AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Del Skrevet 3. april 2024 Ønsker at barna mine skal testes for allergi mot pelsdyr og høy, og gjerne pollen. Vi har blitt avvist tidligere når jeg forsøkte få barna testet før vi fikk pelsdyr, og dessverre virker det nå som vi har minst ett allergisk barn. Hvordan foregår allergitest egentlig? Legekontoret jeg kontaktet sa vi måtte ha time inne hos legen med ventetid på 2 mnd, vi må trolig komme tilbake senere for å ta test, og siden det gjelder barn så kan det hende vi må ta test på sykehuset. Er det virkelig så omfattende å få testet for allergier? Jeg trodde det bare var en blodprøve... Anonymkode: e4951...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #2 Del Skrevet 3. april 2024 Kan tas som blodprøve, men ikke anbefalt å sjekke feks pollen nå som sesongen er i gang. Den beste og mest korrekte måten å teste seg på, er via prikktest i huden. Er det barn, så er det best å få dette gjort hos spesialist. Anonymkode: 23473...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #3 Del Skrevet 3. april 2024 Hvorfor vil du ha de testet? Det viktigste er jo symptomene. Testene kan lyve, og både vise at det er "allergi"/sensitivisering og ikke vise allergi selv om den er der. Så det er ikke bare en blodprøve, om den skal tas bør bestemmes ut fra symptomene og svarene må uansett ses i sammenheng med symptomene. Så derfor legetime. https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/allergitester-og-diagnose/ Anonymkode: 499aa...218 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #4 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor vil du ha de testet? Det viktigste er jo symptomene. Testene kan lyve, og både vise at det er "allergi"/sensitivisering og ikke vise allergi selv om den er der. Så det er ikke bare en blodprøve, om den skal tas bør bestemmes ut fra symptomene og svarene må uansett ses i sammenheng med symptomene. Så derfor legetime. https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/allergitester-og-diagnose/ Anonymkode: 499aa...218 Tester er blant annet nødvendig dersom man vil ha medisiner på blå resept.. Anonymkode: 23473...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tester er blant annet nødvendig dersom man vil ha medisiner på blå resept.. Anonymkode: 23473...42b Nei. Ikke nødvendig med test. Anonymkode: 499aa...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #6 Del Skrevet 3. april 2024 Det er bare en blodprøve. Men har de symptomer må du jo ta hensyn til de uansett hva en blodprøve sier, så sånn sett er det jo ikke helt nødvendig. Om barnet reagerer på høy så gjør det det, uansett hva blodprøven sier. Blodprøver viser ofte feil, og man får medisiner på blå resept basert på symptomer selv om prøven sier annet. Anonymkode: cb737...77e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #7 Del Skrevet 3. april 2024 Blodprøvene er ikke pålitelige. De kan indikere, men er ikke sikre. Jeg ble utredet på allergiklinikk for en del år siden, og der tok man blodprøve og pirkeprøve. Allergenholdig væske ble dryppet oppover begge armene, og så fikk man et lite risp i hver dråpe slik at det kommer inn i kroppen. Etter x antall minutter sjekket de hvor stor reaksjon de ulike allergenene hadde gitt. Det var et barn som ble testet samtidig med meg, og det var helt forferdelig. Det klør noe enormt om man får utslag, men man får jo ikke klø. Barnet skrek og og gråt, måtte holdes fast, nektet å vise fram armen osv. Resultatet/resultatet må leses av innen en viss tid om det skal være gyldig. Jeg ville ikke utsatt barna mine for det om det ikke var absolutt nødvendig. Tenk nøye gjennom motivasjonen for en slik test. Ønsker du å vite om barnet er allergisk, kan hen kose masse med dyret, begrave ansiktet i pelsen. Får barnet en reaksjon, ja, da er det allergisk. Trenger ikke å ta test for å finne ut det. Anonymkode: 6d3c1...e9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #8 Del Skrevet 3. april 2024 Begge mine barn ble testet på sykehuset, med pirke prøver. Men det barnet som hadde en kraftig allergisk reaksjon, fikk time veldig raskt. Anonymkode: 3a8b2...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3. april 2024 #9 Del Skrevet 3. april 2024 De stemmer ikke. Jeg tok blodprøve og fikk utslag på bjørkepollen (har gresspollenallergi) og muligens eggehvite. Har ikke eggeallergi heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #10 Del Skrevet 3. april 2024 Første gang jeg fikk testet mitt barn var hen rundt 4, da ble det prikktest og blodprøve, da ble ingen allergi påvist. Grunnen for at jeg ville sjekke var at jeg har allergi og mitt barn hadde da heftig forkjølelse så jeg ville bare få det gjort. Siste gang var barnet rundt 11 tror jeg, da ble pollenallergi påvist, da tok vi bare blodprøve. Stemmer veldig bra med min historie og det for jeg hadde heller ikke symptomer før jeg var i den alderen, samme med min forelder som jeg har arvet det fra. Er bare å be om blodprøve så blir det gjort. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenk nøye gjennom motivasjonen for en slik test. Ønsker du å vite om barnet er allergisk, kan hen kose masse med dyret, begrave ansiktet i pelsen. Får barnet en reaksjon, ja, da er det allergisk. Trenger ikke å ta test for å finne ut det. Anonymkode: 6d3c1...e9d Motivasjonen? Altså om barnet har allergi og blir utsatt for allergenet hele tiden så kan barnet få det verre som voksen, slik ble det for meg når min andre forelder absolutt skulle har dyr som jeg hadde påvist allergi mot i hus. Dessuten så kan barnet trenge medisiner og da er det gunstig å få det påvist slik at barnet får medisin på blå resept. Anonymkode: 68373...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #11 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Første gang jeg fikk testet mitt barn var hen rundt 4, da ble det prikktest og blodprøve, da ble ingen allergi påvist. Grunnen for at jeg ville sjekke var at jeg har allergi og mitt barn hadde da heftig forkjølelse så jeg ville bare få det gjort. Siste gang var barnet rundt 11 tror jeg, da ble pollenallergi påvist, da tok vi bare blodprøve. Stemmer veldig bra med min historie og det for jeg hadde heller ikke symptomer før jeg var i den alderen, samme med min forelder som jeg har arvet det fra. Er bare å be om blodprøve så blir det gjort. Motivasjonen? Altså om barnet har allergi og blir utsatt for allergenet hele tiden så kan barnet få det verre som voksen, slik ble det for meg når min andre forelder absolutt skulle har dyr som jeg hadde påvist allergi mot i hus. Dessuten så kan barnet trenge medisiner og da er det gunstig å få det påvist slik at barnet får medisin på blå resept. Anonymkode: 68373...58a Man kan jo selv finne ut om barnet er allergisk for det aktuelle pelsdyret ved å la det kose skikkelig med dyret og se om det får en reaksjon. Man får medisin på blå resept uten å ha tatt allergitest. Diagnose kan fastsettes på bakgrunn av symptomer. Legen vil antakelig at man først prøver medisin og ser om det hjelper, så tar man det derfra og får det på blå resept. Anonymkode: 6d3c1...e9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #12 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Motivasjonen? Altså om barnet har allergi og blir utsatt for allergenet hele tiden så kan barnet få det verre som voksen, slik ble det for meg når min andre forelder absolutt skulle har dyr som jeg hadde påvist allergi mot i hus. Dessuten så kan barnet trenge medisiner og da er det gunstig å få det påvist slik at barnet får medisin på blå resept. Problemet er at TS ønsket test uten at det var basert på symptomer, bare fordi de skulle skaffe seg pelsdyr for å sjekke på forhånd. Nå har ett barn fått symptomer, så da bør jo det barnet testes. Anonymkode: d08fc...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #13 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ønsker at barna mine skal testes for allergi mot pelsdyr og høy, og gjerne pollen. Vi har blitt avvist tidligere når jeg forsøkte få barna testet før vi fikk pelsdyr, og dessverre virker det nå som vi har minst ett allergisk barn. Hvordan foregår allergitest egentlig? Legekontoret jeg kontaktet sa vi måtte ha time inne hos legen med ventetid på 2 mnd, vi må trolig komme tilbake senere for å ta test, og siden det gjelder barn så kan det hende vi må ta test på sykehuset. Er det virkelig så omfattende å få testet for allergier? Jeg trodde det bare var en blodprøve... Anonymkode: e4951...fcf Man tar bla. blodprøver, men de for bare en indikasjon og stemmer ikke nødvendigvis. Selv om et allergen slår ut på blodprøven er det ikke sikkert man er allergisk mot det, og selv om et allergen IKKE slår ut på blodprøven kan man være allergisk mot det. Med andre ord hjelper ikke blodprøver så mye uten at man ser det i sammenheng med symptomer man har, og det er derfor ikke så mye vits å ta blodprøver når man aldri har hatt symptomer på allergi. I tillegg til blodprøver tar man prikktest, altså man får mange dråper på armen, der hver dråpe inneholder et allergen i tillegg til et par kontrolldråper, og så stikkes en lansett gjennom huden inni hver dråpe så den kommer inn i kroppen. Så skal man vente 20-ish minutter og lese av resultatet ved å se hvor stort utslett som har kommet. Det er oftere bedre treff på denne testen, men igjen, det kan hende den også er misvisende, så det skal alltid ses i sammenheng med symptomer. Både blodprøver og prikktest på barna har vi kun utført på sykehuset. Så jeg skjønner godt at dere har blitt avvist tidligere når du ønsket å allergiteste flere symptomfrie, friske barn... Men hvis det ene barnet nå har symptomer så kan du spørre om å teste det. Men det er ikke sikkert de går rett på test, kanskje de prøver medisiner eller ved matallergi, skjerming for allergenet og så provokasjon, og ser om det hjelper på symptomer og hvis det gjør en forskjell så holder det som utredning. Vi har først kommet videre til prøver etter medisiner/skjerming hvis det har vært mistanke om flere ulike allergier, sterk allergi eller barnet har flere utfordringer der allergi henger sammen med andre ting. Anonymkode: d08fc...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå