Mr.buksa Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Min avdøde mor hadde en økonomisk verge. Hun døde i februar. Og vergen tok ut 11.000 kr i lønn til seg selv før hun døde. Jeg har regnet med at alt har vært på stell. Men nå ramler det regninger inn. Blant annet legeregninger som ikke har vært betalt på to år. Jeg er litt i sjokk. For det er jeg som nå er ansvarlig for regninger. Og jeg gruer meg til alt det andre som Kanskje ikke er betalt også. For det er svært lite midler i boet. Det er tydelig at vergen ikke har gjort jobben sin. Kan jeg klage til statsforvalteren på at han ikke har gjort jobben sin ? Og kan jeg be om kompensasjon for renter og krav som har påløpt gjennom to år med forsinkende betalinger? Eller eventuelt be om reduksjon for det han har tatt ut av min mors konto som lønn? Hva gjør jeg? Noen som vet? På hjemmet der min mor bodde på ,så kastet de også klær og eiendeler som hun hadde (det er det de sa i hvertfall). Så når jeg og mine søsken kom dit,så var det meste hun hadde borte. Noe vi syns er utrolig trist. Har de lov til dette? (Det føles feil at de har gjort det)Hva slags instanser bør jeg henvende meg til for å påklage dette? 3
Gliffy Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Hva slag regninger er det snakk om? Det kan hende vergen ikke har visst om for eksempel legeregninger, vergen er jo avhengig av at bruker kommer med regningene. De har vanligvis best oversikt over faste ting som husleie og strøm, og resten får de ikke betalt dersom ikke brukeren gir de regningen. Har du forsøkt å ta kontakt med vergen og spørre om dette? Når det gjelder at de har kastet eiendeler syns jeg der er merkelig de ikke har gitt dere en mulighet til å gå over. Det er vel boet etter din mor som eier de tingene etter at hun er død, så med mindre eiendelene var testamentert til hjemmet kan de ikke kaste det uten å varsle først i alle fall. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #3 Skrevet 3. april 2024 Så leit å høre at hjemmet kastet tingene til din mor før dere fikk sjansen til å ta det med dere jeg ville sjekket om jeg kunne klaget på dette, hjerteløst å bare kaste det på den måten. Den ubetalte regningen kan du klage på ja, 2 år, det må ha rent på med renter og gebyr. Anonymkode: f23bc...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 Du må klage til statsforvalteren, også det at vergen har tatt ut 11.000 kr i godtgjørelse. Dette skal trekkes pr måned og ikke som et stort beløp. vi har en stygg sak inne nå med min sønn. Verge unnlot å betale regninger, tok ut vergegodtgjørelse som hun ikke hadde krav på og er nå politianmeldt av statsforvalteren. Min sønn skylte over 100.000 kr i utbetalte regninger før vi greide å få stoppet henne. Anonymkode: 32e36...d4a 1 5 2
Maleficenta Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må klage til statsforvalteren, også det at vergen har tatt ut 11.000 kr i godtgjørelse. Dette skal trekkes pr måned og ikke som et stort beløp. vi har en stygg sak inne nå med min sønn. Verge unnlot å betale regninger, tok ut vergegodtgjørelse som hun ikke hadde krav på og er nå politianmeldt av statsforvalteren. Min sønn skylte over 100.000 kr i utbetalte regninger før vi greide å få stoppet henne. Anonymkode: 32e36...d4a Huff så skummelt at folk som skal være økonomisk verge kan finne på å gjøre slikt 2
Maleficenta Skrevet 3. april 2024 #6 Skrevet 3. april 2024 Gliffy skrev (4 minutter siden): Hva slag regninger er det snakk om? Det kan hende vergen ikke har visst om for eksempel legeregninger, vergen er jo avhengig av at bruker kommer med regningene. De har vanligvis best oversikt over faste ting som husleie og strøm, og resten får de ikke betalt dersom ikke brukeren gir de regningen. Har du forsøkt å ta kontakt med vergen og spørre om dette? Når det gjelder at de har kastet eiendeler syns jeg der er merkelig de ikke har gitt dere en mulighet til å gå over. Det er vel boet etter din mor som eier de tingene etter at hun er død, så med mindre eiendelene var testamentert til hjemmet kan de ikke kaste det uten å varsle først i alle fall. Men når brukeren må ha verge så er det vel vanskelig for bruker å ha oversikt over sine regninger? 1
Gliffy Skrevet 3. april 2024 #7 Skrevet 3. april 2024 Just now, Maleficenta said: Men når brukeren må ha verge så er det vel vanskelig for bruker å ha oversikt over sine regninger? Ja, det er det. Men vergen er ikke synsk. Alt som kommer inn i nettbanken kan vergen betale uten brukers innblanding, men det er jo helt umulig for verge å vite at bruker har vært hos legen og fått en faktura dersom ikke bruker selv opplyser om dette. Verge kan selvfølgelig spørre "har du noen regninger", men mange brukere vil svare nei, enten fordi de vil ha mer penger til forbruk selv og de vet at det blir mindre hvis de gir fra seg regningen, eller fordi de ikke husker at de har regningen. De fleste tilfeller stoppes jo av seg selv, telefonselskaper og andre selger ikke ting på faktura uten at de har kredittsjekket først og da vil ikke de med verge få bestille på faktura. Men legen er annerledes, der får alle faktura. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå