Gå til innhold

Åpne andre sin post

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, det er ikke å lure systemet, studenter som flytter fra foreldrehjemmet for å studere skal ikke etter reglene melde adresseendring til folkeregisteret så lenge de er studenter.

Jo, tenk at det er det! Det finnes da ingen regler som sier at man ikke SKAL melde flytting, men man MÅ ikke... En stor forskjell, og alle utdanningsinstitusjonene oppfordrer til det.

Hvis du ikke liker at folk leser posten din, så meld flytting. Herregud, så talentløst du er!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jo, tenk at det er det! Det finnes da ingen regler som sier at man ikke SKAL melde flytting, men man MÅ ikke... En stor forskjell, og alle utdanningsinstitusjonene oppfordrer til det.

Hvis du ikke liker at folk leser posten din, så meld flytting. Herregud, så talentløst du er!

Så utrykket je meg feil.

JEg mente altså at det er ikke å lure systemet fordi man slett ikke må etter reglene melde flytting. Det er ikke å lure systmet fordi det er helt tillatt og lovlig og vanlig og normalt.

Men ja, hun som har problemer med posten burde melde flytting, dog ADRESSEENDING burde holde. Ikke nødvendigvis folkeregisteradresse.

Skrevet

Men ja, hun som har problemer med posten burde melde flytting, dog ADRESSEENDING burde holde. Ikke nødvendigvis folkeregisteradresse.

Nytter ikke helt. For lånekassen-brev blir ikke sendt til midlertidig adresse.. Jeg hadde meldt midlertidig flytting.. Alle brev - bortsett fra lånekassen og stemmesedler kom til meg.

Skrevet

Nå snakket jegikke om midlertidig adresseendring heller da, en reel adresseending, men POSTadresse, ikke folkeregisteradresse.

Men jeg tror ikke jeg fikk spesielt mange brev fra lånekassen som student jeg. Det med utbetalingen (som vi bare fikk en gang i semesteret på den tiden) fikk vi jo utlevet på skolen i bytte mot bevis på at vi var registrert til eksamen og hadde betalt semesteravgift. Det er mulig de andre tinga derfra kom til min hjmestedsadresse, uten at det noen gang var noe probblem.

Jeg fikk en del post til mine forlsres adresse da jeg studerte, men jeg har et langt bedre forhold til mine foredlre enn det tråstarter har, så for meg var det ikke noe problem.

Men, lånekassen må da vel akseptere ending av postadresse? Som f.eks en postboks? De kan jo ikke reve å få levere posten til din boligadresse ifølge folkeregisteret, vel, når ingen andre kan det?

Når du melder adreseending til POSTEN så videresender jo de all post som kommer til din tidligere adresse til din nye adresse i en viss periode (du må betale litt for det nå for tiden da, dersom det er mer enn en måned det er snakk om) Så hva Lånekassen aksepterer der har vel relativt lite med saken å gjøre?

Skrevet
Kan jeg få politiet til å sende de et skriv, eller underskrive f.eks. lovparagrafen? Tror neppe at de, foreldrene mine altså, engang gidder å heve et øyenbryn om jeg selv skulle sende de er skriv og bare be de om å slutte og at det faktisk er straffbart.

Så lenge du gjør en "ulovlig" handling, dvs bor et annet sted enn du er registrert pga, stipend (svindel), blir det vel feil å få politiet til å sende brev til foreldrene dine vel?

Skrevet (endret)

Det er IKKE ulovlig for en student å ikke melde flytting til folkeregisteret!

Lånekassen skriver på sin hjemmeside:

"Lånekassen krever ikke at du melder flytting. Vær oppmerksom på at vi beregner et eventuelt reisestipend ut fra den folkeregistrerte adressen din."

Og folkeregisteret sier selv at man kan velge (før 2001 var hovedregelen at man IKKE skulle melde flytting)

http://www.skatteetaten.no/Templates/Press...&epslanguage=NO

Det ER derimot ulovlig å åpne andres post!

Endret av Malama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...