Gå til innhold

Hva tenker du om en pris på importerte poteter på 100 kr kiloen?

Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

Regjeringen øker tollen på importpoteter. 

NRK har pratet med grønnsakimportør Trygve Tønjum. Han har regnet ut hvor mye nypoteter fra Spania vil øke i pris. I dag koster de spanske nypotetene cirka 40 kroner per kilo i et supermarked. Med tollsatsen som slår inn til høsten blir prisen 104,50 kroner per kilo.

På Politisk kvarter forsvarer Willfred Nordluns (Sp) avgjørelsen. 

– Norge er ganske selvforsynt på poteter. Det betyr at tollen har minimal betydning i seg selv. Men norske potetprodusenter vil klare å konkurrere med utlandet hvor man har lavere produksjonskostnader enn vi har i Norge, sier Nordlund i NRK-studioet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/reagerer-kraftig-varsel-om-potetpris-pa-100-kroner-kiloen/s/5-95-1735690

Et problem eller ikke? Derom strider politikere og eksperter.

Endret av Gjertrud von Knäbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alt for dyrt.

Vi kjøper poteter, egg og andre ting på lokale gårdsbutikker. Støtter heller  de, samt at maten er kortreist. 

Anonymkode: eb6f3...406

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

0 problem, kjøper norsk uansett.

Anonymkode: 1734a...52f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva jeg tenker? Jeg ser ikke problemet så lenge det finnes billigere alternativer i butikken. Man kan velge å kjøpe dyre, utenlandske poteter, eller man kan velge å kjøpe FirstPrice (eller noe midt i mellom). Selv foretrekker jeg å kjøpe direkte fra bonden hvis jeg kan, ellers blir det FirstPrice.

Anonymkode: d946c...59b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tollen burde fjernes. Ser ingen grunn til å holde norske matpriser kunstig høye bare for å beskytte norske produsenter.

Anonymkode: bf9f9...a5a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at prisen på norske poteter vil gå opp, muligens også kraftig - hvis etterspørselen blir enda høyere og det ikke finnes konkurranse.

Jeg mener dette er en idiotisk ide.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøper uansett aldri de norske jordklumpene.

Anonymkode: 01875...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva vi skal med importerte poteter. Hva blir de brukt til? Jeg har bare sett norske i butikken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjest5656 skrev (8 minutter siden):

Faktum er at prisen på norske poteter vil gå opp, muligens også kraftig - hvis etterspørselen blir enda høyere og det ikke finnes konkurranse.

Jeg mener dette er en idiotisk ide.

Mulig en skal dyrke litt selv. I så fall en hyggelig ting.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svartkatt skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på hva vi skal med importerte poteter. Hva blir de brukt til? Jeg har bare sett norske i butikken.. 

Isrselske poteter kommer først av nypotetene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper bare poteter på glass i Sverige.

Anonymkode: 19aa6...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (6 minutter siden):

Sikker? hele tiden israelske nypoteter i løsvekt hylla hvor de norske bruker å være hvert år.

Det vi ender opp med etter endringen er at det blir tider av året hvor det blir veldig dyrt å kjøpe potet...

Endret av Gjest5656
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt greit. Er det en ting vi klarer å dyrke i landet vårt, er det poteter. Før i tiden var det potetland ved hvert eneste hus. Om krisen kommer, så skal vi vel overleve på fesk å potatis som vi gjorde før i tiden. 

Anonymkode: 11070...4b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt greit. Er det en ting vi klarer å dyrke i landet vårt, er det poteter. Før i tiden var det potetland ved hvert eneste hus. Om krisen kommer, så skal vi vel overleve på fesk å potatis som vi gjorde før i tiden. 

Anonymkode: 11070...4b1

Det er slutt med småbruk nå. Alt vi har er store høyblokker med hundrevis av beboere og en liten gressflekk som får sola dekket til av høyblokker. Ikke noe sted for poteter. Kanskje noen små kasser med "mini/micro" gartneri for spesielt interesserte.

Anonymkode: 1cc8d...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor finnes det ikke ekte, norske nypoteter med tynt skall?

Og hvorfor dyrkes det stort sett bare store poteter med tykt skall i Norge?

Ville ikke savnet importpoteter dersom man fikk et større utvalg av typer dyrket i Norge.

Anonymkode: 5a7e7...fc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tenker at da dropper jeg potetene og spiser ris istedet. 

Anonymkode: f331e...844

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, svartkatt said:

De har da allerede fått inn utenlanske (fra Israel?) "nypoteter" i butikkene.

Endret av Gjertrud von Knäbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at selvforsyningen er ekstremt viktig. Men nå er det vel 90% av de solgte potetene norsk, så ser ikke helt problemet her.

Jeg dyrker poteter selv. Har enda poteter fra i fjor, men det begynner å bli lite igjen. Straks sette nye poteter. Utvider i år, og skal også bli selvforsynt med gulrøtter og løk.

Jeg har sett franske og israelske poteter i butikken tidligere.

Anonymkode: 5016e...952

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil vel bare gjøre ting dyrere (potetene i dette tilfelle) Ser ikke at regjeringen har fått til noe som har gjort det billigere for meg som forbruker. Hverken den nåværende,eller den forrige. Det høres fint og flott ut,men i praksis så vil det bare øke. Har heller ingen "lokal bonde" å kjøpe fra som tydeligvis er fryktelig vanlig?!?

Skeptisk, Jævlig skeptisk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...