på et utested. Veldig glad han gjorde det!

Jeg er enig med alle beskrivelsene du kommer med her. Jeg mener ikke det er feil å si hei, spørre om noen har sett bussen man skal ta, hva er klokka, vet du hvor denne adressen er, eller klage på volumet på gymmen.

Det er som du selv påpeker når noen sitter med nesa i en bok, eller på bussen og ser ut gjennom vinduet, og en fremmed bestemmer seg for å sjekke de opp. Som andre påpeker gjør det situasjonen verre hvis man ikke har noen god vei «ut» av situasjonen (for eksempel man sitter på en buss og den som «bare vil snakke» har satt seg på setet ved siden av)

Jeg har også påpekt (i detaljer) hvordan å lese kroppsspråk er avgjørende for «veien videre», i kommunikasjon: at å ta kontakt bør skje etter man har dannet seg en oppfatning av at man er anerkjent av kvinnen man vil oppsøke, at kroppsspråket hennes fremstår imøtekommende (og ikke fordi hun er på jobb i et serviceyrke ) - alt dette leser de fleste i løpet av sekunder om de har interesse for det. Problemet er når vi legitimerer at dette er «uviktig»; hun er tilgjengelig for å oppsøkes «uansett» fordi mannen «vil bare snakke litt». 

Jeg er også en voksen kvinne og har da i fasen som både småbarnsmor og hundeeier opplevd helt naturlig smalltalk med alle slags tilfeldige mennesker gjennom livet. (Jeg trekker frem disse to tingene fordi de har naturlig med seg at de setter i gang mange samtaler med fremmede. Babyen smiler til noen på butikken, hunden hilser på en annen hund og eierne snakker sammen)

Et annet artig fenomen er nordmenn på fjelltur; da er det veldig vanlig at man gir hverandre en liten «nikk» eller hilsen om man passerer hverandre. Alt dette tror jeg de aller fleste enes om at er «innafor». 

Jeg synes det er trist at man ikke klarer å forholde seg til hva debatten faktisk problematiserer: det er fremmede menn som sjekker opp ukjente kvinner i offentlige arena der hvor kvinnene bør kunne forvente å få være i fred.  

Når jeg sier «forventer å være i fred» ligger det litt i prinsippet at hun ikke har sendt masse blikk, smil og nærmest vinket til den fremmede mannen på bussen. Hun «holder på med sitt» eller er ikke sosialt søkende mot andre. 

Jeg sa det allerede i mitt første innlegg for nesten 20 sider siden; å ta kontakt på denne måten tvinger kvinnen til å enten avvise og ikke vite hvordan responsen blir, eller gjennomføre en smalltalk hun kanskje synes er ukomfortabel. Jeg skjønner at mange (menn) i tråden tror det er et alternativ 3 hvor dama blir KJEMPEGLAD for at denne vilt fremmede mannen har forstyrret henne fordi han fant ut at han vil date henne, og hun inn retur selvfølgelig hiver seg med.

Men ærlig talt: hvor mange kvinner er det som blir med en fremmed mann på bussen, på en date? - ikke spesielt mange.

Hvor mange kvinner forteller om ubehagelig uønsket oppmerksomhet fra menn, fra bussen? - dessverre en god del. 

Det kan vi faktisk gjøre noe med, via å ta en diskusjon rundt tema.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 13.17):

Det vil jeg ikke si. Eneste gangene jeg har blitt «utsatt» for det, er på trening. Det er litt irriterende, men selvfølgelig ikke et stort problem. Mest av alt er kleint, Nettop fordi det er et så håpløst sjekkeforsøk, forsøkt under dekket av å #villebaresnakkelitt. Hadde de enda vært ærlige og åpne om sine intensjoner, så kunne jeg respektert dem.

AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 13.21):

Det er langt enklere å forholde seg til og respektere en mann som forsøker å sjekke deg opp uten å pakke det inn som noe annet. 

Blir du som mann ofte sjekket opp av andre menn på trening? :P

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er bare tull at dette skjer med pene kvinner og ikke med ordinære eller mindre pene.

Dette! Dette er grunnen til at enkelte kvinner stadig utsettes for ubehagelige opplevelser, og andre ikke.

Det er ikke fordi dere som antastes er så mye penere enn oss andre, sorry.

Jeg synes ikke det er ubehagelig å bli snakket til, men det hadde vært ubehagelig om vedkommende ikke ga seg om jeg var avvisende. Det har jeg heldigvis ikke opplevd.

Jeg er uenig i at overtrampet er at de later som de bare vil snakke litt mens de egentlig vil sjekke deg opp.

Overtrampet er når de ikke har sosiale antenner til å gi seg nr de avvises. Jeg anser det som min fulle rett til å ikke gidde å diskutere strømpriser eller fotball med en tilfeldig person hvis jeg heller vil lese eller trene, samme om han ikke egentlig prøver å sjekke meg opp. Og dermed er ikke sammenligningen med en 80-år gammel dame helt søkt, for jeg vil ikke trakasseres av eldre kvinner noe mer enn av unge menn, hvis jeg viser med kroppsspråk og ord at jeg er opptatt. eller bare ikke har lyst å prate. 

Problemet med #villebarepratelitt er at de ikke trekker seg unna når de blir avvist, e ten fordi de er for dumme til å skjønne signalene, eller de er drittsekker som med vilje presser videre. Problemet er ikke om en fyr snakker om konserten dere er på vei hjem fra, mens han egentlig innerst inne synes du er superhot, og at han spør om dere skal ta en vennskapelig øl mens han egentlig er hemmelig interessert og håper det kan utvikle seg til noe mer.   

Nei, stygge kvinner får svært sjeldent slike tilnærmelser på gata. Mennene ser oss ikke. Heldigvis. 

Anonymkode: eab6b...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hele poenget, over 20 sider her, er at kvinner SIER "nei takk" men det blir ikke respektert. 

Hva med å lese mer enn to ord i tittelen? 

Av enkelte, kanskje. Men det representere absolutt ikke alle menn, heller ikke halvparten av mennene. Dette er generalisering og ekstremisme. De eksemplene dere drar frem er nettopp dette, ekstreme eksempler som de fleste ikke opplever av normalt oppegående folk. 

Perfume skrev (3 timer siden):

Helt ærlig... Dette er jo bare vas. Menn styrter da ikke rundt bare fordi du har opplevd det en gang eller to. Det er søren meg ikke normalt her i Norge. Ikke fra nordmenn iallefall. Hva andre lands skikker er, vet jeg ikke. Mulig de kan være anderledes. 

Etter #metoo kom har jo menn i Norge knapt turt å se på en kvinne engang.. 

Nettopp, og enda verre skal det bli fordi det er de ekstreme tilfeller man høre om og tenker det er fasiten. Det er disse historiene som kommer opp i media. Gud forby at det finnes normale mennesker med normal psyke som evner å ta valg for seg selv og takler å bli avvist, eller sjekket opp for den saks skyld.

Anonymkode: 2352d...ee2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil ikke betale skatt lenger. 

Et samfunn hvor man ikke kan snakke med eller en gang kikke på halvparten av befolkningen uten å bryte en slags etisk retningslinje er ikke et jeg vil bidra til. Det er ikke som om jeg kommer til å noensinne få barn allikevel, det er forbudt å ta kontakt med kvinner. Pensjonsplanen min er selvmord innen få år, siden dette samfunnet er helt jævlig å leve i, så det er ikke som om jeg kommer til å noensinne nytte av velferdsordningene jeg finansierer, så inntil den tid burde jeg få slippe og betale skatt som hovedsakelig gagner de kvinnene som ikke vil ha noe med meg eller mitt kjønn å gjøre.  

Anonymkode: 7e8d5...89b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mange tafatte nisser her som ikke forstår at hashtaggen er kvinner som deler erfaringer. Her er et knippe. Mange av disse er tråder, altså fortsettelser når du åpner linken. Helt hårreisende lesning. Alle kvinner jeg kjenner, har hatt ganske ukomfortable opplevelser med overtrampende menn. 

Er alle menn slik? Selvsagt ikke. Men er det noe poeng for en kvinne å risikere en creepy stalker/osv bare fordi han som ikke evner å lese kroppsspråk mens han avbryter lydboka di KANSKJE er en OK fyr? 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Av og til lurer jeg på hva slags diagnoser folk på KG har...

Tror du virkelig normale mennesker går rett  bort til fremmede og spør om de vil bli kjæresten deres, uten å prate litt med dem først?? Normal, sosial omgang når fremmede omgås er at de eventuelt prater litt sammen. Er det noen man er tiltrukket av går man og snakker med dem, er det en god tone kan kanskje den ene parten forsøke å ta det videre.

Det er jo slik kvinner gjør og! Kvinner går bort til fremmede menn de er "nysgjerrige" på, og prater med dem. Og det er ikke uattraktive menn eller andre kvinner (med mindre de er lesbiske).

Anonymkode: 7c5e7...d72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Siden det er så mange tafatte nisser her som ikke forstår at hashtaggen er kvinner som deler erfaringer. Her er et knippe. Mange av disse er tråder, altså fortsettelser når du åpner linken. Helt hårreisende lesning. Alle kvinner jeg kjenner, har hatt ganske ukomfortable opplevelser med overtrampende menn. 

Er alle menn slik? Selvsagt ikke. Men er det noe poeng for en kvinne å risikere en creepy stalker/osv bare fordi han som ikke evner å lese kroppsspråk mens han avbryter lydboka di KANSKJE er en OK fyr? 

Men ingen her forsvarer vel slik oppførsel? Jeg tror ikke noen her en gang forsvarer noe som ligner på å være i nærheten av slik oppførsel. Tvert imot har flere av oss sagt flere ganger at det er totalt uakseptabelt.

Det som blir påpekt er at vi likevel bør kunne snakke med hverandre i dagligdagse sammenhenger, slik kronikken som hashtaggen var et svar på tok til orde for. 

Igjen tror jeg det er verdt å minne om at den unge psykologistudenten tok til orde for å kunne si hei og prate sammen på en hyggelig og respektfull måte der han presiserer at en selvfølgelig må akseptere et nei. Ingen ting av det han skrev kan tas leses til at det er greit for menn å blotte seg for fremmede kvinner eller bli aggresiv når en blir avvist. Faktisk skriver han tvert imot det motsatte. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo slik kvinner gjør og! Kvinner går bort til fremmede menn de er "nysgjerrige" på, og prater med dem. Og det er ikke uattraktive menn eller andre kvinner (med mindre de er lesbiske).

Anonymkode: 7c5e7...d72

Nei. Bare : Nei. Aldri noensinne har jeg hørt om kvinner som ser en fremmed mann på bussen som sitter å ser ut gjennom vinduet, også finner hun ut at «hun vil bare prate litt» og er innpåsliten og ubehagelig.

Og ja, hvis jeg absolutt må si det; oddsen for at hun kan påføre mannen alvorlig skade fordi han avviser henne er statistisk sett nærmest fraværende. (I motsetning til den virkeligheten kvinner lever i…) 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

folk forstår godt det. Hva som poengteres av den andre siden er det at denne typen kommunikasjon, dvs klaging om pågående menn bidrar til å skape usikkerhet og å svekke selvsikkerheten til menn på utkikk etter en partner og at mange positive samhandlinger aldri finner sted nettopp på grunn av usikkerhet unnfanget på grunn av nettopp slike sentimenter og deres fremtreden i media. at sliktnoe gjør mer skade enn nytte og at du hadde vært i stand til å se det om du kunne sett forbi din egen nesetipp. Om vi lærer opp unge gutter at å ta kontakt med kvinner er et faux pas så gjør vi dem en ugjerning, fordi kvinner kommer sikkert som satan ikke til å ta kontakt. at slike holdninger bidrar til å skape et mer sterilt samfunn blottet for menneskelighet, hvor alle bare stirrer ned i sin egen telefon uten å noensinne snakke med noen de ikke kjenner, hvor alle ferdes som separate atomiserte enheter rund omkring til deres forhåndsetablerte grupper og nettverk uten rom for fleksibilitet. At dette stammer fra en slags selvgodhet i kvinner som tilsier at de er hevet over sosial interaksjon og at de er for verdifulle til å bli snakket med av hvem som helst. At ideen om at en ikke-voldelig, sosial samhandel kan være skadelig er overdramatisk. 

Tilgi meg for at jeg ikke har så voldsomt mye sympati ovenfor de ubehagelige opplevelsene dere kvinner konstant utsettes for av menn, jeg har nemlig aldri blitt utsatt for tilsvarende. Jeg har aldri blitt tatt kontakt med av en kvinne eller mottatt seksuell eller romantisk oppmerksomhet, jeg har aldri hatt de valgene og å få dem presentert for meg som noe negativt virker går stikk i strid med min virkelighetsoppfatning, da om en kvinne hadde oppført seg mot meg på en slik måte som det klages om, nok hadde vært en av mine livs beste opplevelser. 

Nå, jeg har heller aldri voldtatt en kvinne, eller stalket en, eller tatt kontakt med en med romantiske intensjoner, eller slått av en prat med en i det offentlige rom uten grunn, mye på grunn av at jeg ikke vil være pågående, innpåslitent eller plagsom. Det var lenge vanskelig for meg å se for meg at noen noensinne kunne være interessert i et romantisk eller seksuelt forhold med meg, så jeg snakket veldig lite med kvinner gjennom livet, og det begynner å plage meg, fordi jeg er ikke akkurat ung lenger. Hele ungdommen min gikk meg forbi blottet seksualitet eller romantikk, og det er veldig sårt for meg. Jeg har latt så mye tid gå meg forbi uten å oppleve det som gjør livet verdt å leve, bare for hensyns skyld. Bare for at jeg ikke vil oppfattes som en innpåsliten pervo som pager kvinner. 

og idet jeg prøver å bygge meg selv opp, prøver å få motet til å faktisk snakke med kvinner, blir jeg møtt med dritt som dette. Kvinner som klager i det uendelige om nettopp det. kaller det ord som "hårreisende". Og jeg setter svært lite pris på det. Det eneste slik klaging oppnår er å gjøre den gigantiske nevrosen jeg har i forbindelse med slike ting større. Det hjelper ikke at du slenger på en sanseløs "ikke alle menn kommentar" på slutten, fordi sentimentet og effekten forblir den samme. Du innser det kanskje ikke, men du fører en krig mot kjærligheten i seg selv med dette drittet. Hele dette samfunnet er unaturlig og jeg gleder meg til det kollapser, dette er ikke holdbart. 

Anonymkode: 7e8d5...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Men ingen her forsvarer vel slik oppførsel? Jeg tror ikke noen her en gang forsvarer noe som ligner på å være i nærheten av slik oppførsel. Tvert imot har flere av oss sagt flere ganger at det er totalt uakseptabelt.

Det som blir påpekt er at vi likevel bør kunne snakke med hverandre i dagligdagse sammenhenger, slik kronikken som hashtaggen var et svar på tok til orde for. 

Igjen tror jeg det er verdt å minne om at den unge psykologistudenten tok til orde for å kunne si hei og prate sammen på en hyggelig og respektfull måte der han presiserer at en selvfølgelig må akseptere et nei. Ingen ting av det han skrev kan tas leses til at det er greit for menn å blotte seg for fremmede kvinner eller bli aggresiv når en blir avvist. Faktisk skriver han tvert imot det motsatte. 

Tror du alle de menn som gjør dette, tenker selv at de har gjort noe feil? Nei. Majoriteten av dem tenker dessverre at de er morsomme, imøtekomne og at de «bare gir komplimenter». Du ser at ei skriver at ubehagelige episoder med menn begynte da hun var 13 (nøyaktig samme alder jeg brukte som referanse) - hva leder deg til å tro at hun vil synes «fremmed mann Nr. 28363930 som bare vil snakke litt på bussen som hun har NULL interesse av» - er en hyggelig opplevelse for henne?!

La henne få fred! Er det så himla vanskelig?

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...