Gjest Floppa Skrevet 6. februar 2006 #1 Skrevet 6. februar 2006 Jeg har et mildt sagt dårlig forhold til foreldrene mine. Vi bor ikke lenger i samme fylke, men av og til hender det at viktige brev blir sendt til den folkeregistrerte adressa mi, altså til foreldrene mine sin adresse. De åpner og skjekker. De har åpna brev fra lånekassen tidligere. Irriterende! Har de lov til dette? Er det straffbart å lese andre sin post, uten dennes samtykke? De bare fortsetter og fortsetter, nytter ikke å be de la være. Hva hadde du gjort hvis noen leste din post, med privat og viktig info?
Svart Katt Skrevet 6. februar 2006 #2 Skrevet 6. februar 2006 Det er da ulovlig å åpne andres post.. I flg. Straffelovens § 122 og 145 er det ikke tillatt å åpne andres post. Brev som er adressert som nevnt ovenfor må altså åpnes av NN, med mindre det på forhånd er gjort avtale slik at postbehandler har fullmakt til å åpne vedkommendes brev.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. februar 2006 #3 Skrevet 6. februar 2006 Ja, det er ulovlig og straffbart å åpne andres post, men hvor strengt dette praktiseres, vet jeg ikke. Meld flytting, du.
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Men hvorfor i alle dager har du ikke bare meldt adresseforandring til dit du bor? Da slipper du jo at posten blir sendt til foreldrene dine...
Lealaus Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 La meg gjette; pga. stipend. Jeg har heller ikke meldt flytting i folkeregisteret pga. at da ville jeg ikke fått så stort stipend som jeg får nå (men a mor åpner ikke min post, da).
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2006 #7 Skrevet 6. februar 2006 Ok, har for så vidt forståelse for det med stipend. Men hva med å ha en postboks da? Går det an?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 Ja kanskje jeg kan få ordnet meg postboks i hjemkommunen. Men hvordan skal jeg få videresendt posten som havner der da? Kjenner ingen i hjemkommunen min som kunne ha ordnet det. Det stemmer at det er pga. stipendet at jeg fortsatt står folkeregistrert i hjemkommunen min. Ellers har jeg jo meldt flytting til studiestedet, men den folkeregistrerte adressa er fortsatt den samme, og dit går endel viktig post, bl.a. fra lånekassen. Hvordan hadde dere gått frem ovenfor foreldrene deres, eller andre, som åpner posten deres? Mine forsøk på å snakke de til fornuft fører bare til at de går i forsvarsposisjon og påstår at det var en glipp. Men det skjer gang på gang. De har alltid vært sånn, veldig kontrollerende og påkrever seg å skulle ha oversikt over hva jeg driver med.
Jane How Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 Jeg får posten fra lånekassen til hybeladressen! Mange brev må sendes til folkeregistrert adresse, men lånekassen skal kunne sende dit du bor! Prøv å melde adresseendring der.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 Når det gjelder åpning av post så kan du gå til Posten og be dem gi deg info om reglene som gjelder, og hvordan loven håndheves. Jeg har vært ansatt i Posten - og om jeg hadde åpnet andres post (brevbrudd) ville jeg fått sparken på dagen, i tillegg til at det sikkert ville blitt anmeldt. Synes ikke det er noe bedre at familiemedlemmer gjør det så lenge du ikke ønsker det. Du kan evt også gå til politiet og høre med dem hvordan loven prkaitseres - få det skriftlig og gi til foreldrene dine.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 Kan jeg få politiet til å sende de et skriv, eller underskrive f.eks. lovparagrafen? Tror neppe at de, foreldrene mine altså, engang gidder å heve et øyenbryn om jeg selv skulle sende de er skriv og bare be de om å slutte og at det faktisk er straffbart.
Utenriksmedister Skrevet 6. februar 2006 #12 Skrevet 6. februar 2006 Du må si til dem at du er virkelig skuffet over at de åpner posten din og at du ikke tolererer det!
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #13 Skrevet 6. februar 2006 Kan jeg få politiet til å sende de et skriv, eller underskrive f.eks. lovparagrafen? Tror neppe at de, foreldrene mine altså, engang gidder å heve et øyenbryn om jeg selv skulle sende de er skriv og bare be de om å slutte og at det faktisk er straffbart. ← Du kan sikkert gå på politistasjonen og be dem skrive ut lovparagrafe, gjerne med en kommentar om håndheving. Vil tro at de kan underskrive/stemple også. Jeg vet egentlig ikke om de pleier å gjøre sånt, men jeg ville absolutt hørt med dem. Om de sender dem et brev er kanskje mer tvilsomt med mindre du anmelder foreldrene dine, og det bør vel være siste utvei (omadressering høres ut som en bedre idè).
Shea Skrevet 6. februar 2006 #14 Skrevet 6. februar 2006 Den ideen med å opprette postboks på hjemplassen var ikke dum. Tror du også kan få videresend posten fra denne postboksen til din bostedsadresse.
Ugla Skrevet 6. februar 2006 #15 Skrevet 6. februar 2006 Det stemmer at det er pga. stipendet at jeg fortsatt står folkeregistrert i hjemkommunen min. Ellers har jeg jo meldt flytting til studiestedet, men den folkeregistrerte adressa er fortsatt den samme, og dit går endel viktig post, bl.a. fra lånekassen. ← Kjenner til den der ja... Og så lenge du er under utdannelse, tror jeg heller ikke at du trenger å melde flytting. Men en (midlertidig) adresseendring skulle vel gå, i mange tilfeller (t.d. lånekassen). Og adressen din kunne bli omtrent slik: Trådstarter C/O Hybelverten Min Storgata xx xxxx BYEN Eller... Gi beskjed på posten om å omadressere all post til deg, til denne adressen (er ikke sikker på om man må betale for det...)
jordbær Skrevet 7. februar 2006 #16 Skrevet 7. februar 2006 Kjenner til problemet. Muttern åpnet også all post som kom til henne, adressert til meg. "Måtte bare sjekke om det var viktig". FRYKTELIG irriterende. Kommer jo an på hvor langt du vil gå. Vil vel neppe anmelde foreldrene dine? Men si i allefall fra om at dette ikke er ok.
Gjest Fruktfat Skrevet 7. februar 2006 #17 Skrevet 7. februar 2006 La meg gjette; pga. stipend. Jeg har heller ikke meldt flytting i folkeregisteret pga. at da ville jeg ikke fått så stort stipend som jeg får nå (men a mor åpner ikke min post, da). ← (det er vel å lure systemet, som blir diskutert i en annen tråd? )
jordbær Skrevet 7. februar 2006 #18 Skrevet 7. februar 2006 (det er vel å lure systemet, som blir diskutert i en annen tråd? ) ← Ikke hvis personen er borteboer.
Malama Skrevet 7. februar 2006 #19 Skrevet 7. februar 2006 Nei, det er ikke å lure systemet, studenter som flytter fra foreldrehjemmet for å studere skal ikke etter reglene melde adresseendring til folkeregisteret så lenge de er studenter. Men du kan fint melde adresseendring til posten, og at de da videresender all post til deg til din adresse der du studerer. Dette må du betale litt for, men da slipper du at dine foreldre åpner din post. Brev fra lånekassen skal det dog uansett ikke være noe problem å få til studieadressen, det fikk jeg da jeg studerte, og det fikk alle andre jeg kjente også. Bare meld adresseendring til lånekassa. Det hender fra tid til annen fortsatt at jeg får post hjem til mine foreldre. Da jeg studerte skjedde det oftere, fordi jeg hadde folkeregistrert adresse der, men noen gamle adresseregistre har fortsatt denne adressen på mitt navn, og mamma videresender dette uåpnet, eller om hun tror det er noe viktig, så ringer hun meg. Nå har jeg et godt forhold til mine foreldre jeg da, og svarer gjerne at "åpne det og se hva det er, er det viktig sender du det til meg, er det ikke noe jeg trenger med det første kan det ligge der til jeg kommer på besøk eller dere kommer hit, er det reklame så kast det"
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #20 Skrevet 7. februar 2006 (det er vel å lure systemet, som blir diskutert i en annen tråd? ) ← Når man er student trenger man ikke/skal man ikke melde folkeregisterendring. Både fordi folkeregisteradressa stort sett antyder hvor familien din bor, så reisestipendet (muligens, er ikke sikker?) beregnes deretter, og fordi folkeregisteret sikkert hadde revet seg i håret om alle studenter skulle melde folkeregisterendring hver gang de flyttet (selv bodde jeg i hvert fall fem ulike steder de årene jeg studerte).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå