Gå til innhold

Ekstremt trøtt og sliten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i en lengre periode vært ekstremt trøtt og sliten. Det kommer kastet over meg, og så blir jeg fysisk dårlig om jeg ikke får lagt meg ned og hvilt, kvalm, svimmel, klarer ikke tenke, og om jeg ikke får lagt meg får jeg et ekstremt søtbehov, kroppen skriker etter sjokolade, kake, melis, hva som helst som er søtt. 

Spørsmålet mitt er om de eksisterende sykdommene mine kan gi en sånn ekstrem trøtthet eller om jeg bør snakke med legen. 

Jeg har jernmangel, lav b12, lav d-vitamin, bindevevssykdom, litt dårlig regulert (lavt) stoffskifte, moderat depresjon og kompleks ptsd. Men det burde vel ikke gi slike utslag?

Føler meg helt mislykka som må sove så masse på dagen selv om jeg sover over sju timer hver natt. 

Anonymkode: 54910...e3b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert "ADHD" alle får diagnosen i voksen alder om dagen...

Anonymkode: ae091...21c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle svare jernmangel før jeg leste at du faktisk har jernmangel. Jo, det kan gi slikt utslag. Du må få opp jernnivået ditt asap. 

Anonymkode: 17fde...959

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at alle sykdommene/manglene dine som du ramser opp, fint kan gi slike «ekstreme» utslag dersom bare en av sykdommene/manglene tiltar.

Anonymkode: 931c7...bd9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jernmangel og mangel på vitamin d kan faktisk gi symptomer som en depresjon, så ja, det kan i aller høyeste dag gi slike symptomer! 

Anonymkode: 73d58...7b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alt du ramser opp kan bidra til tretthet. Og flere andre ting. Du snakker vel med legen om det? Og du gjør vel noe med det du listet opp?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Diabetes?

Anonymkode: 85180...566

Skrevet

Mangler på næringsstoffer, som D-vitamin, kan slå ut på mange måter, men det er jo enkelt å fikse ved å endre litt på kosthold og eventuelt ta tilskudd. Lavt stoffskifte får du medisiner for, så hvorfor er det dårlig regulert? Da bør dosen endres og evt bør du få T3 i tillegg til Levaxin (eller tilsvarende).

PTSD kan jo også prege formen, men om dette er noe nytt og ikke pleier være slik, eller det ikke har hendt noe som har trigget ptsd, skjønner jeg ikke at det skal være "kun" ptsd. Men samtidig, om du hele tiden går rundt på alerten eller bruker mye energi på å komme deg gjennom dagene, kan det være at nervesystemet er helt utkjørt og at du dermed "krasjer" då snart du er "trygg". Bruker du noen teknikker for å takle PTSD? Pusteøvelser? Annet?

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok jobbet for mye... 

Du har sikkert vokst opp på gård med alt det innebærer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte. Kaller det fatigue, som er et kjent symptom på kptsd. 

Anonymkode: f057f...b00

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du må ordne opp i en rekke av de tilstandene du har før man kan evt se videre. Men flere av dem kan gi utslag som du beskriver. 

Anonymkode: d3f09...7c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker du må ordne opp i en rekke av de tilstandene du har før man kan evt se videre. Men flere av dem kan gi utslag som du beskriver. 

Anonymkode: d3f09...7c0

Høres fornuftig ut. Jeg kommer til å nevne det for legen når jeg er der neste gang, så kan det journalføres om ikke annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sikkert "ADHD" alle får diagnosen i voksen alder om dagen...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Diabetes?

Anonymkode: 85180...566

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har nok jobbet for mye... 

Du har sikkert vokst opp på gård med alt det innebærer. 

Jeg har ikke bedt om en diagnose. Jeg spurte om:

Sitat

Spørsmålet mitt er om de eksisterende sykdommene mine kan gi en sånn ekstrem trøtthet eller om jeg bør snakke med legen. 

AnonymBruker
Skrevet
Lill3My skrev (7 timer siden):

Mangler på næringsstoffer, som D-vitamin, kan slå ut på mange måter, men det er jo enkelt å fikse ved å endre litt på kosthold og eventuelt ta tilskudd. Lavt stoffskifte får du medisiner for, så hvorfor er det dårlig regulert? Da bør dosen endres og evt bør du få T3 i tillegg til Levaxin (eller tilsvarende).

PTSD kan jo også prege formen, men om dette er noe nytt og ikke pleier være slik, eller det ikke har hendt noe som har trigget ptsd, skjønner jeg ikke at det skal være "kun" ptsd. Men samtidig, om du hele tiden går rundt på alerten eller bruker mye energi på å komme deg gjennom dagene, kan det være at nervesystemet er helt utkjørt og at du dermed "krasjer" då snart du er "trygg". Bruker du noen teknikker for å takle PTSD? Pusteøvelser? Annet?

Stoffskiftet er dårlig regulert fordi dosen var for lav med medisin, jeg hadde ingen fastlege og vikaren ville ikke følge det opp siden jeg hadde ptsd og mente symptomene sikkert kom av det. Det tar lang tid å regulere stoffskiftet, så må nok regne minst et halvt år før det er i rute igjen. 

Jeg bruker ingen spesielle teknikker for ptsd, vet ikke helt hva det skulle vært. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skulle svare jernmangel før jeg leste at du faktisk har jernmangel. Jo, det kan gi slikt utslag. Du må få opp jernnivået ditt asap. 

Anonymkode: 17fde...959

Jeg spiser jerntabletter, men det går kjempesakte! Merker ingen bedring etter to måneder. 

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (11 timer siden):

Alt du ramser opp kan bidra til tretthet. Og flere andre ting. Du snakker vel med legen om det? Og du gjør vel noe med det du listet opp?

Prøver. Bindevevssykdommen kan vi ikke gjøre noe med, da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har i en lengre periode vært ekstremt trøtt og sliten. Det kommer kastet over meg, og så blir jeg fysisk dårlig om jeg ikke får lagt meg ned og hvilt, kvalm, svimmel, klarer ikke tenke, og om jeg ikke får lagt meg får jeg et ekstremt søtbehov, kroppen skriker etter sjokolade, kake, melis, hva som helst som er søtt. 

Spørsmålet mitt er om de eksisterende sykdommene mine kan gi en sånn ekstrem trøtthet eller om jeg bør snakke med legen. 

Jeg har jernmangel, lav b12, lav d-vitamin, bindevevssykdom, litt dårlig regulert (lavt) stoffskifte, moderat depresjon og kompleks ptsd. Men det burde vel ikke gi slike utslag?

Føler meg helt mislykka som må sove så masse på dagen selv om jeg sover over sju timer hver natt. 

Magler på det du skriver gir slik type utmattelse som du nevner. Mulig du trenger ny test for å se på forholdene dine

Anonymkode: 33bb7...722

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Stoffskiftet er dårlig regulert fordi dosen var for lav med medisin, jeg hadde ingen fastlege og vikaren ville ikke følge det opp siden jeg hadde ptsd og mente symptomene sikkert kom av det. Det tar lang tid å regulere stoffskiftet, så må nok regne minst et halvt år før det er i rute igjen. 

Jeg bruker ingen spesielle teknikker for ptsd, vet ikke helt hva det skulle vært. 

Men da må vikar følge opp da. Det er ilke værre enn å ta blodprøver å justere etter de. Er det akutt kan du få noen næringsstoffer intravenøst, og/eller bli satt på en høyere midlertidig dose.

Jeg har også trykkende stoffskifteproblemer og vitaminmangel(jeg spiser godt og bevist, men har problemer med tarmen), og det er ingen annen råd enn å bli jevnlig fulgt opp og å følge siste prøver. 

Kan nevne at jeg var dårlig på å beskrive symptomene mine i starten. Så tror legen synes jeg var litt diffus og kanskje bare litt sensitiv på å være "normalt" sliten. Men med hjelp av samboer så fikk jeg til å pinpointe når og hvordan symptomene mine slo inn og når jeg ble mer nøyaktig ble det lettere for legen. "Sliten og søtsug" er litt vanskelig å gå på..

Anonymkode: b7cd0...073

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som flere kommenterer kan problemene/manglene du lister opp føre til at man blir sliten. Men har du tenkt på om ikke du bør prioritere å sove mer enn 7 timer per natt? Med en helse som ikke er på topp er det ikke rart om søvnbehovet ditt er større enn 7 timer (8-9 timer per natt kanskje?). Ville også pushet legen litt mer.

Anonymkode: 12179...c0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du svarer ikke på om du tar d-vitamin? Kjøp de sterkeste (80mg) du får på apoteket og ta HVER dag, første uka kan du ta 2 stk.

Det reddet omtrent livet mitt og tør aldri å slutte, men om sommeren går jeg ned til 40 mg.

Det er nesten ikke lov å klage på trøtthet hvis man vet at man er lav på jern og spesielt d-vitamin, uten å gjøre noe med det!

Ut til nærmeste apotek NÅ!

Det hjelper allerede i løpet av et par uker.

Anonymkode: d0f21...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...